• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Seniorzy czy młodzi - kto powoduje więcej wypadków?

Szymon Zięba
9 grudnia 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane. Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane.

Czy seniorzy powinni przechodzić dodatkowe badania, jeżeli chcą czynnie korzystać z prawa jazdy? Tylko w 2023 roku w Trójmieście kierowcy po 60 roku życia spowodowali 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także przy 1359 kolizjach. Co ciekawe, największymi piratami drogowymi są osoby w wieku 25-39 lat, jednak w ich przypadku przyczyną stłuczek najczęściej jest brawura.



Większym zagrożeniem na drogach są:

Seniorzy za kierownicą będą kontrolowani tak samo jak kierowcy zawodowi? Debata na temat dodatkowych obostrzeń dla starszych osób, które chcą czynnie korzystać z prawa jazdy, wróciła na stół Komisji Europejskiej.

Zgodnie z analizowaną propozycją seniorzy co pięć lat musieliby udowadniać (orzeczeniem lekarskim), że ich stan zdrowia pozwala im na kierowanie pojazdami mechanicznymi.

Jednak czy faktycznie to seniorzy są największym zagrożeniem na drogach? Sprawdziliśmy, co wynika z policyjnych statystyk.

Ile było wypadków i kolizji ogółem?



  • W 2023 roku w Gdańsku doszło do 302 wypadków, w których zginęło pięć osób, a 344 odniosło obrażenia. Odnotowano także ponad 5,4 tys. kolizji.
  • W Gdyni było 108 wypadków (trzy ofiary śmiertelne i 121 rannych) oraz 2081 kolizji.
  • W Sopocie doszło do 18 wypadków (18 rannych) i 413 kolizji.


Ile wypadków i kolizji spowodowali seniorzy?



  • Osoby w wieku "60 +" spowodowały w Trójmieście w 2023 r. w sumie 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także w 1359 kolizjach.
  • Do największej liczby stłuczek spowodowanych przez seniorów doszło w Gdańsku (889 kolizji i 49 wypadków).
  • W Gdyni seniorzy-kierowcy spowodowali 17 wypadków i 389 kolizji.
  • W Sopocie seniorzy za kierownicą winni byli w 6 wypadkach. Spowodowali 81 kolizji.


- W przypadku starszych kierowców, z reguły mamy do czynienia z zagapieniem się, myleniem świateł, pedałów w aucie, a nawet zdarzyło się, że pani chciała pojechać do przodu, ale miała "wrzucony" wsteczny - mówi nam jeden z policjantów drogówki.

Najwięcej piratów drogowych wśród młodych ludzi



Nadal jednak to nie starsi kierowcy są odpowiedzialni za największą liczbę incydentów drogowych na trójmiejskich trasach.



Za ponad 1,8 tys. kolizji w Gdańsku, prawie 600 w Gdyni i ponad 90 w Sopocie odpowiedzialni są bowiem kierowcy w wieku 25-39. To ta "grupa wiekowa" stwarza najwięcej niebezpiecznych sytuacji za kierownicą.

- Tu jednak główną przyczyną wypadków jest brawura, niedostosowanie prędkości do warunków na drogach albo... brak dostatecznej znajomości przepisów drogowych.


Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Statystyka jest niemiarodajna (5)

    ..., ponieważ nie podaje liczby wszystkich, czynnych kierowców w poszczególnych grupach wiekowych.
    Nawet przedziały wiekowe nie są równe, bo porównywane są grupy wiekowe 25-39 (zakres15 lat), 40-59 (zakres 20lat), przedział 60+ jest w ogóle nie określony precyzyjnie. Nawet równe przedziały wiekowe też byłby niewystarczające, bo ważna jest liczba uprawnionych kierowców w poszczególnych grupach.

    • 33 3

    • To już drugi artykuł na Trójmieście w przeciągu kilku miesięcy, w którym podaje się takie bezwartościowe statystyki i wyciąga z nich wnioski. Niestety, redaktorzy Trójmiasta nie wyciągnęli żadnych z miażdżącej krytyki poprzedniego tekstu.

      • 6 0

    • Wszedłem tu napisać prawie to samo.

      Słuszna uwaga, ale nawet liczba uprawnionych nie jest miarodajna. Bardziej miarodajna byłaby liczba wypadków/ilość godzin za kółkiem w grupach wiekowych. I to nawet nie do końca, bo seniorzy nie jeżdżą do pracy, nie są pod presją czasu, nie spieszą się tak jak młodzi. Gdzieś czytałem lepsze statystyki - odsetek uznanych za winnych wypadku w grupach wiekowych. I tam wychodziło, że w 77% wypadków starszych osób winni są oni sami. U młodszych było to bardziej 50/50. Redakcji polecam konsultować takie artykuły ze statystykiem albo chociaż socjologiem, żeby nie było takich kwiatków

      • 7 2

    • (2)

      Ważniejsze jest liczba pokonanych kilometrów, liczba pokonanych kilometrów poza miastem/na drogach szybkiego ruchu oraz liczba kilometrów na nieznanych drogach.
      Przykładowo moja mama ma sąsiadkę, która ma do pracy jakieś 2 km w terenie zabudowanym. Praktycznie widząc więcej niż 5 samochodów jednocześnie, a Jeśli jest dobra pogoda, to jedzie na rowerze.
      W jaki sposób ma spowodować wypadek?

      • 4 3

      • (1)

        Można przyjąć,, że liczba pokonywanych kilometrów w roku nie jest zależna od wieku, a więc można ją pominąć.
        Są ludzie młodzi, którzy auto wykorzystują tylko na dojazdy do uczelni i do domu. Są aktywni seniorzy, którzy pokonują setki kilometrów na dojazdy z Warszawy do swoich domków letniskowych w górach i nad morzem, ale sytuacja może być odwrotna, kiedy seniorzy wykorzystują auta w niedzielę, do kościoła. Inna grupa, to kierowcy zawodowi, którzy są reprezentowani zarówno przez młodych, jak i starszych przedstawicieli, również w wieku emerytalnym.

        • 3 3

        • Myślę że nie można przyjąć

          W demografii jest nawet pojęcie wieku produkcyjnego mobilnego. młodzi statystycznie pokonują więcej kilometrów niż seniorzy. Jeżdżą do pracy. Odwożą dzieci. Ogólnie są bardziej aktywni.

          • 0 0

  • Mistrzowie

    w nagłych i nieprzewidzianych zmianach pasów ruchu w ostatniej chwili. Bo on czegoś lub kogoś nie zauważył...

    • 12 4

  • Bezuzyteczne statystki bez podania kto powoduje wiecej wypadkow na taka sama liczbe przejechanych kilometrow.

    • 17 2

  • Seniorzy vs. Młodzi (3)

    Odpowiedź jest tylko jedna. Seniorzy jeżdżą powoli, ślamazarnie ale i nie mają już tego refleksu, rozeznania itd, a do tego jeżdżą dużo mniej dlatego nie przodują w statystykach, a młodzi szaleją bez wyobraźni i nie potrafią lub nie chcą przewidywać różnych sytuacji na drodze. Dlatego też powodują sporo wypadków. Winny jest system szkolenia młodych kierowców, który przygotowuje do zdania egzaminu, a nie do poprawnego zachowania na drodze.

    • 31 6

    • życie to nie gra na playstation nie ma się kilku żyć na drodze a młodzi tak właśnie myślą (1)

      • 4 1

      • Młodsi ludzie i w średnim wieku przede wszystkim spędzają na drodze dużo więcej czasu używają często samochodu do celów zawodowych zatem mają większe prawdopodobieństwo uczestnictwa w wypadku drogowym niż osoby robiące rocznie 1000 km

        • 0 1

    • Młodzi nie potrafią przewidzieć? Młodzi nie chcą przewidzieć.

      Jeśli ktoś wjeżdża w ludzie w połowie przejścia mając czerwone, to chyba nie jest kwestia przewidywania czegokolwiek. Innym przykładem są wypadki podyskotekowe, te sobotnio-niedzielne okręcanie się wokół drzew na Kaszubach i nie tylko, to raczej też świadczy o braku szacunku dla prawa i praw fizyki. Osobną kategorią są ucieczki przed policją, tak jakby to były jakieś zawody ogólnokrajowe. I to nie jest kwestia szkolenia, to raczej kwestia skrajnej głupoty.

      • 5 0

  • Wszystko zależy kto jakim jest kierowcą...

    Znam kilka starszych osób - jeżdżą świetnie, znam kilka innych starszych osób - zawsze jeździli nieco gorzej (prawo jazdy z chipsów). Znam kilka młodych - jeżdżą świetnie, znam kilku innych młodych - myślę że prawko mają z chipsów. Czy młody czy senior - niektórzy jeżdżą ostrożnie, zgodnie z przepisami, inni za to niekoniecznie. Czasami i tym młodym przydałyby się testy czy mogą dalej kierować pojazdami

    • 32 2

  • 50% osob nie powinno miec prawa jazdy - nie nadaja sie psychicznie do prowadzenia auta albo/i nie są w stanie dobrze opanowac (1)

    • 23 1

    • To tak jak rowerkowicze.

      • 1 1

  • Przecież w przedziale (2)

    lat 40-59 osoby też częściowo już kwalifikują się do seniorów. Ankieta jest przekłamana.

    • 9 10

    • 40 lat i senior? Dziecko, opanuj się i marsz do lekcji

      • 3 0

    • seniorem nazywane sa osoby po przejściu na emeryturę ,a nie przed !!!!!!

      • 0 0

  • Ale kretyńskie grafiki ;] (1)

    Jeden przedział 6 lat, drugi 14 trzeci 19 i reszta 60+ :D

    "Do największej liczby stłuczek spowodowanych przez seniorów doszło w Gdańsku"
    Oczywiście, że w Gdańsku, bo ma najwięcej mieszkańców!!!

    boże kto to pisze?!
    i kto to łyka?!

    • 26 2

    • ale czego się spodziewasz, skoro kopiują te same artykuły nie czytając komentarzy? (dokładnie to samo było parę miesięcy temu i tak samo wszyscy zwracali uwagę na bzdurne przedziały)

      • 2 0

  • Kto porównuje te "statystyki" niech uważa - przedziały nie są równe ;) (1)

    • 8 1

    • Raz, że nie są równe. Dwa, że w poszczególnych rocznikach nie ma równej liczby kierowców.

      • 2 0

  • Źli kierowcy

    Bezmyślni ,pijani ,po narkotykach kierowcy którzy na egzaminach wiedzą wszystko a jak wyjeżdżają na drogę mają wszystkie przepisy w nosie No ale jak ma być podział na starych i młodych to jednak młodzi wypadków powodują więcej bo lubią się popisywać swoją głupotą

    • 26 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane