• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Seniorzy czy młodzi - kto powoduje więcej wypadków?

Szymon Zięba
9 grudnia 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane. Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane.

Czy seniorzy powinni przechodzić dodatkowe badania, jeżeli chcą czynnie korzystać z prawa jazdy? Tylko w 2023 roku w Trójmieście kierowcy po 60 roku życia spowodowali 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także przy 1359 kolizjach. Co ciekawe, największymi piratami drogowymi są osoby w wieku 25-39 lat, jednak w ich przypadku przyczyną stłuczek najczęściej jest brawura.



Większym zagrożeniem na drogach są:

Seniorzy za kierownicą będą kontrolowani tak samo jak kierowcy zawodowi? Debata na temat dodatkowych obostrzeń dla starszych osób, które chcą czynnie korzystać z prawa jazdy, wróciła na stół Komisji Europejskiej.

Zgodnie z analizowaną propozycją seniorzy co pięć lat musieliby udowadniać (orzeczeniem lekarskim), że ich stan zdrowia pozwala im na kierowanie pojazdami mechanicznymi.

Jednak czy faktycznie to seniorzy są największym zagrożeniem na drogach? Sprawdziliśmy, co wynika z policyjnych statystyk.

Ile było wypadków i kolizji ogółem?



  • W 2023 roku w Gdańsku doszło do 302 wypadków, w których zginęło pięć osób, a 344 odniosło obrażenia. Odnotowano także ponad 5,4 tys. kolizji.
  • W Gdyni było 108 wypadków (trzy ofiary śmiertelne i 121 rannych) oraz 2081 kolizji.
  • W Sopocie doszło do 18 wypadków (18 rannych) i 413 kolizji.


Ile wypadków i kolizji spowodowali seniorzy?



  • Osoby w wieku "60 +" spowodowały w Trójmieście w 2023 r. w sumie 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także w 1359 kolizjach.
  • Do największej liczby stłuczek spowodowanych przez seniorów doszło w Gdańsku (889 kolizji i 49 wypadków).
  • W Gdyni seniorzy-kierowcy spowodowali 17 wypadków i 389 kolizji.
  • W Sopocie seniorzy za kierownicą winni byli w 6 wypadkach. Spowodowali 81 kolizji.


- W przypadku starszych kierowców, z reguły mamy do czynienia z zagapieniem się, myleniem świateł, pedałów w aucie, a nawet zdarzyło się, że pani chciała pojechać do przodu, ale miała "wrzucony" wsteczny - mówi nam jeden z policjantów drogówki.

Najwięcej piratów drogowych wśród młodych ludzi



Nadal jednak to nie starsi kierowcy są odpowiedzialni za największą liczbę incydentów drogowych na trójmiejskich trasach.



Za ponad 1,8 tys. kolizji w Gdańsku, prawie 600 w Gdyni i ponad 90 w Sopocie odpowiedzialni są bowiem kierowcy w wieku 25-39. To ta "grupa wiekowa" stwarza najwięcej niebezpiecznych sytuacji za kierownicą.

- Tu jednak główną przyczyną wypadków jest brawura, niedostosowanie prędkości do warunków na drogach albo... brak dostatecznej znajomości przepisów drogowych.


Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • dodatkowe badania dla starszych kierowców - wiadomo o co kaman

    $iano $$$$$$$$. nic innego. kasa . kasa . kasa. jak zawsze.

    • 34 8

  • Czy brawura to jakaś specjalna kategoria przy wypadkach? (1)

    Nie do końca rozumiem takie wprowadzenie - senior powodujący wypadek złamał prawo, ale już powodem wypadku w przypadku młodego jest brawura... :O)

    Nie wiem co ciekawego jest w stwierdzeniu, że najwięcej wypadków powodują młodzi, niedoświadczeni kierowcy. To jest fakt znany od dawien dawna.

    • 32 5

    • poza tym było to wałkowane przy identycznym artykule parę miesięcy temu (strasznie się obijacie w tej redakcji)

      te wykresy czy dane fałszują i to tendencyjnie prawdę, porównywanie jednej grupy wiekowej, która obejmuje ok. 6 lat z druga, która rozciąga się na 14 lat lu 20, to jest zwykła manipulacja

      jeśli młodzi 18-24 spowodowali 10 wypadków, to ci z przedziału 40-59 spowodowali także 10 jeśli podzielić tę grupę na podgrupy po 6 lat

      • 1 1

  • Polak

    Problemem są... Polacy.

    • 8 14

  • (9)

    Staruchy już nie powinni siadać za kierownicę. Ich powolne ruszanie ze świateł przyprawia o złość i powoduje zatory.

    • 5 63

    • (2)

      Na większości skrzyżowań dzięki nim tylko 3-4 auta przejeżdżają na zielonym! Masakra!

      • 2 17

      • Absolutna racja!

        • 2 13

      • Przestań głupoty pisać. Za kierownicą spędziłem 25,lat i niestety bez względu na wiek czy płeć tak zawsze było i jest. Ruszamy jak ślimaki, by za niedługa chwilę gnać ponad limit. Płynność ruchu daleka jest od ideału. A zwiększa się udział "zagapionych" w telefon. Dopiero klakson budzi go z letargu i zwykle są to ludzie młodzi. Każdy patrzy na swój czubek nosa, wszyscy chcą być niepowtarzalni, a wszyscy młodzi zapatrzeni są w wąskie grono influencerów i ich naśladują.

        • 2 0

    • Pamiętaj ty też będziesz staruchem ! i wtedy ciebie będą wyzywali !

      • 7 0

    • Przemądrzały.

      Myślisz,że jesteś ideałem czy supermenem,że zjadłeś wszystkie rozumy i jesteś najlepszy. Wszystko do czasu, przyjdzie chwila na ciebie. Może uda ci się zmądrzeć i wtedy zmienisz zdanie. Widzę,że nie masz szacunku dla starszych. Trafisz kiedyś na takiego, który ci się odpłaci. Masz czas na refleksję. Może kiedyś zmienisz zdanie. Po twoim komentarzu już widzę,że ruszasz z piskiem opon, albo na jednym kole. Młody ucz się ucz,bo wiedza to potęgi klucz. Powodzenia.

      • 4 0

    • (2)

      Akurat z moich obserwacji, to nie starzy ludzie długo ruszają, tylko młodzi, co się gapią w telefon i zamiast trzymać bieg, to wrzucają luz na każdych światłach.

      • 2 1

      • (1)

        Bo przecież włączenie biegu, jak na przejściu dla pieszych miga już zielone jest bardzo niezdrowe dla sprzęgła i skrzyni i trzeba unikać, bo auto to zdobycz życia. Albo w ogóle teraz niektórzy przeczytali skąd wiedzieć, że zbliża się zmiana w nadawaniu sygnałów.

        Poza tym co będą obserwować drogę, skoro można coś w mediach społecznościowych, jakże potrzebnych do życia, jak będzie zielone to ktoś zatrąbi przecież.

        • 2 0

        • Fakt faktem ludzie nie obserwują otoczenia, bo się gapią w komórki. Sam się na to wkurzam, bo ile można ruszać? Dziadkowie zazwyczaj ruszają sprawnie.

          • 0 0

    • Jeszcze parę lat i ty będziesz staruchem

      • 0 0

  • Sprawcą wypadku zawsze!!! - "Kursy nie jazdy"

    • 4 5

  • Bezkonkurencyjne to są (4)

    starce emeryty jadące 30 km/h lewym pasem przez całe miasto!

    • 9 49

    • A co, niby nie?

      • 0 4

    • Prawda! Zawalidrogi!

      • 0 4

    • Są i tacy, ale po co się nad nimi pochylać? Wyprzedzam prawym i jadę dalej.

      • 1 0

    • Nie powinno mieć miejsca, ale wystarczy wyprzedzić innym pasem i po problemie.

      • 1 0

  • Leśne dziadki

    do lasu albo na TIR-y!

    • 1 49

  • Człowiek z wyobraźnia czy bez wyobraźni?

    Człowiek z umiejętnością myślenia przyczynowo-skutkowego czy bez?

    • 15 1

  • Mój siostrzeniec zrobił prawo jazdy i od tego momentu uważa się za najlepszego kierowcę świata . (2)

    To tylko kwestia czasu kiedy życie to zweryfikuje i pokaże mu że się myli . Mam tylko nadzieję że nie skończy się to na Łostowicach bo słowa to groch o ścianę .

    • 37 3

    • A mój wujek jeździ po schodach autem - co mam mu powiedzieć aby tego nie robił?

      • 0 10

    • Życie to samo zweryfikuje oby nie skończyło się to właśnie tak jak opisujesz !

      • 4 0

  • Obligatoryjne badania psychomotoryczne i lekarskie dla seniorów (7)

    co roku po ukończeniu 65 r.ż. Dla bezpieczeństwa wszystkich.

    • 7 59

    • (3)

      Koniecznie jeśli chcemy być nowoczesnym europejskim państwem. Mniej zagrożeń na drogach to dbałość o współobywateli. Mniej aut na drogach to większa ekologia. Do tego należy dążyć.

      • 1 9

      • Mniej obywateli to większy spokój dla przyrody (1)

        • 2 0

        • To co proponujesz wojnę atomową ????

          • 1 0

      • Cymbałów jak widać

        nie brakuje

        • 2 0

    • Jaśnie panująca UE wie lepiej od Was co zrobić. Pogódźcie się z tym.

      • 1 4

    • moze młodych psycholi też

      • 10 0

    • Do 30 roku życia takie badanie powinno być obowiązkowe co roku !!!!

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane