• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Seniorzy czy młodzi - kto powoduje więcej wypadków?

Szymon Zięba
9 grudnia 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane. Czy starsi kierowcy powinni być bardziej kontrolowani? Zmiany przepisów są analizowane.

Czy seniorzy powinni przechodzić dodatkowe badania, jeżeli chcą czynnie korzystać z prawa jazdy? Tylko w 2023 roku w Trójmieście kierowcy po 60 roku życia spowodowali 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także przy 1359 kolizjach. Co ciekawe, największymi piratami drogowymi są osoby w wieku 25-39 lat, jednak w ich przypadku przyczyną stłuczek najczęściej jest brawura.



Większym zagrożeniem na drogach są:

Seniorzy za kierownicą będą kontrolowani tak samo jak kierowcy zawodowi? Debata na temat dodatkowych obostrzeń dla starszych osób, które chcą czynnie korzystać z prawa jazdy, wróciła na stół Komisji Europejskiej.

Zgodnie z analizowaną propozycją seniorzy co pięć lat musieliby udowadniać (orzeczeniem lekarskim), że ich stan zdrowia pozwala im na kierowanie pojazdami mechanicznymi.

Jednak czy faktycznie to seniorzy są największym zagrożeniem na drogach? Sprawdziliśmy, co wynika z policyjnych statystyk.

Ile było wypadków i kolizji ogółem?



  • W 2023 roku w Gdańsku doszło do 302 wypadków, w których zginęło pięć osób, a 344 odniosło obrażenia. Odnotowano także ponad 5,4 tys. kolizji.
  • W Gdyni było 108 wypadków (trzy ofiary śmiertelne i 121 rannych) oraz 2081 kolizji.
  • W Sopocie doszło do 18 wypadków (18 rannych) i 413 kolizji.


Ile wypadków i kolizji spowodowali seniorzy?



  • Osoby w wieku "60 +" spowodowały w Trójmieście w 2023 r. w sumie 72 wypadki, w których rannych zostało 80 osób. Zawinili także w 1359 kolizjach.
  • Do największej liczby stłuczek spowodowanych przez seniorów doszło w Gdańsku (889 kolizji i 49 wypadków).
  • W Gdyni seniorzy-kierowcy spowodowali 17 wypadków i 389 kolizji.
  • W Sopocie seniorzy za kierownicą winni byli w 6 wypadkach. Spowodowali 81 kolizji.


- W przypadku starszych kierowców, z reguły mamy do czynienia z zagapieniem się, myleniem świateł, pedałów w aucie, a nawet zdarzyło się, że pani chciała pojechać do przodu, ale miała "wrzucony" wsteczny - mówi nam jeden z policjantów drogówki.

Najwięcej piratów drogowych wśród młodych ludzi



Nadal jednak to nie starsi kierowcy są odpowiedzialni za największą liczbę incydentów drogowych na trójmiejskich trasach.



Za ponad 1,8 tys. kolizji w Gdańsku, prawie 600 w Gdyni i ponad 90 w Sopocie odpowiedzialni są bowiem kierowcy w wieku 25-39. To ta "grupa wiekowa" stwarza najwięcej niebezpiecznych sytuacji za kierownicą.

- Tu jednak główną przyczyną wypadków jest brawura, niedostosowanie prędkości do warunków na drogach albo... brak dostatecznej znajomości przepisów drogowych.


Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Statystyka nie jest taka prosta.

    Trzeba wziąć pod uwagę ile ogólnie jeździ seniorów i jaki procent z nich powoduje kolizję. Same suche liczby nic nie wnoszą

    • 8 1

  • Starszy szofer

    Mam ponad 60 lat i jeżdzę autem ale nie po to aby kupić wodę w Biedrze .45 lat pracowałem jako kierowca.Trzeba jeżdzić ostroznie ale oczywiśće bez przesady .Nigdy nie mialem wypadku .Gdy poczuję ,że się boję lub też jakaś sutuacja pokaże ,że już pora pożegnać kółczeko to to zrobię i nie będę sie wysilał.

    • 14 0

  • Sklep California salin palacza przy ulucy podwale staromiejskuw 108sprz3daje luquidy papuerosowe i tyton malolatom

    W ten spisob truje i zarabia na malilatach.Prosze un8kac tego sklepu

    • 1 0

  • Wszelakie komentarze są zbędne wystarczy zajrzeć do statystyk Policyjnych ! (2)

    Kto powoduje najwięcej wypadków i różnych zdarzeń na drogach to aż krzyczy samo za siebie ! Tak więc jestem zwolennikiem większych restrykcji wobec młodych kierowców a także badań i psychotestów do osiągnięcia 20-30 roku życia i w razie czego ewentualne wstrzymywanie uprawnień zakańczane egzaminem ! Już samo zachowanie firm ubezpieczeniowych daje do myślenia .... dla czego ci najmłodsi wiekiem kierowcy mają najwyższe stawki ubezpieczeń komunikacyjnych bo jeżdżą spokojnie ? nie dla tego że powodują najwięcej zdarzeń drogowych i wiążą się z tym wielkie koszta generowane właśnie przez takie osoby w młodym wieku . brawura i chęć popisania się jest przyczyną wielu wypadków. Dla tego nie rozumiem tego czepiania się osób starszych jakieś jednostkowe przypadki bezmyślnej jazdy seniora nie mogą zaważać na ogólnej opinii i wszystkich starszych osobach !

    • 13 3

    • (1)

      Firmy ubezpieczeniowe to tak jak farmacja po prostu mafia zorganizowane grupy przestępcze wykorzystujące bezczelnie swój monopol i zmowy cenowe

      • 0 2

      • Jak ich nie lubić czy też lubić ciągną z nas kasę ale w ich postępowaniu jednak jest sens !

        A więc wszystkie statystyki zdarzeń drogowych w tym wykroczeń typu przekroczenia dozwolonej prędkości wymuszenia jazda na czerwonym świetle wszystkie karane mandatowo mają swoje odzwierciedlenie w stawkach ubezpieczeń komunikacyjnych i co jest w tych statystykach istotne ??? kto powoduję największą liczbę takich wykroczeń i kolizji drogowych ? No właśnie osoby w młodym wieku jeżdżące brawurowo czy też po używkach lub zapatrzone w smartfona i nie zwracające należytej uwagi na drogach dzięki czemu powodują kolizje i wypadki drogowe !

        • 0 0

  • Ważna jest też kultura jazdy

    Jestem kierowcą od kilkudziesięciu lat. Sam już nie jestem młody, ale mimo tego nie mam najlepszego zdania o starszych kierowcach. Rzeczywiście, młodzi powodują najwięcej wypadków, ale wynika to głównie z powodu brawury. Ale, nie można oceniać jazdy poszczególnych grup wiekowych tylko na podstawie liczby wypadków. Ważna jest też kultura jazdy, a niestety w tym elemencie starsi kierowcy szwankują. Częściej nie zatrzymują się przed przejściami dla pieszych, wymuszają pierwszeństwo, często nie przestrzegają sygnalizacji świetlnej, rzadziej przepuszczają innych, no i parkowanie pozostawia wiele do życzenia. Ponadto, o tym się nie mówi, ale chyba częściej są zatrzymywani za promil oraz częściej są zatrzymywani za jazdę pod wpływem narkotyków. Na razie są jeszcze mniejszością, ale chyba rosnącą.
    Szkoda, że w artykule nie podano, jaka jest tendencja wypadkowa, bo ja słyszałem, że starsi z rok na rok powodują coraz wypadków. Co mnie nie dziwi.

    • 3 11

  • Najczęstszą przyczyną wypadków jest wymuszenie pierwszeństwa

    Niestety główną przyczyną wymuszenia pierwszeństwa jest nieuważna obserwacja otoczenia, brak refleksu. Moja babcia jeździ tragicznie. Starsi ludzie mają opóźnioną reakcję i nie powinni jeździć bo stwarzają zagrożenie dla siebie i innych.

    • 0 14

  • Po śmierci

    w wypadku drogowym bliskiej mi osoby przesiadłam się z powodu dziwnych lęków za kierownicą na komunikację miejską.Nie wiek powinien decydować tylko my sami czy dalej chcemy jeździć czy nie Są młodzi chorzy np.na padaczkę a mimo to autem jeżdżą choć rozsądniej byłoby gdyby jednak tego nie robili

    • 7 0

  • Problemem na drogach jest polactwo

    Czyli chamy za kierownica i tyle w temacie

    • 10 1

  • (1)

    Seniory z buta powinni chodzić. Ruch to zdrowie

    • 0 16

    • No młodziaki tym bardziej przecież chcą być wysportowani !!!!!!!

      Młodzi tylko na rower !

      • 6 0

  • Predyspozycje do prowadzenia pojazdów powinien mieć każdy kierowca niezależnie od wieku. (1)

    Skłonność do agresji, problemy z myśleniem przyczynowo - skutkowym, skłonność do nadmiernego ryzyka, narkomania, choroby psychiczne, alkoholizm są niezależne od wieku. Ludzie starzy czy młodzi z takimi przypadłościami nie powinni prowadzić pojazdów. Czy ktoś to bada? A są testy. Podłączenie do wariografu może wykazać szczerośc odpowiedzi. Tu nie chodzi o grupę wiekową tylko o predyspozycje.

    • 6 1

    • Mnie kiedyś 30 lat temu uczono przewidywania różnych zdarzeń i zachowań

      Innych kierowców a przede wszystkim ograniczonego zaufania bo nawet mając zielone światło nigdy nie możemy być pewni co zrobią inni kierowcy i to jest klucz ostrożność oczy dookoła głowy i myślenie ostrożność Nigdy te zasady mnie nie zawiodły jeżdżę już od ponad 30 lat i nigdy nic się nie wydarzyło część z tego czasu jeździłem też zawodowo robiąc po mieście po 250 km dziennie widziałem niejedno zachowanie innych kierujących ale teraz plagą są telefony komórkowe i brawura prędkość nagminne wymuszenia o alkoholu i innych używkach nawet nie będę wspominał ! Życzę wszystkim tylu spokojnych kilometrów w życiu i braku niebezpiecznych zdarzeń !

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane