• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siedlce i Nowy Port chcą lepszego połączenia tramwajowego

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień. Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień.

Radni osiedla Nowy Port i Siedlce proszą o zwiększenie częstotliwości linii 10 lub uruchomienia nowego połączenia miedzy dzielnicami. Urzędnicy odpowiedzialni za komunikację uważają, że zmiana jest niepotrzebna, bo mało kto by z niej korzystał.



W jaki sposób należy poprawić skomunikowanie Siedlec?

Radni Nowego Portu i Siedlec w swoim wspólnym piśmie skierowanym do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku apelują o zwiększenie częstotliwości kursowania linii 10 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Hucisko - Siedlce) oraz przywrócenie jej funkcjonowania w pełnym zakresie, tj. przez cały dzień, a nie jak dotychczas wyłącznie od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu komunikacyjnego.

- Obecnie linia 10 wykonuje 23 kursy dziennie - zdecydowanie zbyt mało w stosunku do realnego zapotrzebowania. Łączy ona dwie istotne dzielnice na komunikacyjnej mapie miasta. Z jednej strony Siedlce, dobrze skomunikowana dzielnica, stanowiące swoiste "obrzeża" kluczowego dla właściwego funkcjonowania sieci komunikacyjnej, a jednocześnie słabo skomunikowanego Śródmieścia. Z drugiej, Nowy Port, jedna z kilku rewitalizowanych dzielnic miasta, stająca się powoli lokalnym centrum kulturalnym Gdańska, a jednocześnie odizolowana od pozostałych obszarów miasta i słabo skomunikowana - argumentują radni w piśmie przesłanym do ZTM-u.

Z tymi argumentami nie zgadzają się urzędnicy. - Zmniejszenie częstotliwości kursowania linii 10 dokonano już w 1999 roku, kiedy to większość jej kursów zastąpiono nową wówczas linią 11 relacji Siedlce-Abrahama. Już wtedy malało napełnienie w pojazdach "dziesiątki" na rzecz "dwunastki", co wynikało z większej potrzeby kursowania mieszkańców Siedlec w kierunku Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Opery i Wrzeszcza. Linia 11 odciążyła wówczas linię 12 - przypomina Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Ponadto ZTM w 2009 roku dokonał pomiarów ruchu na popyt w tramwajach między Siedlcami a Nowym Portem. Wynika z nich, że w ciągu całego dnia liczba wykonywanych podróży przez gdańszczan w tej relacji wynosi mniej niż 1 procent. Jeszcze bardziej szczegółowe badania w 2012 r. przeprowadzone w formie wywiadu bezpośredniego na przystankach: Siedlce, Ciasna i Zakopiańska oraz Wyzwolenia, PGE Arena, Swoja i Załogowa wykazało brak potrzeby zmiany rozkładów jazdy.

- Prawie 65 proc. pasażerów w tej relacji to dojazdy na trasie dom - praca, zaś 12 proc. dom - szkoła. W godzinach pozaszczytowych zapotrzebowanie na tę relację oscyluje wokół 0 proc. Liczby te jednoznacznie pokazują, że potrzeba bezpośredniej relacji Nowy Port - Siedlce występuje jedynie w godzinach szczytu przewozowego - dodaje Zomkowski i ponadto zwraca uwagę, że takie połączenie bardziej niż Siedlcom potrzebne jest tzw. dzielnicom południowym - Badania wskazują wręcz, że należałoby nawet zawiesić funkcjonowanie linii 10 i skierować tramwaje na trasę Nowy Port - Łostowice.

Radni sugerują jednak inny możliwy wariant zmian w konfiguracji linii tramwajowych: - W zamian za ograniczenie linii nr 10, zaoferowano linię 14 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Urząd Miejski - dop. red.). Powyższa linia jest niefunkcjonalna, jako że zasadniczo nie służy ani mieszkańcom Nowego Portu (ograniczając możliwość dotarcia do dalej położonych dzielnic - Piecek-Migowa, Suchanina, Jasienia itd.), ani Siedlec (które całkowicie pomija). Proponujemy zatem likwidację linii nr 14, dublującej w znacznym zakresie trasę linii 10 i przeniesienie jej taboru do obsługi zmodyfikowanej linii 10.

Na taką zmianę również nie zgadza się Zarząd Transportu Miejskiego, który zwraca uwagę, że linia 14 jest krótsza niż 10, więc skutkowałoby mniejszą częstotliwością między Śródmieściem a Nowym Portem. W efekcie pasażerowie mieliby problem, by w ogóle wejść do pojazdów, nie mówiąc już o wygodnej podróży.

Nadzieją dla mieszkańców Siedlec i być może Nowego Portu będą zmiany towarzyszące budowie trasy tramwajowej na osiedle Morena, która będzie przedłużeniem istniejącej trasy z siedleckiej pętli. - Uruchomienie tramwaju na Piecki-Migowo, uruchomienie kolei metropolitalnej i przystanku SKM Gdańsk Śródmieście z pewnością zmieni relacje podróżowania. Jeszcze niejednokrotnie nasz układ komunikacyjny (w tym komunikacja tramwajowa) przejdzie metamorfozę. Musimy się więc nastawić na częste zmiany - kończy zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • a czemu Kartuska a nie Kartuzka?? (1)

    • 2 6

    • a czemu

      A czemu nie miałeś polskiego w gimnazjum?

      • 1 0

  • najlepszym rozwiązaniem było by też nowe połączenie

    a mianowicie połączenie Nowy port - Strzyża ale przez przystanek Kliniczna a nie tak jak jedzie tramwaj 5.
    coś ale tramwaj 4 ale odbijający tak jak 5 :) to by było najlepsze połączenie.

    • 6 2

  • Lepsi i gorsi (2)

    Stojąc np przy dworcu widzę wciąż wypasione tramwaje na Chełm ,Łostowice lub Siedlce. Klima, ogrzewanie, luksus ,niska podłoga, monitory, bajery, motorniczy pod krawatem.Po pięciu,sześciu takich zjawia się wreszcie zardzewiałe pudło tzw. przecinak z napisem STOGI-PLAŻA. Tłok,syf,dramat.Ale się nie denerwuję,bo wiem że te dzielnice mają czynsze obniżone przez Lisickiego o 70 procent :) :)

    • 7 7

    • Wituś, mylisz się oni w ogóle nie płacą czynszu

      a do tego niebawem jak w Tallinie będą mieli komunikację gratis. No może za dwa euro.

      • 2 3

    • fakt Wituś się myli

      Niestety nie ma tam obniżonych czynszów

      • 3 0

  • mamy malo motorniczych i kontrolerow biletow

    • 1 5

  • Nie mogę się doczekać nowej linii na Morenę... (1)

    Aktualnie wydostanie się z Siedlec to masakra. Wszędzie się spóźniam, zwłaszcza na skm-kę, która odjeżdża z centrum dokładnie w godzinie przyjazdu tramwaju 12 :(

    • 4 4

    • Spóźniasz się mieszkanko Siedlec

      to może po prostu warto wyjść z domu ciut wcześniej i wtedy nie będziesz się spóźniać. Bo nigdy nie będzie tak, że rozkład jazdy będzie ustawiony zgodnie z interesem wszystkich mieszkańców czy to Gdańska czy innego miasta. Jest to niemożliwe.

      • 3 2

  • To prawda

    • 1 0

  • Popieram

    Jak najbardziej na Siedlce powinno jęździć więcej tramwaji,praktycznie jeździ tylko 12 a dziesiątka tylko parę razy w ciągu dnia...wczesnym rankiem jest tłok a jak wypadnie jeden kurs to czeka się i czeka aż coś się zjawi,nie wiem dlaczego np. na Chełm jeździ kilka a Siedlce mają praktycznie jeden,jeżeli uważacie,że nie z N Portem to dajcie inne połączenie i zwiększcie w godzinach rannych i popołudniowych...POPIERAM W TEJ KWESTII RADNYCH...myśleć Panowie z ZTM ,myśleć i to szybko bo takie coś powinno już być od dawna,przyglądnijcie się tramwajom jeżdżącym z Siedlec a może po podróżujcie nimi w godzinach szczytu zresztą i nie tylko........

    • 5 2

  • śmieszne ... a co mi daje 12 po godz. szczytu jeśli na tramwaj lini 14 muszę czekać 20 min. Tramwaj lini 14 rusza z przystanku urząd miejski nie czekając na linie nr. 12 która akurat stanęła na 14 świetle. i Gdzie później jest możliwość przesiadki?nie ma , tak więc przednicy możne w końcu zróbcie coś dla mieszkańców Gdańska

    • 7 2

  • 10 zamiast 14

    - W zamian za ograniczenie linii nr 10, zaoferowano linię 14 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Urząd Miejski. Powyższa linia jest niefunkcjonalna,Tramwaje od Bramy Wyżynnej jeżdżą puste.Często jadę z Kokoszek nie zawsze jest możliwość zdążyć z przesiadką na Hucisku jadąc linią 12, spóźni się z 2 minuty,14 nie czeka odjeżdza sprzed nosa i 20 minut trzeba czekać na mrozie na następną 14. Jest to jedyne połączenie.Uważam, że zamiast 14 powinna jeździć jeździć 10,lub rozkład powinien być tak dopracowany, żeby z 12 można było przesiąść się na 14.Ta sama historia z tramwajem nr 2 , który zjeżdza z Łostowic, pod Dworcem PKP stoi 14 ,w którą trzeba się przesiąść do N.Portu, ale 2 nie otwiera drzwi .Dopiero jak 14 odjedzie I ZNOWU 20 MINUT CZEKANIA. PARANOJA Pozdrawiam
    Elżbieta Paluch

    • 8 2

  • zmniejszenie częstotliwości w 1999r , no przecież mamy już 2013 !!! halo urzędnicy widać w jakich wy czasach żyjecie.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane