• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siedlce i Nowy Port chcą lepszego połączenia tramwajowego

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień. Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień.

Radni osiedla Nowy Port i Siedlce proszą o zwiększenie częstotliwości linii 10 lub uruchomienia nowego połączenia miedzy dzielnicami. Urzędnicy odpowiedzialni za komunikację uważają, że zmiana jest niepotrzebna, bo mało kto by z niej korzystał.



W jaki sposób należy poprawić skomunikowanie Siedlec?

Radni Nowego Portu i Siedlec w swoim wspólnym piśmie skierowanym do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku apelują o zwiększenie częstotliwości kursowania linii 10 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Hucisko - Siedlce) oraz przywrócenie jej funkcjonowania w pełnym zakresie, tj. przez cały dzień, a nie jak dotychczas wyłącznie od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu komunikacyjnego.

- Obecnie linia 10 wykonuje 23 kursy dziennie - zdecydowanie zbyt mało w stosunku do realnego zapotrzebowania. Łączy ona dwie istotne dzielnice na komunikacyjnej mapie miasta. Z jednej strony Siedlce, dobrze skomunikowana dzielnica, stanowiące swoiste "obrzeża" kluczowego dla właściwego funkcjonowania sieci komunikacyjnej, a jednocześnie słabo skomunikowanego Śródmieścia. Z drugiej, Nowy Port, jedna z kilku rewitalizowanych dzielnic miasta, stająca się powoli lokalnym centrum kulturalnym Gdańska, a jednocześnie odizolowana od pozostałych obszarów miasta i słabo skomunikowana - argumentują radni w piśmie przesłanym do ZTM-u.

Z tymi argumentami nie zgadzają się urzędnicy. - Zmniejszenie częstotliwości kursowania linii 10 dokonano już w 1999 roku, kiedy to większość jej kursów zastąpiono nową wówczas linią 11 relacji Siedlce-Abrahama. Już wtedy malało napełnienie w pojazdach "dziesiątki" na rzecz "dwunastki", co wynikało z większej potrzeby kursowania mieszkańców Siedlec w kierunku Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Opery i Wrzeszcza. Linia 11 odciążyła wówczas linię 12 - przypomina Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Ponadto ZTM w 2009 roku dokonał pomiarów ruchu na popyt w tramwajach między Siedlcami a Nowym Portem. Wynika z nich, że w ciągu całego dnia liczba wykonywanych podróży przez gdańszczan w tej relacji wynosi mniej niż 1 procent. Jeszcze bardziej szczegółowe badania w 2012 r. przeprowadzone w formie wywiadu bezpośredniego na przystankach: Siedlce, Ciasna i Zakopiańska oraz Wyzwolenia, PGE Arena, Swoja i Załogowa wykazało brak potrzeby zmiany rozkładów jazdy.

- Prawie 65 proc. pasażerów w tej relacji to dojazdy na trasie dom - praca, zaś 12 proc. dom - szkoła. W godzinach pozaszczytowych zapotrzebowanie na tę relację oscyluje wokół 0 proc. Liczby te jednoznacznie pokazują, że potrzeba bezpośredniej relacji Nowy Port - Siedlce występuje jedynie w godzinach szczytu przewozowego - dodaje Zomkowski i ponadto zwraca uwagę, że takie połączenie bardziej niż Siedlcom potrzebne jest tzw. dzielnicom południowym - Badania wskazują wręcz, że należałoby nawet zawiesić funkcjonowanie linii 10 i skierować tramwaje na trasę Nowy Port - Łostowice.

Radni sugerują jednak inny możliwy wariant zmian w konfiguracji linii tramwajowych: - W zamian za ograniczenie linii nr 10, zaoferowano linię 14 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Urząd Miejski - dop. red.). Powyższa linia jest niefunkcjonalna, jako że zasadniczo nie służy ani mieszkańcom Nowego Portu (ograniczając możliwość dotarcia do dalej położonych dzielnic - Piecek-Migowa, Suchanina, Jasienia itd.), ani Siedlec (które całkowicie pomija). Proponujemy zatem likwidację linii nr 14, dublującej w znacznym zakresie trasę linii 10 i przeniesienie jej taboru do obsługi zmodyfikowanej linii 10.

Na taką zmianę również nie zgadza się Zarząd Transportu Miejskiego, który zwraca uwagę, że linia 14 jest krótsza niż 10, więc skutkowałoby mniejszą częstotliwością między Śródmieściem a Nowym Portem. W efekcie pasażerowie mieliby problem, by w ogóle wejść do pojazdów, nie mówiąc już o wygodnej podróży.

Nadzieją dla mieszkańców Siedlec i być może Nowego Portu będą zmiany towarzyszące budowie trasy tramwajowej na osiedle Morena, która będzie przedłużeniem istniejącej trasy z siedleckiej pętli. - Uruchomienie tramwaju na Piecki-Migowo, uruchomienie kolei metropolitalnej i przystanku SKM Gdańsk Śródmieście z pewnością zmieni relacje podróżowania. Jeszcze niejednokrotnie nasz układ komunikacyjny (w tym komunikacja tramwajowa) przejdzie metamorfozę. Musimy się więc nastawić na częste zmiany - kończy zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • Nie zgadzam się

    Zawsze z Siedlec do Wrzeszcza jest więcej ludzi niż do portu, do tego powinni dać więcej tramwajów w kierunku Mickiewicza.

    • 1 5

  • do Greg

    autobusy jadące przez Siedlce jadą od dworca PKP i już są pełne bo to jedyne środki lokomocji na Morenę i Jasień są bardzo przepełnine ledwo czasem dyszą a jak ktoś dojeżdzą z Wrzeszcza czy Oliwy a nawet Jelitkowa...proszę pomysleć.

    • 2 1

  • Wybaczcie, ale te badania to był pic na wodę. Brałam udział w tych ankietach i byłam pytana o to, gdzie jadę i jaką linią, zamiast gdzie chciałabym pojechać...

    • 8 1

  • Akurat tu popieram ZTM

    Na południe musi niestety więcej tramwajów pojechać, a to że tłok na Siedlce to można sobie między bajki włożyć. Zapraszam do pierwszego bliższego tramwaju na Chełm. Średnia wieku na Siedlcach to chyba ~65 lat a na południu?? Kto płaci za bilet normalny a kto ulgowy albo ma w ogóle tramwaj za free z racji wieku?

    • 1 7

  • Ja dojeżdżam do N. portu z Oruni a moja koleżanka ze Stogów

    Kiedyś przy dworcu nie było jak wsiąść do tramwaju, a teraz jest dobrze, bo tramwaj co 5-6 minut jak się nie zepsuje a do tego dużo uczniów dojeżdża do szkół.

    • 3 1

  • Tramwaje lini nr 8 i 3

    ztm myśli tylko o guanie w stodole zarządcy tacy zarządcy jak z koziej d*py trąba ztm nie widzi ile ludu kisi sie w komunikacji miejskiej a jeszcze ścinaja 105 i rozkłady jazdy nic nie w takcie po za szczytem 3 co 20 minut czy to jest normalne 3 powinna być go godziny 19 minimum co 10 minut rano z kolei pierwszy kurs 4.43 z przymorza lini nr 8 potem do godziny 6 co 20 minut hallo potrójniaki są potrzebne przynajmniej na tą linie to jest główny dowożnik stogów i przymorza zaspy dolnego wrzeszcza

    • 3 0

  • My chcemy częstszsej częstotliwości kursów tramwaji na siedlach

    Zgadam sie z radnymi osiedla, przydało by się ziększyć częstotliwość, ponieważ trzeba czekać po 10, 12 minut na tramwaj

    • 4 2

  • zlikwidować miejską komunikację w ogóle (1)

    Wraz z nią zlikwidować tramwaje. W ich miejsce wylać asfalt i przywrócić WOLNOŚĆ PRZEWOZU dowolnej firmy własnymi pojazdami.

    Znika problem radnych Siedlec błagających Władze Centralne. Radni sami mogliby zorganizować swoim mieszkańcom transport na własnych zasadach.

    Lubicie błagać, prosić, żebrać? Ja bym wolał wolność wyboru.

    • 1 11

    • Głupi czy żartujesz?

      Jeden dodatkowy pas nie zbawi miasta. Natomiast ten jeden pas jest zbawieniem dla dziesiątek tysięcy ludzi, którzy z tego korzystają.

      Wolność wyboru? Po co w ogole drogi i planowanie miasta? Wynieś się do Somalii, tam jest totalna wolnosć.

      • 4 1

  • Ja ostatnio czekałem ponad 45 min na tramwaj jakikolwiek do new portu po czym wsiadłem w 8 a potem w 4 bo inaczej sie nie dało. A poza tym niech zrobią coś z tymi wyświetlaczmi na dworcu, szału można dostać, bo nie wiadomo czy jechać tramwajem czy czekać 1 albo 2 min na nastepny.

    • 5 0

  • 2,6,11,12

    te tramwaje powinny co 3 minuty jezdzic a nie co 10 :0
    miedzy 6:00 a 10:00 za bardzo zarąbane

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane