- 1 Niespokojna noc na gdańskich drogach (115 opinii)
- 2 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (291 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (827 opinii)
- 4 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (166 opinii)
- 5 Kultowa "Górka" i widok na morze (151 opinii)
- 6 Modlitwę za króla pominęli. Kronika oblężenia Gdańska (22 opinie)
Siedlce i Nowy Port chcą lepszego połączenia tramwajowego
Radni osiedla Nowy Port i Siedlce proszą o zwiększenie częstotliwości linii 10 lub uruchomienia nowego połączenia miedzy dzielnicami. Urzędnicy odpowiedzialni za komunikację uważają, że zmiana jest niepotrzebna, bo mało kto by z niej korzystał.
- Obecnie linia 10 wykonuje 23 kursy dziennie - zdecydowanie zbyt mało w stosunku do realnego zapotrzebowania. Łączy ona dwie istotne dzielnice na komunikacyjnej mapie miasta. Z jednej strony Siedlce, dobrze skomunikowana dzielnica, stanowiące swoiste "obrzeża" kluczowego dla właściwego funkcjonowania sieci komunikacyjnej, a jednocześnie słabo skomunikowanego Śródmieścia. Z drugiej, Nowy Port, jedna z kilku rewitalizowanych dzielnic miasta, stająca się powoli lokalnym centrum kulturalnym Gdańska, a jednocześnie odizolowana od pozostałych obszarów miasta i słabo skomunikowana - argumentują radni w piśmie przesłanym do ZTM-u.
Z tymi argumentami nie zgadzają się urzędnicy. - Zmniejszenie częstotliwości kursowania linii 10 dokonano już w 1999 roku, kiedy to większość jej kursów zastąpiono nową wówczas linią 11 relacji Siedlce-Abrahama. Już wtedy malało napełnienie w pojazdach "dziesiątki" na rzecz "dwunastki", co wynikało z większej potrzeby kursowania mieszkańców Siedlec w kierunku Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Opery i Wrzeszcza. Linia 11 odciążyła wówczas linię 12 - przypomina Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Ponadto ZTM w 2009 roku dokonał pomiarów ruchu na popyt w tramwajach między Siedlcami a Nowym Portem. Wynika z nich, że w ciągu całego dnia liczba wykonywanych podróży przez gdańszczan w tej relacji wynosi mniej niż 1 procent. Jeszcze bardziej szczegółowe badania w 2012 r. przeprowadzone w formie wywiadu bezpośredniego na przystankach: Siedlce, Ciasna i Zakopiańska oraz Wyzwolenia, PGE Arena, Swoja i Załogowa wykazało brak potrzeby zmiany rozkładów jazdy.
- Prawie 65 proc. pasażerów w tej relacji to dojazdy na trasie dom - praca, zaś 12 proc. dom - szkoła. W godzinach pozaszczytowych zapotrzebowanie na tę relację oscyluje wokół 0 proc. Liczby te jednoznacznie pokazują, że potrzeba bezpośredniej relacji Nowy Port - Siedlce występuje jedynie w godzinach szczytu przewozowego - dodaje Zomkowski i ponadto zwraca uwagę, że takie połączenie bardziej niż Siedlcom potrzebne jest tzw. dzielnicom południowym - Badania wskazują wręcz, że należałoby nawet zawiesić funkcjonowanie linii 10 i skierować tramwaje na trasę Nowy Port - Łostowice.
Radni sugerują jednak inny możliwy wariant zmian w konfiguracji linii tramwajowych: - W zamian za ograniczenie linii nr 10, zaoferowano linię 14 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Urząd Miejski - dop. red.). Powyższa linia jest niefunkcjonalna, jako że zasadniczo nie służy ani mieszkańcom Nowego Portu (ograniczając możliwość dotarcia do dalej położonych dzielnic - Piecek-Migowa, Suchanina, Jasienia itd.), ani Siedlec (które całkowicie pomija). Proponujemy zatem likwidację linii nr 14, dublującej w znacznym zakresie trasę linii 10 i przeniesienie jej taboru do obsługi zmodyfikowanej linii 10.
Na taką zmianę również nie zgadza się Zarząd Transportu Miejskiego, który zwraca uwagę, że linia 14 jest krótsza niż 10, więc skutkowałoby mniejszą częstotliwością między Śródmieściem a Nowym Portem. W efekcie pasażerowie mieliby problem, by w ogóle wejść do pojazdów, nie mówiąc już o wygodnej podróży.
Nadzieją dla mieszkańców Siedlec i być może Nowego Portu będą zmiany towarzyszące budowie trasy tramwajowej na osiedle Morena, która będzie przedłużeniem istniejącej trasy z siedleckiej pętli. - Uruchomienie tramwaju na Piecki-Migowo, uruchomienie kolei metropolitalnej i przystanku SKM Gdańsk Śródmieście z pewnością zmieni relacje podróżowania. Jeszcze niejednokrotnie nasz układ komunikacyjny (w tym komunikacja tramwajowa) przejdzie metamorfozę. Musimy się więc nastawić na częste zmiany - kończy zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.
Miejsca
Opinie (206) ponad 10 zablokowanych
-
2013-01-16 20:51
"Urzędnicy odpowiedzialni za komunikację uważają, że zmiana jest niepotrzebna..."
Obywatelu, urzędnik zawsze ma rację! Wszelkie opinie i dywagacje w tym przedmiocie są dalece zbędne!
- 5 1
-
2013-01-16 21:01
a za to na chełm tramwaje JEDEN ZA DRUGIM - PUSTE. 2.6.11 co chwile. psute jeden za drugim a 3,8,10,12 zawalone do granic mozliwości WIECZNIE W KÓŁKO.
- 9 2
-
2013-01-16 21:09
Na Łąkową (1)
powinny jeździć tak, jak dawniej tramwaje.Ta dzielnica chyba nie ma radnych,albo mają wszystko w d..pie.
- 5 1
-
2013-01-16 22:38
Bo mają w d...
- 0 1
-
2013-01-16 21:21
Jestem ciekawy, co ZTM wyczaruje po otwarciu tras do Migowa.
- 0 2
-
2013-01-16 21:37
dlaczego ucieli trasę 12???
wszystko jeździ z Łostowic na Zaspe lub do Jelitkowa poza 12
- 3 2
-
2013-01-16 21:40
5
I żeby tak więcej 5 jeździło tak pod wieczorne godziny.
- 6 2
-
2013-01-16 22:28
Siedlce i Nowy Port chcą lepszego połączenia tramwajowego (1)
A Osowa chce jakiegokolwiek :)
- 1 2
-
2013-01-17 00:34
na osowej
wszyscy maja samochody.
- 2 0
-
2013-01-16 23:04
nie będę gorsza (1)
To ja chce więcej tramwajów z Gdańska na Brzeźno
- 6 1
-
2013-01-17 00:34
DO BRZEZNA!!!
mozesz isc NA plaze ale DO Brzezna.czy wy przyjezdni nigdy sie nie nauczycie..
- 1 0
-
2013-01-16 23:24
Powinni stworzyć linię
Siedlce-Hallera-Brzeźno-Nowy Port
- 3 2
-
2013-01-16 23:30
ZTM
STOGI-SIEDLCE TRAMWAJ :)
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.