• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siedlce i Nowy Port chcą lepszego połączenia tramwajowego

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień. Linia 12 to obecnie jedyne całodzienne połączenie tramwajowe na Siedlce. Radni osiedla chcieliby, by również linia 10 jeździła przez cały dzień.

Radni osiedla Nowy Port i Siedlce proszą o zwiększenie częstotliwości linii 10 lub uruchomienia nowego połączenia miedzy dzielnicami. Urzędnicy odpowiedzialni za komunikację uważają, że zmiana jest niepotrzebna, bo mało kto by z niej korzystał.



W jaki sposób należy poprawić skomunikowanie Siedlec?

Radni Nowego Portu i Siedlec w swoim wspólnym piśmie skierowanym do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku apelują o zwiększenie częstotliwości kursowania linii 10 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Hucisko - Siedlce) oraz przywrócenie jej funkcjonowania w pełnym zakresie, tj. przez cały dzień, a nie jak dotychczas wyłącznie od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu komunikacyjnego.

- Obecnie linia 10 wykonuje 23 kursy dziennie - zdecydowanie zbyt mało w stosunku do realnego zapotrzebowania. Łączy ona dwie istotne dzielnice na komunikacyjnej mapie miasta. Z jednej strony Siedlce, dobrze skomunikowana dzielnica, stanowiące swoiste "obrzeża" kluczowego dla właściwego funkcjonowania sieci komunikacyjnej, a jednocześnie słabo skomunikowanego Śródmieścia. Z drugiej, Nowy Port, jedna z kilku rewitalizowanych dzielnic miasta, stająca się powoli lokalnym centrum kulturalnym Gdańska, a jednocześnie odizolowana od pozostałych obszarów miasta i słabo skomunikowana - argumentują radni w piśmie przesłanym do ZTM-u.

Z tymi argumentami nie zgadzają się urzędnicy. - Zmniejszenie częstotliwości kursowania linii 10 dokonano już w 1999 roku, kiedy to większość jej kursów zastąpiono nową wówczas linią 11 relacji Siedlce-Abrahama. Już wtedy malało napełnienie w pojazdach "dziesiątki" na rzecz "dwunastki", co wynikało z większej potrzeby kursowania mieszkańców Siedlec w kierunku Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Opery i Wrzeszcza. Linia 11 odciążyła wówczas linię 12 - przypomina Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Ponadto ZTM w 2009 roku dokonał pomiarów ruchu na popyt w tramwajach między Siedlcami a Nowym Portem. Wynika z nich, że w ciągu całego dnia liczba wykonywanych podróży przez gdańszczan w tej relacji wynosi mniej niż 1 procent. Jeszcze bardziej szczegółowe badania w 2012 r. przeprowadzone w formie wywiadu bezpośredniego na przystankach: Siedlce, Ciasna i Zakopiańska oraz Wyzwolenia, PGE Arena, Swoja i Załogowa wykazało brak potrzeby zmiany rozkładów jazdy.

- Prawie 65 proc. pasażerów w tej relacji to dojazdy na trasie dom - praca, zaś 12 proc. dom - szkoła. W godzinach pozaszczytowych zapotrzebowanie na tę relację oscyluje wokół 0 proc. Liczby te jednoznacznie pokazują, że potrzeba bezpośredniej relacji Nowy Port - Siedlce występuje jedynie w godzinach szczytu przewozowego - dodaje Zomkowski i ponadto zwraca uwagę, że takie połączenie bardziej niż Siedlcom potrzebne jest tzw. dzielnicom południowym - Badania wskazują wręcz, że należałoby nawet zawiesić funkcjonowanie linii 10 i skierować tramwaje na trasę Nowy Port - Łostowice.

Radni sugerują jednak inny możliwy wariant zmian w konfiguracji linii tramwajowych: - W zamian za ograniczenie linii nr 10, zaoferowano linię 14 (Nowy Port - Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Urząd Miejski - dop. red.). Powyższa linia jest niefunkcjonalna, jako że zasadniczo nie służy ani mieszkańcom Nowego Portu (ograniczając możliwość dotarcia do dalej położonych dzielnic - Piecek-Migowa, Suchanina, Jasienia itd.), ani Siedlec (które całkowicie pomija). Proponujemy zatem likwidację linii nr 14, dublującej w znacznym zakresie trasę linii 10 i przeniesienie jej taboru do obsługi zmodyfikowanej linii 10.

Na taką zmianę również nie zgadza się Zarząd Transportu Miejskiego, który zwraca uwagę, że linia 14 jest krótsza niż 10, więc skutkowałoby mniejszą częstotliwością między Śródmieściem a Nowym Portem. W efekcie pasażerowie mieliby problem, by w ogóle wejść do pojazdów, nie mówiąc już o wygodnej podróży.

Nadzieją dla mieszkańców Siedlec i być może Nowego Portu będą zmiany towarzyszące budowie trasy tramwajowej na osiedle Morena, która będzie przedłużeniem istniejącej trasy z siedleckiej pętli. - Uruchomienie tramwaju na Piecki-Migowo, uruchomienie kolei metropolitalnej i przystanku SKM Gdańsk Śródmieście z pewnością zmieni relacje podróżowania. Jeszcze niejednokrotnie nasz układ komunikacyjny (w tym komunikacja tramwajowa) przejdzie metamorfozę. Musimy się więc nastawić na częste zmiany - kończy zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • TAa (1)

    Najlepiej po jednej linii na kazda dzielnice, a reszta na Łostowice. 100 % zadowolenia; Gdansk to nie tylko Łostowice i Wrzeszcz. Na Stogach, Siedlcach, Nowym Porcie, Brzeżnie Przerobce też mieszkaja ludzie a zazwyczaj jada w tramwaju nie dosć ze zimnym, to jeszcze jak konserwy w puszce.

    • 22 2

    • Teraz liczą się tylko Łostowice:) Dopiero niedawno zobaczyli, co to jest tramwaj:).

      • 0 1

  • Nie jesteś miły Marcin

    • 0 0

  • tramwaje (1)

    Zmiejszyc kursowanie tramwaju na lostowice. W siadam w 12tke przy dworcu PKP ale za nim przyjedzie jada 2,6,7, jeden za drugim czasami podwojnie gdzie logika, niech budyn przejedzie sie w godzinach szczytu

    • 10 6

    • to prosze przyjrzeć się ile osób jedzie ta 2,6 i7 z łostowic!! to są najbardziej zapchane tramwaje, prosze nie spac na przystanku tylko patrzec uwaznie.

      • 2 1

  • Ja proponuje jeszcze z 3 linie na Chełm Witosa

    • 2 4

  • Siedlc mają dużo linii autobusowych !!! Nie ma konieczności zwiększać ilość tramwajów. (1)

    Radni chcą, a spójrzcie w sondaż do góry co sądzi większość ludzi.

    • 7 4

    • Linii może i dużo,ale na odcinku Siedlce Pętla Tramwajowa-Hucisko,są tylko dwa przystanki autobusowe:Zakopiańska i Urząd Miejski,a tramwajowych jest sześć,czyli defakto autobusy po Kartuskiej kursują jako pośpieszne.

      • 3 1

  • Tak jak jest jest dobrze i nie zmieniać nic.

    • 2 3

  • A ja jeżdżę sobie tico na gaz do pracy

    Wychodzi taniej, niż miesięczny, a nie ma tłoku, nie pada mi na głowę, włączam sobie radyjko i słucham czego chcę, nie ma śmierdzieli, umca-umca od nowoczesnej młodzieży, rozmów przez telefon na cały autobus, wszechobecnego chamstwa, a tam gdzie dojeżdżam nie ma korków :)

    • 7 4

  • al.zwycięstwa

    jestem bardzo często na badaniach w akademi medycznej,czy ludzie chorzy z nowego portu muszą się przesiadać na klinicznej skoro są tory na al.zwycięstwa

    • 5 2

  • popieram

    popieram może radni coś zrobią poco 7,10,14 jeżdzi jana z kolna można jeden puścić al.zwycięstwa

    • 5 2

  • Radni z Nowego Portu są z kosmosu

    Co za różnica, czy jadąc 14 wysiądę przy dworcu albo numerem 10 na Siedlcach aby dostać się do autobusów na Morenę? I ta trzeba się przesiadać a na Suchanino jest nawet lepiej podjechać 14 pod Lot bo są dodatkowe autobusy 115 i przesiadka lepsza.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane