• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siłą do tramwaju

Agnieszka Mańka
24 sierpnia 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
- Pasażer to nasz klient i chcemy mu zapewnić najwyższy komfort jazdy oraz miłą obsługę - mówi Antoni Szczyt, dyrektor Wydziału Infrastruktury w gdańskim magistracie. Prezydent Paweł Adamowicz chciałby z kolei, aby gdańszczanie częściej korzystali z komunikacji miejskiej niż prywatnych samochodów, dlatego zapowiedział, że będzie... utrudniał życie kierowcom.

- Ja to nazywam nieułatwianiem życia kierowcom - precyzuje A. Szczyt.
Na czym więc ma polegać ten proces?
- W wielu miejscach zwęzimy jezdnie. Zamiast trzech pasów, będą dwa. Autobusy będą miały możliwość jazdy po torowisku, a samochody nie. Zależy nam na tym, żeby ułatwić przejazdy autobusom i tramwajom - dodaje. - Mamy trochę pomysłów, żeby stworzyć mocną sieć przejazdów miejskich i zachęcić społeczeństwo do przesiadki z auta do tramwaju.

Zgodnie z obietnicami obecnych władz, w przyszłości komunikacja miejska ma być tania, funkcjonalna, bezpieczna, wygodna, nowoczesna, a tramwaj pojedzie nawet na Chełm. Dlatego też miasto postawiło na rozwój i modernizację komunikacji miejskiej i podpisało umowę z fracuską firmą Systra, która za 1 mln euro zbada kondycję gdańskiej komunikacji i przygotuje ją do reformy.

- Zastanawiające, po co ciągnęli nas dwa lata temu do Hanoweru i pokazywali rozwiązania komunikacyjne przed wystawą Expo oraz zapoznawali z systemem sterowania komunikacją, a teraz chcą płacić za kolejne rady - dziwi się Ryszard Zagłoba (SLD). - Poza tym, żeby ludzie chcieli się przesiadać, to najpierw muszą być efekty przemian w komunikacji. Na razie problemu nie rozwiąże kilka nowych autobusów.

Radny Zagłoba przyznaje, że czasami zmuszony jest do jazdy tramwajem. I nie ukrywa, że sprawia mu to wielką przykrość. Żeby się dostać z Nowego Portu, Brzeźna czy Stogów do centrum, trzeba nie tylko poświęcić 30 min na przejazd, ale tyle samo czasu potrzeba na złapanie tramwaju. Radny nie wierzy też w skuteczność zwężania ulic. Za przykład podał eksperyment dyrektora Szczyta zwężenia ulicy Wolności w Nowym Porcie i nazwał go "jednym z większych nieporozumień, które zamiast ułatwić, utrudniło jazdę".

Inne spojrzenie na problem ma radny Wiesław Kamiński (PO), który uważa, że rosnąca liczba samochodów w mieście wręcz skazuje nas na rozwój komunikacji miejskiej i dobrze, że trwają prace, by była ona lepsza i stała się alternatywą dla samochodów.

- Pracujemy nad wspólnym biletem elektronicznym dla Trójmiasta i są już nowe autobusy - twierdzi.
- Korzysta pan z usług komunikacji? - pyta "Głos".
- Nie. Jednak jeśli będę musiał stać godzinę w korku, to się pewnie przesiądę.

Właściciele prywatnych pojazdów zaczynają już się zastanawiać, czy formą zachęty do korzystania z usług Zakładu Komunikacji Miejskiej nie jest przypadkiem niewystarczjąca liczba parkingów w mieście i liczne parkomaty. Wystarczy bowiem przystanąć, choćby na minutę w pobliżu parkomatu, żeby poprawić pas czy odebrać ważny telefon, a już w okna samochodu pukają pracownicy gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni odpowiedzialni za strefę płatnego parkowania i domagają się uiszczenia opłaty (przypadek zanotowany w środę przy hotelu Szydłowski we Wrzeszczu). Kierowcom nie podoba się taka forma zmuszania do płacenia. Powołują się nawet na przepisy drogowe, rozróżniające chwilowe zatrzymanie pojazdu i dłuższy postój.

- Tak obcesowo nasi pracownicy zachowywać się nie mogą. Muszą kulturalnie poprosić kierowcę o opłatę. Bez żadnej nachalności - tłumaczy dyrektor Szczyt.

- Zarząd Dróg i Zieleni został sprywatyzowany i na mieniu miejskim dorabiają się prywatne spółki, więc większa część pieniędzy z opłat trafia do prywatnych kieszeni - mówi Zagłoba. I proponuje władzom miasta nową receptę na łatanie budżetu.
- Parking Urzędu Miejskiego jest niedostępny dla radnych, choć często załatwiają tam wiele służbowych spraw. Proponuję więc wprowadzić płatne wjazdowe.
Głos WybrzeżaAgnieszka Mańka

Opinie (96)

  • Qrwa co za idioci

    Zamiast z********ac ze zwęzaniem toby qrwa poszrzyli o jeden dla autobusów idioci...

    • 0 0

  • Dyskusja

    jest bardzo goraca i pisze na powaznie o mojej propozycji dla Prezydenta Miasta Gdanska pana Adamowicza. Prosze
    przyjechac i zobaczyc gdzie w Osnabrueck poszerza sie jezdnie o dodatkowy pas dla autobusow, i swiatla na skrzyzowaniach sa tak regulowane ze autobus jedzie jako pierwszy i ma swoj znak na swiatlach. To zadna hanba zobaczyc jak jest rozwiazany problem gdzie indziej.

    • 0 0

  • Była Gdańszczanka

    Napisz to na adres prezydent@gdansk.gda.pl

    • 0 0

  • Tak się w Polsce robi kasę

    Przeciez tu nie chodzi o to, ze jeden Szczyt czy Adamowicz wpadli na głupi pomysł. Chodzi o kasę - idą wybory . Admaowicz wie ze nie wygra wiec sie chce ustawic poki może. Stąd pomysły o doradzaniu albo zwężaniu - tylko naiwniak może myśleć, że oni się pomylili. "Zwycięska" w przetargu firma nie pozostanie niewdzięczna za tak lukratywny kontrakt. To przecież Polska

    • 0 0

  • szok w trampakch

    jest akyualnie w "wakacyjenej" pracy za granica...i odwiedzam jak moge portal 3miasta zeby dowiedziec sie co w domu slychac...a tu sie okazuje raptem, ze niemam do czego wracac ...co kilbel a nie wladze mamy ...niemowiac o wydanych CHARYTATYWNIE pieniadzach...to wspamniany pomysl zwezania ulic, zakrywa na kpine i smiech calej ludzkosci...jak mozna az takpo chamsku kpic sobie z ludzi dla ktorych sie pracuje(bo to oni dla nas pracuja),tyle ze w rzeczywistosci to my pracujemy dla nich...a oni maja nas w dupie...tak jak ja mam w dupie swojego dotychczasowego szefa :)...mysle ze niedlugo zacznie sie dziac ze MY zaczniemy wladze zmieniac tak samo jak w argentynie...bo juz nic innego nam niezostanie,i bedzie totalna kleska...bo u nas nawet nie ma jak wybrac lepszej wladzy...wszysco sa tacy...ku.....smi...jak przyjade i zobacze pana A ,w postaci kierowcy tramwaju ,lub samego Poszerzajacego ulice ,no chyba ze rozda milion Euro dla poptrzebujacych(no bo co jeden w ta czy wefte dla niego to co ,i tak to niego kasa ...)...jezeli cos takiego zobacze to moze poczuje do niego litosc i nierzuce w niego kamieniem...pocoja sie wogole rozpisuje na taki absurdalny temat...to napewno mi sie sni...zwezanie u....hhrrrrrr....hrrrrrrr

    • 0 0

  • Co Za Bezsens

    A moze by tak ludzi zachecic do jazdy komunikacja miejska poprzez znizenie cen, ulepszenie warunkow jazdy, itd., niz przez zmuszanie ludzi do jezdzenia tramwajami i autobusami przez zwezanie drog i stwarzanie korkow drogowych.

    • 0 0

  • Ciekawe, ciekawe...

    Zagotowało się we mnie jak w garze, choć zgadzam się, że należy zmniejszyć ilość samochodów w mieście. Ale może zamiast zaczynać od zwężania dróg zbudujmy ścieżki dla rowrzystów. Jakoś nie widziałam takich ścieżek tam, gdzie ruch samochodowy tkwi w korkach. A widzieliście ruszający autobus?? Zwiększmy ich ilość, to smog w mieście się zmniejszy!! Nasi genialni włodarze nawet dobry i perspektywiczny pomysł potrafią przedstawić tak, że naprawdę nóż się otwiera!! A może raz nie zaczynajmy budowy od duymu z komina....

    • 0 0

  • Ja po niewczasie....

    .. trochę piszę zapewne, i nikt już tego nie przeczyta, a napewno p.Szczyt, ale muszę się wygadać.
    Od 6 lat dojeżdzam z Wrzeszcza do Letniewa. Wsiadam na Miszewskiego, wysiadam zaś przy Załogowej. To jest raptem 6 przystanków, a dojazd zajmuje mi 20 minut! W tym przesiadka na Klinicznej i 5-minutowe oczekiwanie. A torowisko w stronę Nowego Portu na węźle Kliniczna rdzewieje. To jest skandal! Pytałam już o to w ZKM, ale tam naprawdę nie ma z kim rozmawiać, a poziom pracowników udzielanych informacji jest żenujący.
    Dowiedziałam się, że nie opłaca się dla garstki ludzi uruchamiać nowej linii łączącej Oliwę, Wrzeszcz i Nowy Port.
    Panie Naczelnilu! To nieprawda, że miastu zależy na tanim transporcie. Musielibyście ponieść tak wysokie koszty, że nie wiadomo kiedy by się one zwróciły. To są tylko Pana marzenia. Czas zejść na ziemię.

    • 0 0

  • Specjalnie dla Mamy.

    Nie tak dawno, pisząc o problemie hipermarketu "Real" na Przymorzu stwierdziłem, że problem ten przekracza poziom intelektu naszych władz. Twoja odpowiedź była jednoznaczna: "pomijam to milczeniem" (rozumiem, że popełniłem wg Ciebie nietakt). Nie należę do ludzi chcących kogoś obrazić, ale w ten "delikatny" sposób pragnąłem zasygnalizować niekompetencje otoczenia p. Adamowicza i jego samego. Ochrona środowiska w Gdańsku leży i kwiczy. A moje wiadomości o ochronie środowiska nie czerpię z gazetek propagandowych, jak, Droga Mamo, sugerujesz. Zamiast np. bawić się w misie-patysie postudiuj zagadnienie bioindykacji w odniesieniu do obszaru aglomeracji Gdańska. Wówczas przekonasz się w jakim to "zdrowym" mieście przyszło Ci żyć. Serdecznie pozdrawiam.

    • 0 0

  • Ludzi trzeba zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej, a nie zmuszać do tego siłą. Kursowanie autobusów stadami (jak to zostało w jednej opinii przedstawione na przykładzie linii z Chełmu), brak wielu oczekiwanych przez pasażerów połączeń (np. Stogów z Wrzeszczem, czy przedstawionego tu Nowego Portu z Wrzeszczem przez Letniewo), tłok w tramwajach (jak ktoś napisał w 2 i 8, ale tłok jest prawie zawsze), niepunktualność to tylko niektóre wady gdańskiego ZKM. Ja do tego jeszcze dodam brak koordynacji autobusów nocnych z kolejkami SKM bo sytuację, gdy autobus nocny odjeżdza 3-4 minuty po przyjeździe kolejki i nie zamierza czakać w przypadku jej spóźnienia, a ZKM twierdzi, że tak ma być, trudno nazwać koordynacją. Zdarza się też wypadanie kursów autobusów, nawet rzadko kursujących, w tym nocnych. W tej sytucacji nie ma co raczej liczyć, że mieszkańcy zaczną się przesiadać do tramwajów. ZKM musiałby znacznie poprawić swoje usługi.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane