• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skrót do centrum przez port? Nie opłaca się

Michał Sielski
4 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Jedna z przyczyn korków w okolicach Portu Gdynia.

W ostatnich dniach samochody ciężarowe po raz kolejny zablokowały ul. Polską, czego następstwem był zator na ul. Janka Wiśniewskiego oraz w okolicy Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni. Sprawdziliśmy to, ale przyczyną korka jest też na długo zamykany przejazd kolejowy na ul. Polskiej.



Szukasz alternatywnych tras dojazdu do pracy?

O korkach spowodowanych wyładunkiem pszenicy z ciężarówek, który prowadzony jest przy nabrzeżu Holenderskim pisaliśmy w lutym. Podobna sytuacja powtarza się co jakiś czas, a urzędnicy przyznają, że niewiele mogą zrobić.

- W zakresie naszych kompetencji podjęliśmy już wcześniej działania polegające m.in. na przygotowaniu stref kontroli ładowności samochodów ciężarowych. Na ul. Janka Wiśniewskiego funkcjonuje specjalna waga z preselekcją. Z kolei na ulicy Kontenerowej zabezpieczyliśmy specjalne miejsce do ważenia, gdzie odpowiedzialne służby mają możliwość kontroli ładowności - podkreśla Hanna Wyszyńska, rzecznik gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czytaj więcej: Gdynia zważy ciężarówki przy porcie.

Ciężarówki w korku w okolicach Portu Gdynia

Na miejscu pojawia się też policja, dyscyplinująca kierowców, którzy zajmują dwa pasy jezdni. Niestety, załadunek np. pszenicy zależny jest od warunków pogodowych i gdy przypłynięcie statku zbiegnie się z kilkudniowymi opadami deszczu, robi się kłopot, bo setki ciężarówek nie mieszczą się na okolicznych parkingach.

Manewry pociągów w porannym szczycie



Ze względu na długo zamknięte szlabany, droga omijająca część Śródmieścia często zajmuje więcej, niż przejazd przy dworcu. Ze względu na długo zamknięte szlabany, droga omijająca część Śródmieścia często zajmuje więcej, niż przejazd przy dworcu.
To jednak nie jedyny powód korka w okolicach portu. Wielu kierowców jadących ul. Janka Wiśniewskiego skręca bowiem w lewo w ul. Polską, by ominąć skrzyżowanie przy dworcu Gdynia Główna oraz zatłoczoną w szczycie ul. 10 Lutego. Na końcu ul. Polskiej jest jednak przejazd kolejowy, który jest częścią toru manewrowego portu. Gdy jest zamykany, kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość.

- Mój rekord to 12 minut stania, a wiem, że znajomi stali jeszcze dłużej. W tym czasie korek na Polskiej sięga zjazdu z ul. Janka Wiśniewskiego i przejezdny jest tylko jeden pas, a i to nie idzie płynnie, bo jest tam sporo wjazdów do firm. Korkuje się też rondo Karlskrona i dojazd do Muzeum Emigracji i Kapitanatu Portu. Wszystko stoi, a pociąg toczy się wolniej niż idący człowiek - opowiada pan Jan, który jeździ tamtędy do pracy na ul. Świętojańską.
Takie zamknięcia zdarzają się regularnie, bo pociągi manewrują pomiędzy torami, właśnie na trasie przejazdu. Muszą dostawić wagony do załadunku lub rozładunku, podłączyć/odłączyć ich część i dostawić nowe. Wszystko odbywa się na końcówce torów, więc tempo wielotonowego pojazdu musi być wolne.

Dlatego trwa to długo i w najbliższych latach na pewno to się nie zmieni, więc kierowcom pozostaje jedynie "ryzykować" na własną rękę: przy otwartych szlabanach może udać się zaoszczędzić kilka minut, ale przy zamkniętych trasa zajmie na pewno dłużej niż przejazd przy dworcu, gdzie też można skorzystać z kilku równoległych dróg. Zwiększająca się częstotliwość załadunków i rozwój Portu Gdynia wskazują jednak, że częściej opłaci się jechać bez szukania skrótów przez ul. Polską.

Opinie (92) 1 zablokowana

  • A gdyby tak estakada rowerowa ze zwodzoną kładką pieszo rowerową

    od ulicy Admirała Wagi na Oksywiu do placu Gombrowicza przy Muzeum Emigracji i dalej do Placu Kaszubskiego? Bądźmy realistami, żądajmy niemożliwego. Takie rozwiązanie jest technicznie wykonalne, przypuszczalnie dużo tańsze niż wiele inwestycji drogowych, a na pewno zgodne z polityką zrównoważonego rozwoju. Gdynia powinna poważnie rozważyć taką opcję, która znacznie ułatwiła by dojazd osobom mieszkającym w północnych dzielnicach Gdyni do pracy i szkoły. Oczywiście PKM do tych dzielnic jest także potrzebna. Najważniejsze, by coraz większa liczba ludzi przyznała rację prostej tezie: samochód nie jest jedynym a nie powinien być głównym sposobem zaspokajania codziennych potrzeb mobilności w dobrze zarządzanym mieście i gminach z nim sąsiadujących.

    • 2 3

  • szlabany w centum miasta. Szuczrek jestes mistrzem - wybuduj jeszcze wiecej parkow i muzeów.

    Nie mozesz swoiej swity zatrudniac w sektorze prywatnym.

    • 5 4

  • już wiele lat temu

    pisałem, żeby zrobić tunel przy Kapitanacie i puścić cały ruch z Obłuża/Oksywia tunelem do centrum

    • 1 0

  • Magazyny na kołach.

    Ktoś kto awizuje auta ze zbożem pomimo tego że jest brak miejsca w portowych magazynach oraz bez wyliczenia dziennego przerobu powinien ponieść konsekwencje.

    • 5 1

  • Port

    Tak będzie bo Port Gdynia przy ul. polskiej jest głównie nastawiony na pszenicę takie były plany już 3 lata temu przy tej cudownej prywatyzacji. Blok postawiony w okolicy przejścia z ul. Chrzanowskiego pogratulować tym co kupią tam mieszkania zapylenie dla zdrowotności płuc tam wymiata. Ulice dojazdu tirów ze zbożem do Portu już dawno są niewydolne a będzie gorzej.

    • 4 0

  • Ekologia w Gdyni

    Gdzie jest malarz Lucyk i jego kerownik, Pan Gryzon?
    O wstydliwej dziurze przy terminalach, ktora jest od roku i bedzie tam przez kolejny, tez obaj 'panowie' milcza.
    Czekamy chwalipiety jak oglosicie kolejne sukcesy w malowaniu i stawianiu nowych biurowcow, w czasie gdy mieszkancy i tiry dbaja o odpowiednie stezenie smogu, w krokach waszej produkcji. Juz nawet nie chcecie ziomkowi z MTM fundowac corocznych remontow tych samych drog, tak wam sie dobrze i bezpiecznie zrobilo. Zal pieknego miasta, w ktorym nie ma nikogo sensownego na kontrkandydata i wybiera sie takie mniejsze zlo.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane