• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skrzyżowania równorzędne na Lawendowym Wzgórzu. Kto ma rację?

as
27 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Deweloper mówi o jednym, a policja o pięciu. Ile jest skrzyżowań równorzędnych na os. Lawendowe Wzgórza? Deweloper mówi o jednym, a policja o pięciu. Ile jest skrzyżowań równorzędnych na os. Lawendowe Wzgórza?

Ile jest skrzyżowań równorzędnych na Lawendowym Wzgórzu? Na to pytanie szukaliśmy odpowiedzi w artykule, który ukazał się w zeszłym tygodniu. Według dewelopera Robyg, odpowiedzialnego za oznakowanie, na ww. osiedlu jest jedno takie skrzyżowanie. Policja natomiast twierdzi, że jest ich pięć. Przedstawiamy argumenty obu stron.



Jak często masz problem z weryfikacją skrzyżowania równorzędnego?

Powiemy szczerze: nie spodziewaliśmy się, że tak banalny temat, jak wewnętrzne skrzyżowania na jednym z licznych osiedli w Trójmieście, zamieni się w taki tasiemiec. Tymczasem publikujemy już trzeci artykuł na temat krzyżówek na Lawendowych WzgórzachMapka . Mamy nadzieję, że więcej nie będziemy już wracać do sprawy.

Ale to się jeszcze okaże.

Zacznijmy od początku: do osiedla Lawendowe Wzgórza można dojechać drogą publiczną z dwóch stron. Patrząc z góry na mapę, jedna wiedzie od północy (to ul. JabłoniowaMapka), a druga od wschodu (to ul. Lawendowe WzgórzeMapka).

Przy obu wjazdach na osiedle ustawione są po dwa znaki. Pierwszy - "wjeżdżasz w strefę skrzyżowań równorzędnych". Drugi: "strefa zamieszkania".

Zarówno "strefa skrzyżowań równorzędnych", jak i "strefa zamieszkania", mówią o tym, że poruszając się po tej drodze, powinniśmy wpuścić kierowców nadjeżdżających z prawej strony.

Jak jednak wskazują policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, nie zawsze ta zasada obowiązuje.

- Zgodnie z przepisami ruchu drogowego skrzyżowanie to przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączeń lub rozwidleń. Określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową, drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną - tłumaczy mł. asp. Monika Falkowska z WRD policji w Gdańsku.
Przypomnijmy, że deweloper osiedla, firma Robyg, stoi na stanowisku, że na terenie osiedla jest tylko jedno skrzyżowanie równorzędne, które znajduje się przy sklepie mięsnymMapka.

Według dewelopera tylko w tym miejscu obowiązuje zasada prawej ręki.

- Odnosząc się do pojawiających rozbieżności w interpretacji rodzaju skrzyżowań, należy wyjaśnić podstawę prawną. Jest nią Uchwała Rady Miasta Gdańska nr XLV/1321/17 z dnia 30 listopada 2017 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Jasienia - rejon ulicy Lawendowe Wzgórze w mieście Gdańsk. Określiła ona, że ulica Lawendowe Wzgórze jest drogą publiczną, natomiast pozostałe drogi są drogami wewnętrznymi włączającymi się w tę drogę na zasadzie zjazdów - mówi Arkadiusz Borowiecki z firmy Robyg. - Właśnie dlatego jedynym skrzyżowaniem jest według tej uchwały to przy sklepie mięsnym.
Czytaj także: Szybka jazda po osiedlowych ulicach

Deweloper swoje, a policja swoje



Sęk z tym, że z tą argumentacją nie zgadzają się gdańscy policjanci.

- Na osiedlu Lawendowe Wzgórza większość dróg to drogi dojazdowe, drogi wewnętrzne. Naszym zdaniem oznakowanie sugeruje, że kierowca wjeżdża w strefę skrzyżowań równorzędnych, co może w znacznym stopniu dezorientować kierujących, gdyż większość z tych dróg to drogi dojazdowe. Niemniej jednak na podstawie wizji lokalnej można stwierdzić, że w omawianym rejonie występuje więcej niż jedno przecięcie dróg odpowiadających definicji skrzyżowania - przekonuje Monika Falkowska.
Policja wskazała pięć skrzyżowań, na których obowiązuje zasada prawej ręki. Policja wskazała pięć skrzyżowań, na których obowiązuje zasada prawej ręki.


- Skrzyżowania, które wskazaliśmy, to krzyżówki ul. Lawendowe Wzgórze z drogami przelotowymi. Nie stanowią one dojazdu do posesji. W związku z tym, spełniają warunki definicji skrzyżowania określonego w art. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym - uważa Monika Falkowska.

Zachowajmy szczególną ostrożność



Niezależnie od sytuacji każdy kierowca powinien pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Dlatego nawet, gdy mamy pierwszeństwo, to przed wjechaniem na skrzyżowanie należy upewnić się, czy kierujący pozostałymi pojazdami faktycznie nam ustępują.

- Należy również dodać, że zapis ustawy Prawo o Ruchu Drogowym może nastręczać trudności w prawidłowej ocenie danego przecięcia/połączenia się dróg, zatem w tym przypadku należy odwołać się do art. 25 PRD, mówiącego o zachowaniu szczególnej ostrożności - również przy dojeżdżaniu do skrzyżowania. Takie działanie z pewnością zwiększy bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego - kończy Monika Falkowska.

Deweloper: zamontujemy progi zwalniające, oznakowanie pionowe i poziome



W związku z dużą niepewnością kierowców co do tego, jak poruszać się po osiedlu Lawendowe Wzgórza, deweloper obiecał zamontować progi zwalniające oraz dodatkowe oznakowanie poziome i pionowe.

- Zgodnie z awizowanymi wcześniej zamierzeniami przygotowaliśmy nowy projekt organizacji ruchu dla osiedla i złożyliśmy go do GZDiZ w celu uzgodnienia. Po uzyskaniu akceptacji przeprowadzimy wdrożenie projektu. Przewiduje on wykonanie progów zwalniających, jak również wykonanie oznakowania pionowego i poziomego mającego na celu poprawienie czytelności obowiązującej organizacji ruchu i tym samym podniesienie bezpieczeństwa ruchu w rejonie osiedla - kończy Arkadiusz Borowiecki.
Problem w tym, że deweloper takie samo rozwiązanie obiecywał w październiku 2020 r. Do tej pory mieszkańcy nie doczekali się jednak dodatkowego oznakowania czy progów zwalniających, które podniosłyby bezpieczeństwo w poruszaniu się po osiedlu.
as

Opinie (150) 4 zablokowane

  • (4)

    Zadajmy sobie więc pytanie, z kim będzie należało pozywać do sądu w związku ze zdarzeniami drogowymi tudzież wypadkami? Z Policją czy deweloperem, w sumie kto to jest Robyg by organizować ruch drogowy? chyba oprócz wykonawcy budynków i obdzieracza ze skóry tj kasy to chyba niczym innym. Każdy kto ma trochę oleju w głowie pi przeczytaniu tego artykułu będzie stosował się do zasad określonych przez Policję a nie firmę budowlaną.

    • 24 8

    • A kim jest policja aby organizować ruch drogowy ? (1)

      Policja jest od egzekwowania prawa a nie jego stanowienia. A bałagan z drogami wewnętrznymi, strefami zamieszkania itp. wynalazkami jest w całym kraju. Skąd kierowca ma wiedzieć czy przecinająca droga to droga czy strefa zamieszkania ??

      • 8 1

      • Z uchwały rady miasta, już ktoś napisał :-D

        • 1 1

    • developer musiał uzgodnić organizację ruchu z ZDiZ, który w Gdańsku za nią odpowiada i na pewno podbity jej projekt i odbiór. A jak policja zna się na czymkolwiek to jest wiele przykładów wygranych spraw sądowych. często pozostaje kamerka i sąd.

      • 8 0

    • Sprawdź sobie kto tam zasiada w zarządzie. Oni organizują ruch drogowy, a nie policja.

      • 3 0

  • Od kiedy znak "strefa zamieszkania" oznacza pierwszeństwo dla tych z prawej? (21)

    tak wynika z artykułu "Zarówno "strefa skrzyżowań równorzędnych", jak i "strefa zamieszkania", mówią o tym, że poruszając się po tej drodze, powinniśmy wpuścić kierowców nadjeżdżających z prawej strony." Ja pamiętam że jest 20 km/godz. pierwszeństwo ma pieszy i może korzystać z całej szerokości drogi, można parkować tylko na wyznaczonych miejscach.

    • 44 16

    • Opinia wyróżniona

      Chodzi o to, że w strefie zam nie ma znaków pierwszeństwa (12)

      Więc obowiązuje zasada prawej ręki

      • 111 4

      • Chyba mylisz "strefa zamieszkania" ze "strefę skrzyżowań równorzędnych" (4)

        W strefie skrzyżowań równorzędnych nie ma znaków i dlatego obowiązuje reguła "prawej"
        a w "strefie zamieszkania" mogą być dowolne znaki decydujące o pierwszeństwie między pojazdami. W artykule jest błąd, strefa zamieszkanie nie reguluje pierwszeństwa między pojazdami.

        • 11 17

        • chyba ty się mylisz (3)

          Standardowo wszystkie skrzyżowania w strefie zamieszkania są skrzyżowaniami równorzędnymi (obowiązuje zasada prawej ręki), chyba, że znaki wskazują drogę z pierwszeństwem przejazdu. Takim wyjątkiem są na przykład skrzyżowania o ograniczonej widoczności, na których ustawiane są znaki stop!.

          • 4 4

          • (1)

            "standardowo" to wszystkie skrzyżowania na drogach publicznych (oraz prywatnych udostępnionych do ruchu publicznego) są równorzędne, jeśli znaki nie stanowią inaczej - a w 99% stanowią, stąd mylne przyzwyczajenia.

            • 16 0

            • I standardowo w strefie zamieszkania nie powinno sie stawiac juz znakow regulujacych pierwszenstwo.

              • 7 2

          • tak jest wszędzie

            jak nie ma znaku pierwszeństwa/podporządkowania to obowiązuje zas. prawej ręki

            • 4 0

      • Jak widac deweloper juz nawet chce własne prawo drogowe ustalać w trójmieście! (4)

        Bo w trójmieście deweloper jest przekonany ze to on rządzi!

        • 12 6

        • Err, deweloper jak najbardziej może ustalić tam prawo drogowe. (3)

          Toć to jego działka. Jak chce wprowadzić ruch lewostronny, to może.

          • 7 9

          • Niestety, nie. (2)

            Własność działki =/= niepodległość. Polskie prawo jest nadrzędne względem ew. "wewnętrznych regulaminów". Oczywiście, możesz sobie ustalić ruch lewostronny, albo do góry nogami i będzie ok, dopóki nic się nie stanie. Jednak w razie roszczenia osoby trzeciej - przegrasz.

            • 6 7

            • Gdyby tak było, nie mogłyby istnieć tory wyścigowe. Ani lotniska. (1)

              Istnieje znak "strefa ruchu" mówiący że wprowadzasz PoRD na swoim terenie.

              Jeśli go nie ma - prawu nic do tego bo:
              Art. 1. 1. Ustawa określa:
              1) zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach
              ruchu;

              • 7 1

              • ale tu jest "strefa zamieszkania" - określająca obowiązujące przepisy i nie ma informacji o tym, że jest to teren prywatny, więc kierowca jest wyraźnie poinformowany, że obowiązują przepisy PoRD

                • 6 0

      • Tak

        Ale jak pokazuje ten przykład, jednak nie wszędzie. Okazuje się, że jednym miejscu ten sam rodzaj nawierzchni to tylko dojazd a w innym skrzyżowanie. Bez znajomości terenu skrzyżowania nie do rozróżnienia. To jest absurd.

        • 9 0

      • Strefa zamieszkania

        To inaczej droga osiedlowa czyli podporzadkowana

        • 0 2

    • Pamiętajcie. (5)

      Reguła prawej ręki nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową, drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną. I na to trzeba uważać!.

      • 16 3

      • Tylko, że tu nie ma dróg gruntowych (3)

        A wszystkie są dojazdowymi do posesji

        • 11 0

        • (2)

          Tak, wszystkie są dojazdami do posesji po tak wynika z przywoływanej uchwały rady miasta. Pytanie czy ustalisz to zza kierownicy jadącego samochodu.

          • 40 0

          • Jak coś jest nieoczywiste, to stawia się znaki

            Nawet jeżeli w teorii nie są wymagane.

            • 33 1

          • Dokładnie. Chodzi o to, że z zza kierownicy nie jesteś w stanie ustalić czy to dojazd czy skrzyżowanie. Te skrzyżowania dróg i dojazdów z za szyby w samochodzie wygladają identyczne. Nie są oznakowane więc wynikało by, że są równorzędne a jednak niektóre nie....

            • 12 0

      • Zapomnieli chyba ze wyjazd z parkingu (znak P) oznacza wlaczanie sie do ruchu
        To samo dotyczy drog odgrodzonych szlabanem (wyznacza wyjazd z posesji).
        Teraz niech sibie to przetrawia glaby jeszcze raz.

        • 4 2

    • Oznacza, że w tej strefie jest taka zasada, nie przed nią.

      • 2 1

    • oddaj prawko...

      • 2 2

  • W końcu

    Miejmy nadzieję, że w coś się ruszy i deweloper w końcu zrozumienie, że to nie jest do końca tak jak mu się wydaje.

    • 1 3

  • Przecież wystarczy się nauczyć (5)

    Uchwała Rady Miasta Gdańska nr XLV/1321/17 z dnia 30 listopada 2017 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Jasienia - rejon ulicy Lawendowe Wzgórze w mieście Gdańsk.

    Do tego ustawa o ruchu drogowym, mapy geologiczne rejonu, uzbrojenie terenu i już wiadomo kto ma pierwszeństwo i czy droga jest wewnętrzna, czy też nie.

    • 44 4

    • (2)

      Bzdury gadasz, status drogi nie reguluje mpzp tylko ustawa o drogach publicznych. Ze by drogą była publiczna, musi zapaść uchwała rady miasta nadająca jej status publicznej. Wszystko jest w ww ustawie

      • 5 2

      • Mysle, ze nie zalapales ironii :)

        • 11 0

      • I powinien być zapis, że droga niepubliczna MUSI być takową oznakowana! Skąd jadący pierwszy raz od strony przedszkola ma wiedzieć, że pierwsze skrzyżowanie to dojazd, a nie skrzyżowanie? Przecież nie widać wprost czy drogą ma koniec i czy prowadzi tylko do budynku mieszkalnego! Głupi kraj głupich ludzi!

        • 0 0

    • za każdym razem gdy gdzieś pojadę i nie będę pewny pierwszeństwa

      to stanę sobie na środku, zablokuję ruch na kilka minut żeby poczytać lokalne ustawy, czasem dłużej mi zajmie, no cóż, niecierpliwi musza poczekać, przepisy są najważniejsze

      • 21 0

    • Pamiętać trzeba też, żeby wszystkie te dokumenty nieć zawsze przy sobie.

      Tak w razie sporu z policją. :)
      Polecam też wozić ze sobą ostatnie badania lekarskie i akt notarialny mieszkania.

      • 5 0

  • Nasze przepisy drogowe są precyzyjne, skuteczne i nie pozostawiają wątpliwości

    Tyle, że nie działają. Szkoda, że do każdego punktu i paragrafu są podpunkty, wyjątki, interpretacje. Jak ma być dobrze w tym kraju, skoro nie radzimy sobie nawet z przepisami drogowymi? Przeciez cały kodeks jest do wywalenia i napisania od nowa. Im później taki reset nastąpi, tym gorzej dla kierowców. I nie mówcie, że "wystarczy myśleć" bo czasami nawet policja nie wie i kłóci się o znaki i przepisy z PORD

    • 8 1

  • Świtetna okazja, by natychmiast wymalować znaki na asfalcie przed skrzyżowaniami równorzędnymi

    By nie było wątpliwości. Takie malowanie powinno być nakazane w momencie ustalania oznakowania pionowego (czyli znak na wjeździe w strefę i znak poziomy przed każdym skrzyżowaniem którego to dotyczy). To samo ze strefą 30.

    • 4 0

  • skrzyżowania równorzędne to ogólnie porażka - znak "Droga z pierwszeństwem" + znak "Ustąp pierwszeństwa przejazdu" i nie byłoby

    • 13 4

  • As w rekawie

    Policaje dali na piśmie więc tak będę jeździć. A o ewentualne odszkodowania wystąpię do nich

    • 2 1

  • Są z znaki które wszystko wyjaśniają.... skoro ktoś nie.zna przepisów

    • 3 5

  • Nie mogę już słuchać o tym lawendowym (1)

    Albo śmierdzi, albo złe parkingi, albo złe skrzyzowanie. Ludzie po co tam mieszkacie

    • 11 4

    • No a kto Ci każe?

      Omiń artykuł, nie patrz. Po co się męczyć ?

      • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane