• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skrzyżowania równorzędne uspokoją ruch w centrum Gdyni

Patryk Szczerba
29 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Skrzyżowania równorzędne mają zmusić kierowców do zwalniania w centrum Gdyni. Skrzyżowania równorzędne mają zmusić kierowców do zwalniania w centrum Gdyni.

W najbliższych dniach w śródmieściu Gdyni zacznie oficjalnie obowiązywać Strefa Tempo 30. Oprócz poziomych i pionowych znaków, kierowców do wolniejszej jazdy przymusi też zmiana skrzyżowań na równorzędne.



Czy wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych w centrum Gdyni to dobry pomysł?

O zmianach w ruchu w śródmieściu Gdyni polegających na wprowadzeniu Strefy Tempo 30 mówi się od kilkunastu miesięcy. W ostatnich tygodniach zapowiedzi zaczynają przybierać realny kształt. Nowe oznakowanie pojawiło się na części ulic, w tym ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni.

Zmiany na pokaz?

Niektórzy próbują łączyć tę aktywność urzędników z wizytą blisko 500 osób w ramach konferencji projektu Civitas Dyn@amo, z którego zmiany są zresztą finansowane. Ci zapewniają, że dynamika zmian po piątkowym wyjeździe specjalistów od transportu nie spadnie i zapowiadają konkretne rozwiązania. Uspokojenie ruchu w najbliższych dniach zostanie wprowadzone na wszystkich lokalnych i dojazdowych ulicach śródmieścia, w tym na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Gdynia stawia na parkowanie równoległe, ale powoli

W praktyce oznacza to, że na ulicach będzie można jeździć z maksymalną prędkością 30 km/h. Dla kierowców, którzy - w zakorkowanym przeważnie śródmieściu - na wąskich ulicach i tak nie jadą zwykle szybciej, ta zmiana nie będzie w znaczący sposób odczuwalna. Zwłaszcza że nie pojawią się środki ograniczające prędkość w postaci progów zwalniających.

Większą uwagę trzeba będzie zachować za to na skrzyżowaniach.

- Realizujemy za to inny środek fizycznego uspokojenia ruchu, jakim jest zmiana pierwszeństwa na skrzyżowaniach na skrzyżowania równorzędne. Zmiana ta powoduje konieczność upewnienia się o pierwszeństwie przed każdym skrzyżowaniem. Np. na ul. Abrahama, w myśl przepisów, pierwszeństwo ma pojazd jadący po prawej stronie, czyli działa tzw. zasada prawej wolnej ręki - opowiada Sebastian Drausal, rzecznik prasowy UM w Gdyni.
O zmianach informuje nowe oznakowanie. O zmianach informuje nowe oznakowanie.
Strefą nie zostaną objęte ulice 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni, Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni, Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni, Władysława IV zobacz na mapie Gdyni, większa część 3 Maja zobacz na mapie Gdyni, ani al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni, natomiast skrzyżowania równorzędne nie będą obowiązywały na ul. Świętojańskiej.

Zaplanowano też rozwiązania dla rowerzystów, ale zaczną obowiązywać dopiero wiosną. Będzie to m.in. kontraruch na Starowiejskiej i okolicznych ulicach.

- Zdecydowaliśmy się przełożyć to na początek przyszłorocznego sezonu letniego. Sama strefa Tempo 30 wprowadzona zostanie na przełomie września i października tego roku - dodaje Drausal.
Czytaj również: Starowiejska może być jak Stągiewna?

Opinie (276) 4 zablokowane

  • BRAWO BRAWO (2)

    No zeby nie było ze nic nie roba mysla brawo brawo. Moze tak rozwiazac problem z dojazdem na OKSYWIE i OBLUZE wczoraj tz 29.09 dojazd masakryczny 2,5 godz

    • 1 0

    • BRAWO

      To prawda Ale najwazniejsi sa rowerzysci jeszcze raz brawo

      • 0 0

    • skończyć remont na Estakadzie.

      • 0 1

  • Całe miasto stoi w korkach gdzie tempo jest zerowe

    a wprowadzają tempo 30 jeszcze w centrum to zaniknie jakakolwiek mobilność.

    • 4 1

  • skrzyżowanie równorzędna a na nim poj..na sygnalizacja świetlna działająca pewnie na okrągło bo to przecież strasznie niebezpieczne skrzyzowanie

    • 0 0

  • A jak rozwiążą dojazd Wiśniewskiego (1)

    wczoraj dojazd na północ Gdyni trwał prawie trzy godziny.

    • 4 0

    • skończyć remont na Estakadzie

      • 0 2

  • niestety w praktyce kierowcom jest trudno, bo nigdy nie wiadomo gdzie ta strefa się kończy i o wypadek nie trudno,

    jeśli już mają być takie skrzyżowania, to niech każde będzie oznakowane a nie tylko na początku strefy i na końcu,
    bo co z tego że ja pamiętam, jak ktoś inny wjedzie, zaparkuje, pójdzie na zakupy, włącza się do ruchu i zapomina że jest w tej strefie,
    jeśli się coś robi to ma być ułatwieniem a nie utrudnieniem dla kierowców, dlatego im więcej znaków tym lepiej

    • 1 1

  • Nie mam nic przeciwko skrzyżowaniom równorzędnym. Ale...

    Nie powinny istnieć skrzyżowania nieoznakowane. Niech będzie znak mówiący, że to równorzędne lub jak np. w USA stop dla każdego (kto pierwszy się zatrzymał - ten pierwszy rusza.
    A sytuacje, w których muszę wśród gałęzi wypatrywać znaku "ustąp pierwszeństwa" na drodze po prawej, bo na mojej nie ma żadnego znaku to już całkiem paranoja

    • 0 1

  • Kto myślał, że chodzi o budowę kolejnego lotniska, łapka w górę

    • 1 2

  • Prędkość na osiedlach

    Najpierw powinna być zweryfikowana, bo na Dąbrowie m.in. na Walerianowej niektórzy chcą bić rekordy prędkości..

    • 1 0

  • A może by tak system z US

    W US mają ciekawe rozwiązanie, tzw. "Cztero Stop". Kto pierwszy dojedzie i się zatrzyma ten jedzie pierwszy. Nikt się nie ściga, kierwocy nawiązują kontakt wzrokowy i puszczają się nawzajem. Fajnie to działa.

    • 1 1

  • moje trzy grosze

    Po co zmieniac cos co juz dawno funkcjonuje nie najgorzej. Naiwne ze to zmniejszy prędkośc pojazdów. Wistarczyłoby strefe 30 rozszerzyc a nie zmeniac gruntownie systemu skrzyzowań. To jest chore jak wiele rozwiazan w tym miescie. A parkowanie rownolegle na jakie stawiaja wladze w Gdyni to przede wszystkim znaczne zmniejszenie miejsc parkingowych na ulicy,, a po drugie jest ono trudniejsze od ukosnego i na pewno spowoduje wzrost otarc na parkingach i nie ekonomiczne gospodarowanie miejscami parkingowego.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane