• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skrzyżowania równorzędne uspokoją ruch w centrum Gdyni

Patryk Szczerba
29 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Skrzyżowania równorzędne mają zmusić kierowców do zwalniania w centrum Gdyni. Skrzyżowania równorzędne mają zmusić kierowców do zwalniania w centrum Gdyni.

W najbliższych dniach w śródmieściu Gdyni zacznie oficjalnie obowiązywać Strefa Tempo 30. Oprócz poziomych i pionowych znaków, kierowców do wolniejszej jazdy przymusi też zmiana skrzyżowań na równorzędne.



Czy wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych w centrum Gdyni to dobry pomysł?

O zmianach w ruchu w śródmieściu Gdyni polegających na wprowadzeniu Strefy Tempo 30 mówi się od kilkunastu miesięcy. W ostatnich tygodniach zapowiedzi zaczynają przybierać realny kształt. Nowe oznakowanie pojawiło się na części ulic, w tym ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni.

Zmiany na pokaz?

Niektórzy próbują łączyć tę aktywność urzędników z wizytą blisko 500 osób w ramach konferencji projektu Civitas Dyn@amo, z którego zmiany są zresztą finansowane. Ci zapewniają, że dynamika zmian po piątkowym wyjeździe specjalistów od transportu nie spadnie i zapowiadają konkretne rozwiązania. Uspokojenie ruchu w najbliższych dniach zostanie wprowadzone na wszystkich lokalnych i dojazdowych ulicach śródmieścia, w tym na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Gdynia stawia na parkowanie równoległe, ale powoli

W praktyce oznacza to, że na ulicach będzie można jeździć z maksymalną prędkością 30 km/h. Dla kierowców, którzy - w zakorkowanym przeważnie śródmieściu - na wąskich ulicach i tak nie jadą zwykle szybciej, ta zmiana nie będzie w znaczący sposób odczuwalna. Zwłaszcza że nie pojawią się środki ograniczające prędkość w postaci progów zwalniających.

Większą uwagę trzeba będzie zachować za to na skrzyżowaniach.

- Realizujemy za to inny środek fizycznego uspokojenia ruchu, jakim jest zmiana pierwszeństwa na skrzyżowaniach na skrzyżowania równorzędne. Zmiana ta powoduje konieczność upewnienia się o pierwszeństwie przed każdym skrzyżowaniem. Np. na ul. Abrahama, w myśl przepisów, pierwszeństwo ma pojazd jadący po prawej stronie, czyli działa tzw. zasada prawej wolnej ręki - opowiada Sebastian Drausal, rzecznik prasowy UM w Gdyni.
O zmianach informuje nowe oznakowanie. O zmianach informuje nowe oznakowanie.
Strefą nie zostaną objęte ulice 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni, Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni, Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni, Władysława IV zobacz na mapie Gdyni, większa część 3 Maja zobacz na mapie Gdyni, ani al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni, natomiast skrzyżowania równorzędne nie będą obowiązywały na ul. Świętojańskiej.

Zaplanowano też rozwiązania dla rowerzystów, ale zaczną obowiązywać dopiero wiosną. Będzie to m.in. kontraruch na Starowiejskiej i okolicznych ulicach.

- Zdecydowaliśmy się przełożyć to na początek przyszłorocznego sezonu letniego. Sama strefa Tempo 30 wprowadzona zostanie na przełomie września i października tego roku - dodaje Drausal.
Czytaj również: Starowiejska może być jak Stągiewna?

Opinie (276) 4 zablokowane

  • kiedy koniec remontu Estakady

    kompletny paraliż miasta przez ten remont - do roboty

    • 9 2

  • Žycie w Gdyni staje się nieznośne.

    Stwierdzam to z żalem. Mam akurat taką sytuację, že wyprowadzam się za miasto i nie będę musiał dojeżdżać do Gdyni do pracy. Żal, spędziłem w Gdyni kilkadziesiąt lat...Szkoda, ale naprawdę mam dosyć

    • 11 1

  • Siedzą te pasożyty urzędnicze

    i wymyślają z nudów co by tu dzisiaj zmienić .A za czyje nic nie robią a biorą kasę...?za nasze...twoje i moje.Czas tą swołocz pogonić ,bo inaczej będzie coraz gorzej.

    • 5 1

  • Szczurek - do dymisji!

    • 7 1

  • Komisja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ZDiZ

    Do zadań komisji należy między innymi:

    1) szczegółowe rozpatrywanie wniesionych opinii lub wątpliwości związanych z projektem organizacji ruchu.
    2) opiniowanie projektów docelowej organizacji ruchu,
    3) opiniowanie projektów tymczasowej organizacji ruchu,
    .........
    Funkcję Przewodniczącego Komisji pełni Kierownik Referatu Organizacji Ruchu i Oznakowania Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

    • 2 0

  • Dobry początek

    Ale muszą za tym pójść fizyczne środki uspokojenia - same znaki mogą nie wystarczyć....

    • 1 2

  • A co na to rowerzyści? (1)

    • 1 0

    • Mają swojego kierownika w ZDiZ to już nie jeżdżą na rowerach ;-)

      • 0 0

  • Niektórzy (US) idą dalej (1)

    wprowadzają strefy 20 (ale o chyba w milach...)

    • 1 1

    • w UK są 5 i 10 w milach na godzinę

      czyli 8kmh i 16kmh

      i nikt nie jeździ szybciej
      (no może troszkę, ale nie dużo)

      • 3 0

  • tempo 30

    to dobry pomysł. W ścisłych centrach piesi powinni być uprzywilejowani. Czy akurat zaczynać od skrzyżowań równorzędnych? Czas pokaże, ale oim zdaniem powinno się wprowadzić środki fizyczne.

    • 2 2

  • lepiej późno niż wcale

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane