• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śmiała koncepcja zmian przy wysepce we Wrzeszczu

rb
4 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Widok na wysepkę we Wrzeszczu od strony ul. Jesionowej.
  • Koncepcja zakłada przeniesienie ruchu samochodowego na północną stronę wysepki, a ruchu tramwajowego, autobusowego i pieszego na południową.
  • Przestrzeń nad obiema nitkami między wysepką a Galerią Bałtycką mogłaby zostać zakryta płytą z nasadzeniami.
  • Z odzyskanej dla pieszych przestrzeni mogłyby też korzystać tramwaje i autobusy.

Przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki, schowanie samochodów pod nowym skwerem oraz współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów - to niektóre założenia w koncepcji zmian przestrzeni przy wysepce we Wrzeszczu k. Galerii Bałtyckiej przygotowanej przez Pawła Mrozka z FRAG. Pojawiła się też śmiała propozycja zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa, które miałyby zostać zwężone z trzech do dwóch pasów.



Zaproponowane zmiany przy wysepce i na Grunwaldzkiej są:

Koncepcja opracowana przez Pawła Mrozka zrodziła się kilka lat temu po warsztatach zorganizowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska. Jak mówi nam członek Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, prace nad zmianami przy wysepce trwają po godzinach pracy i są dla niego zajęciem całkowicie hobbystycznym.

- Warsztaty BRG i pewne wizje studentów z Politechniki Gdańskiej zainspirowały mnie do działania. To jedyne takie miejsce we Wrzeszczu z zachowanymi gabarytami urbanistycznymi sprzed wojny i jednocześnie dość specyficzne, bo z ruchem tramwajowym w szczelinie między budynkami. To od zawsze nie był układ docelowy i przetrwał dziesięciolecia tylko przez jakieś dziwne zbiegi okoliczności. Ma ogromny potencjał, który warto wykorzystać - mówi Paweł Mrozek.
Zaproponowana przez niego idea zakłada przełożenie ruchu na al. Grunwaldzkiej na jej północną nitkę (jezdnię bliższą Galerii Bałtyckiej). Wówczas tory tramwajowe zostałyby przeniesione z centralnej części wysepki na obecną południową jezdnię, gdzie powstałby ciąg pieszo-jezdny.

Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami. Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami.
Paweł Mrozek zakłada, że tzw. woonerf mógłby sięgać aż do Garnizonu. Co ważne, przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki nie musiałoby oznaczać ograniczenia przepustowości al. Grunwaldzkiej, ale z pewnością wiązałoby się z likwidacją obecnego chodnika i miejsc postojowych oraz przebudową skrzyżowań i przeplotem z torowiskiem tramwajowym. Jednocześnie północną nitkę, na której odbywałby się ruch w obu kierunkach, można by przykryć płytą i stworzyć na poziomie +1 skwer.

- Likwidacja chodnika byłaby pozorna, bo cały ruch pieszy przeniósłby się na drugą stronę wysepki, gdzie powstałaby szeroka i atrakcyjna przestrzeń współdzielona z tramwajami i autobusami - podkreśla projektant. - Warto zauważyć, że już teraz mieszkańcy wysepki to wyłącznie lokatorzy mieszkań komunalnych bez możliwości wykupu mieszkania na własność. To oznacza, że miasto zakłada zmiany w tym miejscu i systematycznie się do nich przygotowuje, przenosząc mieszkańców w inne miejsca - dodaje.
  • Widok na wysepkę od strony ul. Jesionowej. Po prawej w tle Galeria Bałtycka.
  • Zdaniem Pawła Mrozka uwolnione działki na wysepce byłyby bardzo atrakcyjne pod kątem nowych inwestycji.
  • Wizualizacja planowanej inwestycji w miejscu stacji paliw.
  • Schody prowadzące na skwer nad jezdnią przy Galerii Bałtyckiej.
  • Koncepcja zmian przy wysepce z lotu ptaka.

Jak podkreśla, uporządkowanie przestrzeni wokół wysepki mogłoby zostać sfinansowane nie tylko przez miasto, ale też inwestorów zewnętrznych. Przeniesienie ruchu samochodowego i torowiska tramwajowego uwolniłoby bowiem bardzo atrakcyjne działki pod kątem inwestycyjnym. Pojawiłaby się pierzeja, usługi w parterze, ogródki kawiarniane.

- Jako autor tej pracy jestem świadomy tego, że nie jest to projekt łatwy i szybki do realizacji, ale podobnie jak wiele innych projektów pokroju Wyspy Spichrzów, Młodego Miasta czy właśnie Garnizonu, jest możliwy do realizacji przy wsparciu władz miasta, które otworzą się na możliwość znalezienia prywatnego partnera do takiego przedsięwzięcia. W nadchodzących czasach, taki właśnie projekt mógłby być wizytówką rozwoju tego miasta i jednym z ambitnych celów, jakie stawiamy sobie jako mieszkańcy - dodaje Mrozek.

Aleja Grunwaldzka dwupasmówką?



O jeszcze bardziej radykalne zmiany na al. Grunwaldzkiej apeluje na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto dziennikarz Michał Jamroż. Wicenaczelny trójmiejskiego oddziału "GW" uważa, że narodowa kwarantanna spowodowana epidemią koronawirusa to z jednej strony - wielkie wyzwanie dla miast, by utrzymać jakość transportu publicznego na dotychczasowym poziomie, a z drugiej - idealny moment na "oddanie miast rowerzystom i pieszym". Pierwszym krokiem do rewolucji miałoby być zwężenie al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów.

Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów? Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów?
- Ze zbliżającego się ogromnego problemu zdają sobie sprawę miasta na całym świecie i podejmują bardzo zdecydowane i odważne działania. Ich cel jest jeden: nie pozwolić, aby odejście mieszkańców od transportu publicznego zamknęło ich w samochodach. Wszędzie robią to samo: oddają ulice pieszym i rowerzystom. Oddają rowerzystom pasy ruchu na wielopasmowych drogach, tworzą współdzielone ulice, wprowadzają ograniczenia prędkości, zamieniają ulice w deptaki - napisał Jamroż w swoim artykule.
A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach i oddania głosu w naszej ankiecie.
rb

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • Mnie ta koncepcja bardzo się podoba oby jak najszybciej doczekała się realizacji

    • 5 10

  • Tam gdzie droga ziemia tam deweloperska propaganda wspierająca radykalne zmiany.

    • 9 2

  • w czyim imieniu działa FRAG i na czyje zlecenie? (1)

    bo na pewno nie w imieniu mieszkańców Gdańska! Na czyje zlecenie? można się domyśleć.
    "By żyło się lepiej" jak to mawiał pewien polityczny karierowicz.Tylko nie dokończył zdania, komu ma się żyć lepiej. Pokłosiem tego mamy takie twory jak FRAG w Gdańsku, który de facto reprezentuje stronę gdańskiego biznesu działając niby dla mieszkańców. Nawijają makaron naiwnym gdańszczanom, a ci to łykają jak ciepłe kluski.

    • 9 11

    • tak i 5G

      • 3 1

  • Przepustowość ponad wszystko (3)

    Czytając komentarze tutaj, mam wrażenie że kierowcy są najbardziej roszczeniową grupą w Polsce, wyprzedzając nawet matki, właścicieli Januszexów oraz Polki 6/10 na Tinderze.

    • 6 9

    • równie dobrze mogłeś się podpisać ciasne kalesony (1)

      poluzuj gumkę, bo na żyłkę od myślenia cię uciska.
      Nie odwracaj kota ogonem, bo tak się składa i niestety, najbardziej roszczeniowa grupa w Gdańsku to rowerzyści. Zwłaszcza ci, którzy wzdłuż głównej arterii w Gdańsku pędzą na złamanie karku swojego i innych. Za nic mając przepisy i innych uczestników drogi, chodnika, ulicy, bijąc rekordy czasu przejazdu np. do i z pracy.

      • 3 3

      • przecież wiesz, że ściemniasz

        po co piszesz nieprawdę?

        • 0 1

    • ale takich jak ty nic nie zatrzyma

      żaden pieszy, żadne auto, żadne czerwone światło. Ty jesteś Pan Rowerzysta!

      • 3 3

  • Wielokilometrowe korki

    Dzisiaj mamy już zatkaną Grunwaldzką w godzinach szczytu. Teraz chcą dołożyć dwa skrzyżowania z torami tramwajowymi i do tego jeszcze ten pomysł Jamroża żeby zwęzić Grunwaldzką i Zwycięstwa do dwóch pasów?! Chorzy ludzie! takich od władzy powinno się izolować.

    • 10 2

  • goofnoo nie wizja

    i śmierdzi na odległość biznesem, chcąc załatwić sprawę łapami FRAGu z miejskich pieniędzy. Niby w interesie mieszkańców, hehehe.

    • 12 6

  • Trasa Przelotowa (3)

    Tak zdecydowanie pandemia ma różne oblicza co pokazuje z jaką beztroską i brakiem rozwagi przyklaskujemy zawężeniu trasy przelotowej łączącej Gdańsk z pozostałą częścią Trójmiasta.
    Ciekawe skąd się biorą takie tępe pomysły

    • 13 2

    • z wiedzy o rozwiązaniach przyjmowanych w wielu miastach świata i Europy (1)

      • 0 1

      • z braku zrozumienia

        co jest przyczyną i naturalnym procesem przyjmowania takich rozwiązań w wielu innych miejscach na świecie.
        Może i fajna idea ale totalnie oderwana od rzeczywistości.
        Po drugiej stronie torów stworzono całkiem fajne miejsce, jakim jest Wajdeloty. Wystarczyło drobne zachwianie koniunktury, aby wyzionęło ducha...
        Taka jest głębokośćv rynku i potrzeby na takie "przestrzenie publiczne".
        Szczególnie z Bałtycką w tle...
        Niech sobie właściciele tych przybytków naganiają gawiedź na własny koszt...

        • 0 0

    • z chęci zaistnienia

      a zaistnieć można wywołując skandal.
      Na pewno nie zistniejesz proponująć optymalne i skuteczne ale nudne rozwiązanie.

      • 0 0

  • Nitka południowa

    Przedstawiona koncepcja jest o tyle trudna ze mieszany własność gruntu nad droga wojewódzka. Może lepiej rozważyć nitkę południowa 3+tramwaj+3 potem zabudowa potem deptak i galeria?

    • 2 0

  • No, nareszcie kawałek nowoczesnej urbanistyki z pomysłem

    Realizacja zrobiłaby fragment porządnego miasta w tym rejonie Gdańska. Tylko kto to wykona?? Potrzeba by partnerstwa publiczno- prywatnego z grubymi pieniędzmi...
    Na razie ten rejon straszy

    • 3 9

  • Wyburzyc wysepkę albo ją trochę przesunąć

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane