• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śmiała koncepcja zmian przy wysepce we Wrzeszczu

rb
4 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Widok na wysepkę we Wrzeszczu od strony ul. Jesionowej.
  • Koncepcja zakłada przeniesienie ruchu samochodowego na północną stronę wysepki, a ruchu tramwajowego, autobusowego i pieszego na południową.
  • Przestrzeń nad obiema nitkami między wysepką a Galerią Bałtycką mogłaby zostać zakryta płytą z nasadzeniami.
  • Z odzyskanej dla pieszych przestrzeni mogłyby też korzystać tramwaje i autobusy.

Przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki, schowanie samochodów pod nowym skwerem oraz współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów - to niektóre założenia w koncepcji zmian przestrzeni przy wysepce we Wrzeszczu k. Galerii Bałtyckiej przygotowanej przez Pawła Mrozka z FRAG. Pojawiła się też śmiała propozycja zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa, które miałyby zostać zwężone z trzech do dwóch pasów.



Zaproponowane zmiany przy wysepce i na Grunwaldzkiej są:

Koncepcja opracowana przez Pawła Mrozka zrodziła się kilka lat temu po warsztatach zorganizowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska. Jak mówi nam członek Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, prace nad zmianami przy wysepce trwają po godzinach pracy i są dla niego zajęciem całkowicie hobbystycznym.

- Warsztaty BRG i pewne wizje studentów z Politechniki Gdańskiej zainspirowały mnie do działania. To jedyne takie miejsce we Wrzeszczu z zachowanymi gabarytami urbanistycznymi sprzed wojny i jednocześnie dość specyficzne, bo z ruchem tramwajowym w szczelinie między budynkami. To od zawsze nie był układ docelowy i przetrwał dziesięciolecia tylko przez jakieś dziwne zbiegi okoliczności. Ma ogromny potencjał, który warto wykorzystać - mówi Paweł Mrozek.
Zaproponowana przez niego idea zakłada przełożenie ruchu na al. Grunwaldzkiej na jej północną nitkę (jezdnię bliższą Galerii Bałtyckiej). Wówczas tory tramwajowe zostałyby przeniesione z centralnej części wysepki na obecną południową jezdnię, gdzie powstałby ciąg pieszo-jezdny.

Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami. Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami.
Paweł Mrozek zakłada, że tzw. woonerf mógłby sięgać aż do Garnizonu. Co ważne, przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki nie musiałoby oznaczać ograniczenia przepustowości al. Grunwaldzkiej, ale z pewnością wiązałoby się z likwidacją obecnego chodnika i miejsc postojowych oraz przebudową skrzyżowań i przeplotem z torowiskiem tramwajowym. Jednocześnie północną nitkę, na której odbywałby się ruch w obu kierunkach, można by przykryć płytą i stworzyć na poziomie +1 skwer.

- Likwidacja chodnika byłaby pozorna, bo cały ruch pieszy przeniósłby się na drugą stronę wysepki, gdzie powstałaby szeroka i atrakcyjna przestrzeń współdzielona z tramwajami i autobusami - podkreśla projektant. - Warto zauważyć, że już teraz mieszkańcy wysepki to wyłącznie lokatorzy mieszkań komunalnych bez możliwości wykupu mieszkania na własność. To oznacza, że miasto zakłada zmiany w tym miejscu i systematycznie się do nich przygotowuje, przenosząc mieszkańców w inne miejsca - dodaje.
  • Widok na wysepkę od strony ul. Jesionowej. Po prawej w tle Galeria Bałtycka.
  • Zdaniem Pawła Mrozka uwolnione działki na wysepce byłyby bardzo atrakcyjne pod kątem nowych inwestycji.
  • Wizualizacja planowanej inwestycji w miejscu stacji paliw.
  • Schody prowadzące na skwer nad jezdnią przy Galerii Bałtyckiej.
  • Koncepcja zmian przy wysepce z lotu ptaka.

Jak podkreśla, uporządkowanie przestrzeni wokół wysepki mogłoby zostać sfinansowane nie tylko przez miasto, ale też inwestorów zewnętrznych. Przeniesienie ruchu samochodowego i torowiska tramwajowego uwolniłoby bowiem bardzo atrakcyjne działki pod kątem inwestycyjnym. Pojawiłaby się pierzeja, usługi w parterze, ogródki kawiarniane.

- Jako autor tej pracy jestem świadomy tego, że nie jest to projekt łatwy i szybki do realizacji, ale podobnie jak wiele innych projektów pokroju Wyspy Spichrzów, Młodego Miasta czy właśnie Garnizonu, jest możliwy do realizacji przy wsparciu władz miasta, które otworzą się na możliwość znalezienia prywatnego partnera do takiego przedsięwzięcia. W nadchodzących czasach, taki właśnie projekt mógłby być wizytówką rozwoju tego miasta i jednym z ambitnych celów, jakie stawiamy sobie jako mieszkańcy - dodaje Mrozek.

Aleja Grunwaldzka dwupasmówką?



O jeszcze bardziej radykalne zmiany na al. Grunwaldzkiej apeluje na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto dziennikarz Michał Jamroż. Wicenaczelny trójmiejskiego oddziału "GW" uważa, że narodowa kwarantanna spowodowana epidemią koronawirusa to z jednej strony - wielkie wyzwanie dla miast, by utrzymać jakość transportu publicznego na dotychczasowym poziomie, a z drugiej - idealny moment na "oddanie miast rowerzystom i pieszym". Pierwszym krokiem do rewolucji miałoby być zwężenie al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów.

Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów? Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów?
- Ze zbliżającego się ogromnego problemu zdają sobie sprawę miasta na całym świecie i podejmują bardzo zdecydowane i odważne działania. Ich cel jest jeden: nie pozwolić, aby odejście mieszkańców od transportu publicznego zamknęło ich w samochodach. Wszędzie robią to samo: oddają ulice pieszym i rowerzystom. Oddają rowerzystom pasy ruchu na wielopasmowych drogach, tworzą współdzielone ulice, wprowadzają ograniczenia prędkości, zamieniają ulice w deptaki - napisał Jamroż w swoim artykule.
A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach i oddania głosu w naszej ankiecie.
rb

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • Te mieszkania tam to rudery

    byłem kiedyś w tych kamienicach. Trzeba to wszystko rozwalić do piwnicy włącznie.

    • 2 9

  • Kolejny przykład kompromitacji tych z FRAG. Przypomnijmy ze ich prezesa chcieli zrobic wice prezydentem!!

    opiero jak się okazało ze prowadził strone szkalująca kobiety . to sam zrezygnował.

    • 10 7

  • FRAG kolejny raz sie kompromituje to nic nowego ,kompletnie nie maja pojecia jak powinno wygladac nowoczesne miasto.

    • 10 9

  • od 40 lat mówiło sie mieszkańcom ze bedzie cos przbudowywane (1)

    i pewnie nastepne 40 beda gadać .Byłem 20 lat temu mieszancem tej miescówki. Brud smród i patologia

    • 4 4

    • notorycznie tam nikt nie płaci czynszu.

      • 3 0

  • budowa nowego zbiornika retencyjnego w kształcie tunelu?

    • 5 0

  • a FRAG coraz częściej lansuje zagęszczenie zabudowy

    oni chyba chcą żebyśmy się podusili w tym mieście :(
    Próżno szukać u nich pomysłów na ochronę zieleni. Czyżby byli na garnuszku deweloperów? Po tym projekcie można mieć uzasadnione obawy.

    • 8 8

  • Pomysł genialny (1)

    Ostatnio zastanawiałem się nad tym miejscem. Ten pomysł jest jednym z lepszych rozwiązań. Jeśli chodzi o zwężenie to niestety jest to racjonalny ruch w Polsce. Od kiedy Grunwaldzka jest wyremontowana, służy wielu kierowcom jako tor dla wyścigówek. I dwa pasy w zupełności wystarczą.

    • 2 12

    • A, czyli żeby kierowcy nie przekraczali dozwolonej prędkości, to trzeba zakorkować ulicę. Brawo Dawid, nadajesz się na oficera łowełowego.

      • 3 1

  • Ten Jamroż jest oderwany od rzeczywistości jak cała Wyborcza

    Najbardziej zakorkowane skrzyżowanie w Gdańsku, a on chce je zwężać. Zgaduję, że jak każdy członek obecnego układu, mieszka w Sopocie?
    Po prawej jest już ścieżka rowerowa na chodniku. Przynajmniej jakieś dziwne płytki z wizerunkiem rowerów są wmurowane. Nikt nie wie, co mogą oznaczać, bo nie są nigdzie opisane, ale są.
    Przy Galerii Bałtyckiej jest plac, ale nigdy nie widziałem żeby tam specjalnie dużo ludzi przebywało. Raczej służy jako miejsce na reklamy. Po co jest chodnik koło Galerii, skoro można przejść samą Galerią?
    Te budynki po środku nikt nie wie czemu służą. Sklepy tam się znajdujące regularnie bankrutują i coś nowego wchodzi. Wystarczy toto wyburzyć, wywalić ten pas do parkowania po prawej, bo tam są ze 3 biura na krzyż i dodać ze 2 pasy. Problem rozwiązany.

    • 6 6

  • Pierwsza wizualizacja przyciąga uwagę. Na pozostałych widać że chodzi tylko o wybudowanie wieżowców.

    • 9 2

  • Mieszkańcy (2)

    Wszyscy rozwodzą się nad tematem aut i rowerów. Czy ktoś pomyślał o ludziach, którzy tam mieszkają? Kilka lat temu zajmowałam się tym tematem, są to budynki komunalne, w których mieszkają ludzie. Nie specjalnie dało się tam normalnie porozmawiać w godzinach szczytu. Może warto pochylić się nad tym problem? Jeżeli chodzi o wizję to jak dla mnie za bardzo futurystyczna. Dobrze,że ktoś wraca z tym tematem, pytanie czy tym razem skończy się ciszą jak zwykle.

    • 8 3

    • Miasto nie powinno mieć żadnych budynków komunalnych (1)

      Generują brud i kłopoty, nie płacą czynszu, utrzymują ich pracujący

      • 0 2

      • skoro to wiesz to pewnie jesteś jednym z nich

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane