- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (177 opinii)
- 2 Okradała drogerie, zmieniając peruki (42 opinie)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (249 opinii)
- 4 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (333 opinie)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (74 opinie)
Śmiała koncepcja zmian przy wysepce we Wrzeszczu
Przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki, schowanie samochodów pod nowym skwerem oraz współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów - to niektóre założenia w koncepcji zmian przestrzeni przy wysepce we Wrzeszczu k. Galerii Bałtyckiej przygotowanej przez Pawła Mrozka z FRAG. Pojawiła się też śmiała propozycja zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa, które miałyby zostać zwężone z trzech do dwóch pasów.
- Warsztaty BRG i pewne wizje studentów z Politechniki Gdańskiej zainspirowały mnie do działania. To jedyne takie miejsce we Wrzeszczu z zachowanymi gabarytami urbanistycznymi sprzed wojny i jednocześnie dość specyficzne, bo z ruchem tramwajowym w szczelinie między budynkami. To od zawsze nie był układ docelowy i przetrwał dziesięciolecia tylko przez jakieś dziwne zbiegi okoliczności. Ma ogromny potencjał, który warto wykorzystać - mówi Paweł Mrozek.
Zaproponowana przez niego idea zakłada przełożenie ruchu na al. Grunwaldzkiej na jej północną nitkę (jezdnię bliższą Galerii Bałtyckiej). Wówczas tory tramwajowe zostałyby przeniesione z centralnej części wysepki na obecną południową jezdnię, gdzie powstałby ciąg pieszo-jezdny.
Paweł Mrozek zakłada, że tzw. woonerf mógłby sięgać aż do Garnizonu. Co ważne, przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki nie musiałoby oznaczać ograniczenia przepustowości al. Grunwaldzkiej, ale z pewnością wiązałoby się z likwidacją obecnego chodnika i miejsc postojowych oraz przebudową skrzyżowań i przeplotem z torowiskiem tramwajowym. Jednocześnie północną nitkę, na której odbywałby się ruch w obu kierunkach, można by przykryć płytą i stworzyć na poziomie +1 skwer.
- Likwidacja chodnika byłaby pozorna, bo cały ruch pieszy przeniósłby się na drugą stronę wysepki, gdzie powstałaby szeroka i atrakcyjna przestrzeń współdzielona z tramwajami i autobusami - podkreśla projektant. - Warto zauważyć, że już teraz mieszkańcy wysepki to wyłącznie lokatorzy mieszkań komunalnych bez możliwości wykupu mieszkania na własność. To oznacza, że miasto zakłada zmiany w tym miejscu i systematycznie się do nich przygotowuje, przenosząc mieszkańców w inne miejsca - dodaje.
Jak podkreśla, uporządkowanie przestrzeni wokół wysepki mogłoby zostać sfinansowane nie tylko przez miasto, ale też inwestorów zewnętrznych. Przeniesienie ruchu samochodowego i torowiska tramwajowego uwolniłoby bowiem bardzo atrakcyjne działki pod kątem inwestycyjnym. Pojawiłaby się pierzeja, usługi w parterze, ogródki kawiarniane.
- Jako autor tej pracy jestem świadomy tego, że nie jest to projekt łatwy i szybki do realizacji, ale podobnie jak wiele innych projektów pokroju Wyspy Spichrzów, Młodego Miasta czy właśnie Garnizonu, jest możliwy do realizacji przy wsparciu władz miasta, które otworzą się na możliwość znalezienia prywatnego partnera do takiego przedsięwzięcia. W nadchodzących czasach, taki właśnie projekt mógłby być wizytówką rozwoju tego miasta i jednym z ambitnych celów, jakie stawiamy sobie jako mieszkańcy - dodaje Mrozek.
Aleja Grunwaldzka dwupasmówką?
O jeszcze bardziej radykalne zmiany na al. Grunwaldzkiej apeluje na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto dziennikarz Michał Jamroż. Wicenaczelny trójmiejskiego oddziału "GW" uważa, że narodowa kwarantanna spowodowana epidemią koronawirusa to z jednej strony - wielkie wyzwanie dla miast, by utrzymać jakość transportu publicznego na dotychczasowym poziomie, a z drugiej - idealny moment na "oddanie miast rowerzystom i pieszym". Pierwszym krokiem do rewolucji miałoby być zwężenie al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów.
- Ze zbliżającego się ogromnego problemu zdają sobie sprawę miasta na całym świecie i podejmują bardzo zdecydowane i odważne działania. Ich cel jest jeden: nie pozwolić, aby odejście mieszkańców od transportu publicznego zamknęło ich w samochodach. Wszędzie robią to samo: oddają ulice pieszym i rowerzystom. Oddają rowerzystom pasy ruchu na wielopasmowych drogach, tworzą współdzielone ulice, wprowadzają ograniczenia prędkości, zamieniają ulice w deptaki - napisał Jamroż w swoim artykule.
A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach i oddania głosu w naszej ankiecie.
Miejsca
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2020-05-04 10:18
Tunel! (1)
Kierowcy pod ziemię, do tunelu albo blokad wjazdu i tyle. Stop dewastacji miasta przez kierowczyki, stop agresji i niebezpieczeństwom, stop zagrożeniu pieszych i truciu środowiska.
- 7 8
-
2020-05-04 10:28
Nie rozumiem tego
W normalnych miastach wielkości Gdańska to się buduje tunele nie tunele. U nas jak zwykle się nie da. Centrum zabytkowej dzielnicy, w dodatku dużej, a jak tam wygląda? jak u "kiepskich". Gdańszczanie tak lubią, tu śmietnik, tu jakiś kiosk, tam szare bloki.
- 4 1
-
2020-05-04 10:24
Pan Jamroż chyba nie był dawno w Gdańsku. Wzdłuż całej al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jest ścieżka rowerowa, więc jaki sens oddawanie rowerzystom jeszcze więcej przestrzeni? Może pójdźmy dalej i zamknijmy całkiem główną drogę przez Gdańsk, zróbmy wszędzie uliczki osiedlowe... A potem będzie płacz, bo korki i jazda autobusem trwa dwa razy dłużej niż obecnie.
- 17 10
-
2020-05-04 10:24
A mi się podoba
Gdyby jeszcze udało się ruch tranzytowy samochodowy schować w tunelu (od GB do Jaśkowej Doliny). Powstałby wtedy spokojny rejon miasta tylko z ruchem lokalnym i komunikacją miejską. Kierowcy jadący tranzytem też byliby szczęśliwi :)
- 2 10
-
2020-05-04 10:28
Psychiczny kierowca
wszedzie w miescie powinny byc tylko drogi minimum 4 pasy wielkie mi miasto same biura i katedry dla gamoni a tu nawet niema gdzie poz.....ac tylko swiatla i przejscia dla januszy
- 6 3
-
2020-05-04 10:34
Tylko po co???
Zamiast wyrzucać pieniądze na dewastację czegoś co funkcjonuje od dziesiątek lat to może wybudować coś nowego? Może np. wydać pieniądze na budowę tunelu wzdłuż pasa nadmorskiego?
- 2 5
-
2020-05-04 10:36
Co za głupota
Kto to projektował to chyba nigdy nie był w tym miejscu. Zwęzić grunwaldzką przed GB? Wizualnie projekt ładny ale zero funkcjonalności a chyba to powinno być priorytetem, chyba to jakiś student pierwszego roku robił jeszcze mało zdolny.
- 18 4
-
2020-05-04 10:38
Wszyscy...
To, że wszyscy tak robią to nie znaczy, że jest to słuszne. Ale może jedzmy g*wno, w końcu miliony much nie mogą się mylić.
- 10 1
-
2020-05-04 10:41
Poziom
FRAG takimi propozycjami obniża swoje notowania.
tak to jest jak się coś projektuje a nie ocenia...
=)- 13 10
-
2020-05-04 10:45
Ja nie wiem
Kto tych młodych architektów teraz uczy... Beton, beton, szkło, metal, beton, płyty betonowe, beton... Straszneeeeee
- 12 4
-
2020-05-04 10:49
Ograniczenie umysłowe większości komentujących jest straszliwe (1)
Każdy chce wszędzie 6+ pasów, miejsce do parkowania w każdym miejscu, ale za oknem ciszę i żeby nikt nie jeździł. Tunele za miliardy euro, ale za autostrady lub nawet parkowanie zapłacić już ciężko. Rowerzysta i pieszy to wróg numer jeden.
- 10 11
-
2020-05-04 11:13
To także zależy od aktywności różnych grup komentujących na tym forum
Nadzieja nie umiera.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.