• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śmiała koncepcja zmian przy wysepce we Wrzeszczu

rb
4 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Widok na wysepkę we Wrzeszczu od strony ul. Jesionowej.
  • Koncepcja zakłada przeniesienie ruchu samochodowego na północną stronę wysepki, a ruchu tramwajowego, autobusowego i pieszego na południową.
  • Przestrzeń nad obiema nitkami między wysepką a Galerią Bałtycką mogłaby zostać zakryta płytą z nasadzeniami.
  • Z odzyskanej dla pieszych przestrzeni mogłyby też korzystać tramwaje i autobusy.

Przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki, schowanie samochodów pod nowym skwerem oraz współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów - to niektóre założenia w koncepcji zmian przestrzeni przy wysepce we Wrzeszczu k. Galerii Bałtyckiej przygotowanej przez Pawła Mrozka z FRAG. Pojawiła się też śmiała propozycja zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa, które miałyby zostać zwężone z trzech do dwóch pasów.



Zaproponowane zmiany przy wysepce i na Grunwaldzkiej są:

Koncepcja opracowana przez Pawła Mrozka zrodziła się kilka lat temu po warsztatach zorganizowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska. Jak mówi nam członek Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, prace nad zmianami przy wysepce trwają po godzinach pracy i są dla niego zajęciem całkowicie hobbystycznym.

- Warsztaty BRG i pewne wizje studentów z Politechniki Gdańskiej zainspirowały mnie do działania. To jedyne takie miejsce we Wrzeszczu z zachowanymi gabarytami urbanistycznymi sprzed wojny i jednocześnie dość specyficzne, bo z ruchem tramwajowym w szczelinie między budynkami. To od zawsze nie był układ docelowy i przetrwał dziesięciolecia tylko przez jakieś dziwne zbiegi okoliczności. Ma ogromny potencjał, który warto wykorzystać - mówi Paweł Mrozek.
Zaproponowana przez niego idea zakłada przełożenie ruchu na al. Grunwaldzkiej na jej północną nitkę (jezdnię bliższą Galerii Bałtyckiej). Wówczas tory tramwajowe zostałyby przeniesione z centralnej części wysepki na obecną południową jezdnię, gdzie powstałby ciąg pieszo-jezdny.

Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami. Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami.
Paweł Mrozek zakłada, że tzw. woonerf mógłby sięgać aż do Garnizonu. Co ważne, przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki nie musiałoby oznaczać ograniczenia przepustowości al. Grunwaldzkiej, ale z pewnością wiązałoby się z likwidacją obecnego chodnika i miejsc postojowych oraz przebudową skrzyżowań i przeplotem z torowiskiem tramwajowym. Jednocześnie północną nitkę, na której odbywałby się ruch w obu kierunkach, można by przykryć płytą i stworzyć na poziomie +1 skwer.

- Likwidacja chodnika byłaby pozorna, bo cały ruch pieszy przeniósłby się na drugą stronę wysepki, gdzie powstałaby szeroka i atrakcyjna przestrzeń współdzielona z tramwajami i autobusami - podkreśla projektant. - Warto zauważyć, że już teraz mieszkańcy wysepki to wyłącznie lokatorzy mieszkań komunalnych bez możliwości wykupu mieszkania na własność. To oznacza, że miasto zakłada zmiany w tym miejscu i systematycznie się do nich przygotowuje, przenosząc mieszkańców w inne miejsca - dodaje.
  • Widok na wysepkę od strony ul. Jesionowej. Po prawej w tle Galeria Bałtycka.
  • Zdaniem Pawła Mrozka uwolnione działki na wysepce byłyby bardzo atrakcyjne pod kątem nowych inwestycji.
  • Wizualizacja planowanej inwestycji w miejscu stacji paliw.
  • Schody prowadzące na skwer nad jezdnią przy Galerii Bałtyckiej.
  • Koncepcja zmian przy wysepce z lotu ptaka.

Jak podkreśla, uporządkowanie przestrzeni wokół wysepki mogłoby zostać sfinansowane nie tylko przez miasto, ale też inwestorów zewnętrznych. Przeniesienie ruchu samochodowego i torowiska tramwajowego uwolniłoby bowiem bardzo atrakcyjne działki pod kątem inwestycyjnym. Pojawiłaby się pierzeja, usługi w parterze, ogródki kawiarniane.

- Jako autor tej pracy jestem świadomy tego, że nie jest to projekt łatwy i szybki do realizacji, ale podobnie jak wiele innych projektów pokroju Wyspy Spichrzów, Młodego Miasta czy właśnie Garnizonu, jest możliwy do realizacji przy wsparciu władz miasta, które otworzą się na możliwość znalezienia prywatnego partnera do takiego przedsięwzięcia. W nadchodzących czasach, taki właśnie projekt mógłby być wizytówką rozwoju tego miasta i jednym z ambitnych celów, jakie stawiamy sobie jako mieszkańcy - dodaje Mrozek.

Aleja Grunwaldzka dwupasmówką?



O jeszcze bardziej radykalne zmiany na al. Grunwaldzkiej apeluje na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto dziennikarz Michał Jamroż. Wicenaczelny trójmiejskiego oddziału "GW" uważa, że narodowa kwarantanna spowodowana epidemią koronawirusa to z jednej strony - wielkie wyzwanie dla miast, by utrzymać jakość transportu publicznego na dotychczasowym poziomie, a z drugiej - idealny moment na "oddanie miast rowerzystom i pieszym". Pierwszym krokiem do rewolucji miałoby być zwężenie al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów.

Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów? Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów?
- Ze zbliżającego się ogromnego problemu zdają sobie sprawę miasta na całym świecie i podejmują bardzo zdecydowane i odważne działania. Ich cel jest jeden: nie pozwolić, aby odejście mieszkańców od transportu publicznego zamknęło ich w samochodach. Wszędzie robią to samo: oddają ulice pieszym i rowerzystom. Oddają rowerzystom pasy ruchu na wielopasmowych drogach, tworzą współdzielone ulice, wprowadzają ograniczenia prędkości, zamieniają ulice w deptaki - napisał Jamroż w swoim artykule.
A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach i oddania głosu w naszej ankiecie.
rb

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • Przede wszystkim eliminacja autostrady i znaczne ograniczenie aut (1)

    mozna brac wzor z miasteczek włoskich, gdzie po 19 obowiazuje zakaz ruchu samochodowego a przestrzen wypełnia życie, ludzie, piesi, rowery....

    a u nas spaliny i marazm.

    Pracownicy biur z Szadołek a ci stanowia 99% pracujacych w biurowcach powinni dojezdzac transportem publicznym.

    • 10 19

    • miasteczek włoskich powiadasz

      gdańsk to tez takie wiejskie miasteczko ? Tak z Oliwy do południowych dzielnic pieszo proponuję

      • 3 1

  • więcej betonu :)

    super koncepcja :) będzie basen i wodne tunele przy każdym większym desczu :)

    • 13 2

  • bez metra (5)

    te wszystkie zmiany i koncepcje nie mają sensu

    • 7 5

    • Zbudowac metro i dac do obslugi SKMce.

      • 2 0

    • Akurat wzdłuż grunwaldzkiej jest już metro i nazywa się SKM (2)

      • 3 1

      • warto zmienić tabor i poprawić częstotliwość oraz dostęp do jej stacji (1)

        dla pieszych i rowerzystów.

        • 3 0

        • Pieszym i rowerzystom

          Dla ojca dla pieszych
          Tu jest Pomorze, a nie Podlasie

          • 0 3

    • Re

      Oczywiście bo miasto bez metra to wieś

      • 0 3

  • mi się podoba!

    • 4 11

  • Jestem kierowcą, więc wiem najlepiej co ludziom potrzeba! (2)

    Wyburzyć wszystko co się da i wybudować 5 pasmowe autostrady. Do tego zlikwidować wszystkie przejścia dla pieszych, po co się szwendają i przeszkadzają! I jeszcze zlikwidować straż miejską i zabronić pracować policji. Tylko wprowadzają zamieszanie i zagrożenie, jak zatrzymują jakiś pojazd! I jeszcze żeby żaden tir nie zbliżał się na 100 km. do miasta. I koniecznie zlikwidować wszystkie sklepy rowerowe i wprowadzić zakaz używania roweru na wszystkich drogach! No nie wspomnę już o wszystkich darmowych parkingach!

    • 10 8

    • I odebrać prawo jazdy

      Kobietom i facetom w kapeluszach

      • 4 0

    • Wiadomo

      Do tego nalezy wyciąć wszystkie drzewa i zabetonować trawniki na parkingi. Wytruć gołębie bo sr*ją

      • 2 0

  • po wuj pas dla rowerów? tam juz są pasy drogi ścieżki i tylko to pozbierać qw jedną koncepcję

    A nie zabierać ....i już widzę, jak tramwaj nie rozjezdża pieszych na deptaku.. przecież będzie polowanie tam i rzeźnia.

    • 16 4

  • (3)

    Po zapoznaniu się z tymi futurystycznymi koncepcjami śmiem dołożyć równie śmiała propozycję likwidacji Al.Zwycięstwa i ul.Grunwaldzkiej oczywiście tylko w Gdańsku.Po drugie przymusowe wysiedlenia mieszkańców najbliższej okolicy Galerii Bałtyckiej i Metropolii do mieszkań w pasie nadmorskim które wybudują im właściciele tych galerii co umożliwi im normalną egzystencję. Zmusi to wszystkich obywateli nie potrafiących wyobrazić sobie życia bez shopingu czy spędzania życia jak nie jednej to w drugiej knajpie do poruszania się i komunikacji rowerem, hulajnogą czy na nogach, przecież pan dziennikarz z GW miał chyba to na myśli. Ludzie czy wy naprawdę nie potraficie żyć bez galeriowania? jeśli tak to macie bardzo płytkie zainteresowania w sumie nie macie ich wcale.

    • 13 3

    • zieew. To naprawdę już jest nudne

      i nie pisz, że nie mam argumentów. Wyłuszczyłem je już wiele razy pod tym tekstem.

      • 0 0

    • A co cie to interesuje jak kto spedza czas? (1)

      Wyprowadz sie w bieszczady, jezdzij rowerkiem i jedz samemu wyhodowana rzepe ale nie narzucaj innym swojego stylu życia, bo inaczej nie bedziesz sie roznil od tych wszystkich katotalibow, lgbt, prawicowcow i innych fanatykow

      • 0 2

      • Jak widać szarych komórek u ciebie niezbyt wiele, nie załapałeś retoryki mojego wpisu. W bieszczady się nie wybieram, rowerkiem jeżdżę ale niestety rzadko bo nie po drodze a rzepę to jadasz ty i twoja rodzina ja jeszcze nigdy. Styl życia próbuje narzucać opisywany autor swoich koncepcji tak więc uderzaj ze swoją inteligencją do niego.

        • 2 0

  • rzeź pieszych (1)

    Fajnie to wygląda i super że sa nowe pomysły na zmiane rzeczywistości. Ale w tej koncepcji nie podoba mi sie puszczenie tramwajów przez srodek deptaka. To bedzie rzeź pieszych i dzieciaków na deskach/rolkach/hulajnogach itp. Tramwaj trzeba puścic w osłoniętym tunelu np. przy boku jezdni.

    • 11 11

    • Jakoś trzeba zmniejszyć populację

      Skoro wirus się ociąga

      • 2 1

  • Wymyślcie co zrobić na miejscu Metropolii (1)

    Za pół roku do wyburzenia.

    • 10 5

    • Należy ją sprzedać miastu

      A te przekaze je kosciolowi

      • 2 0

  • (4)

    nierealne w kraju gdzie rządzą kierofczyki.. jeszcze się nie urodził polityk który miałby jaja żeby takie zmiany wprowadzić

    • 7 20

    • takie zmiany są stopniowo wdrażane w wielu miastach Polski i Europy (2)

      W Gdańsku trochę (mocno) zbyt wolno, tak jak wszędzie budzą niezły sprzeciw różnych "zbawców ojczyzny".

      • 4 2

      • (1)

        Może w tych miastach Europy lepiej działa komunikacja. Dojazd z Moreny tramwajem do Oliwy to 40 minut, bo przez centrum jedzie. Do tego 10-15 minut na dojście do i z tramwaju, łącznie 1,15 h w JEDNĄ stronę! A samochodem 30 minut. Wybór chyba prosty...

        • 0 0

        • 20 minut w dól o każdej porze, w górę jak jedziemy Zołnierzy Wyklętych przez te światła faktycznie 30 minut.

          • 0 0

    • Sorry, tutaj rządzą kierowcy, więc nara...

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane