- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (270 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (94 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (99 opinii)
- 4 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (279 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (95 opinii)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (373 opinie)
Smoki chwalicie, a gryfa nie znacie. Powstaje gra na bazie kaszubskiej mitologii
Grupa zapaleńców postanowiła stworzyć grę komputerową opartą na mitach, legendach i wierzeniach Pomorza, a w szczególności Kaszub. Jej wersja demo właśnie trafiła na platformę Steam. Czy kaszubskie fantasy ma szansę stać się hitem na rynku niezależnych gier?
Ten ostatni - choć oparty na prozie Andrzeja Sapkowskiego - swoje powstanie zawdzięcza głównie ogromnemu komercyjnemu sukcesowi gier polskiego studia CD Projekt Red.
Tym, co urzekło graczy na całym świecie w wiedźmińskiej trylogii była m.in. mitologia: dla nas dość swojska, bo choć uniwersalna, to też mocno słowiańska, a dla odbiorców z innych części świata - egzotyczna i fascynująca.
Kaszubskie fantasy? Czemu nie
A skoro takie regionalne wierzenia mogą być atrakcyjne dla odbiorców z całego świata, to czemu nie spróbować stworzyć gry opartej na wierzeniach jeszcze bardziej lokalnych - kaszubskich?
Taki właśnie pomysł postanowiła zrealizować grupka zapaleńców z Pomorza. Udało im się przekonać do swojego pomysłu Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej, kaszubskiego pisarza Romana Drzeżdżona, a nawet Ministerstwo Kultury, które postanowiło wesprzeć finansowo projekt.
Kilka dni temu demo gry "Lochy Bursztynowego Gryfa" trafiło na największą światową platformę dystrybucji - Steam. Ostateczna wersja gry wciąż jednak dopiero powstaje, a jej twórcy aktualnie rozmawiają z wydawcami, rozważają tez - bardzo popularną w tym segmencie rozrywki - zbiórkę pieniędzy na platformie Kickstarter.
Wieszczi i òpi wstają z grobów
Czy kaszubskie wierzenia mogą być atrakcyjne z punktu widzenia dzisiejszej popkultury?
Jeszcze na początku XX wieku na Kaszubach wciąż żywa była wiara w upiory. Wieszczi lub òpi - bo takie miano nosiły te mityczne stwory - miały wstawać z grobów, aby prześladować żywych.
Dlatego też - po śmierci człowieka - bacznie obserwowano go w trumnie. Gdy robił się czerwony na twarzy, mógł zamieniać się w wieszczi. Należało więc włożyć mu do trumny kawałek sieci rybackiej, by zajął się rozplątywaniem węzełków lub stronę z książeczki do nabożeństwa, na której były litanie bez słowa amen, tak, by modlitwa nigdy się nie skończyła.
Z kolei òpi rodził się z dwoma zębami, które należało natychmiast wybić. Nie można było też dopuścić do opuszczenia przez stwora trumny. Wierzono, że gdy wyjdzie on z grobu i zadzwoni na najbliższej kościelnej dzwonnicy, to umrą wszyscy, którzy usłyszą dźwięk dzwonu.
To tylko przykład lokalnych kaszubskich wierzeń - często podobnych do archetypów mitologii słowiańskiej, ale jednak zawsze wyjątkowych, bo kształtowanych na przestrzeni wieków przez kontakty z gotami, ludami zamieszkującymi Skandynawię, Bałtami, a utrwalonych (i poniekąd uratowanych od zapomnienia) przez stosunkowo późną chrystianizację Pomorza.
Bestiariusz kaszubskich postaci mitycznych
Opisane powyżej stwory spotkać można będzie w "Lochach Bursztynowego Gryfa".
- Tworzymy grę komputerową osadzoną w unikalnym i niespotykanym dotychczas w grach cRPG świecie kaszubskiego fantasy. Na podstawie pomorskich legend oraz zapisów ze "Słownika gwar kaszubskich" ks. Bernarda Sychty, tworzymy bestiariusz kaszubskich postaci mitycznych. Przeplatamy prawdziwe historie i bajki z głównym wątkiem fabularnym - mówi Tomasz Rożyński, pochodzący z Gdyni twórca gier i główny pomysłodawca "Lochów Bursztynowego Gryfa".
Przy czym gry to przede wszystkim rozrywka. Jak konkretnie wygląda zabawa w grze twórców z Pomorza?
- Gracze - przemierzając magiczny świat Kaszub, pokonując bestie i demony - odsłaniają kolejne stronice księgi bestiariusza. Przygotowaliśmy łącznie 21 bestii i potworów na bazie prawdziwych legend kaszubskich. Bestiariusz zawiera przepiękne ilustracje i opisy, które doskonale nawiązują do naszych legend, wierzeń i bajań - mówi Rożyński.
Mitologiczna tematyka, archaiczna mechanika
Ciekawy jest wybór gatunku gry, bowiem "Lochy Bursztynowego Gryfa" są przedstawicielem dość zapomnianego i kojarzącego się głównie z latami 90. ubiegłego wieku FPS-owego dungeon crawlera. Starsi gracze powinni kojarzyć takie tytuły, jak "Might and Magic", "Bard's Tale" czy "Eye of the Beholder".
Nie oznacza to jednak, że i współcześnie nie ukazują się w tej niszy gry osiągające sukces - tu przykładem może być niezależna seria "Legend of the Grimrock".
Czy pomorska gra ma szanse na podobny sukces? Czas pokaże, choć z pewnością jakieś zainteresowanie zapewni jej zarówno oryginalna tematyka, jak i choćby muzyka skomponowana przez Przemysława Ziółkowskiego i wykonana przez zespół Percival Schuttenbach, czyli współautorów muzyki do "Wiedźmina 3"
Opinie (70) 8 zablokowanych
-
2022-10-09 15:36
Opinia wyróżniona
Brawo! (4)
Kibicuje bardzo. Fajnie że lokalnie powstaje gra, która przybliży legendy kaszubskie. Życzę sukcesu w budowie silnika do gry, który w przyszłości posłuży innym tytułom i legendom :)
- 139 3
-
2022-10-09 18:20
Ja też!
- 6 0
-
2022-10-09 18:54
(2)
Trochę przesadzają z ta kaszubską mitologią. Historia kaszub była biedna bo z biedy się wywodzi.
- 1 22
-
2022-10-10 06:41
Nic nie wiesz to nie pisz bzdur
- 7 0
-
2022-10-10 10:11
Dobrze słoiczku.
- 0 0
-
2022-10-09 15:36
Chyba wy.
- 0 3
-
2022-10-09 16:12
Najlepsza
Nareszcie mogę zagrać w grę o ktorej tyle słyszałem! Nie tam jakieś greckie mity-lipy, prawdziwa kaszubska akcja! Powodzenia dla twórców!
- 7 2
-
2022-10-09 16:30
(1)
Wiedźmina 3 i tak nic nie przebije.
Gram aktualnie w "Wiesia" na PS4, wczoraj dokupiłam dodatki i nie ma wała aby mnie odciągnąć od konsoli.- 1 3
-
2022-10-09 17:31
Mama podaje kaszkę mannę z butelki?
- 2 1
-
2022-10-09 16:43
Ale... (1)
...dlaczego na mapie nie ma Wejherowa?
- 7 0
-
2022-10-09 21:17
Wejherowo otrzymało prawa miejskie w 1650 roku.
A gdzie na mapie starsze miasta które otrzymały prawa miejskie w: 1346 Bytów, 1348 Człuchów, 1398 Kościerzyna, przed 1320 Chojnice, 1383 Czersk, 1341 Lębork ?- 1 0
-
2022-10-09 17:07
fajnie fajnie, ale poczekajmy az gra wyjdzie.
- 3 0
-
2022-10-09 17:33
Wampir Òpi ludzi tropi. (1)
"Wampir Òpi ludzi tropi" - pamiętam taki tytuł w jednej z gazet lokalnych (przełom lat 80/90). Òpi nad ranem zakradał się do wsi i pukał w okna pytając mieszkańców domu: "ludzie śpicie?" Jak ktoś odpowiedział jemu twierdząco, to ten mówił: "to śpijcie na wieki..."
- 7 0
-
2022-10-09 18:59
prawidłowo wąpierz
ząpir-wąpierz-wąpir-wampir, swego nie znacie...
- 1 1
-
2022-10-09 17:56
Super
Powodzenia!
- 3 0
-
2022-10-09 18:00
ciekawe czy bedzie opcja
remontowania albo klejenia styropianu podczas deszczu
- 1 1
-
2022-10-09 18:34
oparte na prozie Sapkowskiego...
A proza Sapkowskiego jest oparta na prozie Antoniego Rybakowa i jego "Boleslawie Chrobrym". Nawet wykorzystal stylizacje wczesnopolskiego jezyka... Przejeta jest cala konstrukcja powiesci wraz z przeslaniem. Jedyna zmiana to watki magiczne.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.