- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (269 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (94 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (99 opinii)
- 4 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (278 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (93 opinie)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (373 opinie)
Smoki chwalicie, a gryfa nie znacie. Powstaje gra na bazie kaszubskiej mitologii
Grupa zapaleńców postanowiła stworzyć grę komputerową opartą na mitach, legendach i wierzeniach Pomorza, a w szczególności Kaszub. Jej wersja demo właśnie trafiła na platformę Steam. Czy kaszubskie fantasy ma szansę stać się hitem na rynku niezależnych gier?
Ten ostatni - choć oparty na prozie Andrzeja Sapkowskiego - swoje powstanie zawdzięcza głównie ogromnemu komercyjnemu sukcesowi gier polskiego studia CD Projekt Red.
Tym, co urzekło graczy na całym świecie w wiedźmińskiej trylogii była m.in. mitologia: dla nas dość swojska, bo choć uniwersalna, to też mocno słowiańska, a dla odbiorców z innych części świata - egzotyczna i fascynująca.
Kaszubskie fantasy? Czemu nie
A skoro takie regionalne wierzenia mogą być atrakcyjne dla odbiorców z całego świata, to czemu nie spróbować stworzyć gry opartej na wierzeniach jeszcze bardziej lokalnych - kaszubskich?
Taki właśnie pomysł postanowiła zrealizować grupka zapaleńców z Pomorza. Udało im się przekonać do swojego pomysłu Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej, kaszubskiego pisarza Romana Drzeżdżona, a nawet Ministerstwo Kultury, które postanowiło wesprzeć finansowo projekt.
Kilka dni temu demo gry "Lochy Bursztynowego Gryfa" trafiło na największą światową platformę dystrybucji - Steam. Ostateczna wersja gry wciąż jednak dopiero powstaje, a jej twórcy aktualnie rozmawiają z wydawcami, rozważają tez - bardzo popularną w tym segmencie rozrywki - zbiórkę pieniędzy na platformie Kickstarter.
Wieszczi i òpi wstają z grobów
Czy kaszubskie wierzenia mogą być atrakcyjne z punktu widzenia dzisiejszej popkultury?
Jeszcze na początku XX wieku na Kaszubach wciąż żywa była wiara w upiory. Wieszczi lub òpi - bo takie miano nosiły te mityczne stwory - miały wstawać z grobów, aby prześladować żywych.
Dlatego też - po śmierci człowieka - bacznie obserwowano go w trumnie. Gdy robił się czerwony na twarzy, mógł zamieniać się w wieszczi. Należało więc włożyć mu do trumny kawałek sieci rybackiej, by zajął się rozplątywaniem węzełków lub stronę z książeczki do nabożeństwa, na której były litanie bez słowa amen, tak, by modlitwa nigdy się nie skończyła.
Z kolei òpi rodził się z dwoma zębami, które należało natychmiast wybić. Nie można było też dopuścić do opuszczenia przez stwora trumny. Wierzono, że gdy wyjdzie on z grobu i zadzwoni na najbliższej kościelnej dzwonnicy, to umrą wszyscy, którzy usłyszą dźwięk dzwonu.
To tylko przykład lokalnych kaszubskich wierzeń - często podobnych do archetypów mitologii słowiańskiej, ale jednak zawsze wyjątkowych, bo kształtowanych na przestrzeni wieków przez kontakty z gotami, ludami zamieszkującymi Skandynawię, Bałtami, a utrwalonych (i poniekąd uratowanych od zapomnienia) przez stosunkowo późną chrystianizację Pomorza.
Bestiariusz kaszubskich postaci mitycznych
Opisane powyżej stwory spotkać można będzie w "Lochach Bursztynowego Gryfa".
- Tworzymy grę komputerową osadzoną w unikalnym i niespotykanym dotychczas w grach cRPG świecie kaszubskiego fantasy. Na podstawie pomorskich legend oraz zapisów ze "Słownika gwar kaszubskich" ks. Bernarda Sychty, tworzymy bestiariusz kaszubskich postaci mitycznych. Przeplatamy prawdziwe historie i bajki z głównym wątkiem fabularnym - mówi Tomasz Rożyński, pochodzący z Gdyni twórca gier i główny pomysłodawca "Lochów Bursztynowego Gryfa".
Przy czym gry to przede wszystkim rozrywka. Jak konkretnie wygląda zabawa w grze twórców z Pomorza?
- Gracze - przemierzając magiczny świat Kaszub, pokonując bestie i demony - odsłaniają kolejne stronice księgi bestiariusza. Przygotowaliśmy łącznie 21 bestii i potworów na bazie prawdziwych legend kaszubskich. Bestiariusz zawiera przepiękne ilustracje i opisy, które doskonale nawiązują do naszych legend, wierzeń i bajań - mówi Rożyński.
Mitologiczna tematyka, archaiczna mechanika
Ciekawy jest wybór gatunku gry, bowiem "Lochy Bursztynowego Gryfa" są przedstawicielem dość zapomnianego i kojarzącego się głównie z latami 90. ubiegłego wieku FPS-owego dungeon crawlera. Starsi gracze powinni kojarzyć takie tytuły, jak "Might and Magic", "Bard's Tale" czy "Eye of the Beholder".
Nie oznacza to jednak, że i współcześnie nie ukazują się w tej niszy gry osiągające sukces - tu przykładem może być niezależna seria "Legend of the Grimrock".
Czy pomorska gra ma szanse na podobny sukces? Czas pokaże, choć z pewnością jakieś zainteresowanie zapewni jej zarówno oryginalna tematyka, jak i choćby muzyka skomponowana przez Przemysława Ziółkowskiego i wykonana przez zespół Percival Schuttenbach, czyli współautorów muzyki do "Wiedźmina 3"
Opinie (70) 8 zablokowanych
-
2022-10-09 18:49
jojo (1)
jo
- 1 3
-
2022-10-09 20:08
coś więcej potrafisz?
- 2 0
-
2022-10-09 19:32
Jeżeli postacie nie będą oparte o "ubogacenia" kulturowe to chętnie pogram.
- 4 2
-
2022-10-09 20:45
Powodzenia ale... (1)
Niestety zapowiada się nudno.
Takie gry były dobre w 1985roku.- 1 6
-
2022-10-09 21:13
Od dluższego czasu jest moda na retro.
Jak już odpalę jakąś grę do kawy to gram w coś w co grałem w 1990 roku.- 5 0
-
2022-10-10 08:11
Powinni sięgnąć po mapy ze Średniowiecza. Układ rzeki Wisła był inny, wyspy zamiast Półwyspu Helskiego.
- 8 0
-
2022-10-10 09:05
Brzmi ciekawie :)
- 0 0
-
2022-10-10 09:11
Jesteście spóźnieni o 2 miesiące z pisaniem o tej grze, gdy obiegła ona już dawno wszystkie portale
- 1 0
-
2022-10-10 09:35
Wyglada super, szkoda ze tylko na windowsa
- 2 0
-
2022-10-10 11:10
Fajny pomysł ale widać, że to grupa zapaleńców i mieli 7zł na zakup silnika XD
- 3 0
-
2022-10-10 12:22
Brakuje stalema
Który sobie z nudów rzuca głazami na kaszubskie pola. No chyba że ktoś go zdenerwuje to w jego dom
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.