• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot będzie mieć nowe logo. Inspiracją Oslo, Wiedeń i Porto

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (145)
Obecna identyfikacja wizualna miasta pochodzi z 2004 r. i zdaniem sopockich urzędników wymaga zmiany. Obecna identyfikacja wizualna miasta pochodzi z 2004 r. i zdaniem sopockich urzędników wymaga zmiany.

W tym roku miasto Sopot chce zmienić identyfikację wizualną miejskiego logotypu. Jak mówią urzędnicy, obecny system ma już 20 lat i wymaga odświeżenia. Punktem odniesienia mają być udane identyfikacje z innych europejskich miast, m.in. Sztokholmu, Wiednia, Oslo, Porto i Bolonii.



Czy ma dla ciebie znaczenie, jak dane miasto "komunikuje się" na zewnątrz?

Sopoccy urzędnicy nad nową marką miasta pracują od kilkunastu miesięcy.

Pod koniec 2022 r. odbyły się pierwsze warsztaty, w których o nowym systemie identyfikacji wizualnej rozmawiali naczelnicy i dyrektorzy urzędu, a także osoby odpowiedzialne za promocję w jednostkach budżetowych miasta i instytucjach kultury, pracownicy biura promocji i komunikacji społecznej.  

- Identyfikacja wizualna miasta wymaga zmiany - przyznaje Izabela Heidrich, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Sopocie. - Obecny system funkcjonuje od 2004 r. Przygotowanie tak kompleksowej zmiany wymaga czasu i wielu etapów. Identyfikacja graficzna każdorazowo musi odzwierciedlać charakter miasta, jego specyfikę oraz emocje, które ze sobą niesie. Przy czym proces ten musi odbywać się z udziałem wielu interesariuszy i musi być działaniem opartym na konkretnych dokumentach, a nie na indywidualnych gustach i preferencjach.


Inspiracją inne europejskie miasta



Podczas warsztatów ustalono tzw. cele komunikacji miasta, rozmawiano też o strategii rozwoju miasta.

- Dyskutowano o herbie Sopotu i obecnym logotypie miasta. Wskazano miasta, które są konkurencją dla Sopotu. Ustalone zostały grupy odbiorców komunikatów miasta oraz kierunki promocji. Poruszono sytuację jednostek miasta i instytucji kultury - wymienia Heidrich. - Uczestnicy warsztatów wypełnili indywidualnie ankiety, która zawierały hasła opisujące Sopot i jego markę, oraz wspólnie wypracowali trzy zbiory - pozytywny, neutralny i niepożądany.
Urzędnicy chcieli, by nowe logo Sopotu było nowoczesne i europejskie. W tym celu przeanalizowane zostały udane identyfikacje wizualne miast europejskich. Inspirowano się nowymi logotypami Sztokholmu, Wiednia, Oslo, Porto czy włoskiej Bolonii.

  • Inspiracją dla Sopotu ma być udana zmiana identyfikacji wizualnej w innych europejskich miastach, m.in. w Porto, Wiedniu i Oslo.
  • Inspiracją dla Sopotu ma być udana zmiana identyfikacji wizualnej w innych europejskich miastach m.in. w Porto, Wiedniu i Oslo.
  • Inspiracją dla Sopotu ma być udana zmiana identyfikacji wizualnej w innych europejskich miastach m.in. w Porto, Wiedniu i Oslo.


Przetarg jeszcze w tym roku



- Kontynuacją tego procesu jest brief strategiczny dotyczący brandingu Sopotu. Po warsztatach, analizie grup odbiorców i potrzeb komunikacyjnych Sopotu zostały przedstawione rekomendacje dla nowej marki miasta. W 2023 r. w briefie strategicznym została opisana strategia i sytuacja Sopotu, strategia komunikacji miasta, kontekst i konkurencja, odbiorcy znaku i identyfikacji. Opracowano także wytyczne wizualne - dodaje.
Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie nowego znaku graficznego miasta oraz systemu identyfikacji wizualnej, a także koncepcji jego późniejszego wdrożenia. Miasto szacuje, że będzie to kosztować ok. 160 tys. zł.

Warto dodać, że w 2019 r. w Sopocie uporządkowano sposób oznakowania ulic i przestrzeni miejskich. Nowy System Identyfikacji Miejskiej został przygotowany w oparciu o kolorystykę nawiązującą do wód Zatoki Gdańskiej.

Kilka lat temu Sopot zdecydował się też na ujednolicenie miejskich znaków. Kilka lat temu Sopot zdecydował się też na ujednolicenie miejskich znaków.

Miejsca

Opinie (145) 3 zablokowane

  • (1)

    160k za logo ??? To chyba znaczy, ze wygrany juz zostal wyloniony, ciezko inaczej wytlumaczyc taka kwote za logo.

    • 20 7

    • Już wyłoniony i już nawet wie ile ma

      Odpalić za "wyłonienie"

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    fakt że obecne logo (5)

    trąci mocno końcówka ubiegłego wieku.

    • 88 37

    • Karnowskim trąci

      • 9 9

    • No i co w tym zlego (1)

      • 4 2

      • trzeba zmienić te okropne kolory żółto-niebieskie

        • 0 0

    • Ale jak patrzę na czym się wzorują to chyba jednak wole to stare

      • 6 2

    • Pasuje do kraju.

      • 0 4

  • Pracują nad tym od kilku miesięcy?

    Coś ciężko to idzie. No, chyba że za dniówkę. Wtedy to rozumiem ;-)

    • 18 1

  • 160000 PLN za logo ... stare wraca ...

    • 18 3

  • Komentarze przerażają (14)

    Branding, marka i identyfikacja (wraz z komunikacją) wizualna w dzisiejszych czasach to podstawa. Marka stety czy niestety jest często bardziej wartościowa niż sam produkt. Komunikuje pewne wartości, ułatwia pozycjonowanie nabraniu czy ogranicza koszty reklamy. Dokładnie tak samo jest z miastami. Sopot jako miasto turystyczne jest marka i tak musi się komunikować. Dlatego branding miasta jest kluczowy. Dla krzykaczy mówiących że Logo to przepalanie kasy, że pieniądze lepiej przeznaczyć na chodniki czy schronisko mam odpowiedź: sugeruje douczyć się nieco z tematyki psychologii, marketingu oraz ekonomii. Branding przyczynia się do atrakcyjności więc i przyciąga zarówno inwestorów jak i turystów więc finalnie i pieniądze. To co pisze to żadne odkrycie tylko wiedza powszechna. Oczywiście czytelnicy jak zawsze swoje

    • 11 28

    • (3)

      Branding, pozycjonowanie nabraniu... znaczy się powiało wielkim światem. Ucczcie się malutcy.

      • 4 5

      • Mylisz sie (2)

        Żadnym wielkim światem, to nie żadne ą ę czy tajemna wiedza. To absolutna podstawa i żenujące, że ktoś może tego nie wiedzieć i nie doceniać. Podobnie jak czasy gdzie sklep mógł się nazywać ,,spożywczo przemysłowy u Ryszarda nieuchronnie mijają jak chcesz odnieść sukces tak nawet miasto musi komunikować się w odpowiedni sposób.

        • 4 7

        • (1)

          Jeżel sklep spożywczo przemysłowy u Ryszarda będzie miał świeże i tanie towary to ludzie nadal będą tam kupować i mieć w głębokim ... poważaniu market Richard's "grocery and industrial store" hahahaha. Ale zakompleksieni "rembrandingowcy" muszą się wywyższać za pomocą mieszania kopyścią w tyglach i tajemną wiedzą.

          • 7 6

          • Nie w dzisiejszym swiecie

            Słaba nazwa i branding nie determinuje porażki ale zdecydowanie utrudnia odniesienie sukcesu. Na dłuższą metę jest lub będzie niezbędna. Możesz mieć fajne produkty, miłą obsługę i niskie ceny ale to procesie ewolucji marki i działania nie wystarczy. Takie są trendy. Zobacz na firmy czy wspomniane sklepy które się rozwijają i jak ewoluują. Dam Ci przykład np sklepów Merkus i ewolucji jego identyfikacji jako pozytyw oraz kaszubska sieć Justynka która jest doskonałym przykładem negatywnego wpływu słabej nazwy, braku brandingu i komunikacji. W necie wszysto znajdziesz. Dodam do tego liczbę małych sklepów które upadają i analizy marek na przykładzie świetnego Aldi czy świadomości marki Biedronka.

            • 3 6

    • branding miasta nie jest kluczowy i nie jest to żadna podstawa (8)

      ale oczywiście miło jak materiały miejskie są ładne i estetyczne. Ale nic poza tym.
      Korzyści ekonomiczne? Przyciągnie inwestorów?
      Możesz podać jakiekolwiek twarde dane? Oczywiście ze nie możesz bo to tylko gadka szmatka.

      • 9 3

      • Jakich inwestorów ma przyciągnąć Sopot? Kolejnych hotelarzy? Opanujcie się. (3)

        • 4 4

        • Może i hotelarzy wlasnie (2)

          Taki jest charakter tego miasta. Hotelarze też płacą podatki i zatrudniają z turyści zostawiają pieniądze. Ja wiem że część z was myśli w kategoriach jedynie zakładów pracy, stoczni czy fabryk ale chyba pomyliło lokalizację. Hotelarze w Sopocie to rzecz normalna a mam wrażenie uszczypliwości jak w stosunku do wszystkich deweloperów (z zasady)

          • 4 4

          • Jasne, tylko mamy już dość turystów. Proporcje są już zachwiane.

            • 1 3

          • wiesz czego nie dostrzegasz?

            Ze kazdy wie jak wyglada logo mercedesa, toyoty, apple. louis vuitton i chcą mieć przedmiot z takim znaczkiem.

            a nikt nie wie jakie logo ma jurata, ustka, łeba, zakopane, karpacz, mielno czy szklarska poręba.
            A mimo to ludzie kojarzą takie miejscowości i jeżdżą tam na wakacje.

            • 7 3

      • Obawiam się, że jest kluczowy. (3)

        Jak pisałem to nie moje zdanie i sam mogę się z tym nie zgadzać. To kwestia zmieniającego się świata, ewolucji, trendów i badań marketingowych mądrzejszych niż Ty czy ja. Tak się po prostu robi na całym świecie i nie bez powodów. Oczywiste oczywistosc. Nawet jeśli ktoś napisze, że wystarczy herb i czytelne ładne ulotki.. No właśnie niestety nie. Nie jestem też stroną żeby to tłumaczyć czy argumentować ale z łatwością znajdziesz książki, analizy, badania czy study-u podobnych przykładów.

        • 1 6

        • ależ koleżnko czy też kolego - ja nie wątpię ze jest mnóstwo kejsów udowadniających konieczność (2)

          tyle ze napisanych przez agencje marketingowe które na tym zarabiają.
          Ty z resztą też na tym zarabiasz wiec i argumentujesz za tym ze to słuszne podejście.
          Nihil novi - tak się to wszystko kręci.

          • 6 1

          • Czyli zaprzeczasz sensowi i badaniom? (1)

            A wszysto to tylko spisek zachłannych agencji chcących kasę? O o zgrozo za logo w postaci kilku kółek czy kreseczek stworzonych w 5 minut chcą setek tysięcy! Logo nie potrzebne i nic nie daje poza nabijaniem kasy szwagrowi mającego agencje reklamową i punkt ksero?;)))) serio tak myślisz?

            • 0 6

            • naprzędę nie odróżnisz miedzy miastem a marką?

              nie widzisz różnicy ze zakopne jest jedno a logo możesz wytłoczyć na każdej torebce?

              • 7 1

    • Marketingowy bełkot

      • 1 0

  • Tylko nie inspirujcie się logo Samorządu Wojewodztwa Pomorskiego!

    • 4 3

  • Nie Sopot tylko władze miasta lub urzędnicy Sopotu

    Nie mieszajcie nas z błotem

    • 13 1

  • Opinia wyróżniona

    Po co w ogóle miastu logo? (28)

    Nie może posługiwać się herbem?

    • 183 30

    • (1)

      moznaby, chociaz herb sopotu wcale nie jest lepszy od obecnego logo

      • 8 4

      • tylko to nie kwestia subiektywnie rozumianej estetyki, ale powagi symbolu. Herb kojarzy się z czymś trwałym, a logo jest w sumie ulotne

        • 15 2

    • litości (17)

      herby to sa znaki zakorzenione w tradycji heraldycznej której nikt ze współczesnych nie rozumie.
      Syrenka warszawska jest ok ale weź taki Wrocław czy Siedlce.
      inna sprawa ze chyba 3/4 miast to ma herby z jakimiś murami obronnymi, bramami czy wieżami :D

      • 7 15

      • i w czym problem? (11)

        Czy ktoś (oprócz autora) rozumie współczesne loga, bez uprzedniego wczytania się w komentarz?

        • 16 3

        • jak logo jest dobre to owszem tak (10)

          inna sprawa to estetyka. czy innym materiały oficjalne a czym innym promocyjne.
          Inaczej się ubierasz do sądu a inaczej do muzeum czy na plażę.

          • 4 0

          • Czyli zmieniamy logo w celach promocyjnych, bo poprzednie się znudziło i na nowe logo "złapiemy" nowych klientów? (9)

            Czy ludzie przyjeżdżając do Sopotu z nowym logo będą liczyć, że to jakiś inny Sopot? Czy miasto musi być ciągle reklamowanym produktem? Czy są jakieś badania pokazujące, że to "działa", przynosi jakieś wymierne korzyści?

            • 14 1

            • jak ma dziłałać? (7)

              po prostu chodzi o to by materiały miejskie były ładne i estetyczne. By się podobały. Tylko tyle i aż tyle. Nie chodzi o reklamę sensu stricte ale o estetykę i wizerunek. Czy ma to przełożenie finansowe? Raczej wątpliwe - dbanie o wizerunek raczej kosztuje niż przynosi korzyści widoczne w sposób oczywisty.
              Choć może są jakieś nieoczywiste ale to już inna kwestia.

              Nie nosi się ciuchów które były modne 40 a temu aczkolwiek jeszcze sie trzymają kupy (no chyba ze sa znowu modne) Dlaczego? to jest zbliżona sytuacja wiec można to przemyśleć.

              • 4 4

              • chyba równa pan "ładne i estetyczne" z "modne" (6)

                ładne i estetyczne coś po prostu jest, a modne coś bywa.

                • 5 0

              • no wiec aktualne nie jest ani estetyczne ani modne. (5)

                aczkolwiek rozdzielnie estetyki i mody nie jest IMHO właściwe bo to są powiązane rzeczy. Wzorce estetyczne też się zmieniają. Nie ma estetyki samej w sobie (choć np proporcje uznawane za korzystne mogą być stałe na przestrzeni lat).

                • 3 0

              • a co z ładnym? (4)

                czy coś może być ładne, harmonijne i nagle przestać takie być? To o cym pan pisze jest raczej zmianą na poziomie odbiorcy, naglą utratą umiejętność dostrzeżenia tego, że coś jest ładne.

                • 2 0

              • ogladajac w muzeum meble można je ocenić jak piękne (3)

                a jedocześnie nie chcieć mieć takiego wystroju w domu.

                • 1 1

              • To truizm (2)

                wymiana komentarzy obiegła od tematu Sopotu już gdzieś za Wejherowo...

                • 2 0

              • tak oczywiście (1)

                ale wciąż chodzi o to ze herb niekoniecznie jest najlepszym rozwiązaniem do materiałów promocyjnych a logo czasem wymaga odświeżenia.

                Naprawdę - herb w modnie (nowoczesnie) zaprojektowanych materiałach promocyjnych dotyczących np. imprez rozrywkowych, pasuje jak swini siodło.

                • 2 2

              • W promocji imprez rozrywkowych

                dobrym logo byłaby świnia z siodłem...

                • 3 1

            • Mieszkańcy w mieście stanowią tylko pewien element tła i wypełnienie. Miasto jako ogół to jest znacznie coś więcej

              • 1 0

      • Piszemy o Sopocie. (3)

        Po co te dodatkowe wypociny. Sopot ma odpowiedni herb.

        • 6 1

        • nie - nie ma. (2)

          mozna zbudować logo na bazie herbu ale sam herb no jest dość paskudny.
          zamek obronny nad tarczą z mewą zjadającą rybę - naprawdę to jest czytelne?
          Przecież w Sopocie nie było nigdy żadnych murów czy zamku.

          mewa zjadająca rybę? sama mewa jeszcze ok ale zjadająca rybę? co to znaczy? metafora czego to jest?

          • 1 1

          • (1)

            Oczywiście Sopot ma herb. I był w Sopocie zamek.

            • 2 1

            • grodzisko to nie zamek.

              To są inne rzeczy i inne słowa je opisują.

              • 1 1

      • a jaki jest problem z herbem Wrocławia?

        • 2 0

    • Jeżeli ma być takie jak logo Pomorskiego.

      Dwa kleksy z gaci. To już niech zostanie obecne. Nie liczę ile będzie to kosztować pieniędzy podatnika.

      • 2 0

    • Trudno szwagrowi zlecić zrobienie nowego herbu

      • 5 0

    • Herb jest narzucony i oficjalny, logo można zrobić jakie się chce. (1)

      Herb jest dziedzictwem historycznym. Owszem, kiedyś - w czasach, gdy umiejętność czytania nie była powszechna, albo nie była użyteczna (np. na polu walki) - pełnił rolę "identyfikacji wizualnej". Przy czym ta "identyfikacja" była mocno sformalizowana (przykładem mury nad tarczą herbową miast - kto chce niech poczyta o "corona muralis"), i narzucona przez władzę zwierzchnią (króla, w przypadku Sopotu - cesarza Wilhelma). Dlatego ma sens używanie herbu w oficjalnych dokumentach. W materiałach promocyjnych - niekoniecznie, tutaj bardziej użyteczny może być znak opracowany do użycia w określonym kontekście.

      Analogicznie - jeśli gdzieś widzimy znak orła, to jesteśmy przekonani, że mamy do czynienia z czymś reprezentującym państwo polskie. Równocześnie, Polska promuje się przy użyciu innych znaków graficznych.

      • 2 1

      • Czy materiały promocyjne służą miastu czy rozpropagowaniu imprez?

        Niech organizatorzy imprez ozdabiają swoje materiały dowolnymi logotypami. Czy przed 2004/5 rokiem Sopot posługiwał się "logo"? Nie mogę znaleźć nigdzie informacji na ten temat

        • 1 0

    • Kolejna kluczowa dla Sopotu kwestia

      Zastanawiam się, czy Sopot, a właściwie jej władze, nie mają innych problemów. Kwota też mogłoby być wykorzystana na cos innego, chociażby opiekę nad starszymi ludźmi.

      • 1 1

    • bo dzięki okresowej zmianie logo można wyciągnąć pieniądze z miejskiej kasy

      to są własności intelektualne i prawa autorskie za 160 tysi!

      • 4 0

    • Logo

      Warto zerknąć na realizacje właśnie Wiednia, Oslo czy nawet Rybnika, żeby zobaczyć po co.

      • 1 1

    • zmiana herbu

      Myślę, że czas na zmianę herbu miasta Sopot!
      Obecny pamięta czasy Prus i nie jest herbem naszym tylko dynastii Hohenzollernow. Pomimo szacunku, czas rozpocząć nad tym pracę!
      To jest APEL bo to świetna okazja na zmianę!

      • 0 0

  • Tylko, że Sopot to nie jest Wiedeń, Porto czu Oslo (1)

    • 17 4

    • BINGO!!!

      Aktualne logo sopotu ma pewien "wakacyjny vibe" i naprawdę nie ma co robić go na poważnie bo to nie jest "poważne" miasto ale letni kurort.
      Ale władzą sie wydaje ze sa chyba jakimś centrum administracyjo naukowym

      • 4 4

  • ech (4)

    "obecny system ma już 20 lat i wymaga odświeżenia" - nie, nie wymaga.
    Urzędnicy którzy wpadli na ten pomysł, nadal mentalnie nie znajdują się w europie i mają kompleksy wobec wymienionych zagranicznych miast.

    • 54 7

    • Wymaga

      • 6 7

    • nie - aktualne logo nie jest wybitne

      mocno trąci myszką ale jak zauważył ktoś powyżej oslo i wiedeń to nie są właściwe punkty odniesienia.

      • 9 1

    • chodniki wymagają odświeżenia

      • 12 2

    • Ktos, kto to napisal, nie rozumie wspolczesnego swiata i tego, jaka role pelni w nim marka.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane