- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (410 opinii)
- 2 Piłeś? Nie włamuj się do auta (50 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (250 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (153 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (21 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (57 opinii)
Sopot będzie mieć nowe logo. Inspiracją Oslo, Wiedeń i Porto
W tym roku miasto Sopot chce zmienić identyfikację wizualną miejskiego logotypu. Jak mówią urzędnicy, obecny system ma już 20 lat i wymaga odświeżenia. Punktem odniesienia mają być udane identyfikacje z innych europejskich miast, m.in. Sztokholmu, Wiednia, Oslo, Porto i Bolonii.
Pod koniec 2022 r. odbyły się pierwsze warsztaty, w których o nowym systemie identyfikacji wizualnej rozmawiali naczelnicy i dyrektorzy urzędu, a także osoby odpowiedzialne za promocję w jednostkach budżetowych miasta i instytucjach kultury, pracownicy biura promocji i komunikacji społecznej.
- Identyfikacja wizualna miasta wymaga zmiany - przyznaje Izabela Heidrich, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Sopocie. - Obecny system funkcjonuje od 2004 r. Przygotowanie tak kompleksowej zmiany wymaga czasu i wielu etapów. Identyfikacja graficzna każdorazowo musi odzwierciedlać charakter miasta, jego specyfikę oraz emocje, które ze sobą niesie. Przy czym proces ten musi odbywać się z udziałem wielu interesariuszy i musi być działaniem opartym na konkretnych dokumentach, a nie na indywidualnych gustach i preferencjach.
Inspiracją inne europejskie miasta
Podczas warsztatów ustalono tzw. cele komunikacji miasta, rozmawiano też o strategii rozwoju miasta.
- Dyskutowano o herbie Sopotu i obecnym logotypie miasta. Wskazano miasta, które są konkurencją dla Sopotu. Ustalone zostały grupy odbiorców komunikatów miasta oraz kierunki promocji. Poruszono sytuację jednostek miasta i instytucji kultury - wymienia Heidrich. - Uczestnicy warsztatów wypełnili indywidualnie ankiety, która zawierały hasła opisujące Sopot i jego markę, oraz wspólnie wypracowali trzy zbiory - pozytywny, neutralny i niepożądany.
Urzędnicy chcieli, by nowe logo Sopotu było nowoczesne i europejskie. W tym celu przeanalizowane zostały udane identyfikacje wizualne miast europejskich. Inspirowano się nowymi logotypami Sztokholmu, Wiednia, Oslo, Porto czy włoskiej Bolonii.
Przetarg jeszcze w tym roku
- Kontynuacją tego procesu jest brief strategiczny dotyczący brandingu Sopotu. Po warsztatach, analizie grup odbiorców i potrzeb komunikacyjnych Sopotu zostały przedstawione rekomendacje dla nowej marki miasta. W 2023 r. w briefie strategicznym została opisana strategia i sytuacja Sopotu, strategia komunikacji miasta, kontekst i konkurencja, odbiorcy znaku i identyfikacji. Opracowano także wytyczne wizualne - dodaje.
Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie nowego znaku graficznego miasta oraz systemu identyfikacji wizualnej, a także koncepcji jego późniejszego wdrożenia. Miasto szacuje, że będzie to kosztować ok. 160 tys. zł.
Warto dodać, że w 2019 r. w Sopocie uporządkowano sposób oznakowania ulic i przestrzeni miejskich. Nowy System Identyfikacji Miejskiej został przygotowany w oparciu o kolorystykę nawiązującą do wód Zatoki Gdańskiej.
Miejsca
Opinie (145) 3 zablokowane
-
2024-01-10 07:28
(1)
160k za logo ??? To chyba znaczy, ze wygrany juz zostal wyloniony, ciezko inaczej wytlumaczyc taka kwote za logo.
- 20 7
-
2024-01-10 07:42
Już wyłoniony i już nawet wie ile ma
Odpalić za "wyłonienie"
- 3 1
-
2024-01-10 07:29
Opinia wyróżniona
fakt że obecne logo (5)
trąci mocno końcówka ubiegłego wieku.
- 88 37
-
2024-01-10 09:04
Karnowskim trąci
- 9 9
-
2024-01-10 12:22
No i co w tym zlego (1)
- 4 2
-
2024-01-11 15:13
trzeba zmienić te okropne kolory żółto-niebieskie
- 0 0
-
2024-01-10 12:51
Ale jak patrzę na czym się wzorują to chyba jednak wole to stare
- 6 2
-
2024-01-10 13:15
Pasuje do kraju.
- 0 4
-
2024-01-10 07:33
Pracują nad tym od kilku miesięcy?
Coś ciężko to idzie. No, chyba że za dniówkę. Wtedy to rozumiem ;-)
- 18 1
-
2024-01-10 07:36
160000 PLN za logo ... stare wraca ...
- 18 3
-
2024-01-10 07:46
Komentarze przerażają (14)
Branding, marka i identyfikacja (wraz z komunikacją) wizualna w dzisiejszych czasach to podstawa. Marka stety czy niestety jest często bardziej wartościowa niż sam produkt. Komunikuje pewne wartości, ułatwia pozycjonowanie nabraniu czy ogranicza koszty reklamy. Dokładnie tak samo jest z miastami. Sopot jako miasto turystyczne jest marka i tak musi się komunikować. Dlatego branding miasta jest kluczowy. Dla krzykaczy mówiących że Logo to przepalanie kasy, że pieniądze lepiej przeznaczyć na chodniki czy schronisko mam odpowiedź: sugeruje douczyć się nieco z tematyki psychologii, marketingu oraz ekonomii. Branding przyczynia się do atrakcyjności więc i przyciąga zarówno inwestorów jak i turystów więc finalnie i pieniądze. To co pisze to żadne odkrycie tylko wiedza powszechna. Oczywiście czytelnicy jak zawsze swoje
- 11 28
-
2024-01-10 07:50
(3)
Branding, pozycjonowanie nabraniu... znaczy się powiało wielkim światem. Ucczcie się malutcy.
- 4 5
-
2024-01-10 08:02
Mylisz sie (2)
Żadnym wielkim światem, to nie żadne ą ę czy tajemna wiedza. To absolutna podstawa i żenujące, że ktoś może tego nie wiedzieć i nie doceniać. Podobnie jak czasy gdzie sklep mógł się nazywać ,,spożywczo przemysłowy u Ryszarda nieuchronnie mijają jak chcesz odnieść sukces tak nawet miasto musi komunikować się w odpowiedni sposób.
- 4 7
-
2024-01-10 08:16
(1)
Jeżel sklep spożywczo przemysłowy u Ryszarda będzie miał świeże i tanie towary to ludzie nadal będą tam kupować i mieć w głębokim ... poważaniu market Richard's "grocery and industrial store" hahahaha. Ale zakompleksieni "rembrandingowcy" muszą się wywyższać za pomocą mieszania kopyścią w tyglach i tajemną wiedzą.
- 7 6
-
2024-01-10 08:27
Nie w dzisiejszym swiecie
Słaba nazwa i branding nie determinuje porażki ale zdecydowanie utrudnia odniesienie sukcesu. Na dłuższą metę jest lub będzie niezbędna. Możesz mieć fajne produkty, miłą obsługę i niskie ceny ale to procesie ewolucji marki i działania nie wystarczy. Takie są trendy. Zobacz na firmy czy wspomniane sklepy które się rozwijają i jak ewoluują. Dam Ci przykład np sklepów Merkus i ewolucji jego identyfikacji jako pozytyw oraz kaszubska sieć Justynka która jest doskonałym przykładem negatywnego wpływu słabej nazwy, braku brandingu i komunikacji. W necie wszysto znajdziesz. Dodam do tego liczbę małych sklepów które upadają i analizy marek na przykładzie świetnego Aldi czy świadomości marki Biedronka.
- 3 6
-
2024-01-10 07:58
branding miasta nie jest kluczowy i nie jest to żadna podstawa (8)
ale oczywiście miło jak materiały miejskie są ładne i estetyczne. Ale nic poza tym.
Korzyści ekonomiczne? Przyciągnie inwestorów?
Możesz podać jakiekolwiek twarde dane? Oczywiście ze nie możesz bo to tylko gadka szmatka.- 9 3
-
2024-01-10 08:02
Jakich inwestorów ma przyciągnąć Sopot? Kolejnych hotelarzy? Opanujcie się. (3)
- 4 4
-
2024-01-10 08:15
Może i hotelarzy wlasnie (2)
Taki jest charakter tego miasta. Hotelarze też płacą podatki i zatrudniają z turyści zostawiają pieniądze. Ja wiem że część z was myśli w kategoriach jedynie zakładów pracy, stoczni czy fabryk ale chyba pomyliło lokalizację. Hotelarze w Sopocie to rzecz normalna a mam wrażenie uszczypliwości jak w stosunku do wszystkich deweloperów (z zasady)
- 4 4
-
2024-01-10 08:23
Jasne, tylko mamy już dość turystów. Proporcje są już zachwiane.
- 1 3
-
2024-01-10 08:23
wiesz czego nie dostrzegasz?
Ze kazdy wie jak wyglada logo mercedesa, toyoty, apple. louis vuitton i chcą mieć przedmiot z takim znaczkiem.
a nikt nie wie jakie logo ma jurata, ustka, łeba, zakopane, karpacz, mielno czy szklarska poręba.
A mimo to ludzie kojarzą takie miejscowości i jeżdżą tam na wakacje.- 7 3
-
2024-01-10 08:06
Obawiam się, że jest kluczowy. (3)
Jak pisałem to nie moje zdanie i sam mogę się z tym nie zgadzać. To kwestia zmieniającego się świata, ewolucji, trendów i badań marketingowych mądrzejszych niż Ty czy ja. Tak się po prostu robi na całym świecie i nie bez powodów. Oczywiste oczywistosc. Nawet jeśli ktoś napisze, że wystarczy herb i czytelne ładne ulotki.. No właśnie niestety nie. Nie jestem też stroną żeby to tłumaczyć czy argumentować ale z łatwością znajdziesz książki, analizy, badania czy study-u podobnych przykładów.
- 1 6
-
2024-01-10 08:12
ależ koleżnko czy też kolego - ja nie wątpię ze jest mnóstwo kejsów udowadniających konieczność (2)
tyle ze napisanych przez agencje marketingowe które na tym zarabiają.
Ty z resztą też na tym zarabiasz wiec i argumentujesz za tym ze to słuszne podejście.
Nihil novi - tak się to wszystko kręci.- 6 1
-
2024-01-10 08:19
Czyli zaprzeczasz sensowi i badaniom? (1)
A wszysto to tylko spisek zachłannych agencji chcących kasę? O o zgrozo za logo w postaci kilku kółek czy kreseczek stworzonych w 5 minut chcą setek tysięcy! Logo nie potrzebne i nic nie daje poza nabijaniem kasy szwagrowi mającego agencje reklamową i punkt ksero?;)))) serio tak myślisz?
- 0 6
-
2024-01-10 08:28
naprzędę nie odróżnisz miedzy miastem a marką?
nie widzisz różnicy ze zakopne jest jedno a logo możesz wytłoczyć na każdej torebce?
- 7 1
-
2024-01-10 21:36
Marketingowy bełkot
- 1 0
-
2024-01-10 07:48
Tylko nie inspirujcie się logo Samorządu Wojewodztwa Pomorskiego!
- 4 3
-
2024-01-10 08:09
Nie Sopot tylko władze miasta lub urzędnicy Sopotu
Nie mieszajcie nas z błotem
- 13 1
-
2024-01-10 08:19
Opinia wyróżniona
Po co w ogóle miastu logo? (28)
Nie może posługiwać się herbem?
- 183 30
-
2024-01-10 09:34
(1)
moznaby, chociaz herb sopotu wcale nie jest lepszy od obecnego logo
- 8 4
-
2024-01-10 09:39
tylko to nie kwestia subiektywnie rozumianej estetyki, ale powagi symbolu. Herb kojarzy się z czymś trwałym, a logo jest w sumie ulotne
- 15 2
-
2024-01-10 09:42
litości (17)
herby to sa znaki zakorzenione w tradycji heraldycznej której nikt ze współczesnych nie rozumie.
Syrenka warszawska jest ok ale weź taki Wrocław czy Siedlce.
inna sprawa ze chyba 3/4 miast to ma herby z jakimiś murami obronnymi, bramami czy wieżami :D- 7 15
-
2024-01-10 09:46
i w czym problem? (11)
Czy ktoś (oprócz autora) rozumie współczesne loga, bez uprzedniego wczytania się w komentarz?
- 16 3
-
2024-01-10 09:49
jak logo jest dobre to owszem tak (10)
inna sprawa to estetyka. czy innym materiały oficjalne a czym innym promocyjne.
Inaczej się ubierasz do sądu a inaczej do muzeum czy na plażę.- 4 0
-
2024-01-10 09:56
Czyli zmieniamy logo w celach promocyjnych, bo poprzednie się znudziło i na nowe logo "złapiemy" nowych klientów? (9)
Czy ludzie przyjeżdżając do Sopotu z nowym logo będą liczyć, że to jakiś inny Sopot? Czy miasto musi być ciągle reklamowanym produktem? Czy są jakieś badania pokazujące, że to "działa", przynosi jakieś wymierne korzyści?
- 14 1
-
2024-01-10 10:05
jak ma dziłałać? (7)
po prostu chodzi o to by materiały miejskie były ładne i estetyczne. By się podobały. Tylko tyle i aż tyle. Nie chodzi o reklamę sensu stricte ale o estetykę i wizerunek. Czy ma to przełożenie finansowe? Raczej wątpliwe - dbanie o wizerunek raczej kosztuje niż przynosi korzyści widoczne w sposób oczywisty.
Choć może są jakieś nieoczywiste ale to już inna kwestia.
Nie nosi się ciuchów które były modne 40 a temu aczkolwiek jeszcze sie trzymają kupy (no chyba ze sa znowu modne) Dlaczego? to jest zbliżona sytuacja wiec można to przemyśleć.- 4 4
-
2024-01-10 10:08
chyba równa pan "ładne i estetyczne" z "modne" (6)
ładne i estetyczne coś po prostu jest, a modne coś bywa.
- 5 0
-
2024-01-10 10:18
no wiec aktualne nie jest ani estetyczne ani modne. (5)
aczkolwiek rozdzielnie estetyki i mody nie jest IMHO właściwe bo to są powiązane rzeczy. Wzorce estetyczne też się zmieniają. Nie ma estetyki samej w sobie (choć np proporcje uznawane za korzystne mogą być stałe na przestrzeni lat).
- 3 0
-
2024-01-10 10:25
a co z ładnym? (4)
czy coś może być ładne, harmonijne i nagle przestać takie być? To o cym pan pisze jest raczej zmianą na poziomie odbiorcy, naglą utratą umiejętność dostrzeżenia tego, że coś jest ładne.
- 2 0
-
2024-01-10 10:26
ogladajac w muzeum meble można je ocenić jak piękne (3)
a jedocześnie nie chcieć mieć takiego wystroju w domu.
- 1 1
-
2024-01-10 10:32
To truizm (2)
wymiana komentarzy obiegła od tematu Sopotu już gdzieś za Wejherowo...
- 2 0
-
2024-01-10 10:38
tak oczywiście (1)
ale wciąż chodzi o to ze herb niekoniecznie jest najlepszym rozwiązaniem do materiałów promocyjnych a logo czasem wymaga odświeżenia.
Naprawdę - herb w modnie (nowoczesnie) zaprojektowanych materiałach promocyjnych dotyczących np. imprez rozrywkowych, pasuje jak swini siodło.- 2 2
-
2024-01-10 11:20
W promocji imprez rozrywkowych
dobrym logo byłaby świnia z siodłem...
- 3 1
-
2024-01-10 11:05
Mieszkańcy w mieście stanowią tylko pewien element tła i wypełnienie. Miasto jako ogół to jest znacznie coś więcej
- 1 0
-
2024-01-10 09:56
Piszemy o Sopocie. (3)
Po co te dodatkowe wypociny. Sopot ma odpowiedni herb.
- 6 1
-
2024-01-10 10:10
nie - nie ma. (2)
mozna zbudować logo na bazie herbu ale sam herb no jest dość paskudny.
zamek obronny nad tarczą z mewą zjadającą rybę - naprawdę to jest czytelne?
Przecież w Sopocie nie było nigdy żadnych murów czy zamku.
mewa zjadająca rybę? sama mewa jeszcze ok ale zjadająca rybę? co to znaczy? metafora czego to jest?- 1 1
-
2024-01-10 11:13
(1)
Oczywiście Sopot ma herb. I był w Sopocie zamek.
- 2 1
-
2024-01-10 11:24
grodzisko to nie zamek.
To są inne rzeczy i inne słowa je opisują.
- 1 1
-
2024-01-10 15:34
a jaki jest problem z herbem Wrocławia?
- 2 0
-
2024-01-10 09:58
Jeżeli ma być takie jak logo Pomorskiego.
Dwa kleksy z gaci. To już niech zostanie obecne. Nie liczę ile będzie to kosztować pieniędzy podatnika.
- 2 0
-
2024-01-10 10:49
Trudno szwagrowi zlecić zrobienie nowego herbu
- 5 0
-
2024-01-10 11:48
Herb jest narzucony i oficjalny, logo można zrobić jakie się chce. (1)
Herb jest dziedzictwem historycznym. Owszem, kiedyś - w czasach, gdy umiejętność czytania nie była powszechna, albo nie była użyteczna (np. na polu walki) - pełnił rolę "identyfikacji wizualnej". Przy czym ta "identyfikacja" była mocno sformalizowana (przykładem mury nad tarczą herbową miast - kto chce niech poczyta o "corona muralis"), i narzucona przez władzę zwierzchnią (króla, w przypadku Sopotu - cesarza Wilhelma). Dlatego ma sens używanie herbu w oficjalnych dokumentach. W materiałach promocyjnych - niekoniecznie, tutaj bardziej użyteczny może być znak opracowany do użycia w określonym kontekście.
Analogicznie - jeśli gdzieś widzimy znak orła, to jesteśmy przekonani, że mamy do czynienia z czymś reprezentującym państwo polskie. Równocześnie, Polska promuje się przy użyciu innych znaków graficznych.- 2 1
-
2024-01-10 12:12
Czy materiały promocyjne służą miastu czy rozpropagowaniu imprez?
Niech organizatorzy imprez ozdabiają swoje materiały dowolnymi logotypami. Czy przed 2004/5 rokiem Sopot posługiwał się "logo"? Nie mogę znaleźć nigdzie informacji na ten temat
- 1 0
-
2024-01-10 12:41
Kolejna kluczowa dla Sopotu kwestia
Zastanawiam się, czy Sopot, a właściwie jej władze, nie mają innych problemów. Kwota też mogłoby być wykorzystana na cos innego, chociażby opiekę nad starszymi ludźmi.
- 1 1
-
2024-01-10 13:11
bo dzięki okresowej zmianie logo można wyciągnąć pieniądze z miejskiej kasy
to są własności intelektualne i prawa autorskie za 160 tysi!
- 4 0
-
2024-01-10 13:47
Logo
Warto zerknąć na realizacje właśnie Wiednia, Oslo czy nawet Rybnika, żeby zobaczyć po co.
- 1 1
-
2024-01-12 22:26
zmiana herbu
Myślę, że czas na zmianę herbu miasta Sopot!
Obecny pamięta czasy Prus i nie jest herbem naszym tylko dynastii Hohenzollernow. Pomimo szacunku, czas rozpocząć nad tym pracę!
To jest APEL bo to świetna okazja na zmianę!- 0 0
-
2024-01-10 08:29
Tylko, że Sopot to nie jest Wiedeń, Porto czu Oslo (1)
- 17 4
-
2024-01-10 08:33
BINGO!!!
Aktualne logo sopotu ma pewien "wakacyjny vibe" i naprawdę nie ma co robić go na poważnie bo to nie jest "poważne" miasto ale letni kurort.
Ale władzą sie wydaje ze sa chyba jakimś centrum administracyjo naukowym- 4 4
-
2024-01-10 08:33
ech (4)
"obecny system ma już 20 lat i wymaga odświeżenia" - nie, nie wymaga.
Urzędnicy którzy wpadli na ten pomysł, nadal mentalnie nie znajdują się w europie i mają kompleksy wobec wymienionych zagranicznych miast.- 54 7
-
2024-01-10 08:35
Wymaga
- 6 7
-
2024-01-10 08:47
nie - aktualne logo nie jest wybitne
mocno trąci myszką ale jak zauważył ktoś powyżej oslo i wiedeń to nie są właściwe punkty odniesienia.
- 9 1
-
2024-01-10 08:50
chodniki wymagają odświeżenia
- 12 2
-
2024-01-10 09:35
Ktos, kto to napisal, nie rozumie wspolczesnego swiata i tego, jaka role pelni w nim marka.
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.