• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Społecznicy: kolej na północ da się zrobić w 1,5 roku

Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni
28 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Korki na ul. Janka Wiśniewskiego tworzą się nie tylko przy okazji remontów. Korki na ul. Janka Wiśniewskiego tworzą się nie tylko przy okazji remontów.

Władze Gdyni przekonują, że od lat pracują nad uruchomieniem linii kolejowej na północ miasta. Mieszkańcy tej części miasta doceniają te starania, ale proszą o dostęp do dokumentów, które mają to potwierdzić.



Czy kolej na północ Gdyni zlikwiduje problem korków w tej części miasta?

W sobotę opublikowaliśmy stanowisko władz Gdyni, w którym wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała tłumaczyła, na jakim etapie są prace zmierzające do przywrócenia kursowania pociągów na Obłuże.

Katarzyna Gruszecka-Spychała: pracujemy nad koleją na północ od wielu lat

Dziś publikujemy polemikę z tym artykułem, jaką do naszej redakcji przesłali członkowie Stowarzyszenia dla Północnej Gdyni.

***


Z uwagą przeczytaliśmy oświadczenie pani wiceprezydent Katarzyny Gruszeckiej-Spychały, dotyczące stanu przygotowań do budowy/odbudowy linii kolejowej na północ Gdyni i działań miasta podejmowanych w tym zakresie. Doceniamy zapewnienia władz miasta o przywiązaniu do tego pomysłu i deklaracje o "przejściu z fazy odważnego myślenia" do "rzeczywistych planów i inwestycji". Musimy jednak przyznać, że nadal w tej sprawie pojawiają się wątpliwości, które mieszkańcom północnej Gdyni - pozbawionej alternatywy dla stania w korkach - należałoby wyjaśnić. Co więcej, tych wątpliwości nie jest wcale mniej.

Na początek należy podkreślić, że rozpoczynające swoją działalność Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni i twórcy profilu SKM do Północnej Gdyni, który wywołał obecną dyskusję, nie twierdzą, że jest możliwe "natychmiastowe uruchomienie połączenia" kolejowego na północ Gdyni. Twierdzimy, że jest to możliwe w przypadku wyremontowanych w 2009 roku torów do Oksywia wraz z budową węzła przesiadkowego w krótkim okresie - 1-1,5 roku. Inna perspektywa czasowa dotyczy linii w kierunku Babich Dołów. Jednocześnie proponujemy alternatywne rozwiązania, gotowe do wprowadzenia natychmiast, takie jak węzeł przesiadkowy przy SKM Grabówek, po północnej stronie torów czy wygospodarowanie buspasa w godzinach szczytu na odcinku ul. Janka Wiśniewskiego.
Proponowana przez społeczników trasa dowozowa do SKM i liczba mieszkańców północnych dzielnic Gdyni. Proponowana przez społeczników trasa dowozowa do SKM i liczba mieszkańców północnych dzielnic Gdyni.

Zastanawiającą Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni kwestią jest stan przygotowań do budowy połączeń kolejowych na północ naszego miasta. Pani Wiceprezydent wskazała, że w 2006 roku powstało "Wstępne studium wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą kolei metropolitalnej w Trójmieście", które zostało nazwane dokumentacją dotyczącą "przywrócenia kolejowego połączenia pasażerskiego północnych dzielnic Gdyni". Natomiast kilka akapitów wyżej Pani Prezydent wskazuje, że we właśnie przyjętym Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej zapisano, że w 2017 roku powstanie... wstępne studium wykonalności projektu (przedłużenia kursowania PKM do północnych dzielnic Gdyni i do Kosakowa).

Więcej pytań niż odpowiedzi

Historia przygotowań do tej inwestycji urywa się na 2008 roku. Czy w latach 2008-2015 miasto podejmowało jakieś działania?
Czy to znaczy, że po 11 latach zamówione zostanie kolejne wstępne studium? Ciekawą kwestią jest także to, że historia przygotowań do tej inwestycji urywa się na 2008 roku. Czy w latach 2008-2015 miasto podejmowało jakieś działania? Wiemy, że w latach 2008-2009 PKP PLK wyremontowała linię kolejową nr 228 do Oksywia. Pojawia się pytanie, czy wtedy miasto próbowało wpłynąć na zarządcę sieci, PKP PLK, by pracami objął także perony znajdujące się wzdłuż tej linii?

Cały czas czekamy na dokumenty w tej sprawie. Zwróciliśmy się o nie zarówno do Urzędu Miasta Gdyni, jak i Urzędu Marszałkowskiego w trybie dostępu do informacji publicznej, by sprawdzić, czy zapewnienia o intensywnym lobbingu na rzecz połączenia kolejowego na północy są zgodne ze stanem faktycznym.

Wnioskodawcy nie wskazali "deklaracji co do wkładu finansowego".
Obecnie wiemy, że wbrew temu, co pisze Pani Wiceprezydent, nikt nie wykreślił z kontraktu terytorialnego linii na Obłuże. Zapis tam się znajduje, ale jest bardzo ogólny ("rozwój kolei aglomeracyjnej"). Skąd zatem wykreślono projekt SKM/PKM do północnej Gdyni? Z listy przedsięwzięć realizowanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) (tj. z regionalnych środków unijnych). Argumentowano, że wnioskodawcy nie wskazali "deklaracji co do wkładu finansowego" podmiotów zaangażowanych, projekt nie ma charakteru systemowego, nie wskazano na integrację zbiorowych środków transportu z indywidualnymi i nie założono integracji systemów komunikacji zbiorowej. W strategii ZIT znalazły się przedsięwzięcia znane nam z mediów: rozbudowa SKM do Wejherowa, nowy tabor kolejowy, elektryfikacja linii PKM.

Proponowana przez ekspertów trasa kolei na północ Gdyni. Proponowana przez ekspertów trasa kolei na północ Gdyni.
Poczekamy do co najmniej 2023 roku?

Nie wiemy z kolei, czy Gdynia starała się we wrześniu 2016 roku o wpisanie linii SKM do północnej Gdyni do Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do roku 2023, który jest na etapie aktualizacji przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Jeśli Gdynia nie starała się o to skutecznie, to oznacza, że linia SKM/PKM do Gdyni północnej będzie budowana znacząco po 2023 roku, jeśli ma być współfinansowana ze środków unijnych. Za to w KPK zarezerwowano 850 mln zł na modernizację stacji Gdynia Port. Tu pytanie do władz miasta - jak wyglądały negocjacje z PLK w tej sprawie i czy udało się zapewnić przy okazji tej modernizacji wydzielenie torów dla potrzeb ruchu aglomeracyjnego? Bo to tędy idzie najkrótsza kolejowa droga z północy do Gdyni Głównej, z pominięciem stacji Chylonia.

Prędkość dla SKM wystarczająca na istniejących torach

Biorąc pod uwagę wykazy prędkości dla linii kolejowych, nie jest prawdą, że przejazdy odbywać się mogą jedynie z niewielką prędkością. W wykazie PKP PLK jest podane, że na całej długości linii nr 228 (z Oksywia do stacji Gdynia-Port) oraz łącznicy nr 723 (między stacją Gdynia Port a stacją Gdynia Chylonia) przejazdy autobusów szynowych mogą odbywać się z prędkością odpowiednio 70 i 60 km/h. To taka sama prędkość, z jaką poruszają się pociągi SKM. Państwa ocenie pozostawiamy, czy jest to "jedynie niewielka prędkość".

Przystanek kolejowy w miejscowości Mokre nie jest ani duży, ani nowoczesny, ale spełnia swoją rolę. I najważniejsze: kosztował 350 tys. zł. Przystanek kolejowy w miejscowości Mokre nie jest ani duży, ani nowoczesny, ale spełnia swoją rolę. I najważniejsze: kosztował 350 tys. zł.
Pani Wiceprezydent napisała też, że przy kilkumilionowych nakładach powstałyby "bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień". Pokazaliśmy takie "bardzo prymitywne perony" - ich koszt wynosił około 350 tys. złotych za sztukę. Powstały m.in. w miejscowości Mokre pod Zamościem. Do wsiadania/wysiadania z pociągu wystarczą. Tym bardziej, że my mówiliśmy o rozwiązaniu tymczasowym w sytuacji awaryjnej - takim jak dowozy na stadion Energa w Gdańsku.

Niezmiennie uważamy, że toporność peronów czy brak ekranów ledowych mniej doskwierałyby mieszkańcom Obłuża niż godzinny spacer wzdłuż ul. Janka Wiśniewskiego w ciemne listopadowe popołudnie. Tymczasowe perony "za kilka mln zł" mogą powstać później, tak by istniała możliwość przekierowania awaryjnego ruchu na tory. Jeśli cała północna Gdynia stoi w korku, to w korku stoi także ulica Hutnicza - przez światła na skrzyżowaniu z ulicą Pucką. Dzisiaj - bez bus-pasów na ul. Janka Wiśniewskiego i bez tymczasowych peronów - w przypadku awarii Estakady na dwugodzinną podróż do domu skazani są wszyscy, nie tylko ci, którzy z własnej woli wybierają samochód jako środek komunikacji.
Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (222) 3 zablokowane

  • (1)

    Gratuluję pomysłowosci i inicjatywy. Czyli jednak da się? Liczę na odpowiedź z urzędu miasta.

    • 39 4

    • Już jest, 'krótka i rzeczowa

      'Niedasie'

      • 8 0

  • (2)

    Teraz wszyscy na tak. Skończy się remont i wszyscy zapomną. Tylko ewentualne połączenia z Gdańska mają sens.

    • 15 5

    • Zupełnie jak w tym kawale: co najlepszego można kupić w Gdyni? Bilet do Gdańska...

      • 11 9

    • Na topewnie liczą władze miasta

      • 1 0

  • To jest nieprawda z tym planowaniem...

    Jestem o tym święcie przekonany, że jak za 6 dni skończy się remont estakady to od razu pomysł kolei na północ sam wygaśnie...takich mamy myślicieli w urzędzie...teraz jest głośno bo są korki...Ale remont się skończy i zamiast skm Obłuże będzie kasa na klub Arki gdzie przyjdzie 1000 osób...zwłaszcza teraz gdy genialnie grają i nabijają innym punkty...

    • 38 6

  • Jak zaczniemy inwetować w infrastrukturę to zabraknie Szczurkowi na PRopagandę sukcesu ;)

    I co on biedny zrobi? :)

    • 39 1

  • opibia (4)

    Ludzie urodziłem się w Gdyni wychowałem i tutaj mieszkam prawda jest taka że tutaj nic się nie dzieje Gdańsk trzeba przyznać rozrasta się a Gdynia w co inwestuje ? Biedronki jaka tutaj praca jest jaki port?

    • 53 6

    • (3)

      Gdańsk się rozrasta... opowiedz coś więcej o tym rozroście

      • 2 9

      • Jest np. rozrost prostaty

        • 2 4

      • (1)

        Przebudowa Słowackiego
        Tunel pod torami do Ergo Areny
        Rozbudowa Wezła Karczemki
        Trasa WZ
        Tunel pod Martwą Wisłą
        Obwodnica Południowa
        PKM
        Tramwaj na Morenę
        kapitalny remont ulicy Grunwaldzkiej we Wrzeszczu
        itd.

        • 5 0

        • A w Gdyni też tunel zbudowali- pod ul.Wielkopolską :) z tunelu chyba nikt nie korzysta. Ale jest! Słomiany interes o który nikt nie zapyta!
          Uwierzcie mi ludzie, że pracownicy UM Gdynia też mają dosyć tego co się tu dzieje. I myślą. Im niżej na stołkach tym myślą bardziej.

          • 2 0

  • Podsumujmy łańcuch realizacji różnych projektów w Gdyni (5)

    1. Etap odważnego myślenia o inwestycji
    2. Podjęcie decyzji o planowaniu
    3. Centralne planowanie
    4. Opracowanie studium niewykonalności
    5. Projektowanie
    6. Odłożenie realizacji projektu w czasie ze względu na złośliwe "czynniki obiektywne"

    • 71 1

    • Potem jest punkt 7 (2)

      7. Zamiast kolei/drogi zbudujmy Infobox w którym powiesimy info jak to odwaźnie myślimy o przyszłych projektach.

      • 34 0

      • I koło się zamyka (1)

        :) niestety

        • 14 0

        • A kółeczkiem kręci człowiek ze 126% poparciem

          Macie czego chcecie

          • 12 0

    • A jeżeli już .....

      Albo będzie tak jak ze ścieżką rowerową przy estakadzie. Rowerzyści jej nie chcieli, protestowali, nagle okazało się, że jest już wykonywana i " szkoda, że tak późno mówicie, nie da się tego już cofnąć". Jak coś robią to musi być drogie i bezużyteczne.

      • 3 0

    • do trzeciego etapu to jeszcze spoko, tak to z reguły wygląda i gdzie indziej.

      potem to już "specyfika gdyńska"...............

      • 0 0

  • trzymam kciuki za to stowarzyszenie (1)

    korki będą jeszcze gorsze, niech przyjdzie mróz...śnieżyca ....czy ludzie mają w takich warunkach iść z buta od wiśniewskiego????
    dziś wiele ulic i chodników było nieposypanych, bo spółdzielnie znów zaspały...
    ręce opadają

    • 33 1

    • ale w Gdyni się żyje najlepiej HA HA.

      • 8 0

  • Żal mi Pani Wiceprezydent (4)

    Napisała taki piękny artykuł o tym jak to nie można, i jak to studium studiowania przydatności do ewentualnego planowania przyszłościowego wdrożenia projektu koncepcji planu zagospodarowania już było i swoje zrobiło i nie da się i ogólnie MILIARDY TO WSZYSTKO KOSZTUJE i NIE bo NIE.

    A tu jacyś dranie sie zebrali i nadal polemizują...co za ludzie bez serca...śmią protestować i żądać, ŻĄDAĆ! rozwiązania problemu który Pani Wiceprezydent ma głęboko w tylniej części ciała.

    Życzę Stowarzyszeniu sukcesów, dociskajcie śrubę. Takie inicjatywy są potrzebne, bo te bałwany na stołkach w UM zapomniały, kogo reprezentują.

    Serio, polecam przeczytanie artykułu Pani Wiceprezydent nt tego jak to się NIE DA. Takiego bełkotu nie słyszałem od czasów PRL.

    • 73 3

    • ty naprawde jesteś człowiekim bez głowy (2)

      tyle energii zmarnowałeś na swoją małą polityczną wojenke

      • 1 22

      • Jeej! (1)

        Mamy pierwsze trafienie! Zwolennik UM, pracownik UM albo płatny klakier!

        To nie jest polityczna wojenka. To są fakty. Pani Wiceprezydent może być kim chce i nic nie mam do niej osobiście. W sumie żal mi, że musiała to wszystko opowiadać na polecenie odgórne. Taki los, nająłeś się za burka to teraz...itp.

        Ach, tak to jest. Szkoda tylko mieszkańców północnej Gdyni.

        • 22 1

        • Nie wiem czy są jacyś zwolennicy

          Żeby nie stać w gdyńskich korkach to chyba by trzeba było mieszkać w pracy.

          • 6 0

    • Ta cała odpowiedź na stronie UM Gdynia to takie robienie wody z mózgu. Nic z niej nie wynika. Puste słowa nie świadczące o żadnych konkretnych działaniach. Dobrze, że to stowarzyszenie nie odpuszcza i domaga się dokumentów potwierdzających te "ogromne" starania.

      • 6 1

  • Ludzie, ogarnijcie się!

    W tym mieście nie odbudowali od 14 lipca po powodzi pięciometrowego mostku na Małym Kacku na Łęczyckiej, a wam się marzy jakaś kolejka? Przecież już jest jedna na Kamienną Górę. To chyba wystarczy?

    • 66 0

  • (3)

    Gruszecka - Spychała to źenada.

    • 30 1

    • To już wiecie skąd się wzięła 'spychologia'

      Od nazwiska twórczyni
      PS: Panie Prezydencie Doktorze Wielki Przywódco Wojciechu Szczurek - odejdźże pan

      • 6 1

    • Kto wie (1)

      Ludzie!!! Mało kto wie, że ta Gruszecka to kuzynka Szczurka. Co bardziej zainteresowani dawno to wiedzą tylko głupi lud Gdyni jeszcze do tego nie doszedł.

      • 3 0

      • Łał ... Teraz to będzie skandal.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane