• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Społecznicy: kolej na północ da się zrobić w 1,5 roku

Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni
28 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Korki na ul. Janka Wiśniewskiego tworzą się nie tylko przy okazji remontów. Korki na ul. Janka Wiśniewskiego tworzą się nie tylko przy okazji remontów.

Władze Gdyni przekonują, że od lat pracują nad uruchomieniem linii kolejowej na północ miasta. Mieszkańcy tej części miasta doceniają te starania, ale proszą o dostęp do dokumentów, które mają to potwierdzić.



Czy kolej na północ Gdyni zlikwiduje problem korków w tej części miasta?

W sobotę opublikowaliśmy stanowisko władz Gdyni, w którym wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała tłumaczyła, na jakim etapie są prace zmierzające do przywrócenia kursowania pociągów na Obłuże.

Katarzyna Gruszecka-Spychała: pracujemy nad koleją na północ od wielu lat

Dziś publikujemy polemikę z tym artykułem, jaką do naszej redakcji przesłali członkowie Stowarzyszenia dla Północnej Gdyni.

***


Z uwagą przeczytaliśmy oświadczenie pani wiceprezydent Katarzyny Gruszeckiej-Spychały, dotyczące stanu przygotowań do budowy/odbudowy linii kolejowej na północ Gdyni i działań miasta podejmowanych w tym zakresie. Doceniamy zapewnienia władz miasta o przywiązaniu do tego pomysłu i deklaracje o "przejściu z fazy odważnego myślenia" do "rzeczywistych planów i inwestycji". Musimy jednak przyznać, że nadal w tej sprawie pojawiają się wątpliwości, które mieszkańcom północnej Gdyni - pozbawionej alternatywy dla stania w korkach - należałoby wyjaśnić. Co więcej, tych wątpliwości nie jest wcale mniej.

Na początek należy podkreślić, że rozpoczynające swoją działalność Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni i twórcy profilu SKM do Północnej Gdyni, który wywołał obecną dyskusję, nie twierdzą, że jest możliwe "natychmiastowe uruchomienie połączenia" kolejowego na północ Gdyni. Twierdzimy, że jest to możliwe w przypadku wyremontowanych w 2009 roku torów do Oksywia wraz z budową węzła przesiadkowego w krótkim okresie - 1-1,5 roku. Inna perspektywa czasowa dotyczy linii w kierunku Babich Dołów. Jednocześnie proponujemy alternatywne rozwiązania, gotowe do wprowadzenia natychmiast, takie jak węzeł przesiadkowy przy SKM Grabówek, po północnej stronie torów czy wygospodarowanie buspasa w godzinach szczytu na odcinku ul. Janka Wiśniewskiego.
Proponowana przez społeczników trasa dowozowa do SKM i liczba mieszkańców północnych dzielnic Gdyni. Proponowana przez społeczników trasa dowozowa do SKM i liczba mieszkańców północnych dzielnic Gdyni.

Zastanawiającą Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni kwestią jest stan przygotowań do budowy połączeń kolejowych na północ naszego miasta. Pani Wiceprezydent wskazała, że w 2006 roku powstało "Wstępne studium wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą kolei metropolitalnej w Trójmieście", które zostało nazwane dokumentacją dotyczącą "przywrócenia kolejowego połączenia pasażerskiego północnych dzielnic Gdyni". Natomiast kilka akapitów wyżej Pani Prezydent wskazuje, że we właśnie przyjętym Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej zapisano, że w 2017 roku powstanie... wstępne studium wykonalności projektu (przedłużenia kursowania PKM do północnych dzielnic Gdyni i do Kosakowa).

Więcej pytań niż odpowiedzi

Historia przygotowań do tej inwestycji urywa się na 2008 roku. Czy w latach 2008-2015 miasto podejmowało jakieś działania?
Czy to znaczy, że po 11 latach zamówione zostanie kolejne wstępne studium? Ciekawą kwestią jest także to, że historia przygotowań do tej inwestycji urywa się na 2008 roku. Czy w latach 2008-2015 miasto podejmowało jakieś działania? Wiemy, że w latach 2008-2009 PKP PLK wyremontowała linię kolejową nr 228 do Oksywia. Pojawia się pytanie, czy wtedy miasto próbowało wpłynąć na zarządcę sieci, PKP PLK, by pracami objął także perony znajdujące się wzdłuż tej linii?

Cały czas czekamy na dokumenty w tej sprawie. Zwróciliśmy się o nie zarówno do Urzędu Miasta Gdyni, jak i Urzędu Marszałkowskiego w trybie dostępu do informacji publicznej, by sprawdzić, czy zapewnienia o intensywnym lobbingu na rzecz połączenia kolejowego na północy są zgodne ze stanem faktycznym.

Wnioskodawcy nie wskazali "deklaracji co do wkładu finansowego".
Obecnie wiemy, że wbrew temu, co pisze Pani Wiceprezydent, nikt nie wykreślił z kontraktu terytorialnego linii na Obłuże. Zapis tam się znajduje, ale jest bardzo ogólny ("rozwój kolei aglomeracyjnej"). Skąd zatem wykreślono projekt SKM/PKM do północnej Gdyni? Z listy przedsięwzięć realizowanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) (tj. z regionalnych środków unijnych). Argumentowano, że wnioskodawcy nie wskazali "deklaracji co do wkładu finansowego" podmiotów zaangażowanych, projekt nie ma charakteru systemowego, nie wskazano na integrację zbiorowych środków transportu z indywidualnymi i nie założono integracji systemów komunikacji zbiorowej. W strategii ZIT znalazły się przedsięwzięcia znane nam z mediów: rozbudowa SKM do Wejherowa, nowy tabor kolejowy, elektryfikacja linii PKM.

Proponowana przez ekspertów trasa kolei na północ Gdyni. Proponowana przez ekspertów trasa kolei na północ Gdyni.
Poczekamy do co najmniej 2023 roku?

Nie wiemy z kolei, czy Gdynia starała się we wrześniu 2016 roku o wpisanie linii SKM do północnej Gdyni do Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do roku 2023, który jest na etapie aktualizacji przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Jeśli Gdynia nie starała się o to skutecznie, to oznacza, że linia SKM/PKM do Gdyni północnej będzie budowana znacząco po 2023 roku, jeśli ma być współfinansowana ze środków unijnych. Za to w KPK zarezerwowano 850 mln zł na modernizację stacji Gdynia Port. Tu pytanie do władz miasta - jak wyglądały negocjacje z PLK w tej sprawie i czy udało się zapewnić przy okazji tej modernizacji wydzielenie torów dla potrzeb ruchu aglomeracyjnego? Bo to tędy idzie najkrótsza kolejowa droga z północy do Gdyni Głównej, z pominięciem stacji Chylonia.

Prędkość dla SKM wystarczająca na istniejących torach

Biorąc pod uwagę wykazy prędkości dla linii kolejowych, nie jest prawdą, że przejazdy odbywać się mogą jedynie z niewielką prędkością. W wykazie PKP PLK jest podane, że na całej długości linii nr 228 (z Oksywia do stacji Gdynia-Port) oraz łącznicy nr 723 (między stacją Gdynia Port a stacją Gdynia Chylonia) przejazdy autobusów szynowych mogą odbywać się z prędkością odpowiednio 70 i 60 km/h. To taka sama prędkość, z jaką poruszają się pociągi SKM. Państwa ocenie pozostawiamy, czy jest to "jedynie niewielka prędkość".

Przystanek kolejowy w miejscowości Mokre nie jest ani duży, ani nowoczesny, ale spełnia swoją rolę. I najważniejsze: kosztował 350 tys. zł. Przystanek kolejowy w miejscowości Mokre nie jest ani duży, ani nowoczesny, ale spełnia swoją rolę. I najważniejsze: kosztował 350 tys. zł.
Pani Wiceprezydent napisała też, że przy kilkumilionowych nakładach powstałyby "bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień". Pokazaliśmy takie "bardzo prymitywne perony" - ich koszt wynosił około 350 tys. złotych za sztukę. Powstały m.in. w miejscowości Mokre pod Zamościem. Do wsiadania/wysiadania z pociągu wystarczą. Tym bardziej, że my mówiliśmy o rozwiązaniu tymczasowym w sytuacji awaryjnej - takim jak dowozy na stadion Energa w Gdańsku.

Niezmiennie uważamy, że toporność peronów czy brak ekranów ledowych mniej doskwierałyby mieszkańcom Obłuża niż godzinny spacer wzdłuż ul. Janka Wiśniewskiego w ciemne listopadowe popołudnie. Tymczasowe perony "za kilka mln zł" mogą powstać później, tak by istniała możliwość przekierowania awaryjnego ruchu na tory. Jeśli cała północna Gdynia stoi w korku, to w korku stoi także ulica Hutnicza - przez światła na skrzyżowaniu z ulicą Pucką. Dzisiaj - bez bus-pasów na ul. Janka Wiśniewskiego i bez tymczasowych peronów - w przypadku awarii Estakady na dwugodzinną podróż do domu skazani są wszyscy, nie tylko ci, którzy z własnej woli wybierają samochód jako środek komunikacji.
Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (222) 3 zablokowane

  • Przystanku-minimum nie trzeba szukać w Mokrem!

    Przecież w 2015 r. zbudowano taki jednokrawędziowy na trasie do Kartuz - w Dzierżążnie. A rok wcześniej cały rządek - w Borkowie, Pępowie, Rębiechowie. Skoro jest już "wojewódzki" projekt, to można go zaadaptować dla innych, podobnie jak w Gdańsku ze szkołami czy basenem "karczemkowskim" dla Stogów.

    • 28 1

  • POrażka i dramat (1)

    samo porównanie miejscowości Mokre, nawet do Gdyni dzielnicowej to nie tylko zniewaga, ale żenada.

    • 2 26

    • Żenadą jest

      ze w Gdyni dzielnicowej się nie da, będzie drogo i trwało latami. W takim Mokre dali rade , wyszło tanio i mają.

      • 14 0

  • Jedno pytanie (3)

    czy społecznicy poniosą jakiekolwiek konsekwencje kiedy realizacja tych mrzonek nie przyniesie żadnego efektu lub przyniesie efekt odmienny od oczekiwanego ?

    • 5 32

    • A Szczurek jakie konsekwencje poniósł za prawie 100 mln wpakowane w nieczynne lotnisko?

      • 21 0

    • takie głupie pytanie to tylko Spychała mogła zadać!!!!

      to tak jak w przypadku lokalu dla tej dziewczynki "musimy poczekać aż ktoś umrze".

      • 15 0

    • Uważam że powinno się ich aresztować.

      • 1 2

  • Linia (2)

    Rumia-Gdynia Port Gpf-Oksywie jest w b.dobrym stanie bo została wyremontowana jako linia do portu wojennego ze środków NATO,natomiast łącznica Chylonia -Gdynia Port Gpf też jest po liftingu,więc wszystko sprowadza się do budowy przystanków no i TABORU....którego dzięki idiotycznej,wręcz kretyńskiej polityce "marszałka" województwa i tzw dyrektorom,czy tez prezesom, SKM i PR NIE MA.Od nowego rozkładu jazdy tj od 11 grudnia z powodu braku taboru część kursów pociągów na Hel będzie ,na odcinku Władysławowo-Hel obsługiwana przez....autobusy.Tak więc wszyscy kłamią...tak jak pis-dzielcy..

    • 31 2

    • czy tylko mnie się wydaje (1)

      że te kłopoty to w sporej części wynik rozcięcia tkanki miejskiej miasta Gdyni przez tory linii kolejowych?

      • 1 7

      • jakoś w gdańsku tory nic nie rozcinają - może dlatego że tam co kilometr jest pod nimi tunel?

        • 5 0

  • (4)

    No coz, gratuluje motywacji, oby wystarczylo wam energii :)

    Prawda taka, ze urzednicy probuja przeczekac te pare dni do konca remontu, zeby znow bylo jak dawniej i nic nie beda musieli robic.

    • 29 0

    • Już tak nie będzie, będzie coraz gorzej.

      • 2 0

    • (2)

      urzędników rozlicza następne wybory. w końcu kiedys trzeba przerwać te żenadę, marazm i 'niedasizm'

      • 0 1

      • rzucą gawiedzi jakiegoś redbulla i ciemny lud śledziowy znów wybierze szczury

        • 1 0

      • jasne, już to widzę

        zobacz sobie, kto się dostał do obecnej rady miasta, czy to są profesjonaliści? Jakaś dziewczyna z ładną buzią co jest znana z tego że się wygina na rurze, wszyscy głosują tak jak prezydent zaleci, pisiaki to chyba jeszcze słabiej z doświadczeniem i wiedzą o otaczającym świecie.... a ile osób na nich głosowało? i gwarantuję się że w następnych wyborach będzie tak samo.

        • 1 0

  • nowa linia według skm bedzie nie rentowna tak jak wszystkie pozostałe

    co z tego że będzie wybudowanie peronów nowej lini jak po kilku miesiącach według skm będzie nie rentowne i zlikwiduja kursy. Juz PKM jest niby nie rentowna a wybudowana za miliardy zł.

    SKM też likwiduje kursy bo niby nie rentowne. A może SKM jest żle zarządzana ?

    niech ktoś mi powie jak miasta gdańsk sopot gdynia sprawdzaja rentowność wybudowanej drogi? Na to kasa jest a na dofinnsowanie transportu zbiorowego nie ma?

    rozwiniety transport zbiorowy rozwija gospodarkę bo takto ludzie moga dojechac do pracy np na noc ludzie mogą jechać na imprezy na miasto wydadzą kasę wpłyna podatki wrócą spokojnie pijani do domu a takto ryzykuja po pijaku wracać samochodem.

    • 19 0

  • widzę , że pani misiewiczównie z samorządności

    zaczyna się palić grunt pod nogami. wypociła esej a tu od niej żądają kwitów na potwierdzenie. i bardzo dobrze panowie tak trzymać , nie odpuszczać. jestem święcie przekonany , że samorządność przez te wszystkie lata nawet palcem nie kiwnęło w tej sprawie.

    Gdynianie zaczynają otwierać oczy . 20 lat przy żłobie i nic nie stworzyli dla ludzi.
    infoboxy , muzea , kolejki linowe szkoły filmowe itp. tworzyli wyłącznie dla siebie i pod siebie.

    • 39 2

  • Gdynia XXI w.

    Typowe dla Gdyni.Inicjatywa oddolna kontra /!/ Ratusz.Ratusz ma zawsze rację!

    • 24 0

  • jak urzędnik mówi, że się nie da, to się

    nie da!!!!

    • 18 2

  • Skm, pkm... po co a moze zkm?

    Może poprostu szynobusy pod marką zkm ? Najwiekszy problem kierowcow, to poprostu koszt biletow okresowych, gdyby przeksztalcic komunikacje na typowo przesiadkowa, gdzie linia kolejowa byłaby integralną częścią miało by to sens ?

    Nie wiem... Ale szczerze, mieszkam na gornym tarasie, i nie ma h*** we wsi, żebym marnowal czas na dojazd na dolne, musi byc wezel przesiadkowy przy szperku, most.

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane