• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Społecznicy: kolej na północ da się zrobić w 1,5 roku

Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni
28 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Korki na ul. Janka Wiśniewskiego tworzą się nie tylko przy okazji remontów. Korki na ul. Janka Wiśniewskiego tworzą się nie tylko przy okazji remontów.

Władze Gdyni przekonują, że od lat pracują nad uruchomieniem linii kolejowej na północ miasta. Mieszkańcy tej części miasta doceniają te starania, ale proszą o dostęp do dokumentów, które mają to potwierdzić.



Czy kolej na północ Gdyni zlikwiduje problem korków w tej części miasta?

W sobotę opublikowaliśmy stanowisko władz Gdyni, w którym wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała tłumaczyła, na jakim etapie są prace zmierzające do przywrócenia kursowania pociągów na Obłuże.

Katarzyna Gruszecka-Spychała: pracujemy nad koleją na północ od wielu lat

Dziś publikujemy polemikę z tym artykułem, jaką do naszej redakcji przesłali członkowie Stowarzyszenia dla Północnej Gdyni.

***


Z uwagą przeczytaliśmy oświadczenie pani wiceprezydent Katarzyny Gruszeckiej-Spychały, dotyczące stanu przygotowań do budowy/odbudowy linii kolejowej na północ Gdyni i działań miasta podejmowanych w tym zakresie. Doceniamy zapewnienia władz miasta o przywiązaniu do tego pomysłu i deklaracje o "przejściu z fazy odważnego myślenia" do "rzeczywistych planów i inwestycji". Musimy jednak przyznać, że nadal w tej sprawie pojawiają się wątpliwości, które mieszkańcom północnej Gdyni - pozbawionej alternatywy dla stania w korkach - należałoby wyjaśnić. Co więcej, tych wątpliwości nie jest wcale mniej.

Na początek należy podkreślić, że rozpoczynające swoją działalność Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni i twórcy profilu SKM do Północnej Gdyni, który wywołał obecną dyskusję, nie twierdzą, że jest możliwe "natychmiastowe uruchomienie połączenia" kolejowego na północ Gdyni. Twierdzimy, że jest to możliwe w przypadku wyremontowanych w 2009 roku torów do Oksywia wraz z budową węzła przesiadkowego w krótkim okresie - 1-1,5 roku. Inna perspektywa czasowa dotyczy linii w kierunku Babich Dołów. Jednocześnie proponujemy alternatywne rozwiązania, gotowe do wprowadzenia natychmiast, takie jak węzeł przesiadkowy przy SKM Grabówek, po północnej stronie torów czy wygospodarowanie buspasa w godzinach szczytu na odcinku ul. Janka Wiśniewskiego.
Proponowana przez społeczników trasa dowozowa do SKM i liczba mieszkańców północnych dzielnic Gdyni. Proponowana przez społeczników trasa dowozowa do SKM i liczba mieszkańców północnych dzielnic Gdyni.

Zastanawiającą Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni kwestią jest stan przygotowań do budowy połączeń kolejowych na północ naszego miasta. Pani Wiceprezydent wskazała, że w 2006 roku powstało "Wstępne studium wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą kolei metropolitalnej w Trójmieście", które zostało nazwane dokumentacją dotyczącą "przywrócenia kolejowego połączenia pasażerskiego północnych dzielnic Gdyni". Natomiast kilka akapitów wyżej Pani Prezydent wskazuje, że we właśnie przyjętym Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej zapisano, że w 2017 roku powstanie... wstępne studium wykonalności projektu (przedłużenia kursowania PKM do północnych dzielnic Gdyni i do Kosakowa).

Więcej pytań niż odpowiedzi

Historia przygotowań do tej inwestycji urywa się na 2008 roku. Czy w latach 2008-2015 miasto podejmowało jakieś działania?
Czy to znaczy, że po 11 latach zamówione zostanie kolejne wstępne studium? Ciekawą kwestią jest także to, że historia przygotowań do tej inwestycji urywa się na 2008 roku. Czy w latach 2008-2015 miasto podejmowało jakieś działania? Wiemy, że w latach 2008-2009 PKP PLK wyremontowała linię kolejową nr 228 do Oksywia. Pojawia się pytanie, czy wtedy miasto próbowało wpłynąć na zarządcę sieci, PKP PLK, by pracami objął także perony znajdujące się wzdłuż tej linii?

Cały czas czekamy na dokumenty w tej sprawie. Zwróciliśmy się o nie zarówno do Urzędu Miasta Gdyni, jak i Urzędu Marszałkowskiego w trybie dostępu do informacji publicznej, by sprawdzić, czy zapewnienia o intensywnym lobbingu na rzecz połączenia kolejowego na północy są zgodne ze stanem faktycznym.

Wnioskodawcy nie wskazali "deklaracji co do wkładu finansowego".
Obecnie wiemy, że wbrew temu, co pisze Pani Wiceprezydent, nikt nie wykreślił z kontraktu terytorialnego linii na Obłuże. Zapis tam się znajduje, ale jest bardzo ogólny ("rozwój kolei aglomeracyjnej"). Skąd zatem wykreślono projekt SKM/PKM do północnej Gdyni? Z listy przedsięwzięć realizowanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) (tj. z regionalnych środków unijnych). Argumentowano, że wnioskodawcy nie wskazali "deklaracji co do wkładu finansowego" podmiotów zaangażowanych, projekt nie ma charakteru systemowego, nie wskazano na integrację zbiorowych środków transportu z indywidualnymi i nie założono integracji systemów komunikacji zbiorowej. W strategii ZIT znalazły się przedsięwzięcia znane nam z mediów: rozbudowa SKM do Wejherowa, nowy tabor kolejowy, elektryfikacja linii PKM.

Proponowana przez ekspertów trasa kolei na północ Gdyni. Proponowana przez ekspertów trasa kolei na północ Gdyni.
Poczekamy do co najmniej 2023 roku?

Nie wiemy z kolei, czy Gdynia starała się we wrześniu 2016 roku o wpisanie linii SKM do północnej Gdyni do Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do roku 2023, który jest na etapie aktualizacji przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Jeśli Gdynia nie starała się o to skutecznie, to oznacza, że linia SKM/PKM do Gdyni północnej będzie budowana znacząco po 2023 roku, jeśli ma być współfinansowana ze środków unijnych. Za to w KPK zarezerwowano 850 mln zł na modernizację stacji Gdynia Port. Tu pytanie do władz miasta - jak wyglądały negocjacje z PLK w tej sprawie i czy udało się zapewnić przy okazji tej modernizacji wydzielenie torów dla potrzeb ruchu aglomeracyjnego? Bo to tędy idzie najkrótsza kolejowa droga z północy do Gdyni Głównej, z pominięciem stacji Chylonia.

Prędkość dla SKM wystarczająca na istniejących torach

Biorąc pod uwagę wykazy prędkości dla linii kolejowych, nie jest prawdą, że przejazdy odbywać się mogą jedynie z niewielką prędkością. W wykazie PKP PLK jest podane, że na całej długości linii nr 228 (z Oksywia do stacji Gdynia-Port) oraz łącznicy nr 723 (między stacją Gdynia Port a stacją Gdynia Chylonia) przejazdy autobusów szynowych mogą odbywać się z prędkością odpowiednio 70 i 60 km/h. To taka sama prędkość, z jaką poruszają się pociągi SKM. Państwa ocenie pozostawiamy, czy jest to "jedynie niewielka prędkość".

Przystanek kolejowy w miejscowości Mokre nie jest ani duży, ani nowoczesny, ale spełnia swoją rolę. I najważniejsze: kosztował 350 tys. zł. Przystanek kolejowy w miejscowości Mokre nie jest ani duży, ani nowoczesny, ale spełnia swoją rolę. I najważniejsze: kosztował 350 tys. zł.
Pani Wiceprezydent napisała też, że przy kilkumilionowych nakładach powstałyby "bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień". Pokazaliśmy takie "bardzo prymitywne perony" - ich koszt wynosił około 350 tys. złotych za sztukę. Powstały m.in. w miejscowości Mokre pod Zamościem. Do wsiadania/wysiadania z pociągu wystarczą. Tym bardziej, że my mówiliśmy o rozwiązaniu tymczasowym w sytuacji awaryjnej - takim jak dowozy na stadion Energa w Gdańsku.

Niezmiennie uważamy, że toporność peronów czy brak ekranów ledowych mniej doskwierałyby mieszkańcom Obłuża niż godzinny spacer wzdłuż ul. Janka Wiśniewskiego w ciemne listopadowe popołudnie. Tymczasowe perony "za kilka mln zł" mogą powstać później, tak by istniała możliwość przekierowania awaryjnego ruchu na tory. Jeśli cała północna Gdynia stoi w korku, to w korku stoi także ulica Hutnicza - przez światła na skrzyżowaniu z ulicą Pucką. Dzisiaj - bez bus-pasów na ul. Janka Wiśniewskiego i bez tymczasowych peronów - w przypadku awarii Estakady na dwugodzinną podróż do domu skazani są wszyscy, nie tylko ci, którzy z własnej woli wybierają samochód jako środek komunikacji.
Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (222) 3 zablokowane

  • Tak, jasne.

    W 1,5 h.

    • 0 10

  • Szanowni Państwo, Szanowne Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni

    Nic nie stoi na przeszkodzie, abyście wychodząc na przeciw potrzebom mieszkańców nie tylko północnych rejonów, zapoczątkowali (przywrócili) bieg pilotażowy na tej trasie i kolejne lata z rzędu uruchamiali pociągi rozkładowe w zależności od potrzeb.

    Przypomnę, że w wielu krajach a także w Polsce dość dużo stowarzyszeń eksploatuje transport kolejowy wychodząc na przeciw oczekiwaniom, potrzebom. Tworzy się przez to przy takim NGO wielu sympatyków i zagorzałych fanów, którym sprawy transportowe i ułatwienia dla mieszkańców i ich losów nie są obojętne. A pewnie Urząd Marszałkowski (bo zdaje się w ich to leży zadaniu) po takiej zorganizowanej akcji i stałych działań udzieli wsparcia na rzecz utrzymania tej potrzebnej linii, a wspomoże też za pewne miasto i port.

    • 9 2

  • W

    2023 juz mozemy nie byc w UE, a to znaczy ze nie bedzie srodkow na realizacje budowy.

    • 9 3

  • Pani Gruszecka-Spychała (1)

    Mi wystarczyły wyniki finansowe tej pani w ARG, żeby stwierdzić, że nie powinna sprawować żadnej odpowiedzialnej funkcji. Tymczasem Pan Szczurek w nagrodę przygarnął Panią Misiewiczównę i dał jej vice. Ciekawe, czym kierował się Pan Włodarz decydując się na takie posunięcie, tzn. biorąc pod swoje skrzydła osobę, która nie stanęła na wysokości zadania i doprowadzała Agencję Rozwoju Gdyni do corocznych strat?

    • 27 0

    • No nie mów że Gdynia dokłada do ARM?

      • 1 0

  • O to chodzi

    Dzisiaj przeczytałam że cała kasa poszła na kilkunasto i kilkudziesięcio tysięczne nagrody dla wszystkich ważnych urzędników za te wszystkie opracowania i programy których jak się okazuje nie ma

    • 25 0

  • co za durny pomysl z ta kolejka (1)

    To nie Ci z samochodow przesada sie na kolejke tylko Ci z aurobosow. Na jedno wyjdzie. A kasa wtopiona. I nie gadajcie o tym ze potrzebna jest kolejka na lotnisko bo ja sie.pytam gdzie tam niby jest działające lotnisko?

    • 3 22

    • bredzisz. przecież teraz nie ma znaczenia czy stoisz w korku w aucie czy w autobusie. więc przesiądą się ci z aut i z autobusów bo priorytetem będzie czas dojazdu. oczywiście idealnie byłoby gdyby dodatkowo w okolicach Gdyni Głownej powstał P+R dla jadących dalej autem

      • 1 0

  • Błąd (1)

    "Wiemy, że w latach 2008-2009 PKP PLK wyremontowała linię kolejową nr 228 do Oksywia"
    Remont ruszył na wiosnę 2007

    • 5 1

    • Nie zmieniaj tematu

      Linia jest po remoncie? Jest.
      Miasto ma to w d*piu? Ma

      • 6 1

  • Szkoda,że jak powstała PKM nie pomyślano o przystanku gdzieś w Oliwie,Sopocie,Gdyni,odciażyło by to ulice jak i zspchaną na co dzień skm

    • 1 5

  • Gdynia to PR Szczurka i jego świty (4)

    Kochani jedyne co możecie zrobić to pójść na wybory smorządowe i zmienić ekipę rządzącą i prezydenta. Przecież tu nikt nie patrzy na potrzeby mieskańców, tylko na PR i własny biznes. Kto pamięta kiedy Gdynia ostatnio wybudowała Nową Drogę ? Nie mówię o remontach i przebudowach . Proszę sięgnąć pamiecią jak 10 lat temu wyglądał Gdańsk, a jak dziś zmnienią się jego infrastruktura drogowa.
    Gdynia buduje lotniska , fontanny , muzea, infobox a zapomniałam za 4 mln organizuje Openera , które co roku kosztują nas podatników-mieszkańców lekko licząc 50 mln zł . Miasto jest zadłużone na 80 mln ,a jeszcze 164 mln kredytu w planie.

    • 29 4

    • gdynia powinna zostać dzielnicą trójmiasta, tak jak sopot i gdańsk, z jednym prezydentem i jednym planem rozwoju, i jednolitym mechanizmem kontroli, umozliwiającym wypiep**anie z roboty takich nieudaczników jak...

      • 6 3

    • Generalnie się zgadzam ale Gdynia jest zadłużona dużo bardziej niż napisałeś. 589,5 mln złotych (2)

      "W 2016 roku Gdynia może zaciągnąć nawet 55 mln zł kredytu. Na taką kwotę przystała jeszcze przed końcem ubiegłego roku Regionalna Izba Obrachunkowa, opiniując wieloletnią prognozę finansową miasta na lata 2016-2033. Gdyby Gdynia zdecydowała się na to, by zaciągnąć pożyczkę o takiej wysokości, zadłużenie zaliczane do długu publicznego wyniosłoby ok 589,5 mln zł."

      Czytaj więcej na:
      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Wladze-Trojmiasta-pozyczaja-pieniadze-n100288.html#tri

      • 8 0

      • Czyli co Gdynia to drugi Radom ? (1)

        • 5 1

        • Robi się już nawet gorzej

          • 6 0

  • kurka obalmy wreszcie tego gryzonia (1)

    Zdeprawowany przez wieloletnie puerdzenie w stołek. Gość nie ma źadnej wizji Gdyni.

    • 21 2

    • Wy po prostu go nie rozumiecie...

      Człowiek tego formatu nie myśli o takich błahostkach. On chciał podbić kosmos, tylko ta zła łunia nie pozwala i chłop nie może skoncentrować się na robocie.

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane