• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście pełne znaków. Nie wszystkie są potrzebne

Ewa Palińska
13 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (179)
Znaki drogowe w przestrzeni miejskiej Znaki drogowe w przestrzeni miejskiej

"Na prawo znak, na lewo znak" - ciśnie się na usta, kiedy rozejrzymy się wokoło podczas spaceru po gdańskim Śródmieściu. Ta parafraza nadwiślańskiego walczyka, choć sama w sobie dość żartobliwa, odnosi się jednak do poważnego zjawiska, jakim jest zaśmiecanie ulic znakami. Niektóre zapewne są niezbędne, jednak sporą część stanowią takie, których warto byłoby się pozbyć.





Gdańsk to miasto o bogatej historii, architekturze i kulturze. Spacerując ulicami Śródmieścia, można podziwiać i fotografować malownicze kamienice, gotyckie kościoły i przepiękne place.

Problem pojawia się wówczas, kiedy te budzące zachwyt widoki zechcemy uwiecznić na fotografii, bo okazuje się, że zrobienie zdjęcia, bez obecności przysłaniających je znaków ustawionych na ulicach i chodnikach, graniczy z cudem.



Na prawo znak, na lewo znak...



Niedawno jedna z turystek poprosiła mnie o zrobienie jej zdjęcia przy Baszcie JacekMapka, z widokiem na kościół św. Katarzyny. Kiedy szukałam dobrego kadru, zdałam sobie sprawę z tego, że nie jestem w stanie zrobić zdjęcia tak, aby nie było na nim żadnego znaku.

Przy okazji przyjrzałam im się dokładnie. Jedne były typowo drogowe, inne wskazywały kierunek, w którym znajdują się miejsca najchętniej odwiedzane przez turystów. Niby wszystko potrzebne i użyteczne, a jednak natłok informacji skondensowanych w jednym miejscu sprawił, że stały się bardzo mało czytelne i zwyczajnie szpecą zabytkową, najbardziej reprezentacyjną część miasta.

Prawdziwą plagę stanowią znaki informujące o inwestycjach, które mają niejednokrotnie dłuższą żywotność niż inwestycje, których dotyczą. Prawdziwą plagę stanowią znaki informujące o inwestycjach, które mają niejednokrotnie dłuższą żywotność niż inwestycje, których dotyczą.

Informacje o inwestycjach ważniejsze od zabytków



Problem nie dotyczy wyłącznie znaków drogowych. Coraz więcej tablic informacyjnych, reklam czy nawet kontenerów na śmieci zdobi przestrzeń między zabytkami. Efekt? Turysta, który przyjechał, by podziwiać historię i kulturę miasta, zamiast tego robi zdjęcia... znakom drogowym.

Jeszcze większą skazą na estetyce miasta są tablice informujące o przeróżnych inwestycjach, finansowanych ze środków miejskich, rządowych czy europejskich - są wielkie, brzydkie i trudno dopatrzyć się jakichkolwiek korzyści wynikających z faktu umieszczenia ich w przestrzeni publicznej.

Oczywiście bardzo mnie cieszy, że w 2022 r. udało się wyremontować "chodniki oraz jezdnię w ul. Pańskiej", tylko dlaczego przez dwa lata od zakończenia inwestycji, nieustannie miasto musi o tym przypominać? Gdyby chodziło o jedną tablicę, można by przymknąć oko, ale miasto jest nimi po prostu zawalone.

Czy tablice informujące o inwestycjach muszą być wszędzie? Czy tablice informujące o inwestycjach muszą być wszędzie?

  • Gdańsk tak walczył o ustawę krajobrazową, a sam jest z estetyką na bakier. Jaka jest użyteczność społeczna plakatów, jakie przy ul. Rajskiej szpecą bodajże każdą latarnię?
  • Gdańsk tak walczył o ustawę krajobrazową, a sam jest z estetyką na bakier. Jaka jest użyteczność społeczna plakatów, jakie przy ul. Rajskiej szpecą bodajże każdą latarnię?
  • Gdańsk tak walczył o ustawę krajobrazową, a sam jest z estetyką na bakier. Jaka jest użyteczność społeczna plakatów, jakie przy ul. Rajskiej szpecą bodajże każdą latarnię?

Może warto zredukować liczbę znaków, zamiast dorzucać własne?



Tak, wiemy, przepisy nakazują, aby takie informacje zamieścić, ale może warto powalczyć o ich zmianę, jeśli są niedorzeczne, zamiast samemu dorzucać coś od siebie do tego estetycznego śmietnika?

Bo gdański magistrat nie tylko nie prowadzi działań mających na celu zredukowanie liczby znaków, ale dorzuca jeszcze swoje. I to nie jeden, a od razu leci z hurtem, promując jedną z akcji społecznych bodajże na każdej latarni przy ul. Rajskiej. Oczywiście latarnia to nie kolejny słup, ale cios w estetykę tej części miasta jest potężny. Kampania w internecie nie wystarczy?

Oczywiście, należy pamiętać, że znaki drogowe są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Pod warunkiem że pokazuje się na nich informacje istotne, a nie wszystko to, co "może się wydawać" pomocne.

Dlatego zdecydowanie warto zastanowić się nad tym, czy wszystkie znaki są absolutnie konieczne w centrum turystycznym, czy może można by znaleźć inne rozwiązania, które nie zakłócałyby estetyki miasta. W przeciwnym razie zabytki będziemy oglądali wyłącznie na zdjęciach. I to bardzo starych.

Opinie (179) 5 zablokowanych

  • Absolutnie się nie zgadzam, W Warszawie na każdy kilometr drogi przypada 64 znaki a my mamy być gorsi?

    Proponuję przynajmniej 80 znaków na kilometr! Musimy w czymś być lepsi od Stolicy! Może w znakach? A w Ostrowcu Świętokrzyskim jest 200 znaków na km !!!
    XD

    • 6 3

  • Ale cały czas brakuje znaków zakazu jazdy rowerem po jezdni

    obok ścieżek rowerowych i cpr (mimo że rozporządzenie nakazuje), przez co rowerzyści udają głupich że nie wiedzą o dwukierunkowej ścieżce po drugiej stronie ulicy.
    Oprócz tego brakuje znaków pionowych przy przejściach przez ścieżki rowerowe, przez co pieszy musi ustępować rowerzyście.
    Co ciekawe, miasto nigdy nie zapomina o tabliczkach, że znak zakazu nie dotyczy rowerów. Przypadek? Raczej silne lobby rowerowe.

    • 8 4

  • A po co w ogóle tam wjeżdżają samochodziarze? Tam powinny być nie tyle znaki co szlabany. (5)

    I koniecznie winiety na kierowczyków nałożyć. Niech zaczną płacić za swój asfalt.

    • 3 10

    • Spoko, jak tylko te same opłaty będą dotyczyć rowerzystów i wszystkich pasażerów komunikacji miejskiej (3)

      • 4 2

      • No właśnie. Pasażerowie płacą i to bardzo dużo. (2)

        Jedynie kierowczyki za nic nie płacą. Mają wszystko za darmo. Koniecznie ściągnąć od nich winiety. po 1000 zł na osobimiesiąc na początku. Plus drugie tyle za trucie środowiska.

        • 1 3

        • Podatnicy (w większości kierowcy) płacą za pasażerów

          Pasażerowie płacą tylko 30% tego, co powinni, a większość z nich jeździ komunikacją miejską tylko dlatego, że mają darmowe bilety. Poza tym kierowcy płacą opłaty za parkowanie, OC i milion innych opłat, a lowelofcyki wszystko mają za darmo

          • 1 0

        • zastanawiające jest jak osranywalikonik zwany wyżej córka leśnika, wyliczył ten 1000 za osobomiesiac...zresztą wchodząc w komentarz niejakiej córki zawsze można się spodziewać podobnej durnoty - już nie raz widziałem ten 1 tys/osobomiesiac...a czemu nie 3 albo 10 tysiecy?

          • 0 0

    • Szlaban to Ty powinnaś mieć na gary

      bo szkoda produktów do Twoich potraw

      • 0 0

  • Artykuł poruszający ciekawy temat, ale (1)

    wstęp, o tym, że "Gdańsk to miasto o bogatej historii" banał, rodem ze szkolnego wypracowania

    • 11 0

    • Pustosłowie generowane przez Chatgpt.

      • 4 0

  • Pełna zgoda, wszędzie znaki, słupki, tablice, itd...

    Jest też kwestia bezpieczeństwa - przy takiej ilości znaków po prostu przestajemy na nie zwracać uwagę. Jest ich po prostu zbyt dużo.

    • 9 0

  • Pani Prezydent niestety nie pomoże bo musi przygotować się na kolejny festyn

    • 14 3

  • Gdzieś, kiedyś za granica (1)

    Pomalowany na żółto krawężnik oznaczał zakaz parkowania - proste
    Cokolwiek się tam znalazło w ciągu 15 minut było odholowane

    • 7 0

    • we Włoszech

      ale przy żółtym można parkować o ile jest się mieszkańcem, odholowali pewnie obcego

      • 0 0

  • o mujborze, znaki pani przeszkadzają,

    a trąbiące i bębniące zespoły pod oknami mieszkańców to już nie...

    • 2 6

  • gorzkie żale, bo biedny turysta zdjątka nie zrobi

    • 4 3

  • Brakuje jeszcze znaku ! Jak Dulkiewicz niszczy Gdansk (2)

    Kwadratowy duży znak na czerwonym tle przekreslona duża literą *D* .

    • 9 7

    • Niedawno na każdym autobusie były napisy "Tu nie ma miejsca na ole..."

      • 2 0

    • dziecko już po wyborach. chciałes zmian trzeba było głosować

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane