• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śrutem w nawierzchnie kolejnych ulic w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Odcinek objęty śrutowaniem na ul. Świętokrzyskiej.
  • Odcinek objęty śrutowaniem na ul. Świętokrzyskiej.

Po ul. Słowackiego, Gdańsk chce zwiększyć przyczepność na kolejnych dwóch ulicach: Spacerowej zobacz na mapie GdańskaŚwiętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska. W obu lokalizacjach tzw. śrutowanie nawierzchni jezdni zostanie przeprowadzone na najbardziej krętych odcinkach dróg.



Czy należy poprawiać nawierzchnie jezdni śrutowaniem na kolejnych ulicach?

Tzw. śrutowanie to zabieg zwiększający szorstkość nawierzchni. Polega on na zastosowaniu urządzeń wyrzucających metalowy śrut, który uderzając w jezdnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę.

Uzyskana w ten sposób większa "chropowatość" nawierzchni poprawia przyczepność kół pojazdów do jezdni, co jest szczególnie ważne w trudnych warunkach atmosferycznych.

Metoda śrutowania dotychczas została zastosowana w Trójmieście tylko raz - na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Mniejsza liczba wypadków oraz kolizji, a także wyniki badań uszorstnienia nawierzchni (dwukrotnie wyższy wskaźnik niż zapisany w polskiej normie) przekonały urzędników do jej wdrożenia na kolejnych dwóch ulicach.

Spacerowa przy leśniczówce, górny odcinek Świętokrzyskiej



Na ul. Spacerowej śrutowaniem objętym zostanie odcinek w okolicach siedziby Leśnictwa Renuszewo. Znajduje się tutaj dość ostry łuk drogi, a ponadto brak drzew bezpośrednio przy jezdni powoduje lokalną zmianę jej przyczepności pomiędzy odcinkami przebiegającymi przez Lasy Oliwskie.

Na ul. Świętokrzyskiej zabieg śrutowania będzie zastosowany w górnym odcinku, w pobliżu zbiornika retencyjnego. W 2016 r. doszło tutaj do groźnego wypadku, po którym zdecydowano się poprawić oznakowanie dwóch łuków drogi. Teraz na tym odcinku zwiększona zostanie również jej szorstkość.

  • Odcinek objęty śrutowaniem na ul. Spacerowej.
  • Odcinek objęty śrutowaniem na ul. Spacerowej.

Prace odbędą się jeszcze w tym roku



Prace muszą być wykonane w ciągu 30 dni od momentu zawarcia umowy, co oznacza, że realizacja powinna nastąpić jeszcze przed końcem roku. O wyborze wykonawcy w przetargu Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zdecyduje w 60 proc. kryterium ceny, zaś w 40 proc. okres udzielonej gwarancji i rękojmi na wykonane roboty.

Przypomnijmy, że koszt poprawy przyczepności dwukilometrowego odcinka ul. Słowackiego w ubiegłym roku wyniósł ok. 240 tys. zł. Łączna długość odcinków wskazanych do śrutowania w tym roku wynosi natomiast ok. 1,4 km.

Materiał archiwalny z 2017 r.

Miejsca

Opinie (272) 3 zablokowane

  • Nie rozumiem jednego. DLaczego Gdansk lub Gda, Sop i Gdy razem nie kupia takiego pojazdu. (3)

    Skoro kilkudniowa zabawa kosztowala 240 tys a juz szykuja sie do wydawania ponownie grubej kasy to lepiej by bylo kupic, na dluzsza mete byloby to tansze. Drog do srutowania bedzie przybywac w calym trojmiescie, W olnych chwilach moznaby wypozyczac samochod za gruba kase do innych miast.

    Tak naprawde wlasciciel tego auta bije miliony rocznie a glupi placa.

    • 10 0

    • ale do tego trzeba miec glowe na miejscu

      • 1 0

    • A ile kosztuje taki samochód?

      • 1 0

    • W Polsce nic się nie oplaca

      • 0 0

  • Rowerem bedzie sie okropnie jechac!!! (1)

    • 2 0

    • Dla rowerów, zamiast srutu

      mamy pinezki. Będzie super.

      • 1 0

  • wystarczy jechać przepisowo

    • 4 0

  • W sondzie brakuje jedynie logicznego punktu:

    budować bezpieczne drogi, a nie psuć jeszcze bardziej te złe.

    • 4 1

  • Dobry pomysł popieram

    • 0 3

  • czemu taki krótki odcinek a nie całą drogę ?

    • 2 0

  • Żadne śrutowanie nic nie pomoże dopóki kierowcy nie zaczną jeździć wolniej.

    Niestety od jakiegoś czasu jest wolna amerykanka na drogach

    • 8 1

  • Naszym kierowcom, to nic nie pomoże (1)

    Można śrutować, dobudować pas, a i tak będą wypadki. Wszystkim się wydaje, że już po otrzymaniu prawa jazdy są mistrzami kierownicy. Drugą sprawą są jeżdżące trupy, czyli samochody które dawno powinny znaleźć się na złomowisku. Potem dochodzi jeszcze jazda na zderzaku i wzrok w telefonie. Może to coś pomoże, ale polskiej mentalności nie zmieni nic. Dziwne, że Polak za granicą (np. w Niemczech) nie siedzi drugiemu na zderzaku, nie jedzie 100 w mieście itp.

    • 5 0

    • zastanawiające że większość wypadków to jednak z udziałem nowych samochodów....

      sztrucli w wypadkach jak na lekarstwo, a jeździ ich sporo.

      • 0 0

  • Lepsza przyczepność = można zapier***ać

    Lepsza przyczepność = można zapier***ać.
    Tak niestety większość osób rozumie "bezpieczeństwo".
    Słaba przyczepność = się jedzie spokojnie. A nie wydaje miliony na drapanie asfaltu, bo ktoś nie potrafi w mżawce opanować swojego samochodu.

    • 3 1

  • ...

    Powinni najpierw na ulicach poprawić te gar y które są bo w niektórych miejscach jest porazka

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane