• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śrutem w nawierzchnie kolejnych ulic w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Odcinek objęty śrutowaniem na ul. Świętokrzyskiej.
  • Odcinek objęty śrutowaniem na ul. Świętokrzyskiej.

Po ul. Słowackiego, Gdańsk chce zwiększyć przyczepność na kolejnych dwóch ulicach: Spacerowej zobacz na mapie GdańskaŚwiętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska. W obu lokalizacjach tzw. śrutowanie nawierzchni jezdni zostanie przeprowadzone na najbardziej krętych odcinkach dróg.



Czy należy poprawiać nawierzchnie jezdni śrutowaniem na kolejnych ulicach?

Tzw. śrutowanie to zabieg zwiększający szorstkość nawierzchni. Polega on na zastosowaniu urządzeń wyrzucających metalowy śrut, który uderzając w jezdnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę.

Uzyskana w ten sposób większa "chropowatość" nawierzchni poprawia przyczepność kół pojazdów do jezdni, co jest szczególnie ważne w trudnych warunkach atmosferycznych.

Metoda śrutowania dotychczas została zastosowana w Trójmieście tylko raz - na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Mniejsza liczba wypadków oraz kolizji, a także wyniki badań uszorstnienia nawierzchni (dwukrotnie wyższy wskaźnik niż zapisany w polskiej normie) przekonały urzędników do jej wdrożenia na kolejnych dwóch ulicach.

Spacerowa przy leśniczówce, górny odcinek Świętokrzyskiej



Na ul. Spacerowej śrutowaniem objętym zostanie odcinek w okolicach siedziby Leśnictwa Renuszewo. Znajduje się tutaj dość ostry łuk drogi, a ponadto brak drzew bezpośrednio przy jezdni powoduje lokalną zmianę jej przyczepności pomiędzy odcinkami przebiegającymi przez Lasy Oliwskie.

Na ul. Świętokrzyskiej zabieg śrutowania będzie zastosowany w górnym odcinku, w pobliżu zbiornika retencyjnego. W 2016 r. doszło tutaj do groźnego wypadku, po którym zdecydowano się poprawić oznakowanie dwóch łuków drogi. Teraz na tym odcinku zwiększona zostanie również jej szorstkość.

  • Odcinek objęty śrutowaniem na ul. Spacerowej.
  • Odcinek objęty śrutowaniem na ul. Spacerowej.

Prace odbędą się jeszcze w tym roku



Prace muszą być wykonane w ciągu 30 dni od momentu zawarcia umowy, co oznacza, że realizacja powinna nastąpić jeszcze przed końcem roku. O wyborze wykonawcy w przetargu Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zdecyduje w 60 proc. kryterium ceny, zaś w 40 proc. okres udzielonej gwarancji i rękojmi na wykonane roboty.

Przypomnijmy, że koszt poprawy przyczepności dwukilometrowego odcinka ul. Słowackiego w ubiegłym roku wyniósł ok. 240 tys. zł. Łączna długość odcinków wskazanych do śrutowania w tym roku wynosi natomiast ok. 1,4 km.

Materiał archiwalny z 2017 r.

Miejsca

Opinie (272) 3 zablokowane

  • Wyśrutować budyniowi glacę za (2)

    Spacerową.

    • 5 1

    • (1)

      To nie Budyń korkuje Spacerową, tylko kierowcy ;)

      • 0 4

      • ale on zablokował jej przebudowę.

        • 3 0

  • bo polska norma na warstwy scieralne to jakis archaizm jest.

    • 1 0

  • Na łyse opony aut z GDA(jak na zdjęciu)gka,gnd,cgr i podobnych słoików śrutowanie nie pomoże.

    • 3 1

  • Śrutowanie mózgów byłoby skuteczniejsze

    • 5 0

  • Technologia Textureblast używana jest na zachodzie Europy od wielu lat.

    Za kilka lat nie będzie tego można juz powtórzyć bo micro i macrotexture bedą nie do odtworzenia. W tym przypadku konieczna będzie wymiana warstwy ścieralnej z PSV minimum 65, 68 albo 68+. Poza tym polscy drogowcy powinni zacząć wdrażać HFS czyli High friction surfacing, albo w skrócie anti-skid, zwłaszcza na zjazdowych, zakrętach i na dojazdach do skrzyżowań i przyjść dla pieszych. Może za 50lat, jak dożyję.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane