• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stary-nowy dworzec

(boj)
23 maja 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Czas na docelowy terminal promowy i godny miasta Dworzec Morski - doszli do wniosku gdyńscy samorządowcy i wzięli się do roboty. Wprawdzie efekty będziemy podziwać za 5 lat, ale ważne, żeby zacząć.

Dworzec Morski i otaczające go tereny przez wiele lat były w pewnym sensie odłączone od miasta, bo znajdowały się w granicach portu.

- Dworzec Morski nie funkcjonował w strukturze miejskiej. Teraz czynimy starania, żeby te tereny przywrócić Gdyni i właśnie tego dotyczy projekt Seb Trans Link, który obecnie realizujemy we współpracy z portem w Gdyni i szeregiem specjalistów - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Projekt ma na celu opracowanie koncepcji rewitalizacji Dworca Morskiego i zorganizowanie na tamtym obszarze docelowego terminalu promowego.

Terminal w obecnym miejscu jest od lat rozwiązaniem tymczasowym. Na zmianę tego stanu rzeczy udało się już pozyskać 70 tys. euro z programu Phare Inter Rec. Za te pieniądze wykonane zostaną studia wykonalności zarówno samego Dworca Morskiego jak i układu drogowego, który ma skomunikować przyszły terminal promowy z resztą miasta. Opracowania mają być gotowe w perspektywie najbliższych miesięcy. Z kolei te materiały są niezbędne portowi, by mógł ubiegać się o środki unijne po roku 2006. Budowa terminalu, układu drogowego i modernizacja Dworca ma być sfinansowana ze środków własnych i ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

- Mamy nadzieję, że port w pierwszym możliwym terminie będzie się starał o te pieniądze - dodaje Michał Guć. - Oczywiście procedura przetargowa i prace inwestycyjne powodują, że taki terminal będzie realnie powstawał ok. roku 2010.

Docelowy terminal promowy ma być zlokalizowany w rejonie Dworca Morskiego. Wiadomo, że tę koncepcję trzeba opracować "od zera". Z kolei stary Dworzec Morski jest budynkiem zabytkowym. W związku z tym wszelkie koncepcje muszą uwzględniać życzenia i wskazówki wojewódzkiego konserwatora zabytków. Takie opracowania również zostaną zlecone - trzeba określić w jakim stopniu ten budynek może być nie tyle przebudowany (bo jako zabytek musi zachować swoją formę), ale jak może być wykorzystany, jakie funkcje może spełniać.

Póki co zastanawiali się nad tym członkowie Studenckiego Koła Naukowego Brygady Urbanistyczno - Architektonicznej działającego przy Politechnice Gdańskiej. Razem ze studentami architektury z Hamburga opracowali swoje koncepcje Dworca Morskiego. Popuścili wodze fantazji i stworzyli wizje z jednej strony miejsca rozbawionego (kawiarnie, bistra), z drugiej - iluminowanego krajobrazu industrialnego. Ze studenckich wariacji na temat wychodzą czasem bardzo ciekawe rzeczy, chociaż niekoniecznie podobne do pierwowzoru. Projekt Sceny Letniej Teatru Miejskiego w Gdyni, który kiedyś wygrał konkurs dyplomantów architektury, tak zainspirował gdyńskich decydentów, że ogłosili konkurs architektoniczny na ten temat. Co ciekawe, autorka inspirującego pomysłu nawet do niego nie przystąpiła. Pojawiła się za to zupełnie inna koncepcja. Co wyjdzie z najnowszych pomysłów młodych architektów pokaże czas.
(boj)

Opinie (80)

  • SS to ty się obudź i zacznij czytać ze zrozumieniem!!

    Zuut opisał tereny portu w dzielnicy Nowy Port, w której od kilkunastu lat trwa inwestycyjny zastój, przez wielkie "Z". W ostatnim dziesięcioleciu więcej tam zlikwidowano, niż wybudowano, bądź otwarto.Owszem terminal kontenerowy się rozwija, ale teren portu północnego to zupełnie inna część miasta. Proponuję topografię Gdańska przestudiować, bo widzę że się gubisz, i radzę przestać wierzyć w wirtualnie pieniądze z UE.

    • 0 0

  • Poczytaj gazety i obudź się z trwałego letargu

    o tych "wirtualnych pieniądzach.
    Marynarki Polskiej już dostało kase +
    Port Gdański otrzyma dofinansowanie w wysokości 75% na 4 inwestycje w porcie.
    1. 26 mln - będą kosztowały inwestycje w infrastrukturę komunikacyjną
    poprawiającą dostęp do Nabrzeża Przemysłowego, most Ku Ujściu nośność 50t,
    remont Nabrzeża Przemysłowego 100 m (razem z inwestycjami ZMPG 519 m)
    2. 51 mln - Poprawa dostępu do Wolnego Obszaru Celnego, budowa 300 m nabrzeża
    WOC II, rampy ro-ro
    3. 67 mln - baza promowa na Westerplatte - przebudowa dróg dojazdowych,
    modernizacja 630 m nabrzeża umożliwiająca jednoczesne obsługiwanie 3 statków,
    obecnie 1.
    4. 26 mln - poprawa wejścia do portu wewnętrznego, pogłębienie okolicznych
    akwenów, wybudowanie nowego falochronu bardziej na zachód od obecnego o
    długości 200 m, poszerzenie wejścia do 90 m - umożliwi to obsługę niezależnie
    od warunków pogodowych statków od długości 250 m szerokości 36 m i zanurzeniu
    10,6 m

    Trochę faktów i jesteś załatwiony następnym razem przygotuj się do dyskusji ale nie wirtualnie he he

    • 0 0

  • Dworzec Morski w Gdyni trza wpisać na listę światowego dziewictwa kultury unesco-tesco-kofana-anana

    • 0 0

  • ss 20 odpalił i napisał

    "modernizacja 630 m nabrzeża umożliwiająca jednoczesne obsługiwanie 3 statków,
    obecnie 1" - słownie JEDEN, ale nie podał ile czasu trwa załadunek/wyładunek tego statku - ile dób, że się tak wyrażę. Bo nawet na te 3 docelowe to może szkoda pieniędzy na taką inwestycję - prosty rachunek ekonomiczny - wystarczy wszystkich pracowników Zarządu Portu wsadzić na bączki i niech rozładowują statki stojące na redzie. Gdańsk - morze możliwości !!!

    • 0 0

  • Najlepiej postawić krzyż im.JPII

    Krzyż wybudowany byłby z kasy miasta,państwa i datków mafii. W krzyżu tym znalazłyby się 634 mieszkania na księży i ich osobistych pokojówek. Oczywiście obiekt miałby 40pięter i podświetlenie laserowe,księża zwolnieni byliby z opłat czynszowych jako opoka moralności dla przyszłych pokoleń. Na szczycie krzyża lądowisko dla 4 śmigłowców i wieżyczka strzelnicza z wyrzutnią rakiet powietrze-heretyk-ziemia.
    A chwała jego trwała na wieki wieków amen.

    mamono daj żyć bo wódka już przestała znieczulać.

    • 0 0

  • zuut pogadaj sobie z andrew to twoj poziom

    Piszesz beznadziejny watek dostajesz na twarz fakty że sie wiele robi to coś belkoczesz o beczkasz i zarządzie.
    Zwolnili cię widocznie się nie nadawałeś a swoje żale wylewaj gdzie indziej najlepiej na wp lub onecie.

    • 0 0

  • ss bez obrazy

    na forach onetu i wp to ja pyskować nie będę. Jestem z 3miasta i na sercu mi leży dobro i prosperity tego cudownego miejsca na ziemi. Dlatego tu i teraz o tym piszę i pisał będę. Nie po to aby komuś dopiec do żywego czy tym bardziej nabluzgać a tylko po to by zmusić do myślenia, logicznego, konstruktywnego myślenia. Do czego i Ciebie gorąco namawiam. I tyle.

    • 0 0

  • To zacznij myśleć konstruktywnie

    Poznaj fakty i nie gadaj więcej głupot, i nie podniecsj się jakimiś gdyńskimi planami które może ziszczą się za jakieś 5 lat

    • 0 0

  • Zatrudnią więżniów do sprzątania ulic i płace tego sektora spadną o połowę

    Potem już będzie trzeba obniżyć płace minimalną ustawowo.
    Obecnie 849zł brutto- będzie 415zł brutto(miesięcznie). MINIMUM SOCJALNE TO TERAZ 1800ZŁ NETTO NA OSOBĘ!!!
    Prezes obecnie 40.000zł po reformie oszczędnościowej prezes zarobi 80.000zł. Bezrobocie podniesie się o kolejne 5punktów procentowych.
    Kapitalizm made in poland:-(

    • 0 0

  • ss nie odpuszcza

    dzięki Twojej uprzejmości garść faktów poznałem, wiemy teraz, że port gdański jest w stanie obsłużyć jednorazowo jeden statek (sic!) a gdy zrealizowane zostaną odpowiednie inwestycje - to wtedy nawet trzy. Nie rozumiem czemu się tak wściekasz, no chyba, że jesteś rzecznikiem prasowym Zarządu Portu. A to w tej sytuacji rozumiem.

    P.S. - bączek to mała łódka wiosłowa

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane