• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stary-nowy dworzec

(boj)
23 maja 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Czas na docelowy terminal promowy i godny miasta Dworzec Morski - doszli do wniosku gdyńscy samorządowcy i wzięli się do roboty. Wprawdzie efekty będziemy podziwać za 5 lat, ale ważne, żeby zacząć.

Dworzec Morski i otaczające go tereny przez wiele lat były w pewnym sensie odłączone od miasta, bo znajdowały się w granicach portu.

- Dworzec Morski nie funkcjonował w strukturze miejskiej. Teraz czynimy starania, żeby te tereny przywrócić Gdyni i właśnie tego dotyczy projekt Seb Trans Link, który obecnie realizujemy we współpracy z portem w Gdyni i szeregiem specjalistów - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Projekt ma na celu opracowanie koncepcji rewitalizacji Dworca Morskiego i zorganizowanie na tamtym obszarze docelowego terminalu promowego.

Terminal w obecnym miejscu jest od lat rozwiązaniem tymczasowym. Na zmianę tego stanu rzeczy udało się już pozyskać 70 tys. euro z programu Phare Inter Rec. Za te pieniądze wykonane zostaną studia wykonalności zarówno samego Dworca Morskiego jak i układu drogowego, który ma skomunikować przyszły terminal promowy z resztą miasta. Opracowania mają być gotowe w perspektywie najbliższych miesięcy. Z kolei te materiały są niezbędne portowi, by mógł ubiegać się o środki unijne po roku 2006. Budowa terminalu, układu drogowego i modernizacja Dworca ma być sfinansowana ze środków własnych i ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

- Mamy nadzieję, że port w pierwszym możliwym terminie będzie się starał o te pieniądze - dodaje Michał Guć. - Oczywiście procedura przetargowa i prace inwestycyjne powodują, że taki terminal będzie realnie powstawał ok. roku 2010.

Docelowy terminal promowy ma być zlokalizowany w rejonie Dworca Morskiego. Wiadomo, że tę koncepcję trzeba opracować "od zera". Z kolei stary Dworzec Morski jest budynkiem zabytkowym. W związku z tym wszelkie koncepcje muszą uwzględniać życzenia i wskazówki wojewódzkiego konserwatora zabytków. Takie opracowania również zostaną zlecone - trzeba określić w jakim stopniu ten budynek może być nie tyle przebudowany (bo jako zabytek musi zachować swoją formę), ale jak może być wykorzystany, jakie funkcje może spełniać.

Póki co zastanawiali się nad tym członkowie Studenckiego Koła Naukowego Brygady Urbanistyczno - Architektonicznej działającego przy Politechnice Gdańskiej. Razem ze studentami architektury z Hamburga opracowali swoje koncepcje Dworca Morskiego. Popuścili wodze fantazji i stworzyli wizje z jednej strony miejsca rozbawionego (kawiarnie, bistra), z drugiej - iluminowanego krajobrazu industrialnego. Ze studenckich wariacji na temat wychodzą czasem bardzo ciekawe rzeczy, chociaż niekoniecznie podobne do pierwowzoru. Projekt Sceny Letniej Teatru Miejskiego w Gdyni, który kiedyś wygrał konkurs dyplomantów architektury, tak zainspirował gdyńskich decydentów, że ogłosili konkurs architektoniczny na ten temat. Co ciekawe, autorka inspirującego pomysłu nawet do niego nie przystąpiła. Pojawiła się za to zupełnie inna koncepcja. Co wyjdzie z najnowszych pomysłów młodych architektów pokaże czas.
(boj)

Opinie (80)

  • zuut

    nie dyskutuj z ss, bo to jakiś mitoman żyjący chyba w oparach dymu z konopii, który w dup..ie był i gówn..o widział. od jakiegoś czasu wypisuje zresztą to samo pod różnymi nickami.

    • 0 0

  • pisze się INTERREG!!!

    • 0 0

  • po prostu przeżywasz inwestycje w gdyni której jeszcze długo nie będzie pisząc "znowu gdynia".
    Nie dostrzegając faktów w porcie gdanskim.

    • 0 0

  • SS piszesz bzdury...

    "Marynarki Polskiej już pieniądze dostało" Co i od kogo???! Bo jak domniemam znasz procedury przyznawania i pozyskiwana środków z funduszy UE, to najpierw inwestor musi kasę wyłożyć sam na inwestycję, a dopiero potem zwrot dostaje. No co innego jak Ty uważasz że ta inwestycja została już wykonana, a to dziwne wtedy bo jakoś 15 minut temu Marynarki polskiej jechałem i nie zauważyłem... A i nie wierz tak w te gazety i tego prezydenta Gdańska... (zapomniałem jak mu tam). Frazesy to każdy może wypisywać, o ile wiesz co to wogóle znaczy...

    • 0 0

  • komboju

    Największe frazesy totalnie przepasane urojonymi bzdurami to ty pleciesz. Wystarczy, że ludzie nie bedą takim jak Ty wierzyć.

    • 0 0

  • do kałboja

    Poczytaj matołku wyjdź z tej swojej piwnicy.
    PIENIĄDZE NA PRZEBUDOWĘ ULICY MARYNARKI POLSKIEJ

    Jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych Gdańska - ulica Marynarki Polskiej, jeszcze w tym roku zostanie poddana gruntownym pracom remontowym. Będzie to możliwe dzięki dotacji ze środków Unii Europejskiej, która pokryje ponad połowę kosztów remontu. Stosowne dokumenty 26 kwietnia w Warszawie, podpisali prezydent Gdańska Paweł Adamowicz oraz minister infrastruktury Krzysztof Opawski.

    Pieniądze na przebudowę ulicy Marynarki Polskiej
    Skrzyżowanie z ul. M.Reja
    Gdańsk może spodziewać się prawie 34 mln zł ze środków unijnych. Koszt całego remontu, który potrwa w latach 2005 - 2007, zamknie się kwotą około 50 mln zł.
    „Ulica Marynarki Polskiej, łącząca Nowy Port z centrum miasta, jest istotną osią tranzytową dla przewozu towarów. Od 2007 roku będzie spełniać wszystkie kryteria dla ruchu towarowego. Mam nadzieję, że ożywi to także obszary leżące wzdłuż ulicy Marynarki Polskiej i podniesie ich atrakcyjność inwestycyjną” - powiedział portalowi www.gdansk.pl prezydent Paweł Adamowicz.
    Warto przypomnieć, że w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2005 - 2009 wpisano 34 projekty drogowe o łącznej wartości 787 milionów złotych. Duża część ma być finansowana ze środków europejskich.

    Przebudowa ulicy Marynarki Polskiej w Gdańsku, odcinek Reja - Wyzwolenia

    Koszt projektu wynosi około 50 mln zł. Z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pochodzić będzie ponad 34 mln zł, pozostała kwota z budżetu miasta.

    Rozpoczęcie robót budowlanych nastąpi w sierpniu 2005 roku, zaś zakończenie planowane jest w grudniu roku 2007.

    W wyniku realizacji projektu powstaną:

    * nowe nawierzchnie jezdni i chodników wraz z odwodnieniem, oświetleniem i częściową przebudową uzbrojenia podziemnego (3061 m),
    * ścieżki rowerowe (6122 m),
    * 7 przebudowanych skrzyżowań ulicy Marynarki Polskiej,
    * przebudowane ulice boczne (520 m),
    * przebudowane 2 obiekty mostowe (47 m),
    * częściowo wymienione tory tramwajowe (3685 m),
    * 10 przebudowanych przystanków tramwajowych i 11 przejazdów przez tory.

    • 0 0

  • Nowy Dworzec Morski? A co z Dworcem PKP i PKS ?!

    Gdynia chce nowy Dworzec Morski a wizytówka miasta, jaką jest Dworzec Główny PKP i PKS jest tragiczny. Zainwetujcie lepiej w te dworce a Morski może jescze poczekać - nie jest tak brzydki i zacofany jak nasze "piękne" dworce dla kolejek i PKSów.

    • 0 0

  • Z artykułu chyba wynika, że to port miałby realizować odnowienie dworca morskiego ze środków własnych i unijnych. Nie sadzę, aby port był zainteresowany inwestowaniem w PKP czy PKS:)
    Ktoś wcześniej napisł, że dworzec morski działał or 1975 roku. Pomyłka. Dworzec morski działał od 1933 do czasu kiedy PLO zlikwidowało ostatnią linię transatlantycką obsługiwaną przez "Stefana Batorego", czyli chyba jakoś w latach 80-tych. Tam gdzie cumuje biała flota to jest dworzec żeglugi przybrzeżnej (a w nim różne różności)

    • 0 0

  • do ss

    Mam wrażenie, że od bardzo dawna nie byłeś w Gdyni. Szkoda. Hutnicza (podobna do Marynarki Polskiej, choć węższa, ale o dużo większym nasileniu ruchu) została wyremontowana bez żadnego zgiełku. Wybudowano drogę k. Geanta i następną będącą przedłużeniem Śląskiej. Wyremontowano wiadukt w Redłowie, kluczowy dla budowy Różowej drogi - równoległej do Al. Zwycięstwa. Od trzech lat Sopot z Gdańskiem nie mogą się dogadać w sprawie budowy hali sportowej. W Gdyni taka hala już się buduje. Dobudowano wiadukt na Wiśniewskiego k. Gdyni Stoczni. Itd, itd.

    Jeżdżę codziennie po Trójmieście i pod względem stanu dróg Gdańsk wygląda fatalnie. Ale trąby z gdańskiego magistratu wciąż grają głośno. Choć fałszywie.

    Z wymienionego przez Ciebie planu robót wynika, że remont dróg bocznych Marynarki polskiej to zaledwie 520m. Co z Uczniowską, która jest w tej chwili nieźle zakorkowana? Nieuwzględnienie remontu tej drogi (aż do wiaduktu) to kpina, a nie projekt.

    • 0 0

  • Nie rozśmieszaj mnie

    Droga za pien. gminy do geanta.
    W Gdańsku takie rzeczy robią markety (Kołobrzeska lub wezęł
    Ikea).
    Widze że gdyńska propaganda wyprała tobie resztki rozumu.
    Wiesz ile Gdynia wybudowała nowych dróg od 1989 roku?Dokładnie 2 km Drogi Rózowej,
    w tym czasie Gdańsk wybudował 4,5 km górnego odcinka Słowackiego od obwodnicy do Ronda De La Salle,5
    km nowej trasy od Niedżwiednika przez Morenę do Kartuskiej,4,5 km Trasy W-Z od Chełmu
    do Jasienia,czyli Gdańsk wybudował w tym czasie 14 km nowych dróg,
    a Gdynia ledwie 2 km,pryska czar i blichtr tekstu o budowie nowych dróg przez Gdynię,

    Gdynia oprócz medialnego bełkotu nie potrafi nawet wybudawać ścieżek rowerowych.
    Reszty szkoda komentować co w gdyni jest świętem w Gdańsku jest normą.

    Gdynia się kończy,powoli dociera ten fakt do świadomości opinii publicznej,cały
    czas przyjazne media,które wykreowały pozytywny do granic rozsądku obraz miasta
    też zaczynają lekko tonowac nastroje mimo uśmiechów wśród błysku fleszów przy
    byle okazji Wojciecha S.Prawda jest taka,że Gdynia od kilku lat stoi w
    miejscu,a kto się nie rozwija ten się cofa,udane inwestycje developerskie plus
    parę projektów drogowych zaciemniają prawdziwy obraz jakim jest totalny zastój
    inwestycyjny w mieście,kompletny brak inwestycji znaczących firm
    podobno przyjazne jest turystom ma do zaoferowania ledwie 2 hotele przyzwoitej
    klasy,zaledwie 1 kino w 250 tysięcznym mieście również nie napawa dumą,zamiast
    opowiadać głupoty jacy to jesteśmy wspaniali lepiej wziąść sie do roboty,bo
    samo naklejenie nalepki na aucie to dla większości wszystko co czynią dla dobra
    i rozwoju swojego miasta.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane