• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stary-nowy dworzec

(boj)
23 maja 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Czas na docelowy terminal promowy i godny miasta Dworzec Morski - doszli do wniosku gdyńscy samorządowcy i wzięli się do roboty. Wprawdzie efekty będziemy podziwać za 5 lat, ale ważne, żeby zacząć.

Dworzec Morski i otaczające go tereny przez wiele lat były w pewnym sensie odłączone od miasta, bo znajdowały się w granicach portu.

- Dworzec Morski nie funkcjonował w strukturze miejskiej. Teraz czynimy starania, żeby te tereny przywrócić Gdyni i właśnie tego dotyczy projekt Seb Trans Link, który obecnie realizujemy we współpracy z portem w Gdyni i szeregiem specjalistów - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Projekt ma na celu opracowanie koncepcji rewitalizacji Dworca Morskiego i zorganizowanie na tamtym obszarze docelowego terminalu promowego.

Terminal w obecnym miejscu jest od lat rozwiązaniem tymczasowym. Na zmianę tego stanu rzeczy udało się już pozyskać 70 tys. euro z programu Phare Inter Rec. Za te pieniądze wykonane zostaną studia wykonalności zarówno samego Dworca Morskiego jak i układu drogowego, który ma skomunikować przyszły terminal promowy z resztą miasta. Opracowania mają być gotowe w perspektywie najbliższych miesięcy. Z kolei te materiały są niezbędne portowi, by mógł ubiegać się o środki unijne po roku 2006. Budowa terminalu, układu drogowego i modernizacja Dworca ma być sfinansowana ze środków własnych i ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

- Mamy nadzieję, że port w pierwszym możliwym terminie będzie się starał o te pieniądze - dodaje Michał Guć. - Oczywiście procedura przetargowa i prace inwestycyjne powodują, że taki terminal będzie realnie powstawał ok. roku 2010.

Docelowy terminal promowy ma być zlokalizowany w rejonie Dworca Morskiego. Wiadomo, że tę koncepcję trzeba opracować "od zera". Z kolei stary Dworzec Morski jest budynkiem zabytkowym. W związku z tym wszelkie koncepcje muszą uwzględniać życzenia i wskazówki wojewódzkiego konserwatora zabytków. Takie opracowania również zostaną zlecone - trzeba określić w jakim stopniu ten budynek może być nie tyle przebudowany (bo jako zabytek musi zachować swoją formę), ale jak może być wykorzystany, jakie funkcje może spełniać.

Póki co zastanawiali się nad tym członkowie Studenckiego Koła Naukowego Brygady Urbanistyczno - Architektonicznej działającego przy Politechnice Gdańskiej. Razem ze studentami architektury z Hamburga opracowali swoje koncepcje Dworca Morskiego. Popuścili wodze fantazji i stworzyli wizje z jednej strony miejsca rozbawionego (kawiarnie, bistra), z drugiej - iluminowanego krajobrazu industrialnego. Ze studenckich wariacji na temat wychodzą czasem bardzo ciekawe rzeczy, chociaż niekoniecznie podobne do pierwowzoru. Projekt Sceny Letniej Teatru Miejskiego w Gdyni, który kiedyś wygrał konkurs dyplomantów architektury, tak zainspirował gdyńskich decydentów, że ogłosili konkurs architektoniczny na ten temat. Co ciekawe, autorka inspirującego pomysłu nawet do niego nie przystąpiła. Pojawiła się za to zupełnie inna koncepcja. Co wyjdzie z najnowszych pomysłów młodych architektów pokaże czas.
(boj)

Opinie (80)

  • marudo

    O czym ty człowieku piszesz, w ciągu ostatnich lat Gdańsk wydał 5 razy więcej pieniędzy na drogi niż Twoja Gdynia. Zresztą drogi to nie wszystko, w innych inwestycjach te proporcje są jeszcze bardziej druzgocące i przygniatające dla bufoniastej Gdyni, gdzie prezydent zbiera laurki, a powinien baty za nieróbstwo.

    • 0 0

  • Tarapaty portu gdańskiego

    Kilka faktów o porcie gdańskim:

    1. Zwalnia pracowników (już około 100 w tym roku).
    2. Przynosi straty.
    3. WSZYSTKIE inwestycje realizuje tylko i wyłącznie za kredyty, bo na wkład własny nie ma ani grosza.

    Nie dziwi więc, że spece przebąkują o jego bankructwie, mimo rosnących przeładunków. Przykre, ale prawdziwe.

    • 0 0

  • To żeś mnie rozśmieszył kolego

    hahaha, ktory polski port realizuje inwestycje bez kredytów? Żaden polski port nie byłby w stanie zrealizować inwestycji infrastrukturalnych wartych dziesiatki milionów. A zwolnienia pracowników - cóż, forma ograniczania kosztów. Większość z nich przeszła ze spółki eksploatacja, do spółki rezerwa.
    Widocznie zupelnie inaczej pojmujemy sytuację finansowa portu, ja wiem ,że jest niezła.

    • 0 0

  • !!!

    Taaaaaa świetna! Powiedz to pracownikom pracującym za minimalną pensję albo tym zupełnie zwolnionym. Prawda jest taka, że na węglu kasy się nie zbije, ropą obraca Naftoport, a pomysłów na poprawę sytuacji zarząd naszego kochanego portu nie ma. Potrafi tylko jęczęć na kurs dolara. W tak beznadziejnej sytuacji ekonomicznej port nie był od dawna. Za to w sianiu propagandy nasze władze są znakomite. I tylko w tym.

    • 0 0

  • Do SS

    Kiedy ostatni raz byłeś w Gdyni? JA widzę na każdym kroku nowe drogi, wiadukty i mosty. A w Gdańsku? Remont jednego skrzyżowania zaplanowano na dwa lata! PARANOJA! W Gdyni zrobiono już tyle, że Gdańsk zaczyna wyglądać jak murzyńska wiocha cofdająca się w rozwoju. 2 km drogi różowej? Zgadza się, do tego druga nitka wiśniewskiego, kilka dużych węzłów komunikacyjnych, nowe linie trolejbusowe, przedłużenie Estakady Kwiatkowskiego. Modernizacja nabrzeża promowego, drugi co do wielkości terminal promowy na Bałtyku. W Gdańskim porcie brud, smród i ubóstwo. Gdzie te szumnie zachwalane przez ciebie inwestycje? Rzygać mi się chce od twojej goebbelsowskiej propagandy promującej nie zrealizowane marzenia paru idiotów z twojego miasta. Postukaj się w czoło. Pozdrawiam.

    • 0 0

  • do NN

    Co słychać w Gdyni, ano 1,5 km drugiej nitki Wiśniewskiego w 2,5 roku. Trasa Kwiatkowskiego - najdłużej budowany kilometr świata już od 27 lat, narazie zakończenie trasy prosto w krzakach. podobno mają ja kontynuować - słyszę to od 20 zgoła lat. Port w Gdyni haha, gdyby nie Terminal Kontenerowy potencjał Kołobrzegu albo Darłowa, a tak się puszą. jakoś port w Gdyni nie stał sie beneficjentem żadnych środków z UE (Gdańsk dostał 4 dotacje na projekty). O walorach architektonicznych i kulturalnych Gdyni wielokrotnie rozpisywano sie na tym forum, ale wspomnę. Jedyne miasto 200 tys w Polsce z jednym kinem!! Haha kto przy zdrowych zmysłach chciałby inwestować w te chore miasto. Hotele?? Raptem 2, pięciokrotnie mniejszy Sopot ma ich 7, nie wspomnę o Gdańsku 14!! Ale poco w Gdyni hotele, wszyscy turysci wolą pojechać do Gdańska. Przynajmniej jest tam co obejrzeć,a nie gomółkowskie bloki, szarobura Świetojańska i Waszego wiecznie chwalacego sie słońce Bałtyku -pozal sie Boze prezydencine samochwałę.

    • 0 0

  • BB

    Jedno kino? Fakt. Zgroza. Inwestycje w porcie? Wystarczy popatrzeć. Może nie wszystko trzeba robić z funduszy UE? N projekt to i ja mogę kasę dostać. W Gdańsku tylko się projektuje. POtencjał Darłowa? Chyba nie byłeś w Darłowie.
    A jak niedługo ludkowie z Rębiechowa przestaną latać, bo do Gdyni im bliżej będzie, wasze szanowne miasto stanie się miastem wojewódzkim na miarę Kielc. Jedną wielką, nic nie znaczącą dziurą, której prezydent obiecuje inwestycje i na obietnicach kończy. Gdańsk bez europejskich funduszy nie zrobił nic. W Gdyni zrobiono sporo. Może dlatego właśnie Gdynia już w 1997 r. zyskała status miasta europejskiego?

    • 0 0

  • he he kolka dużych węzłow

    Ciekawe bo np przy obwodnicy Gdańsk ma 3 węzły na poziomie (osowa, ikea, auchan).
    Gdynia wszystkie jak na wsi nowe wiadukty wszystkie 1.
    Marina w Gdańsku za pien. UE powstaje narodowe centrumżeglarswa korej to inw. nie ma co porownywać z remontem tej gdyńskiej betonowej ruiny.

    Mi gdyni zaczyna być już żal
    brak inwestycji (jakichkolwiek - Gdynia, kiedyś centrum zakupów, teraz jest handlową
    pustynią, wszystkie wielkie sklepy sieciowe lokują się w Gdańsku), uboga oferta
    kulturalna (wystarczy poczytać piątkowe Co jest grane i porównać co się dzieje
    w Gdańsku czy Sopocie a co w Gdyni), korupcyjne układy we władzach, nachalna
    propaganda Szczurka itp.

    • 0 0

  • Do ss

    ss jesteś najlepszym dowodem na to ile nieszczęśliwych ludzi mieszka w Polsce. Jesteś klinicznym przykładem nieudacznika, człowieka przegranego, który wylewa żale za swoje nieudane życie na forum internetowym. To żałosne, ale rozumiem, że należy tobie współczuć, a nie wyśmiewać. Pamiętaj jednak, że to ty jesteś odpowiedzialny za to, że nie ma już przed tobą żadnych perspektyw. Nikt za ciebie twojego życia nie przegrał - ty to zrobiłeś.

    • 0 0

  • W Pireusie promy stoja tylem do ... burdeli, aby turysci nie musieli daleko chodzic. Czemu tego dworca nie zrobic na terenie Dalmoru. Owszem problem z TIR-ami ale mozna to przepuscic do Chrzanowskiegi, Polska i do estakady. Blizej bedzie do centrum a i nowe wieze tez beda robily wrazenie jak w kilku niemieckich portach na wejsciu. No i to jedno kino w Gdyni bedzie po drodze.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane