• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę

24 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tramwaje na Morenę kursują regularnie od 31 sierpnia i od tego czasu nieustannie pojawią się głosy krytyki w zakresie zmian w komunikacji. Tramwaje na Morenę kursują regularnie od 31 sierpnia i od tego czasu nieustannie pojawią się głosy krytyki w zakresie zmian w komunikacji.

Nowa trasa tramwajowa na Morenę (Piecki-Migowo) wciąż budzi kontrowersje ze względu na nieprzemyślane rozwiązania. Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego proponuje wdrożenie szeregu poprawek, które powinny ułatwić podróż tramwajami oraz przesiadanie się na pętli Siedlce.



Jak oceniasz organizację komunikacji miejskiej po otwarciu trasy na Morenę?

Zgodnie ze Strategią Rozwoju Gdańsk 2030 Plus, działania podejmowane przez jednostki miasta powinny dążyć do poprawy jakości i konkurencyjności transportu zbiorowego w porównaniu z transportem indywidualnym. Zakładane jest, aby w perspektywie najbliższych piętnastu lat udział podróży samochodem osobowym został ograniczony na rzecz zwiększonego udziału podróży pieszych, rowerowych i transportem zbiorowym.

Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

(...)

Na nowej trasie zdiagnozowano następujące problemy, pogarszające jakość i konkurencyjność publicznej komunikacji miejskiej, w stosunku do stanu sprzed otwarcia trasy tramwajowej: wydłużenie czasu przejazdu i spadek komfortu jazdy.

Czas przejazdu uległ wydłużeniu zarówno z powodu dodatkowych przesiadek, jakie zostały wprowadzone po otwarciu inwestycji, jak również z uwagi na mniejszą prędkość komunikacyjną tramwajów niż autobusów przed otwarciem inwestycji.

Rozkładowa prędkość komunikacyjna na odcinku Brętowo zobacz na mapie Gdańska - Siedlce zobacz na mapie Gdańska (prędkość średnia zawierająca czas jazdy i postojów na przystankach i sygnalizacji świetlnej) wynosi obecnie około 17,5 km/h. Z uwagi na notoryczne opóźnienia tramwajów, realna prędkość komunikacyjna (według obliczeń PSSTM) wynosi około 13,1 km/h.

Na odcinku Siedlce - Hucisko zobacz na mapie Gdańska (stan docelowy), rozkładowa prędkość komunikacyjna tramwaju wynosi 15 km/h, a rozkładowa prędkość autobusów wynosiła na tym samym odcinku 25 km/h. Dla pasażerów korzystających z połączeń Jasień - Śródmieście, czas przejazdu (z rezerwą 3 minut na przesiadkę) wzrósł o około 8 minut, czyli o 40 proc.

Czytaj też: ZTM bije się w piersi i zmieni rozkłady jazdy

(...)

Pętla na Siedlcach jest nie tylko niewygodna dla pasażerów, ale trudna w manewrowaniu dla kierowców autobusów. Pętla na Siedlcach jest nie tylko niewygodna dla pasażerów, ale trudna w manewrowaniu dla kierowców autobusów.
Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego proponują jak najszybsze wprowadzenie następujących zmian, które mogą skutkować znaczącą poprawą warunków podróżowania:

- wprowadzenie bezwzględnego priorytetu dla transportu tramwajowego na odcinku Brętowo/Migowo - Hucisko, dzięki czemu będzie można zwiększyć rozkładową prędkość komunikacyjną (zmniejszyć czas przejazdu) oraz zmniejszyć powstające notorycznie opóźnienia (cel: prędkość komunikacyjna na całym odcinku minimum 20 km/h),

- polepszenie koordynacji pomiędzy autobusami i tramwajami na węźle integracyjnym Siedlce, tak aby zminimalizować czas oczekiwania, wprowadzenie stałych i opisanych w rozkładzie jazdy godzin skomunikowań, stworzenie rozwiązania umożliwiającego określenie czasu oczekiwania skomunikowanych linii w razie opóźnienia na jednej z nich (obecnie brak łączności między autobusami i tramwajami) (cel: czas oczekiwania na przesiadkę nie dłuższy niż 2 min),

Niewystarczająca przestrzeń dla pasażerów na pętli Siedlce. Niewystarczająca przestrzeń dla pasażerów na pętli Siedlce.
- usunięcie szyb i ławek na przystankach węzła integracyjnego Siedlce, aby zwiększyć przestrzeń oczekiwania dla pasażerów, wykonanie dodatkowego miejsca oczekiwania (poczekalni) dla pasażerów. W przypadku zmniejszenia czasu oczekiwania (proponowanego punkcie powyżej) ilość koniecznych ławek zostaje zminimalizowana. Możliwe zastosowanie podpórek dla pasażerów stojących na końcach przystanku (cel: poprawa jakości i bezpieczeństwa przesiadek),

- zwiększenie częstotliwości odjazdów linii 4, wprowadzenie całodziennego kursowania przez wszystkie dni tygodnia oraz koordynacja linii z autobusami. Jeżeli nie jest to możliwe, powrót do schematu obsługi autobusami pełnego odcinka. Obecnie pasażerowie z autobusów przesiadają się do zatłoczonych tramwajów i nie mogą liczyć na miejsce siedzące (cel: zwiększenie podaży miejsc w pojazdach na odcinku Siedlce - Hucisko),

- wprowadzenie wyraźnie oznaczonych w rozkładzie jazdy i na wyświetlaczach przystankowych kursów pojazdów dostosowanych do potrzeb osób korzystających z wózków elektrycznych (rampy). Umożliwi to planowanie podróży osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Obecnie tylko około 1/3 tramwajów obsługujących nową linię wyposażona jest w rampy, a pojazdy przypisywane są do linii w sposób losowy (cel: pełna jasność informacji o dostępności pojazdu z rampą),

- wprowadzenie dodatkowego punktu kontrolnego na pętli Siedlce dla systemu informacji pasażerskiej autobusów. Obecnie wjeżdżający pojazd automatycznie zmienia kierunek na wyświetlaczu po otwarciu drzwi na przystanku końcowym, co wywołuje niepotrzebny chaos informacyjny. Pasażerowie oczekujący na przeciwnym przystanku zaczynają przechodzić przez tory, aby wsiąść do autobusu kończącego bieg. Zmiana wyświetlanego krańca dopiero po ruszeniu z przystanku końcowego i przejechaniu na punkt postojowy, byłaby znacznie lepszym rozwiązaniem (cel: brak błędnych informacji na przystanku),

- brakuje zegarów na nowych wyświetlaczach SIP montowanych w wiatach przystankowych, przez co podawane informacje są niepełne. Dodanie niewielkiego zegara cyfrowego nad wyświetlaczami może uzupełnić system informacji (cel: montaż zegarów na każdym z przystanków),

- brak wyświetlaczy SIP na pętli Siedlce, proponujemy montaż brakujących [zgodnie z zapowiedziami GIK tablice SIP mają docelowo się tutaj pojawić - dop. red.]

Czytaj też: Będą zmiany na pętli na Siedlcach

Zdaniem stowarzyszenia na nowej trasie oraz wzdłuż ul. Kartuskiej należy dać tramwajowi priorytet na światłach. Zdaniem stowarzyszenia na nowej trasie oraz wzdłuż ul. Kartuskiej należy dać tramwajowi priorytet na światłach.
W dłuższej perspektywie członkowie Stowarzyszenia proponują wprowadzenie daleko idących zmian:

- dostosowanie przystanków do obsługi pojazdów niskopodłogowych, bez konieczności wysuwania rampy dla osób niepełnosprawnych. W tym celu należy podnieść wysokość krawędzi przystanku z obecnego poziomu 22 cm do przynajmniej 30 cm ponad poziom główki szyny (najlepiej do 35 cm, co jest poziomem podłogi tramwaju). Aby wykonać proponowaną modyfikację, należy również dostosować tabor do możliwości otwarcia drzwi podczas obsługi wysokiego przystanku (modyfikacja systemu otwierania środkowych drzwi w wagonach N8C).

Estakada tramwajowa z ograniczeniem prędkości do 15 km/h. Estakada tramwajowa z ograniczeniem prędkości do 15 km/h.
- przebudowa rozwiązań torowych na estakadzie prowadzącej do przystanku PKM Brętowo. Proponuje się zastosowanie rozwiązań wykorzystywanych na kolei, z wykorzystaniem szyn odbojnicowych, zabezpieczających wykolejony wagon przez niekontrolowanym zjazdem poza obręb estakady. Dzięki temu będzie możliwe bezpieczne prowadzenie ruchu tramwajów z pełną prędkością,

- przebudowa rozjazdów z zastosowaniem krzyżownic głębokorowkowych i zwrotnic ryglowanych oraz zmiany w "Instrukcji dla kierowców i motorniczych ZKM Gdańsk". Umożliwi to zwiększenie dopuszczalnej prędkości na rozjazdach i skrzyżowania torów z obecnej 10 km/h do maksymalnej zgodnej z geometrią toru,

- przebudowa pętli Siedlce. Z uwagi na brak miejsca uznajemy że niemożliwe jest poprawne prowadzenie przesiadek w schemacie drzwi w drzwi. Jednak możliwe byłoby przesunięcie przystanku końcowego dla autobusów poza przystanki tramwajowe i wykonanie osobnego przystanku ze strefą dojścia poniżej 50 m. Jednocześnie proponujemy wykonanie całościowego przykrycia węzła przesiadkowego dachem, aby zwiększyć komfort poruszania się po przystankach i zrezygnować z podpór lokalnych daszków ograniczających przestrzeń peronową.

Niektórych z wymienionych elementów, stanowiących utrudnienia w poruszaniu się transportem zbiorowym, nie da się zminimalizować bez zmiany schematu działania systemu komunikacji publicznej. Z uwagi na to, że w wielu miastach istnieją doskonale działające systemy oferujące podróże bezpośrednie, jak również wzorowe sieci przesiadkowe, nie chcemy wywoływać dyskusji nad celowością zmiany wybranego modelu przesiadkowego.

Czytaj też: Tramwaj na Morenę: między 4 minus a 3 z dużym plusem

Spotkanie ws. zmian w komunikacji miejskiej

25 września o godz. 18 w szkole podstawowej przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska odbędzie się spotkanie ws. wprowadzonych zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę. W spotkaniu obecność zapowiedzieli Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej oraz Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5

Opinie (248) 10 zablokowanych

  • (1)

    pętla Siedlce to kompletna porażka....167 niech chociaż jeździ do centrum

    • 62 4

    • Pętla Siedlce

      Zgadzam się.Ta cała pętla to szalony sen wariata ! Chyba powstała w pijanym widzie ! Kierowcy autobusów muszą zdrowo się tam namanewrować ! A po drugie, jak można było odciąć południowe dzielnice Gdańska ( Jasień , Karczemki ) od bezpośredniego dojazdu autobusem do centrum , do Dworca Głównego ! A co to będzie zimą ? Strach pomyśleć .....
      Przywrócić 167 do Centrum !!!!!!!

      • 16 0

  • Szkoda, ze jeżdżą tam stare poniemieckie graty (5)

    Tyle kasy unijnej wywalone a dobry efakt psują te starocie ponad 30 letnie, jesteśmy państwem drugiej kategorii bo nie stać nas na zakup nowoczesnych pojazdów np. Pesy, a przecież jest tyle środków unijnych!

    • 12 25

    • na razie Pesa popełniła jeden nowoczesny tramwaj

      reszta to odchudzone konstrukcje kolejowe

      • 8 3

    • spoko, (3)

      ostatnio JAZZ DUO jezdza nawet na szóstce, wiec najwyraźniej na Morenie jest ich nadmiar

      • 7 0

      • (2)

        Raptem raz na jakiś czas przejedzie jeden Jazz przez Chełm. Tylko czemu nie są one na 12 tce jak było przed uruchomieniem linii tylko na 10 tce

        • 3 1

        • zeby ladniej wygladalo na PKM Brętowo (1)

          trasa bardziej polityczna

          • 7 1

          • no to trzeba zmienić, 12 do PKM

            • 1 0

  • Do centrum tym badziewiem z Moreny jedzie sie prawie 30 min, to skandal

    • 44 4

  • Średnia prędkość tramwaju 15 km/h autobusu 25 km/h. (11)

    Czyli widać czarno na białym, że budowanie linii tramwajowych to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Lepiej budować buspasy, bo autobus jest wyraźnie dużo szybszym środkiem transportu.

    • 69 9

    • to tylko efekt priorytetu dla samochodów (8)

      gdyby tramwaj miał priorytet, to średnia prędkość byłaby wyższa, niż obecna autobusu

      • 16 10

      • (5)

        W licznych miastach buduje się tzw "szybkie tramwaje". Tam tramwaj nie staje na czerwonym nigdy.

        • 14 3

        • A co będzie jak ten szybki tramwaj dogoni ten normalny? (4)

          Zjedzie na lewy tor i go wyprzedzi?

          • 9 6

          • "szybkie tramwaje" jeżdżą na osobnych trasach (3)

            każdy wóz szynowy ma tam priorytet i nie czeka na możliwość kontynuacji jazdy

            • 7 2

            • nie to nie prawda (2)

              szybki tramwaj = wydzielone torowisko (nie w jezdni) + brak czerwonego światła

              • 2 0

              • tak, wydzielone torowisko (1)

                nie, niekoniecznie musi być bezkolizyjne. Czasem wystarczy absolutny priorytet na światłach.

                • 2 0

              • aby był szybki, musi mieć osobne torowisko, najlepiej ogrodzone

                i zdecydowanie mniej przystanków

                • 3 0

      • Tramwaj na Kartuskiej jedzie tą samą trasą co autobus, ma te same światła.

        Problemem jest zbyt duża ilość przystanków tramwajowych.

        • 11 1

      • A gdzie ten priorytet dla samochodów?

        Od Kartuskiej do Niedźwiednika światła są tak ustawione, że samochody zawsze trafiają na czerwone.

        • 5 0

    • Kierowca (1)

      Zobaczymy co będzie za 20 lat kiedy trzeba będzie remontować te torowiska i nie będzie na to pieniędzy. Należy budować buspasy i to jest najlepsze rozwiązanie i najtaniej.Kiedy tramwaje dostaną priorytet to będziemy stać w jeszcze większych korkach

      • 4 7

      • to się przesiądziesz na tramwaj

        przez trzęsienie d*pą o korki teraz tramwaj jest wolniejszy od roweru

        • 4 1

  • (4)

    "usunięcie szyb i ławek na przystankach węzła integracyjnego Siedlce, aby zwiększyć przestrzeń oczekiwania dla pasażerów"
    czy ci "ekperci" korzystali kiedyś z komunikacji miejskiej? chyba nie bo wiedzieliby jaką zaletę ma taka szyba np. w przypadku silnej śnieżycy podczas oczekiwania na transport.

    • 33 7

    • czekasz 2 min a śnieżyce masz raz w roku. (2)

      • 5 10

      • czekasz 2 min?

        • 6 2

      • chciałbym tyle czekać...

        albo przynajmniej żeby "środki transportu" przyjeżdżały z takim marginesem opóźnienia
        nie 10 min wcześniej czy 15 min poźniej

        • 5 0

    • Widać po 200 słowach zapał do czytania opadł

      Na końcu jest napisane, że stanem docelowym powinno być przykrycie całości dachem. Takie rozwiązania są w PL, na przykład na węźle integracyjnym Młociny w Warszawie.

      • 15 1

  • express tramwaj (1)

    Dlaczego nie zrobić linii expresowej. Zartrzymuje się co któryś przystanek. Ja na przykład jak chcę sobie jechać wygodnie na siedząco w godzibach szczytu idę na piechotę 2 przystanki na pętlę na Chełmie i wsiadam w 11

    • 10 3

    • Ekspresowy to da się zrobić autobus, ale nie tramwaj.

      Ten szybki tramwaj dogoni ten normalny i raczej go nie wyprzedzi, tylko będzie się wlókł za nim.

      • 16 2

  • (2)

    Brakuje w artykule ustosunkowania sie miasta do proponowanych zmian. Co do samych zmian to mozna je tylko poprzec.

    • 25 3

    • Bo na takie ustosunkowanie się pewnie trzeba będzie poczekać miesiąc.

      • 4 0

    • Zomkowski

      Brakuje opinii bo członkiem tego stowarzyszenia jest z-ca dyrektora ZTM Pan Zomkowski - to wszystko ustawa. He he

      • 2 0

  • Siedlce

    Problemem jest tez nadmierna liczba przystanków tramwajowych na Siedlcach. Tramwaj nie ma szans sie rozpędzić, a dodatkowo zatrzymują go światła i kierowcy wyjeżdżający z ulic podporządkowanych. W konsekwencji przejazd z pętli na siedlcach do przystanku powstańców warszawskich (dawniej pohulanka) moze zając nawet 15 min

    • 39 2

  • musze jeździć autem bo (6)

    rozwożę dwójke dzieci do żłobka i przedszkola. Nie wyobrażam sobie robić tego komunikacją z przesiadkami a potem zdążyć jeszcze do pracy.

    • 58 7

    • (1)

      kłopot w tym, że Twoimi dziećmi zasłaniają się ci, którzy rozwożą telefon i słuchawki do swojego biurka.

      • 14 3

      • nawet bez dzieci nie jestem w stanie korzystać z tej upośledzonej komunikacji

        dojazd do klienta /pracy / urzędu autem wraz ze znalezieniem miejsca parkingowego - 20 min
        dojazd do klienta "cudownym środkiem" od 30 do 60 min...
        ah zapomniałbym, z racji wspaniałych przesiadek muszę jeszcze doliczyć od 10 do 20 min...

        • 12 3

    • do ukończenia studiów bedziesz ich rozwoził ? (1)

      • 11 6

      • do emerytury

        • 11 1

    • Po co było posyłać dzieci do szkoły na drugim końcu miasta?

      Do kogo teraz pretensje?

      • 10 12

    • Święte słowa - czy decydenci wiedza jak wygląda dzień normalnej rodziny???

      • 4 1

  • 174 (2)

    długi autobus 174 jeżdzi na Chełm pusty ,154 na pełne i tak wszyscy wysiadają na Przemyskiej a na Siedlce dalej pusty super ? kto tam siedzi

    • 17 2

    • 154 to nie ta trasa...

      • 5 1

    • Rozwiązanie jest proste.

      Pierwszą linię trzeba zlikwidować, drugą skrócić do Przemyskiej.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane