• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę

24 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tramwaje na Morenę kursują regularnie od 31 sierpnia i od tego czasu nieustannie pojawią się głosy krytyki w zakresie zmian w komunikacji. Tramwaje na Morenę kursują regularnie od 31 sierpnia i od tego czasu nieustannie pojawią się głosy krytyki w zakresie zmian w komunikacji.

Nowa trasa tramwajowa na Morenę (Piecki-Migowo) wciąż budzi kontrowersje ze względu na nieprzemyślane rozwiązania. Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego proponuje wdrożenie szeregu poprawek, które powinny ułatwić podróż tramwajami oraz przesiadanie się na pętli Siedlce.



Jak oceniasz organizację komunikacji miejskiej po otwarciu trasy na Morenę?

Zgodnie ze Strategią Rozwoju Gdańsk 2030 Plus, działania podejmowane przez jednostki miasta powinny dążyć do poprawy jakości i konkurencyjności transportu zbiorowego w porównaniu z transportem indywidualnym. Zakładane jest, aby w perspektywie najbliższych piętnastu lat udział podróży samochodem osobowym został ograniczony na rzecz zwiększonego udziału podróży pieszych, rowerowych i transportem zbiorowym.

Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

(...)

Na nowej trasie zdiagnozowano następujące problemy, pogarszające jakość i konkurencyjność publicznej komunikacji miejskiej, w stosunku do stanu sprzed otwarcia trasy tramwajowej: wydłużenie czasu przejazdu i spadek komfortu jazdy.

Czas przejazdu uległ wydłużeniu zarówno z powodu dodatkowych przesiadek, jakie zostały wprowadzone po otwarciu inwestycji, jak również z uwagi na mniejszą prędkość komunikacyjną tramwajów niż autobusów przed otwarciem inwestycji.

Rozkładowa prędkość komunikacyjna na odcinku Brętowo zobacz na mapie Gdańska - Siedlce zobacz na mapie Gdańska (prędkość średnia zawierająca czas jazdy i postojów na przystankach i sygnalizacji świetlnej) wynosi obecnie około 17,5 km/h. Z uwagi na notoryczne opóźnienia tramwajów, realna prędkość komunikacyjna (według obliczeń PSSTM) wynosi około 13,1 km/h.

Na odcinku Siedlce - Hucisko zobacz na mapie Gdańska (stan docelowy), rozkładowa prędkość komunikacyjna tramwaju wynosi 15 km/h, a rozkładowa prędkość autobusów wynosiła na tym samym odcinku 25 km/h. Dla pasażerów korzystających z połączeń Jasień - Śródmieście, czas przejazdu (z rezerwą 3 minut na przesiadkę) wzrósł o około 8 minut, czyli o 40 proc.

Czytaj też: ZTM bije się w piersi i zmieni rozkłady jazdy

(...)

Pętla na Siedlcach jest nie tylko niewygodna dla pasażerów, ale trudna w manewrowaniu dla kierowców autobusów. Pętla na Siedlcach jest nie tylko niewygodna dla pasażerów, ale trudna w manewrowaniu dla kierowców autobusów.
Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego proponują jak najszybsze wprowadzenie następujących zmian, które mogą skutkować znaczącą poprawą warunków podróżowania:

- wprowadzenie bezwzględnego priorytetu dla transportu tramwajowego na odcinku Brętowo/Migowo - Hucisko, dzięki czemu będzie można zwiększyć rozkładową prędkość komunikacyjną (zmniejszyć czas przejazdu) oraz zmniejszyć powstające notorycznie opóźnienia (cel: prędkość komunikacyjna na całym odcinku minimum 20 km/h),

- polepszenie koordynacji pomiędzy autobusami i tramwajami na węźle integracyjnym Siedlce, tak aby zminimalizować czas oczekiwania, wprowadzenie stałych i opisanych w rozkładzie jazdy godzin skomunikowań, stworzenie rozwiązania umożliwiającego określenie czasu oczekiwania skomunikowanych linii w razie opóźnienia na jednej z nich (obecnie brak łączności między autobusami i tramwajami) (cel: czas oczekiwania na przesiadkę nie dłuższy niż 2 min),

Niewystarczająca przestrzeń dla pasażerów na pętli Siedlce. Niewystarczająca przestrzeń dla pasażerów na pętli Siedlce.
- usunięcie szyb i ławek na przystankach węzła integracyjnego Siedlce, aby zwiększyć przestrzeń oczekiwania dla pasażerów, wykonanie dodatkowego miejsca oczekiwania (poczekalni) dla pasażerów. W przypadku zmniejszenia czasu oczekiwania (proponowanego punkcie powyżej) ilość koniecznych ławek zostaje zminimalizowana. Możliwe zastosowanie podpórek dla pasażerów stojących na końcach przystanku (cel: poprawa jakości i bezpieczeństwa przesiadek),

- zwiększenie częstotliwości odjazdów linii 4, wprowadzenie całodziennego kursowania przez wszystkie dni tygodnia oraz koordynacja linii z autobusami. Jeżeli nie jest to możliwe, powrót do schematu obsługi autobusami pełnego odcinka. Obecnie pasażerowie z autobusów przesiadają się do zatłoczonych tramwajów i nie mogą liczyć na miejsce siedzące (cel: zwiększenie podaży miejsc w pojazdach na odcinku Siedlce - Hucisko),

- wprowadzenie wyraźnie oznaczonych w rozkładzie jazdy i na wyświetlaczach przystankowych kursów pojazdów dostosowanych do potrzeb osób korzystających z wózków elektrycznych (rampy). Umożliwi to planowanie podróży osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Obecnie tylko około 1/3 tramwajów obsługujących nową linię wyposażona jest w rampy, a pojazdy przypisywane są do linii w sposób losowy (cel: pełna jasność informacji o dostępności pojazdu z rampą),

- wprowadzenie dodatkowego punktu kontrolnego na pętli Siedlce dla systemu informacji pasażerskiej autobusów. Obecnie wjeżdżający pojazd automatycznie zmienia kierunek na wyświetlaczu po otwarciu drzwi na przystanku końcowym, co wywołuje niepotrzebny chaos informacyjny. Pasażerowie oczekujący na przeciwnym przystanku zaczynają przechodzić przez tory, aby wsiąść do autobusu kończącego bieg. Zmiana wyświetlanego krańca dopiero po ruszeniu z przystanku końcowego i przejechaniu na punkt postojowy, byłaby znacznie lepszym rozwiązaniem (cel: brak błędnych informacji na przystanku),

- brakuje zegarów na nowych wyświetlaczach SIP montowanych w wiatach przystankowych, przez co podawane informacje są niepełne. Dodanie niewielkiego zegara cyfrowego nad wyświetlaczami może uzupełnić system informacji (cel: montaż zegarów na każdym z przystanków),

- brak wyświetlaczy SIP na pętli Siedlce, proponujemy montaż brakujących [zgodnie z zapowiedziami GIK tablice SIP mają docelowo się tutaj pojawić - dop. red.]

Czytaj też: Będą zmiany na pętli na Siedlcach

Zdaniem stowarzyszenia na nowej trasie oraz wzdłuż ul. Kartuskiej należy dać tramwajowi priorytet na światłach. Zdaniem stowarzyszenia na nowej trasie oraz wzdłuż ul. Kartuskiej należy dać tramwajowi priorytet na światłach.
W dłuższej perspektywie członkowie Stowarzyszenia proponują wprowadzenie daleko idących zmian:

- dostosowanie przystanków do obsługi pojazdów niskopodłogowych, bez konieczności wysuwania rampy dla osób niepełnosprawnych. W tym celu należy podnieść wysokość krawędzi przystanku z obecnego poziomu 22 cm do przynajmniej 30 cm ponad poziom główki szyny (najlepiej do 35 cm, co jest poziomem podłogi tramwaju). Aby wykonać proponowaną modyfikację, należy również dostosować tabor do możliwości otwarcia drzwi podczas obsługi wysokiego przystanku (modyfikacja systemu otwierania środkowych drzwi w wagonach N8C).

Estakada tramwajowa z ograniczeniem prędkości do 15 km/h. Estakada tramwajowa z ograniczeniem prędkości do 15 km/h.
- przebudowa rozwiązań torowych na estakadzie prowadzącej do przystanku PKM Brętowo. Proponuje się zastosowanie rozwiązań wykorzystywanych na kolei, z wykorzystaniem szyn odbojnicowych, zabezpieczających wykolejony wagon przez niekontrolowanym zjazdem poza obręb estakady. Dzięki temu będzie możliwe bezpieczne prowadzenie ruchu tramwajów z pełną prędkością,

- przebudowa rozjazdów z zastosowaniem krzyżownic głębokorowkowych i zwrotnic ryglowanych oraz zmiany w "Instrukcji dla kierowców i motorniczych ZKM Gdańsk". Umożliwi to zwiększenie dopuszczalnej prędkości na rozjazdach i skrzyżowania torów z obecnej 10 km/h do maksymalnej zgodnej z geometrią toru,

- przebudowa pętli Siedlce. Z uwagi na brak miejsca uznajemy że niemożliwe jest poprawne prowadzenie przesiadek w schemacie drzwi w drzwi. Jednak możliwe byłoby przesunięcie przystanku końcowego dla autobusów poza przystanki tramwajowe i wykonanie osobnego przystanku ze strefą dojścia poniżej 50 m. Jednocześnie proponujemy wykonanie całościowego przykrycia węzła przesiadkowego dachem, aby zwiększyć komfort poruszania się po przystankach i zrezygnować z podpór lokalnych daszków ograniczających przestrzeń peronową.

Niektórych z wymienionych elementów, stanowiących utrudnienia w poruszaniu się transportem zbiorowym, nie da się zminimalizować bez zmiany schematu działania systemu komunikacji publicznej. Z uwagi na to, że w wielu miastach istnieją doskonale działające systemy oferujące podróże bezpośrednie, jak również wzorowe sieci przesiadkowe, nie chcemy wywoływać dyskusji nad celowością zmiany wybranego modelu przesiadkowego.

Czytaj też: Tramwaj na Morenę: między 4 minus a 3 z dużym plusem

Spotkanie ws. zmian w komunikacji miejskiej

25 września o godz. 18 w szkole podstawowej przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska odbędzie się spotkanie ws. wprowadzonych zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę. W spotkaniu obecność zapowiedzieli Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej oraz Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5

Opinie (248) 10 zablokowanych

  • Złodzieje!

    Oddajcie 174 jego starą trasę!

    • 13 6

  • Trasa tramwajowa powinna byc wydluzona o Chelm i bardziej poludniowe dzielnice .

    No i kiedy wreszcie bedzie jeden bilet na autobusy,tramwaje i kolej w calym trojmiescie?

    • 13 1

  • Autobus 167

    do centrum (dworzec PKP). Tam nawróci przy "zieleniaku" i z powrotem na Siedlce. I tego oczekują pasażerowie.

    • 36 5

  • Poprawa? (1)

    Jaka to poprawa, jeżeli trzeba jechać okrążając pól Gdańska ( np z Migowa do Wrzeszcza)

    • 19 3

    • Prawda

      To jest prawda. Połączenie z Migowa do Wrzeszcza to prawdziwy skandal.

      • 9 0

  • To jeszcze Adamowicz nie wpadł na to, że wszelkie problemy rozwiązuje METRO?

    • 15 1

  • eeee tam, rower! (1)

    • 4 7

    • Matka z dwójką dzieci, z tornistrami i ekwipunkiem do pracy - rower ? Lubię, jeżdżę, ale nie przesadzaj. W ten sposób to: na wakacje do Egiptu - rowerem.

      • 8 1

  • Trochę za dużo zmian ci sympatycy proponują

    Znajadz życie to może jedna lub dwie rzeczy zmienia

    • 3 5

  • Czy nie powinno byc dodatkowego przystanku tramwajowego na Morenie na wysokosci pomiedzy Mc Donaldem a przychodnia?

    • 4 13

  • 127 i 129 - żenada (1)

    Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej oraz Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów powinni sami sobie pojeździć z Moreny do Wrzeszcza - autobusami nie swoimi brykami. Wówczas wszystko będzie jasne i klarowne - zwłaszcza rano i w godzinach powrotu z pracy!!!
    To żenada, że trzeba aż organizować spotkania, gołym okiem widać, że tramwaj do Gdańska nie zastąpi autobusów do Wrzeszcza i na Zaspę (np. 127).

    • 30 2

    • Przynajmniej jeden z wymienionych nie ma bryki!

      Trwasz w błędzie, mieszkanko.

      • 1 5

  • Mozna podjechac 129 oraz 127 z Migowa

    • 2 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane