• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę

24 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tramwaje na Morenę kursują regularnie od 31 sierpnia i od tego czasu nieustannie pojawią się głosy krytyki w zakresie zmian w komunikacji. Tramwaje na Morenę kursują regularnie od 31 sierpnia i od tego czasu nieustannie pojawią się głosy krytyki w zakresie zmian w komunikacji.

Nowa trasa tramwajowa na Morenę (Piecki-Migowo) wciąż budzi kontrowersje ze względu na nieprzemyślane rozwiązania. Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego proponuje wdrożenie szeregu poprawek, które powinny ułatwić podróż tramwajami oraz przesiadanie się na pętli Siedlce.



Jak oceniasz organizację komunikacji miejskiej po otwarciu trasy na Morenę?

Zgodnie ze Strategią Rozwoju Gdańsk 2030 Plus, działania podejmowane przez jednostki miasta powinny dążyć do poprawy jakości i konkurencyjności transportu zbiorowego w porównaniu z transportem indywidualnym. Zakładane jest, aby w perspektywie najbliższych piętnastu lat udział podróży samochodem osobowym został ograniczony na rzecz zwiększonego udziału podróży pieszych, rowerowych i transportem zbiorowym.

Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

(...)

Na nowej trasie zdiagnozowano następujące problemy, pogarszające jakość i konkurencyjność publicznej komunikacji miejskiej, w stosunku do stanu sprzed otwarcia trasy tramwajowej: wydłużenie czasu przejazdu i spadek komfortu jazdy.

Czas przejazdu uległ wydłużeniu zarówno z powodu dodatkowych przesiadek, jakie zostały wprowadzone po otwarciu inwestycji, jak również z uwagi na mniejszą prędkość komunikacyjną tramwajów niż autobusów przed otwarciem inwestycji.

Rozkładowa prędkość komunikacyjna na odcinku Brętowo zobacz na mapie Gdańska - Siedlce zobacz na mapie Gdańska (prędkość średnia zawierająca czas jazdy i postojów na przystankach i sygnalizacji świetlnej) wynosi obecnie około 17,5 km/h. Z uwagi na notoryczne opóźnienia tramwajów, realna prędkość komunikacyjna (według obliczeń PSSTM) wynosi około 13,1 km/h.

Na odcinku Siedlce - Hucisko zobacz na mapie Gdańska (stan docelowy), rozkładowa prędkość komunikacyjna tramwaju wynosi 15 km/h, a rozkładowa prędkość autobusów wynosiła na tym samym odcinku 25 km/h. Dla pasażerów korzystających z połączeń Jasień - Śródmieście, czas przejazdu (z rezerwą 3 minut na przesiadkę) wzrósł o około 8 minut, czyli o 40 proc.

Czytaj też: ZTM bije się w piersi i zmieni rozkłady jazdy

(...)

Pętla na Siedlcach jest nie tylko niewygodna dla pasażerów, ale trudna w manewrowaniu dla kierowców autobusów. Pętla na Siedlcach jest nie tylko niewygodna dla pasażerów, ale trudna w manewrowaniu dla kierowców autobusów.
Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego proponują jak najszybsze wprowadzenie następujących zmian, które mogą skutkować znaczącą poprawą warunków podróżowania:

- wprowadzenie bezwzględnego priorytetu dla transportu tramwajowego na odcinku Brętowo/Migowo - Hucisko, dzięki czemu będzie można zwiększyć rozkładową prędkość komunikacyjną (zmniejszyć czas przejazdu) oraz zmniejszyć powstające notorycznie opóźnienia (cel: prędkość komunikacyjna na całym odcinku minimum 20 km/h),

- polepszenie koordynacji pomiędzy autobusami i tramwajami na węźle integracyjnym Siedlce, tak aby zminimalizować czas oczekiwania, wprowadzenie stałych i opisanych w rozkładzie jazdy godzin skomunikowań, stworzenie rozwiązania umożliwiającego określenie czasu oczekiwania skomunikowanych linii w razie opóźnienia na jednej z nich (obecnie brak łączności między autobusami i tramwajami) (cel: czas oczekiwania na przesiadkę nie dłuższy niż 2 min),

Niewystarczająca przestrzeń dla pasażerów na pętli Siedlce. Niewystarczająca przestrzeń dla pasażerów na pętli Siedlce.
- usunięcie szyb i ławek na przystankach węzła integracyjnego Siedlce, aby zwiększyć przestrzeń oczekiwania dla pasażerów, wykonanie dodatkowego miejsca oczekiwania (poczekalni) dla pasażerów. W przypadku zmniejszenia czasu oczekiwania (proponowanego punkcie powyżej) ilość koniecznych ławek zostaje zminimalizowana. Możliwe zastosowanie podpórek dla pasażerów stojących na końcach przystanku (cel: poprawa jakości i bezpieczeństwa przesiadek),

- zwiększenie częstotliwości odjazdów linii 4, wprowadzenie całodziennego kursowania przez wszystkie dni tygodnia oraz koordynacja linii z autobusami. Jeżeli nie jest to możliwe, powrót do schematu obsługi autobusami pełnego odcinka. Obecnie pasażerowie z autobusów przesiadają się do zatłoczonych tramwajów i nie mogą liczyć na miejsce siedzące (cel: zwiększenie podaży miejsc w pojazdach na odcinku Siedlce - Hucisko),

- wprowadzenie wyraźnie oznaczonych w rozkładzie jazdy i na wyświetlaczach przystankowych kursów pojazdów dostosowanych do potrzeb osób korzystających z wózków elektrycznych (rampy). Umożliwi to planowanie podróży osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Obecnie tylko około 1/3 tramwajów obsługujących nową linię wyposażona jest w rampy, a pojazdy przypisywane są do linii w sposób losowy (cel: pełna jasność informacji o dostępności pojazdu z rampą),

- wprowadzenie dodatkowego punktu kontrolnego na pętli Siedlce dla systemu informacji pasażerskiej autobusów. Obecnie wjeżdżający pojazd automatycznie zmienia kierunek na wyświetlaczu po otwarciu drzwi na przystanku końcowym, co wywołuje niepotrzebny chaos informacyjny. Pasażerowie oczekujący na przeciwnym przystanku zaczynają przechodzić przez tory, aby wsiąść do autobusu kończącego bieg. Zmiana wyświetlanego krańca dopiero po ruszeniu z przystanku końcowego i przejechaniu na punkt postojowy, byłaby znacznie lepszym rozwiązaniem (cel: brak błędnych informacji na przystanku),

- brakuje zegarów na nowych wyświetlaczach SIP montowanych w wiatach przystankowych, przez co podawane informacje są niepełne. Dodanie niewielkiego zegara cyfrowego nad wyświetlaczami może uzupełnić system informacji (cel: montaż zegarów na każdym z przystanków),

- brak wyświetlaczy SIP na pętli Siedlce, proponujemy montaż brakujących [zgodnie z zapowiedziami GIK tablice SIP mają docelowo się tutaj pojawić - dop. red.]

Czytaj też: Będą zmiany na pętli na Siedlcach

Zdaniem stowarzyszenia na nowej trasie oraz wzdłuż ul. Kartuskiej należy dać tramwajowi priorytet na światłach. Zdaniem stowarzyszenia na nowej trasie oraz wzdłuż ul. Kartuskiej należy dać tramwajowi priorytet na światłach.
W dłuższej perspektywie członkowie Stowarzyszenia proponują wprowadzenie daleko idących zmian:

- dostosowanie przystanków do obsługi pojazdów niskopodłogowych, bez konieczności wysuwania rampy dla osób niepełnosprawnych. W tym celu należy podnieść wysokość krawędzi przystanku z obecnego poziomu 22 cm do przynajmniej 30 cm ponad poziom główki szyny (najlepiej do 35 cm, co jest poziomem podłogi tramwaju). Aby wykonać proponowaną modyfikację, należy również dostosować tabor do możliwości otwarcia drzwi podczas obsługi wysokiego przystanku (modyfikacja systemu otwierania środkowych drzwi w wagonach N8C).

Estakada tramwajowa z ograniczeniem prędkości do 15 km/h. Estakada tramwajowa z ograniczeniem prędkości do 15 km/h.
- przebudowa rozwiązań torowych na estakadzie prowadzącej do przystanku PKM Brętowo. Proponuje się zastosowanie rozwiązań wykorzystywanych na kolei, z wykorzystaniem szyn odbojnicowych, zabezpieczających wykolejony wagon przez niekontrolowanym zjazdem poza obręb estakady. Dzięki temu będzie możliwe bezpieczne prowadzenie ruchu tramwajów z pełną prędkością,

- przebudowa rozjazdów z zastosowaniem krzyżownic głębokorowkowych i zwrotnic ryglowanych oraz zmiany w "Instrukcji dla kierowców i motorniczych ZKM Gdańsk". Umożliwi to zwiększenie dopuszczalnej prędkości na rozjazdach i skrzyżowania torów z obecnej 10 km/h do maksymalnej zgodnej z geometrią toru,

- przebudowa pętli Siedlce. Z uwagi na brak miejsca uznajemy że niemożliwe jest poprawne prowadzenie przesiadek w schemacie drzwi w drzwi. Jednak możliwe byłoby przesunięcie przystanku końcowego dla autobusów poza przystanki tramwajowe i wykonanie osobnego przystanku ze strefą dojścia poniżej 50 m. Jednocześnie proponujemy wykonanie całościowego przykrycia węzła przesiadkowego dachem, aby zwiększyć komfort poruszania się po przystankach i zrezygnować z podpór lokalnych daszków ograniczających przestrzeń peronową.

Niektórych z wymienionych elementów, stanowiących utrudnienia w poruszaniu się transportem zbiorowym, nie da się zminimalizować bez zmiany schematu działania systemu komunikacji publicznej. Z uwagi na to, że w wielu miastach istnieją doskonale działające systemy oferujące podróże bezpośrednie, jak również wzorowe sieci przesiadkowe, nie chcemy wywoływać dyskusji nad celowością zmiany wybranego modelu przesiadkowego.

Czytaj też: Tramwaj na Morenę: między 4 minus a 3 z dużym plusem

Spotkanie ws. zmian w komunikacji miejskiej

25 września o godz. 18 w szkole podstawowej przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska odbędzie się spotkanie ws. wprowadzonych zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę. W spotkaniu obecność zapowiedzieli Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej oraz Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5

Opinie (248) 10 zablokowanych

  • dlaczego oni żądają chleba? czy nie mogą jeść ciastek! (1)

    to nie ja to Maria Antoni ale skrócono ją o głowę

    • 5 2

    • wszyscy się mądrzą a aluzji nie zrozumieli

      skoro taką doskonałą linię tramwajową im wybudowano to dlaczego oni żądają tych starych smrodliwych autobusów.

      Oczywiscie "o głowę" ktoś zostanie skrócony. to tylko kwestia czasu

      • 1 0

  • Z Niedzwiednika (1)

    Mam uwagi do tego planu komunikacyjnego.
    Dojeżdżam z Niedźwiednika do Bramy Wyżynnej o różnych porach. Poprzednio korzystałęm autobusów 142, 183 i 210. Po zamknięciu przystanku na Targu Rakowym muszę wysiadać na Nowych Ogrodach i cwałować po wertepach przez Hucisko. Rozumie że jak ma być lepiej to najpierw musi być gorzej. Jestem zmuszony do korzystania z autobusu 184 lub do przesiadek na tramwaj na Warneńskiej co oczywiście wydłuża przejazd. Czekam na ponowne otwarcie przystanku Hucisko. A swoją drogą dlaczego szanowni planiści nie wzieli pod uwagę przedłużenie linii tramwajowej aż do Slowackiego?

    • 10 3

    • Słowacki był w konflikcie z Mickiewiczem, poszło chyba o tramwaje

      wygrał Mickiewicz, Słowackiemu zostały powozy

      • 1 0

  • (2)

    codziennie dojeżdżam do pracy z Kartuskiej na Matarnię to jakiś koszmar, pracuję na dwie zmiany.Powrót wieczorem z pracy zajmuje mi 1,5 godziny czy to jest normalne? z Matarni zjeżdżam do Potokowej a tam 25 minut czekam łaskawie na 184 a potem na Morenie 15 minut na tramwaj to jakiś obłęd.Dajcie jakieś konkretne połączenie aby ułatwić ludziom powrót po pracy do domu!!!!!!!

    • 16 0

    • Samochód

      samochód samochód

      • 3 1

    • Tylko rower lub wrotki mogą cię uratować

      • 0 1

  • KURSY 168 NAWET BEZ JEDNEGO PASAŻERA !!! (3)

    codziennie rano po 5-ej czekam na pętli Siedlce na tramwaj w kierunku Centrum .... od poniedziałku obserwuję autobus linii 168, który odjeżdża z pętli Siedlce o 5.11 w kierunku Kiełpina .... Przez ostatnie 4 dni na pętli nie wsiadł do niego ŻADEN pasażer !!!! (autobus rozpoczyna trasę od pętli, a nie z Wrzeszcza) Wcześniej tego autobusu nie było, więc jego pojawienie się w rozkładzie, to chyba skutek "poprawek" w rozkładach jazdy wprowadzonych przez ZTM od 21 września .....Po co ten autobus, który od pętli wozi tylko powietrze, zamiast pasażerów .... Przecież zmiany wprowadzone od poniedziałku przez ZTM miały być wynikiem korekt wcześniejszych niedoszacowań, co do ilości pasażerów .... a tu AUTOBUS-WIDMO, którego nikt na "cudownym" węźle przesiadkowym nie potrzebuje ..... Chyba kolejny autobus "niezgrany" z tramwajami ... Oj, "mędrcy"z ZTM-u.... Chyba znowu trzeba będzie robić korektę korekty rozkładu jazdy! Aż strach się bać, co tym razem wymyślicie ...

    • 19 4

    • (1)

      Pewnie dlatego, że autobus musi pojechać do Kiełpina żeby zabrać stamtąd ludzi. Z nieba tam nie spadnie.

      • 7 0

      • Wystarczylby pierwszy kurs

        Z dworca.

        • 2 0

    • może jakaś łapanka na pasażera...

      • 0 0

  • jeździłam z Kolumba do dworca pks 15 min

    a teraz jeżdżę tramwajem 30min.

    brakuje zegarów na przystankach.

    tramwaj na kolumba przyjeżdża zawsze 2 min za wcześnie, żeby na Warneńskiej być na czas, bo przecież po drodze ma światła, na których długo się czeka...

    • 7 0

  • we wtorek jechałam tramwajem z Moreny do Dworca PKS

    tramwaj nr 10 w godzinach, kiedy nie ma korków, ani wielkich potoków ludzi, zawitał prawie z 10-minutowym opóźnieniem na dworzec.
    co to ma być?
    nie dość, że normalna trasa tramwajowa trwa dłużej niż jak jeździliśmy autobusami, to jeszcze dochodzą opóźnienia.

    • 24 1

  • ilość kursów

    przed zmianami z Siedlec do Gdańska Głównego było około 400 kursów - tramwaje, autobusy do dworca i na Targ Rakowy.
    Obecnie z pętli Siedlce do centrum jest 217 kursów tramwajowych.

    • 21 0

  • przywrócić 142!!!!

    to jest bardzo ważna linia dla moreny!

    • 24 0

  • posłuchajcie ludności (1)

    Radni....posłuchajcie ludzi.
    98 procent gdańska chce przywrócenia lin autobusowych do dworca,bezpośrednio.Dajcie im alternatywę, a nie przymus przesiadek.

    • 27 1

    • ZTM stwierdzi:

      "Według naszych danych nie ma takiej potrzeby". Ich dane nigdy nie pochodzą od samych zainteresowanych, ale z ekspertyz za grubą kasę.

      • 5 0

  • wywalic LISICKIEGO ZLODZIEJA i wszystko wroci do normy bedzie OK

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane