• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę

24 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tramwaje na Morenę kursują regularnie od 31 sierpnia i od tego czasu nieustannie pojawią się głosy krytyki w zakresie zmian w komunikacji. Tramwaje na Morenę kursują regularnie od 31 sierpnia i od tego czasu nieustannie pojawią się głosy krytyki w zakresie zmian w komunikacji.

Nowa trasa tramwajowa na Morenę (Piecki-Migowo) wciąż budzi kontrowersje ze względu na nieprzemyślane rozwiązania. Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego proponuje wdrożenie szeregu poprawek, które powinny ułatwić podróż tramwajami oraz przesiadanie się na pętli Siedlce.



Jak oceniasz organizację komunikacji miejskiej po otwarciu trasy na Morenę?

Zgodnie ze Strategią Rozwoju Gdańsk 2030 Plus, działania podejmowane przez jednostki miasta powinny dążyć do poprawy jakości i konkurencyjności transportu zbiorowego w porównaniu z transportem indywidualnym. Zakładane jest, aby w perspektywie najbliższych piętnastu lat udział podróży samochodem osobowym został ograniczony na rzecz zwiększonego udziału podróży pieszych, rowerowych i transportem zbiorowym.

Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

(...)

Na nowej trasie zdiagnozowano następujące problemy, pogarszające jakość i konkurencyjność publicznej komunikacji miejskiej, w stosunku do stanu sprzed otwarcia trasy tramwajowej: wydłużenie czasu przejazdu i spadek komfortu jazdy.

Czas przejazdu uległ wydłużeniu zarówno z powodu dodatkowych przesiadek, jakie zostały wprowadzone po otwarciu inwestycji, jak również z uwagi na mniejszą prędkość komunikacyjną tramwajów niż autobusów przed otwarciem inwestycji.

Rozkładowa prędkość komunikacyjna na odcinku Brętowo zobacz na mapie Gdańska - Siedlce zobacz na mapie Gdańska (prędkość średnia zawierająca czas jazdy i postojów na przystankach i sygnalizacji świetlnej) wynosi obecnie około 17,5 km/h. Z uwagi na notoryczne opóźnienia tramwajów, realna prędkość komunikacyjna (według obliczeń PSSTM) wynosi około 13,1 km/h.

Na odcinku Siedlce - Hucisko zobacz na mapie Gdańska (stan docelowy), rozkładowa prędkość komunikacyjna tramwaju wynosi 15 km/h, a rozkładowa prędkość autobusów wynosiła na tym samym odcinku 25 km/h. Dla pasażerów korzystających z połączeń Jasień - Śródmieście, czas przejazdu (z rezerwą 3 minut na przesiadkę) wzrósł o około 8 minut, czyli o 40 proc.

Czytaj też: ZTM bije się w piersi i zmieni rozkłady jazdy

(...)

Pętla na Siedlcach jest nie tylko niewygodna dla pasażerów, ale trudna w manewrowaniu dla kierowców autobusów. Pętla na Siedlcach jest nie tylko niewygodna dla pasażerów, ale trudna w manewrowaniu dla kierowców autobusów.
Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego proponują jak najszybsze wprowadzenie następujących zmian, które mogą skutkować znaczącą poprawą warunków podróżowania:

- wprowadzenie bezwzględnego priorytetu dla transportu tramwajowego na odcinku Brętowo/Migowo - Hucisko, dzięki czemu będzie można zwiększyć rozkładową prędkość komunikacyjną (zmniejszyć czas przejazdu) oraz zmniejszyć powstające notorycznie opóźnienia (cel: prędkość komunikacyjna na całym odcinku minimum 20 km/h),

- polepszenie koordynacji pomiędzy autobusami i tramwajami na węźle integracyjnym Siedlce, tak aby zminimalizować czas oczekiwania, wprowadzenie stałych i opisanych w rozkładzie jazdy godzin skomunikowań, stworzenie rozwiązania umożliwiającego określenie czasu oczekiwania skomunikowanych linii w razie opóźnienia na jednej z nich (obecnie brak łączności między autobusami i tramwajami) (cel: czas oczekiwania na przesiadkę nie dłuższy niż 2 min),

Niewystarczająca przestrzeń dla pasażerów na pętli Siedlce. Niewystarczająca przestrzeń dla pasażerów na pętli Siedlce.
- usunięcie szyb i ławek na przystankach węzła integracyjnego Siedlce, aby zwiększyć przestrzeń oczekiwania dla pasażerów, wykonanie dodatkowego miejsca oczekiwania (poczekalni) dla pasażerów. W przypadku zmniejszenia czasu oczekiwania (proponowanego punkcie powyżej) ilość koniecznych ławek zostaje zminimalizowana. Możliwe zastosowanie podpórek dla pasażerów stojących na końcach przystanku (cel: poprawa jakości i bezpieczeństwa przesiadek),

- zwiększenie częstotliwości odjazdów linii 4, wprowadzenie całodziennego kursowania przez wszystkie dni tygodnia oraz koordynacja linii z autobusami. Jeżeli nie jest to możliwe, powrót do schematu obsługi autobusami pełnego odcinka. Obecnie pasażerowie z autobusów przesiadają się do zatłoczonych tramwajów i nie mogą liczyć na miejsce siedzące (cel: zwiększenie podaży miejsc w pojazdach na odcinku Siedlce - Hucisko),

- wprowadzenie wyraźnie oznaczonych w rozkładzie jazdy i na wyświetlaczach przystankowych kursów pojazdów dostosowanych do potrzeb osób korzystających z wózków elektrycznych (rampy). Umożliwi to planowanie podróży osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Obecnie tylko około 1/3 tramwajów obsługujących nową linię wyposażona jest w rampy, a pojazdy przypisywane są do linii w sposób losowy (cel: pełna jasność informacji o dostępności pojazdu z rampą),

- wprowadzenie dodatkowego punktu kontrolnego na pętli Siedlce dla systemu informacji pasażerskiej autobusów. Obecnie wjeżdżający pojazd automatycznie zmienia kierunek na wyświetlaczu po otwarciu drzwi na przystanku końcowym, co wywołuje niepotrzebny chaos informacyjny. Pasażerowie oczekujący na przeciwnym przystanku zaczynają przechodzić przez tory, aby wsiąść do autobusu kończącego bieg. Zmiana wyświetlanego krańca dopiero po ruszeniu z przystanku końcowego i przejechaniu na punkt postojowy, byłaby znacznie lepszym rozwiązaniem (cel: brak błędnych informacji na przystanku),

- brakuje zegarów na nowych wyświetlaczach SIP montowanych w wiatach przystankowych, przez co podawane informacje są niepełne. Dodanie niewielkiego zegara cyfrowego nad wyświetlaczami może uzupełnić system informacji (cel: montaż zegarów na każdym z przystanków),

- brak wyświetlaczy SIP na pętli Siedlce, proponujemy montaż brakujących [zgodnie z zapowiedziami GIK tablice SIP mają docelowo się tutaj pojawić - dop. red.]

Czytaj też: Będą zmiany na pętli na Siedlcach

Zdaniem stowarzyszenia na nowej trasie oraz wzdłuż ul. Kartuskiej należy dać tramwajowi priorytet na światłach. Zdaniem stowarzyszenia na nowej trasie oraz wzdłuż ul. Kartuskiej należy dać tramwajowi priorytet na światłach.
W dłuższej perspektywie członkowie Stowarzyszenia proponują wprowadzenie daleko idących zmian:

- dostosowanie przystanków do obsługi pojazdów niskopodłogowych, bez konieczności wysuwania rampy dla osób niepełnosprawnych. W tym celu należy podnieść wysokość krawędzi przystanku z obecnego poziomu 22 cm do przynajmniej 30 cm ponad poziom główki szyny (najlepiej do 35 cm, co jest poziomem podłogi tramwaju). Aby wykonać proponowaną modyfikację, należy również dostosować tabor do możliwości otwarcia drzwi podczas obsługi wysokiego przystanku (modyfikacja systemu otwierania środkowych drzwi w wagonach N8C).

Estakada tramwajowa z ograniczeniem prędkości do 15 km/h. Estakada tramwajowa z ograniczeniem prędkości do 15 km/h.
- przebudowa rozwiązań torowych na estakadzie prowadzącej do przystanku PKM Brętowo. Proponuje się zastosowanie rozwiązań wykorzystywanych na kolei, z wykorzystaniem szyn odbojnicowych, zabezpieczających wykolejony wagon przez niekontrolowanym zjazdem poza obręb estakady. Dzięki temu będzie możliwe bezpieczne prowadzenie ruchu tramwajów z pełną prędkością,

- przebudowa rozjazdów z zastosowaniem krzyżownic głębokorowkowych i zwrotnic ryglowanych oraz zmiany w "Instrukcji dla kierowców i motorniczych ZKM Gdańsk". Umożliwi to zwiększenie dopuszczalnej prędkości na rozjazdach i skrzyżowania torów z obecnej 10 km/h do maksymalnej zgodnej z geometrią toru,

- przebudowa pętli Siedlce. Z uwagi na brak miejsca uznajemy że niemożliwe jest poprawne prowadzenie przesiadek w schemacie drzwi w drzwi. Jednak możliwe byłoby przesunięcie przystanku końcowego dla autobusów poza przystanki tramwajowe i wykonanie osobnego przystanku ze strefą dojścia poniżej 50 m. Jednocześnie proponujemy wykonanie całościowego przykrycia węzła przesiadkowego dachem, aby zwiększyć komfort poruszania się po przystankach i zrezygnować z podpór lokalnych daszków ograniczających przestrzeń peronową.

Niektórych z wymienionych elementów, stanowiących utrudnienia w poruszaniu się transportem zbiorowym, nie da się zminimalizować bez zmiany schematu działania systemu komunikacji publicznej. Z uwagi na to, że w wielu miastach istnieją doskonale działające systemy oferujące podróże bezpośrednie, jak również wzorowe sieci przesiadkowe, nie chcemy wywoływać dyskusji nad celowością zmiany wybranego modelu przesiadkowego.

Czytaj też: Tramwaj na Morenę: między 4 minus a 3 z dużym plusem

Spotkanie ws. zmian w komunikacji miejskiej

25 września o godz. 18 w szkole podstawowej przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska odbędzie się spotkanie ws. wprowadzonych zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę. W spotkaniu obecność zapowiedzieli Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej oraz Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5

Opinie (248) 10 zablokowanych

  • Blokada pętli na Siedlcach i Kartuskiej. Przez 30 min w szczycie porannym (1)

    wcześniej powiadomić TV. Budyń się po....ra i od razu będą zmiany. I tak stoimy na tej pętli, prawda?
    Dla kogo jest ta komunikacja?

    • 18 3

    • jetelewizja i media

      Jestem za.
      Powiadomić media,tv,i co jeszcze można,niech Radni zobaczą swoje monstrum Pętli Siedlce.
      Najlepiej rano.
      Najlepiej w poniedziałek rano.

      • 3 0

  • xyz (1)

    Czas na zmiany, wreszcie. I skasować prosze te upierdliwe uwaga tramwaj.

    • 6 2

    • uwaga tramwaj są przydatne!!!!!!!!!

      uwaga tramwaj niech zostaną! one mają swoje uzasadnienie!!! żeby żadne dziecko, niedowidzący czy zamyślony człowiek się nie władował pod koła tramwaju!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • Cały ten tramwaj to bdzura (2)

    Zmarnowane pieniądze tak jak na PKM.

    Po co transport szynowy który WYDŁUŻA czas podróży??

    Druga sprawa PRZESIADKI - są dziesiątki badań mówiące o tym, że w komunikacji miejskiej ludzie chcą jechać jednym środkiem transportu a konieczność przesiadki dramatycznie zwiększa prawdopodobieństwo, że pojada samochodem. Czy naprawdę nasze władze o tym nie wiedzą i budują huby przesiadkowe?

    Wkrótce wymyślą połączenia lotnicze z Gdyni do Gdańska a pasażerów będzie się dowodzić PKMką. Idioci.

    • 23 3

    • Leniwy naród! Nie chce się przesiadać i myśleć! (1)

      Przecież nie zgadza się co Pani pisze. Czy kursuje autobus z Górek Wschodnich na Chełm, do Wrzeszcza albo Rębiechowa? Nie! Na wielu relacjach w Gdańsku trzeba się przesiadać. We wszystkich dużych miastach tak jest. W Krakowie do dworca dojeżdża dużo autobusów, ale na starówkę prawie żaden. Każdy chce mieć prywatnego szofera z pod drzwi i nic nie płacić. Pozostaję pytanie ekologiczne i logiki. Jeżeli zastąpimy wszystkie tramwaje autobusami, Gdańsk zamieni się w parking, bo wszystkie ulice będą zakorkowane.

      Gdańsk planuje za wielkie skrzyżowania, na których po prostu odległości między przystankami są za duże. Zanim przejdziemy, po drugiej stronie skrzyżowania odjedzie nam inny autobus. A po drugie nie działa przesiadanie się na styk. Powinno być tak, że 3-4 autobusy spotykają się na przystanku i można przesiąść się bez stresu.

      PKM z Gdańska do Niedźwiednika jedzie 12 minut, 3 minuty na przesiadkę, autobus z przystanku Niedźwiednik PKM/Trawki na Niedźwiednik jedzie 4-5 minut. Czyli w 20 minut można dojechać z Niedźwiednik do Gdańska Głównego. 184 jedzie 30 minut + opóźnienie.

      Inny przykład, linia 136 Niedźwiednik - Wrzeszcz PKP 13 minut, SKM Wrzeszcz PKP Gdańsk Gł. 9 minut, pozostaje 8 minut na przejście na peron.

      Jeszcze jeden przykład, linia 136 Niedźwiednik Galeria Bałtycka 11 minut, Galeria Bałtycka Gdańsk Gł. 15 minut, pozostają 4 minut na dojście do tramwaju.

      Brak możliwości, czy tylko chęci!

      • 0 3

      • zła diagnoza

        ekologia+logika= jeżeli ta rewolucja tramwajowa ma zostać w takim kształcie jak teraz na Siedlcach to ludzie przesiądą się na samochody i nici z ekologii. Ludzie zgłaszają swoje zastrzeżenia i nikt tego nie słucha, nie analizuje. Tylko Twórcy tego projektu tramwajowo-przesiadkowego uważają, że jest ok i nie mają zamiaru dokonać korekt tych niedoróbek i to jest dopiero żenujące, że odpowiedzialni za ten "majstersztyk;-)" nie potrafią się przyznać, powiedzieć, że widzą nieprawidłowości i je po prostu naprawić. Zamiast tego mamy syndrom strusia czyli tradycyjne chowanie głowy w piasek, a od samego mówienia czy wmawiania ludziom, że jest dobrze - dobrze się nie zrobi i nic się nie zmieni.Nikt nie chce żadnego "szofera" tylko podróży w nieuwłaczających ludziom warunkach (za jakie się płaci- nie małe pieniądze za bilety). A teraz najczęstszym problemem jest w ogóle wejście do tramwaju, bo jest tyle ludzi, że czasami nie ma opcji, żeby się zmieścić.

        • 0 0

  • apel (1)

    Zaplanujcie na nowo rozkłady autobusów i tramwajów. Przedtem jak były 142 i 183
    nie było tłoku ani problemu z dojazdem do Targu Rakowego. Teraz po zmianach
    to tylko usiąść i płakać. 184 z Niedźwiednika ma wydłużoną trasę do Wileńskiej.
    Alternatywa albo jechać dłużej 184 albo łapać tramwaj na Warneńskiej i telepać się do Nowych Ogrodów. Zamiast krócej to jadę dłużej i jeszcze na dodatek przesiadka. Kto to planował?

    • 9 1

    • Głupota

      Rozwiązanie jest łatwe, niech skrócą 184 do stacji Jasień PKM. Kto się nie przesiądzie w Brętowie albo na Kolumba miałby pecha. Od 15. grudnia PKM będzie jeździła częściej do dworca głównego. Brakuje tylko wspólny bilet, ale to wina wojewody.

      • 0 1

  • durne zmianyu (1)

    Pętla przy ul. Witosa, na której pasażerowie autobusu 174 mają się przesiadać totalna porażka i jaskrawy przykład głupoty ZTM. tramwaj linii 11 na który musimy się przesiadać ma rozkład jazdy nie przystający do kursów autobusu 174. Autobus ten jest zresztą zawsze opóźniony w stosunku do zakładanego czasu przejazdu. W rezultacie przyjeżdża kiedy 11 już odjechała lub właśnie odjeżdża. A następny tramwaj 11 za 22-23 minuty. Więc się czeka na pętli, na wygwizdowie. A co tam będzie jesienią i zimą, kiedy wiatr, deszcz, śnieg? I po co wydłużono bezmyślnie czas przejazdu o te dodatkowe 22-23 minuty oczekiwania. A w ogóle łącznie z przesiadką na ul. Witosa, czas przejazdu Dworzec PKP - Otomin ( w stosunku do starej trasy 174) wydłużył się o dobre 30 minut.
    Na trasie powrotnej autobus linii 174 robi sobie rundkę po Chełmie zupełnie niepotrzebną, bo i tak ma długą trasę. A dodatkowo ok. 10 min. Czyli powrót w stosunku do starej trasy dłuższy o ok. 40 min.
    I to jest ta poprawa.
    A tak na marginesie:
    1. Kto widział od 31.08.2015 r. samochody kontroli ruchu na trasach z Moreny, Kokoszek, Otomina? Albo na pętlach przesiadkowych?
    Bo natychmiast widać by było czarno na białym o ile wydłużono czas przejazdu!!!
    2. Warszawa, Katowice budują węzły przesiadkowe całkowicie zadaszone. A u nas projektanci z bożej łaski projektują zakładając chyba klimat z południa Polski.

    • 11 0

    • Nie umiesz czytać rozkładu jazdy?

      Nie pisz głupot, przecież na Cieszyńskiego jeździ co parę minut tramwaj.

      Cieszyńskiego
      174 | 2 | 6 | 7
      05:23 | 05:28 |
      06:05 | 06:05 | 06:09 | 06:12
      06:58 | 07:05 | 06:59 | 07:02
      07:43 | 07:45 | 07:49 | 07:52
      08:43 | 08:49 | 08:43 | 08:43
      09:26 | 09:29 | |
      10:30 | 10:37 | 10:43 |
      11:26 | 11:29 | 11:43 |
      12:26 | 12:29 | 12:43 |
      13:31 | 13:37 | 13:43 |
      14:35 | 14:35 | 14:39 | 14:42
      15:38 | 15:45 | 15:39 | 15:42
      16:41 | 16:45 | 16:49 | 16:42
      17:44 | 17:49 | 17:53 |
      18:00 | 18:09 | 18:03 | 18:14
      18:40 | 18:49 | 18:40 |
      19:40 | 19:48 | 19:43 |
      20:36 | 20:52 | 20:40 |
      21:35 | 21:52 | 21:38 |
      22:52 | 22:52 | 22:57 |

      • 0 0

  • Zmiany opisane w artykule.

    Tramwaj na Morenę planowano długo. Planiści zgarnęli wielkie pieniądze !

    I co zaplanowali ? Dłuższe czasy dojazdu z punku A do punktu B.

    Teraz trzeba planować od nowa . I znowu ktoś weźmie kasę.

    Planiści do więzienia.....

    • 15 0

  • Nowa siatka połączeń

    tramwajowo - autobusowych jest do niczego.

    Rowerem dużo szybciej. Tylko nie każdy ma siłę pedałować, bo teren górzysty.

    • 7 0

  • masakra (1)

    Zamiast dojechać szybciej czas dojazdu wydłuża się o kilkanaście minut i te przesiadki - polecam panom z ZTM. To koszmar. Dodatkowo ciągle spóźniające się autobusy i tramwaje. Zastanawiam sie nad rezygnacją z kom. miejskiej i przesiadka do samochodu. Szkoda

    • 11 1

    • To samo przeżyłem w Łostowicach po wprowadzeniu tamtejszej pętli.

      • 1 0

  • spoko już urzędasy "myślą" nad kolejnymi liniami we Wrzeszczu

    już teraz we Wrzeszczu jest gęsto od krzyżujących się linii. Cały tabor pójdzie w ten rejon a reszta będzie kursowała rzadko i czekała na wjazd do Wrzeszcza. Tramwaj nie powinien być celem samym w sobie.

    • 7 1

  • złodziej autobusy 142 do wrzeszcz no

    morzna zrobsz prywany autobus 142 za mat 942 wrzeszcz pkp przez morena i siedice do gdansk gł i 167 za mat 967 bysiewo przez kiełpine gurna siedlie do gdanska tez 183 za mat 983 niedziednyk przez morena i siedice do gdansk gl to super prywny smay robysz morna co nao ludzi

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane