- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (513 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (145 opinii)
- 3 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (115 opinii)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (93 opinie)
- 5 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (59 opinii)
- 6 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (195 opinii)
Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę
Nowa trasa tramwajowa na Morenę (Piecki-Migowo) wciąż budzi kontrowersje ze względu na nieprzemyślane rozwiązania. Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego proponuje wdrożenie szeregu poprawek, które powinny ułatwić podróż tramwajami oraz przesiadanie się na pętli Siedlce.
Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut
(...)
Na nowej trasie zdiagnozowano następujące problemy, pogarszające jakość i konkurencyjność publicznej komunikacji miejskiej, w stosunku do stanu sprzed otwarcia trasy tramwajowej: wydłużenie czasu przejazdu i spadek komfortu jazdy.
Czas przejazdu uległ wydłużeniu zarówno z powodu dodatkowych przesiadek, jakie zostały wprowadzone po otwarciu inwestycji, jak również z uwagi na mniejszą prędkość komunikacyjną tramwajów niż autobusów przed otwarciem inwestycji.
Rozkładowa prędkość komunikacyjna na odcinku Brętowo
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na odcinku Siedlce - Hucisko
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: ZTM bije się w piersi i zmieni rozkłady jazdy
(...)
Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego proponują jak najszybsze wprowadzenie następujących zmian, które mogą skutkować znaczącą poprawą warunków podróżowania:
- wprowadzenie bezwzględnego priorytetu dla transportu tramwajowego na odcinku Brętowo/Migowo - Hucisko, dzięki czemu będzie można zwiększyć rozkładową prędkość komunikacyjną (zmniejszyć czas przejazdu) oraz zmniejszyć powstające notorycznie opóźnienia (cel: prędkość komunikacyjna na całym odcinku minimum 20 km/h),
- polepszenie koordynacji pomiędzy autobusami i tramwajami na węźle integracyjnym Siedlce, tak aby zminimalizować czas oczekiwania, wprowadzenie stałych i opisanych w rozkładzie jazdy godzin skomunikowań, stworzenie rozwiązania umożliwiającego określenie czasu oczekiwania skomunikowanych linii w razie opóźnienia na jednej z nich (obecnie brak łączności między autobusami i tramwajami) (cel: czas oczekiwania na przesiadkę nie dłuższy niż 2 min),
- usunięcie szyb i ławek na przystankach węzła integracyjnego Siedlce, aby zwiększyć przestrzeń oczekiwania dla pasażerów, wykonanie dodatkowego miejsca oczekiwania (poczekalni) dla pasażerów. W przypadku zmniejszenia czasu oczekiwania (proponowanego punkcie powyżej) ilość koniecznych ławek zostaje zminimalizowana. Możliwe zastosowanie podpórek dla pasażerów stojących na końcach przystanku (cel: poprawa jakości i bezpieczeństwa przesiadek),
- zwiększenie częstotliwości odjazdów linii 4, wprowadzenie całodziennego kursowania przez wszystkie dni tygodnia oraz koordynacja linii z autobusami. Jeżeli nie jest to możliwe, powrót do schematu obsługi autobusami pełnego odcinka. Obecnie pasażerowie z autobusów przesiadają się do zatłoczonych tramwajów i nie mogą liczyć na miejsce siedzące (cel: zwiększenie podaży miejsc w pojazdach na odcinku Siedlce - Hucisko),
- wprowadzenie wyraźnie oznaczonych w rozkładzie jazdy i na wyświetlaczach przystankowych kursów pojazdów dostosowanych do potrzeb osób korzystających z wózków elektrycznych (rampy). Umożliwi to planowanie podróży osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Obecnie tylko około 1/3 tramwajów obsługujących nową linię wyposażona jest w rampy, a pojazdy przypisywane są do linii w sposób losowy (cel: pełna jasność informacji o dostępności pojazdu z rampą),
- wprowadzenie dodatkowego punktu kontrolnego na pętli Siedlce dla systemu informacji pasażerskiej autobusów. Obecnie wjeżdżający pojazd automatycznie zmienia kierunek na wyświetlaczu po otwarciu drzwi na przystanku końcowym, co wywołuje niepotrzebny chaos informacyjny. Pasażerowie oczekujący na przeciwnym przystanku zaczynają przechodzić przez tory, aby wsiąść do autobusu kończącego bieg. Zmiana wyświetlanego krańca dopiero po ruszeniu z przystanku końcowego i przejechaniu na punkt postojowy, byłaby znacznie lepszym rozwiązaniem (cel: brak błędnych informacji na przystanku),
- brakuje zegarów na nowych wyświetlaczach SIP montowanych w wiatach przystankowych, przez co podawane informacje są niepełne. Dodanie niewielkiego zegara cyfrowego nad wyświetlaczami może uzupełnić system informacji (cel: montaż zegarów na każdym z przystanków),
- brak wyświetlaczy SIP na pętli Siedlce, proponujemy montaż brakujących [zgodnie z zapowiedziami GIK tablice SIP mają docelowo się tutaj pojawić - dop. red.]
Czytaj też: Będą zmiany na pętli na Siedlcach
W dłuższej perspektywie członkowie Stowarzyszenia proponują wprowadzenie daleko idących zmian:
- dostosowanie przystanków do obsługi pojazdów niskopodłogowych, bez konieczności wysuwania rampy dla osób niepełnosprawnych. W tym celu należy podnieść wysokość krawędzi przystanku z obecnego poziomu 22 cm do przynajmniej 30 cm ponad poziom główki szyny (najlepiej do 35 cm, co jest poziomem podłogi tramwaju). Aby wykonać proponowaną modyfikację, należy również dostosować tabor do możliwości otwarcia drzwi podczas obsługi wysokiego przystanku (modyfikacja systemu otwierania środkowych drzwi w wagonach N8C).
- przebudowa rozwiązań torowych na estakadzie prowadzącej do przystanku PKM Brętowo. Proponuje się zastosowanie rozwiązań wykorzystywanych na kolei, z wykorzystaniem szyn odbojnicowych, zabezpieczających wykolejony wagon przez niekontrolowanym zjazdem poza obręb estakady. Dzięki temu będzie możliwe bezpieczne prowadzenie ruchu tramwajów z pełną prędkością,
- przebudowa rozjazdów z zastosowaniem krzyżownic głębokorowkowych i zwrotnic ryglowanych oraz zmiany w "Instrukcji dla kierowców i motorniczych ZKM Gdańsk". Umożliwi to zwiększenie dopuszczalnej prędkości na rozjazdach i skrzyżowania torów z obecnej 10 km/h do maksymalnej zgodnej z geometrią toru,
- przebudowa pętli Siedlce. Z uwagi na brak miejsca uznajemy że niemożliwe jest poprawne prowadzenie przesiadek w schemacie drzwi w drzwi. Jednak możliwe byłoby przesunięcie przystanku końcowego dla autobusów poza przystanki tramwajowe i wykonanie osobnego przystanku ze strefą dojścia poniżej 50 m. Jednocześnie proponujemy wykonanie całościowego przykrycia węzła przesiadkowego dachem, aby zwiększyć komfort poruszania się po przystankach i zrezygnować z podpór lokalnych daszków ograniczających przestrzeń peronową.
Niektórych z wymienionych elementów, stanowiących utrudnienia w poruszaniu się transportem zbiorowym, nie da się zminimalizować bez zmiany schematu działania systemu komunikacji publicznej. Z uwagi na to, że w wielu miastach istnieją doskonale działające systemy oferujące podróże bezpośrednie, jak również wzorowe sieci przesiadkowe, nie chcemy wywoływać dyskusji nad celowością zmiany wybranego modelu przesiadkowego.
Czytaj też: Tramwaj na Morenę: między 4 minus a 3 z dużym plusem
25 września o godz. 18 w szkole podstawowej przy ul. Azaliowej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (248) 10 zablokowanych
-
2015-09-24 08:48
(2)
Mozna podjechac 129 oraz 127 z Migowa prosto do Wrzeszcza
- 4 8
-
2015-09-24 09:17
w nawiązaniu do czego piszesz?
- 2 1
-
2015-09-24 12:24
127 nie dojeżdża do Wrzeszcz PKP, jeździ rzadziej, a 129 ma kilka kursów dziennie
- 0 0
-
2015-09-24 08:53
Panie Prezesie (1)
w języku polskim mówi się i pisze pogorszające a nie pogarszające. Bo jest gorsze a nie garsze
- 6 10
-
2015-09-24 09:56
Od słowa "trwoga", analogicznie powinno być "zatrwożające"?
Chyba niezbyt często się na lekcjach polskiego bywało? Nie ma pojęcia, ale musi się odezwać i przed całym światem ignorancję swą obnażyć.
- 5 1
-
2015-09-24 08:57
mieszkanko Moreny (3)
nie ma tramwaju do Gdańska a jest do Śródmieścia bo Morena to też część Gdańska
- 4 24
-
2015-09-24 09:16
hehe, nowy niezorientowany
- 11 2
-
2015-09-24 09:58
Przyzwyczajenia mieszkanki z czasów, kiedy do miasta musiała długo jechać furmanką
- 0 9
-
2015-09-24 10:09
Taka gdanska tradycja i tak bedziemy mowic, ze Gdansk to Srodmiescie. Koniec kropka.
- 6 0
-
2015-09-24 09:01
mhffdf
Bush pasy. Bez nich nigdy nie będzie lepiej ale trzeba myśleć no ale nie wymagajmy od ztm Gdańsk logicznego myślenia.
- 6 2
-
2015-09-24 09:02
zmiany "super" (2)
teraz mam bilety droższe o 20%, rozkład jazdy jest chyba tylko dla jaj, ostatnio miałem sytuację, że jeden tramwaj w ogóle nie przyjechał (nr 10, o godzinie 19:15) przyjechała tylko 12, no i oczywiście zabrakło 2 min do autobusu, na super świetnym węźle przesiadkowym Siedlce. Niestety musiałem czekać na autobus ok 20 min, to jeszcze jechać innym i drałować z buta dwa przystanki, bo 168 ma inną trasę. Dzień wcześniej spóźnił się autobus o godzinie 20:24 i to ok 10 min. Ja rozumiem, że autobus może się spóźniać w godzinach szczytu, ale w nocy ??!! To są przypadki z dwóch ostatnich dni, reszty to nawet nie chce mi się opisywać.
- 32 1
-
2015-09-24 09:20
(1)
kierowcy autobusów przynajmniej powinni mieć obowiązek czekania na przyjazd najbliższego tramwaju
- 9 0
-
2015-09-24 15:44
czekaliby do nocy, następny też będzie "najbliższy"
- 0 0
-
2015-09-24 09:03
KOKOSZKI / KARCZEMKI / JASIEŃ
Dla pasażerów korzystających z połączeń Jasień - Śródmieście, czas przejazdu (z rezerwą 3 minut na przesiadkę) wzrósł o około 8 minut, czyli o 40 proc.
chcemy połączenia z centrum Gdańska 167 w tym bilety 3zł a nie 3,60!!!- 27 1
-
2015-09-24 09:05
Kiedy w końcu zmiany w komunikacji na Morenę przestaną burzyć komunikacje na Jasień (1)
Generalnie tramwaje to dobra alternatywa (właśnie ALTERNATYWA! a nie jedyna opcja) podróży po mieście. Nie mogą one jednak rujnować dobrze działającego mechanizmu, czyli np. komunikacji w kierunku Jasienia, Karczemek etc. A tak się stało!! Oczekujemy przywrócenia bezpośredniego połączenia z Dworcem PKS (później PKP)!!!!!
- 33 2
-
2015-09-24 12:51
167
Żądamy przywrócenia 167 do Centrum Gdańska !
- 7 0
-
2015-09-24 09:05
Co to znaczy bezwzględny priorytet dla komunikacji tramwajowej na lini Brętowo-Hucisko?
Ruch samochodowy będzie zlikwidowany?
- 13 4
-
2015-09-24 09:07
Lewackie świry nienawidzą samochodów prywatnych (3)
A w tramwajach i autobusach miejskich tłok i zaduch
- 14 9
-
2015-09-24 09:20
świry od samochodów prywatnych mają lewackie zapędy do terenu należącego do innych osób (2)
- 2 1
-
2015-09-24 09:34
co ty pleciesz? (1)
teren publiczny jest publiczny (wspólny), teren prywatny jest prywatny
- 3 2
-
2015-09-24 09:45
tak, zwłaszcza, gdy blokują komuś wyjazd z posesji
albo żądają wyburzenia jakiegoś budynku pod kolejną drogę.
- 2 1
-
2015-09-24 09:09
Oby urzędnicy choć część uwag wzieli pod uwage !
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.