• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa 30 km/h do końca roku obejmie połowę gdańskich ulic

Maciej Naskręt
10 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejne strefy, w których obowiązuje zakaz jazdy z prędkością powyżej 30 km/h powstaną w Gdańsku. Kolejne strefy, w których obowiązuje zakaz jazdy z prędkością powyżej 30 km/h powstaną w Gdańsku.

W 2013 r., jak w poprzednich latach, kolejne gdańskie ulice zostaną objęte strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h - nazywaną też "tempo 30". Ponadto, w nowych strefach zostaną wyznaczone również skrzyżowania równorzędne.



Czy wprowadzenie stref "tempo 30" na drogach to trafiony pomysł?

Miejscy inżynierowie ruchu nie odpuszczają kierowcom dociskającym nieco mocniej pedał gazu w samochodzie. Będą oni musieli zwolnić na kolejnych osiedlach w Gdańsku. ZDiZ wyznaczył ulice, które zostaną objęte strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h.

- Na chwilę obecną mamy już ok. 26 proc. ulic objętych strefą i będących pod nadzorem Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Natomiast do końca tego roku do stref uspokojenia ruchu zostanie włączona ok. połowa wszystkich gdańskich ulic - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Według inżynierów ruchu z ZDiZ docelowo sieć stref "tempo 30" i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście.

Wraz z nowymi strefami mają być wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

Zarząd Dróg i Zieleni utrzymuje, że ze statystyk policyjnych jasno wynika, iż wprowadzenie wspomnianych rozwiązań jest dużo lepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa, niż montaż na przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej.

- Bardzo często zdarza się bowiem, że pieszy, nie chcąc czekać na zielone światło, wbiega na jezdnię tuż pod nadjeżdżający z dużą prędkością pojazd. Elementy uspokojenia ruchu powodują natomiast, że pojazdy zwalniają do minimalnej prędkości, a pieszy nie musi czekać, żeby przejść przez jezdnię - mówi Kaczmarek.

Gdzie teraz w Trójmieście możemy napotkać strefy "tempo 30"? Od kilku lat funkcjonuje ona w Śródmieściu Gdańska. Nieco młodsza jest ta na Dolnym Mieście. Pojawiły się one także na wielu gdańskich osiedlach.

Strefa "tempo 30" od 10 października 2012 r. obowiązuje też w centrum Sopotu. Szczegółowy jej zakres możesz sprawdzić tutaj. Dodatkowo dwie strefy powstaną przy szkole i przedszkolu na ul. Kolberga, od Cieszyńskiego do ŚLO oraz na ul. 23 Marca, na odcinku przy przedszkolu.

W Gdyni natomiast nie ma ulic objętych strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h. Jednak o ich wprowadzenie domaga się część rowerzystów.

Do końca tego roku strefy "tempo 30" wprowadzone mają zostać w następujących dzielnicach:

- Oliwa - rejon ul. Grottgera zobacz na mapie Gdańska,
- Żabianka - rejon ulic: Wejhera zobacz na mapie Gdańska, Orłowskiej zobacz na mapie Gdańska, Subisława zobacz na mapie Gdańska, Rybackiej zobacz na mapie Gdańska,
- Chełm - ul. Wilanowska zobacz na mapie Gdańska,
- Strzyża,
- Osowa - cała dzielnica, z wyłączeniem ulic: Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska i częściowo Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska,
- Wrzeszcz Dolny - rejon ulic: Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska, Wybickiego zobacz na mapie Gdańska, Kilińskiego zobacz na mapie Gdańska,
- Brzeźno - rejon ulic: Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska, Łozy zobacz na mapie Gdańska, Portowców zobacz na mapie Gdańska, Gałczyńskiego zobacz na mapie Gdańska,
- Siedlce - rejon ulic: Zakopiańskiej zobacz na mapie Gdańska, Bema zobacz na mapie Gdańska, Wyczółkowskiego zobacz na mapie Gdańska, Ojcowskiej zobacz na mapie Gdańska, Malczewskiego zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (518) 10 zablokowanych

  • to jest dowód na nieuctwo urzędników (1)

    jest taki znak drogowy jak "strefa zamiszkania" on załatwia wszystko po co mnożyć znaki oczywiście w tej strefie prędkość jest 20km/h, piesi mają pierwszeństwo na całym terenie, wszystkie skrzyżowania są równorzędne. No i co admistracje osiedli pomimo takich znaków np. przed poprzecznym garbem dokładają znak 20/h czym tylko niedouczonych kierowców upewniają, że wcześniej mógł jechać 50/h a to nieprawda. Takich bzdur w Gdańsku jest wiele ostatnia na wjeździe na zaplecze rejonu obsługi mieszkańców przy ul. Wilanowskiej tuż obok znaku strefa zamieszkania znak informujący o równorzędności skrzyżowań. Czy to nie wstyd????

    • 8 4

    • Ograniczenie do 20 km/h - OK, pierwszeństwo pieszych - OK, ale na jakiej podstawie uważasz, że obligatoryjnie w strefie zamieszkania są skrzyżowania równorzędne? Pytam bez złośliwości, nie mogę znaleźć tego w przepisach.

      • 0 1

  • 30 km

    Ludzie pamiętajcie o tych wszystkich idiotycznych pomysłach przy urnach wyborczych !!!!

    • 6 9

  • Słuchajcie czy ktoś z was widział Budynia za kierownicą????? Coś mi się wydaje, że chyba nie. (2)

    Ciekawe czy Budyń umie prowadzić samochód.

    • 3 5

    • nie umie (1)

      • 2 1

      • on niedawno ćwiczył przed lustrem swoją wymowę i już nabrał pewności siebie

        porzucił logopedę i szykuje sie do warszawki albo do UE

        • 0 2

  • popieram ograniczenie do 30 km/h - TAM GDZIE JEST TO UZASADNIONE ...

    szkoły, przedszkola, przychodnie, słaba widoczność .... i w takich miejscach walić wysokie mandaty za przekroczenie

    • 10 1

  • I tak średnia prędkość w mieście (2)

    jest niższa niż 30km/h więc nie ma czym się podniecać...
    Ograniczenie nic nie zmieni nawet jeśli będzie przestrzegane i jego przestrzeganie będzie egzekwowane.

    • 8 4

    • właśnie że jest czym się podniecać (1)

      Jeśli wprowadzisz ograniczenie prędkości do 30 km/godz, to prawdopodobnie średnia prędkość przejazdu spadnie poniżej 15 km/godz. W zakorkowanych dzielnicach, w godzinach szczytu i tak nie ma to znaczenia, ale wieczorem, lub w dzień wolny od pracy, to ograniczenie jest bezzasadne.

      • 5 5

      • średnia wcale nie spadnie

        na jednej zmianie świateł będzie mogło przejechać... więcej pojazdów. Mniejsza prędkość - mniejsze odległości między nimi.

        • 4 1

  • Zatem źródłem wypadków nie jest przechodzień, który wbiega na czerwonym, (4)

    ale samochód, który na zielonym jedzie szybciej niż 30km/h. Dobrze rozumiem ?

    • 14 4

    • dokladnie tyle

      wynika z pokracznego rozumowania urzednikow ktorzy na to wpadli. A tak na prawde chodzi tylko o karanie kierowcow i kase dla panstwa

      • 5 2

    • dokładnie

      jeszcze dostawią fotoradarów w tych miejscach i dziura budżetowa załatana

      • 4 3

    • samochód jadący z prędkością 30 km/h na zielonym (1)

      potrąci pieszego, który się spieszy na autobus, lub zdąży wyhamować, nawet jeśli ten pieszy będzie przebiegał na wczesnym czerwonym.

      • 0 1

      • a niby dlaczego mielibyśmy się troszczyć o pieszych, którzy łamią przepisy wchodząc na jezdnię na czerwonym świetle?? To ich ryzyko - można powiedzieć, że tak właśnie działa selekcja naturalna... Co innego bezpieczeństwo tych, którzy przechodzą przepisowo.

        • 0 0

  • popieram zabieranie prawa jazdy ...

    za jazdę pow. 100 km /h tam gdzie jest ograniczenie w terenie zabudowanym do 50 km/h i mandat min PLN 5000

    • 15 3

  • bo Polska w każdej strefie chamuje naród (1)

    nie tylko intelektualnie , zawodowo , medycznie, kulturalnie, ale w każdej dziedzinie naszego życia wyczuwa się spowolnienie :( spadam do Niemiec tam nie ograniczają.

    • 4 9

    • to spadaj

      bo juz sie dawno "zachamowales"

      • 1 2

  • To teraz poproszę fotoradary na połowie Gdańskich ulic do kompletu :(

    • 4 1

  • a może, tak... (2)

    ...wprowadzić w mieście wyłącznie ruch pieszy i zakazać jazdy samochodami?

    • 8 3

    • Byloby wspaniale...

      tak jak w niektorych miastach w Anglii, gdzie w centrum jest dopuszczony tylko transport publiczny (Londyn, Oxford), autobusyi taksowki.

      • 5 0

    • patrzac ne te

      otluszczone d*py, nie byloby to zlym rozwiazaniem

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane