- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (516 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (197 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (87 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (150 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (97 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (72 opinie)
Student znalazł sposób na korki wokół UCK w Gdańsku
Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej znalazł sposób na odkorkowanie ulic wokół Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego na Aniołkach. Według jego koncepcji problem rozwiązałyby dodatkowe linie obsługiwane przez minibusy, a na wąskich uliczkach wprowadzenie ruchu w jednym kierunku. Pomysłowi obiecali przyjrzeć się urzędnicy i ZTM.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Pisząc pracę magisterską chciałem zająć się realnym problemem, który z jednej strony dotyczy mieszkańców, a z drugiej - wspólnie z mieszkańcami - można rozwiązać. Praca badawcza, ankiety i rozmowy z mieszkańcami, porządkowanie materiału i samo działanie nad koncepcją zajęło ponad rok. Nieoceniona okazała się współpraca z radą dzielnicy. Pomocni i otwarci okazywali się też sami mieszkańcy, którzy mówili, co ich bezpośrednio dotyczy, np. zalegające przez kilka tygodni śmieci, bo zastawioną przez auta ulicą nie może przejechać śmieciarka - opowiada Przemysław Wróbel.
Jakie są założenia studenckiej koncepcji, która miałaby w kompleksowy sposób rozwiązać problemy rozjeżdżanej przez samochody dzielnicy?
Wróbel proponuje, by pacjenci, pracownicy i studenci Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego dojeżdżali tam linią obsługiwaną przez minibusy z częstotliwością co 10 min.
- Chodzi o to, by potencjalny użytkownik przychodząc na przystanek nie musiał sprawdzać rozkładu, ale miał świadomość, że na pewno za kilka minut podjedzie transport. Ze względu na fakt, że przejazd minibusa na proponowanej pętli nowej linii nie powinien zajmować więcej niż 15 minut, powinny wystarczyć dwa pojazdy do jej obsługi. Rozmieszczenie przystanków daje możliwość zmiany środka transportu z innego autobusu, tramwaju lub samochodu na minibus - tłumaczy Wróbel.
Ponadto miałaby też powstać linia dedykowana tylko dla mieszkańców i studentów GUMedu z kursami co 15 min.
Inaugurację nowych połączeń miałaby poprzedzić kampania informacyjna przedstawiająca możliwości dojazdu i poruszania się po kampusie medycznym bez samochodu.
- W tym celu zaprojektowany został system informacji w skali miasta i dzielnicy dla użytkowników GUMedu. Zasadne wydaje się, aby karta informacyjna była przekazywana wszystkim pracownikom i studentom Uniwersytetu oraz pacjentom przy rejestracji. Mogłaby być dystrybuowana w formie papierowej, elektronicznej, a nawet jako aplikacja mobilna na smartfony - wylicza Wróbel.
Jak zauważa w swojej pracy absolwent Wydziału Architektury PG, aktualnie znaczna część ulic w dzielnicy Aniołki zdominowana jest przez parkujące na nich samochody.
- W ankietach mieszkańcy wskazywali, że to największy problem dzielnicy. Według nich zajmują one nie tylko miejsce na pasie drogowym, ale również na chodnikach i elementach zieleni. Utrudnia to poruszanie się pieszym i rowerzystom, stwarza dla nich niebezpieczeństwo, a także wpływa na dewastację infrastruktury drogowej i zieleni oraz na obniżenie walorów estetycznych zabytkowej dzielnicy. Parkujące auta niekiedy uniemożliwiają mieszkańcom wjazd na posesje oraz przejazd pojazdom wywożącym śmieci - podkreśla.
Aby ograniczyć tę tendencję, Wróbel proponuje miastu, aby na niektórych ulicach wprowadzono ruch jednokierunkowy, a także stopniowe zmiany w strukturze wybranych ulic (uspokojenie ruchu poprzez wprowadzenie nowych drzew, ławek, śmietników i elementów małej architektury, które uniemożliwiłyby parkowanie w wybranych miejscach).
- Proponowany sinusoidalny układ ruchu pojazdów spowodowałby konieczność obniżenia możliwej do rozwinięcia obecnie prędkości, a przez to zwiększyłoby się bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Ulice stałyby się ciekawym i wartościowych elementem sieci przestrzeni publicznych - czytamy w opracowaniu naukowym.
Wróbel w swojej pracy badawczej inspirował się m.in. rozwiązaniami od lat funkcjonującymi na światowych kampusach medycznych i uniwersyteckich.
- Takim przykładem jest chociażby system informacji dotyczącej sposobu i formy dojazdu do kompleksu medycznego w Baltimore. Na Uniwersytecie w Waszyngtonie osoby dojeżdżające wspólnie jednym samochodem mają zniżkę na parking i są kierowane do specjalnych stref parkowania, dzięki czemu nie tracą czasu na poszukiwanie miejsca - mówi Wróbel.
Jak na pomysły studenta zapatruje się miasto?
- Propozycje pana Przemysława Wróbla otrzymaliśmy w tym tygodniu. Będziemy się z nimi zapoznawać i skontaktujemy się zarówno z autorem pracy, jak i Radą Dzielnicy Aniołki. Przypomnę, że ewentualna rekomendacja rady dzielnicy może być punktem wyjścia do dyskusji nad kształtem ostatecznej oferty przewozowej w tym rejonie - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku.
ZTM chciał zbadać preferencje i liczbę pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w tym rejonie. Na początku listopada ZTM skierował ofertę do wykonawców specjalizujących się w tego typu usługach. Nie wpłynęła jednak ani jedna oferta.
- Niestety, żadna z tych firm nie była zainteresowana. Niemniej, na podstawie m.in. własnych obserwacji, będziemy przygotowywać propozycję dostosowania oferty przewozowej do faktycznego zapotrzebowania i już niedługo skonsultujemy ją z radą dzielnicy Aniołki - dodaje Gołąb.
Od poniedziałku 5 grudnia powiększy się obszar poboru opłat w Strefie Płatnego Parkowania w dzielnicy Aniołki.
Dotychczas opłaty pobierane były na ulicach: Dębinki, Fahrenheita, Skłodowskiej-Curie, Smoluchowskiego.
Od najbliższego poniedziałku opłaty będą pobierane również na ulicach: Dantyszka, Dębinki (do Hoene-Wrońskiego), Dębowa - numery od 1 do 22, Hoene-Wrońskiego, Kopernika, Orzeszkowej, Śniadeckich, Tuwima, Wronia, Chodowieckiego al. Zwycięstwa - numery od 40 do 56.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/1714/750x0/1714187-W-poniedzialek-strefa-platnego-parkowania-na-Aniolkach-znacznie-sie-powiekszy.webp)
porównać
W dzielnicy pojawią się nowe parkomaty. Wszystkie urządzenia są wandaloodporne, odporne na działanie czynników atmosferycznych, posiadają zabezpieczenie antygraffiti oraz antyplakatowe. We wszystkich można płacić kartami, monetami oraz za pomocą aplikacji mobilnej. Jak podkreślają urzędnicy, wszystkie zmiany dotyczące płatnego parkowania w dzielnicy Aniołki konsultowane były z Radą Dzielnicy.
Jak mówi Łukasz Cora, przewodniczący Rady Dzielnicy Aniołki po wprowadzeniu na początku października strefy płatnego parkowania przy ul. Smoluchowskiego problem z parkowaniem w dzielnicy się nasilił.
- Działając w interesie mieszkańców podjęliśmy starania, by strefa została rozszerzona, bo tylko takie działanie jest w stanie uporządkować sytuację parkingową. Z naszych doświadczeń i obserwacji wynika, że pod naszymi domami nie parkują pacjenci UCK, tylko pracownicy i studenci Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Nie chcemy być dla innych zapleczem parkingowym tylko dlatego, że władze miasta i tych placówek nie są w stanie zapewnić miejsc postojowych dla swoich pracowników - wyjaśnia Łukasz Cora.
Jak dodaje, decyzja o rozszerzeniu strefy zapadła jednogłośnie.
- Nie dotarł do nas ani jeden głos sprzeciwu od mieszkańców. Problemem nie była też kwota 120 zł za roczny abonament. To naprawdę ostatni cywilizowany sposób, by zaprowadzić tu porządek, tym bardziej, że pomysł poprowadzenia linii tramwajowej przy UCK upadł ostatecznie - dodaje Cora.
Miejsca
Opinie (278) ponad 10 zablokowanych
-
2016-12-03 21:05
Pana Przemysława Wróbla poniosła fantazja, kontynuacja pracy magisterskiej w w/w temacie jest ryzykowna.
- 14 3
-
2016-12-03 21:13
Skandal (3)
A gdzie ścieżka rowerowa ja się pytam, pytam się ja
- 5 5
-
2016-12-03 21:56
Nie karmić trola
- 0 2
-
2016-12-03 22:03
prawda, zupełnie niedzisiejsza propozycja studenta!
Powszechnie wiadomo i wszyscy wiedzą i każdy to powie - rower przyszłością transportu i ruchu drogowego. To przerażające że wyższe uczelnie siedliskiem wstecznictwa zamiast postępu!
- 2 2
-
2016-12-07 21:49
a kto jeżdzi do szpitala na rowerze? bo chyba nie chorzy emeryci albo pacjenci z torbami
- 0 0
-
2016-12-03 21:16
Zadam pytanie do pana Przemysłąwa Wróbla, piszącego pracę magisterską na temat "korków wokół UCK w Gdańsku" (1)
Zmieniając organizację ruchu wokół UCK na ulice jednokierunkowe, jak zamierza rozwiązać dojazd ambulansów do UCK?
- 23 1
-
2016-12-08 20:43
Zadać, to można pytanie komuś.
Do kogoś, za to, skierować.
- 0 0
-
2016-12-03 21:25
Prędzej człek umrze niż znajdzie miejsce do parkowania i do lekarza!
!
- 15 1
-
2016-12-03 21:30
Co z tego urzędasy wprowadzą: (1)
zamiast autobusów będą jeździły busy i będzie tłok, a małe uliczki będą wszędzie miały zakaz postoju : )
- 6 1
-
2016-12-03 23:33
Do tego zabierajac miejsca parkingowe..
..sprawia, że edzie jeszcze gorzej - kto jezdzi samochodem i tak bedzie jezdzil, bedzie mial tylko jeszcze wiekszy problem z parkowaniem, zacznie sie zastawianie innych uliczek i dodatkowo parkowanie we wszystkich losowych miejscach "gdzie sie da"...
- 2 0
-
2016-12-03 21:38
Głupota urzędasów jest niezbadana
To piętrowy parking zamiast przy Trytonie / ETC trzeba było zbudować przy Akademii. Tam stoi pusty a pieniądze zmarnowane natomiast przy Akademii byłby pełen. A może miasto działki nie ma przy Uniwersytecie medycznym? głupota miejskich urzędasów jest bezgraniczna, budyń czy ty naprawdę taki ograniczony jesteś ?
- 25 4
-
2016-12-03 21:40
tylko budowa parkingów rozwiąże problem (1)
komuchy dajcie ludziom robić to co potrzebują tak jak im wygodnie
- 19 6
-
2016-12-03 22:13
Nie!
- 2 3
-
2016-12-03 21:44
Konkrety czy rozgłos (1)
kiedyś napisałem do ZDiZu w związku z rondem alei Niepodległości i Drogi Zielonej iż są źle oznakowane znaki poziome na jezdni. Do dziś czekam na maila z odpowiedzią w tej sprawie. Cztery lata to trochę długo. Mogłem jednak na 3miasti opisać sytuację.
- 5 1
-
2016-12-03 22:00
a do dobrego ZDiZu napisałeś? bo aleja Niepodległości to Sopot
- 1 1
-
2016-12-03 21:46
chory, nieekonomiczny pomysł
"linia dedykowana tylko dla mieszkańców i studentów GUMedu z kursami co 15 min."
- jaki to ma sens? Komunikacja ma być dla wszystkich - np. Pacjentów jest dużo więcej niż mieszkańców i studentów.- 28 1
-
2016-12-03 21:50
(1)
Co do komunikacji publicznej w tym rejonie,to trzeba zreformować linię 283,bo ani częstotliwość kursowania,ani trasa nie odpowiada potrzebom obsługi UCK.
- 13 0
-
2016-12-04 08:20
Powinna bezwzględnie zostać. Zaspokaja ona choć część potrzeb dojazdowych z górnego tarasu Gdańska.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.