• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światła: przyczyna czy lekarstwo na korki?

Michał Brancewicz
15 lipca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nawet latem na skrzyżowaniu Traktu św. Wojciecha z Okopową i Toruńską kierowcy muszą swoje odstać. Nawet latem na skrzyżowaniu Traktu św. Wojciecha z Okopową i Toruńską kierowcy muszą swoje odstać.

Ciężko jest poszerzyć wszystkie drogi w mieście, ale już racjonalne ustawienie sygnalizacji ulicznej może znacznie usprawnić ruch samochodów.



Sygnalizacja świetlna w Trójmiescie:

- Jeśli chodzi o światła, to jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie mieszkańców, posiłkujemy się informacjami od policji, sami wdrażamy swoje pomysły - zapewnia Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego ZDiZ-u. - Każdą sprawę rozpatrujemy, ale oczywiście nie wszystkie potem wprowadzamy w życie.

Takie podejście przekłada się na konkretne liczby. Zarządcy dróg wprowadzają około 35-45 zmian w sygnalizacji rocznie. - Polegają one na generalnej modernizacji systemu w danym obszarze, zaprojektowaniu sygnalizacji od nowa lub drobnych korektach - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu. - Co trzecia interwencja wynika z sugestii mieszkańców.

W Gdańsku zainstalowanych jest 199 systemów sygnalizacji świetlnych, z czego 122 stanowią sygnalizatory akomodacyjne. Co to takiego? Na niektórych skrzyżowaniach czujniki wykrywają np. pojazdy na pasie do lewoskrętu i automatycznie pozwalają im przejechać. Długość zielonego światła jest dostosowana do ilości aut oczekujących na przejazd.

Innym przykładem sygnalizacji akomodacyjnej są światła dla pieszych. W wielu miejscach miasta pieszy zgłasza chęć przejścia poprzez naciśnięcie guzika. Gdyby nie to zgłoszenie zielone światło w ogóle by się nie włączyło i kierowcy mieliby ciągłość ruchu.

Sygnalizacja na poszczególnych skrzyżowaniach jest również programowana na zmienną częstotliwość i długość trwania zielonego światła. Na skrzyżowaniu ul. 3 Maja i Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska działają aż cztery programy dostosowujące odpowiednią częstotliwość i długość świateł do pory dnia.

Mimo to gdańscy kierowcy nie mają wrażenia, że po mieście podróżuje się płynnie i bezproblemowo. Inżynierowie przekonują jednak, że w pewnych miejscach korków nie unikniemy, zwłaszcza na skrzyżowaniach, gdzie przepustowość jest podniesiona do granic możliwości.

Takich newralgicznych miejsce można wymieniać bez liku. Wystarczy spojrzeć na skrzyżowanie Traktu św Wojciecha i Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska. Tutaj sznur aut o poranku ciągnie się - wydawałoby się - w nieskończoność. - Wielokrotnie proszono nas o wydłużenie światła zielonego w ciągu Traktu świętego Wojciecha - mówi kierownik Wawrzonek. - To by jednak nic nie pomogło, gdyż auta w końcu zatrzymałyby się na Hucisku i spowodowały korek aż do Węzła Okopowa. My staramy się przerzucać korki, których nie da się uniknąć w mniej uciążliwe miejsca.

Z podobną sytuacją spotykają się kierowcy chcący wyjechać ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska na Warszawę. Na światłach przy rafinerii tworzą się gigantyczne korki.

- Kierowcy taki problem utożsamiają tylko z pierwszym skrzyżowaniem, jakie napotykają, jednak gdyby nie światła przy rafinerii to taki sam korek tworzyłby się przy Makro albo w Przejazdowie - przekonuje dyrektor Kotłowski. Wtóruje mu Tomasz Wawrzonek. - Przepustowość tamtego skrzyżowania wyczerpała się. W godzinę może przejechać około 1,1 tys aut, a pojawia się o dwieście, trzysta więcej.

Na wielu skrzyżowaniach drogowcy borykają się z dylematem, jak pogodzić bezpieczeństwo z przepustowością. Tak było również na krzyżówce ul. Opackej ze Spacerową zobacz na mapie Gdańska. Światło ze strzałką do skrętu w lewo w ul. Opacką zwiększało bezpieczeństwo, ale zmniejszało przepustowość, dlatego po jakimś czasie zdecydowano się na jej likwidację. Teraz światło zielone dla kierowców jadących w dół trwa dłużej niż dla jadących do góry i jest wykorzystywane przez chcących skręcić w lewo.

Tristar (nie będzie) lekiem na całe zło

Rozwiązaniem nie tylko gdańskich, ale ogólnie trójmiejskich problemów ma być Tristar, czyli system inteligentnego kierowania ruchem. Jednak nawet on, jak twierdzą inżynierowie ruchu, nie będzie w stanie przeciwdziałać blokowaniu się Trójmiasta w godzinach szczytu.

8 czerwca otwarto oferty na projekt budowlany systemu. Najtańsza oferta opiewa na nieco ponad 5 mln zł. Jeszcze w tym tygodniu powinniśmy poznać zwycięzcę, który po podpisaniu umowy będzie miał rok na stworzenie projektu.

W kolejnym etapie wyłoniony zostanie wykonawca, który stworzy całe oprogramowanie i wprowadzi system w tkankę całego Trójmiasta. - Na początku skupimy się na głównych skrzyżowaniach w poszczególnych miastach oraz arteriach potrzebnych do dobrej organizacji Euro 2012 - przekonuje Krzysztof Łutowicz odpowiedzialny za Tristar w dziale inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku.

Opinie (179) 1 zablokowana

  • Dobrze skordynowane światła - niezły dowcip :]

    Temu kto tak twierdzi proponuję przejechać się po Gdańskim Chełmie , na głównym skrzyżowaniu w centrum dzielnicy koło biedronki , wyjechać rano nawet z domu od strony Chałubińskiego od przychodni i basenu można dostać szału , przejadą 2 auta reszta przepycha się by zdążyć w efekcie czego dochodzi do korku na samym środku skrzyżowania i do nie jednej już sytuacji pachnącej stłuczką.... kiedyś zanim puścili tramwaj to było ok , teraz nie wiem kto to tak zgrał ale to jest porażka po całości.... miały być zmiany badania ruchu by to ustawić tak by było bezkolizyjnie , nawet w radiu Gdańsk kiedyś o tym był temat i wszyscy spoczęli na laurach , a w grudniu będzie już 2 lata odkąd mamy tramwaj i zmian ani widu ani słuchu niestety....

    • 4 0

  • "Nawet latem na skrzyżowaniu Traktu św. Wojciecha z Okopową i Toruńską kierowcy muszą swoje odstać."

    a co za różnica latem czy zimą??

    • 2 0

  • Marynrki Polskiej - nowy odcinek

    Psy tam tylko szczekają po 20:00 ale światła w Letniewie (Letnicy) czy przy Zielonym Trójącie (tu jeszcze można zrozumieć) palą się całą dobę.
    Czemu jest tam tylko 50km/h?, śmiało można podnieść do min. 60km/h

    • 2 0

  • Hucisko

    Proponuję eksperymantalnie zamknąć rano wjazd na ul.Wały Jagielońskie z Huciska i Targu Drzewnego na kilka minut i zobaczyć, czy miasto się rozkorkuje (Chełm, Orunia, Podwale Przedmiejskie).

    • 1 0

  • problem w tym, ze w trójmieście nie ma rond i zawsze będą korki

    W szczecinie w centrum znajdują się wielkie, trzypasmowe ronda i mimo iz tam zbiega się w jednym miejscu od 5 do 8 ulic to korków nie ma. Jeździ sie jak w bajce. A jak są zwykłe skrzyzowania, to nic sie nie da zrobić.

    • 4 1

  • Chrzanowskiego do Słowackiego

    Autobus na Słowackiego stoi na świetle (!) minimum 10 minut (czasem dłużej), żeby wpuścić wąż wlewający się z Chrzanowskiego. Później czeka przy Reymonta.

    Poza tym czas urlopow zamiast zmniejszyć ruch w godzinach szczytu, znacznie go nasilił. Korek jest znacznie większy niz pół roku temu (np. w godz. 14-16). Wczoraj od koszar do ronda de la Salle (dalej korek znika) autobus jechał ponad 45 minut o godz. 14.

    gratulacje dla włodarzy! :(((

    • 2 1

  • Zmieńcie światła dla pieszych przy Galerii Przymorze! (3)

    Idąc od strony ul. Bora Komorowskiego do Leclerc trzeba przejść przez skrzyżowanie chłopska/obr. wybrzeża. Idąc od strony pawilonów Rafa to jest koszmar!
    Mierząc ze stoperem w ręku światło zielone trwa 6-8 sekund! Dochodząc szybkim krokiem do przeciwległego krawężnika słychać i widać jak wskakuje czerwone będąc jeszcze na jezdni! A co gorzej radzącymi sobie osobami? Chodzi o osoby starsze, matki z dziećmi które są zaskakiwane na środku jezdni czerwonym światłem!
    Takie ustawienie świateł dla pieszych jest skandaliczne, a od wypadku tylko mały krok.
    Proszę o sprawdzenie i zmianę ustawienia tych świateł tak jak być powinno.

    • 3 0

    • Właśnie, popieram!

      Mam w tym miejscu ten sam problem, a nie chcę zostać naleśnikiem pod kołami.

      • 0 0

    • (1)

      to, że pokazuje się czerwone, tzn, że następni piesi nie mają już wchodzić - a nie, że zaraz zostaną rozjechani...

      • 1 1

      • To sprobuj sam madralo

        zycze duzo szczescia...

        • 0 0

  • ODROBINE LOGIKI ! (2)

    Wystarczyło by na początek zreorganizować ruch. Na początek 3 pasy w kierunku Gdańska i jeden w kierunku Pruszcza i np Małomiejska w stronę Gdańska jako jednokierunkowa. Takie zmiany niech obowiązują do 10/11:00, a potem po staremu. Ale myślenie u naszych urzędników to nie najmocniejsza strona!

    • 0 0

    • a... (1)

      wjazd na orunię to którędy jak małomiejska ma być jednokierunkowa?

      • 0 0

      • Chłopie skąd masz takie pomysły. Z komiksów??

        • 0 0

  • dobre światla nie są złe,

    złe światła są bez sensu;)

    jest trochę do roboty.

    • 0 1

  • Skrzyżowania bezkolizyjne

    Od co najmniej 35 lat nie zbudowano w Gdańsku żadnego skrzyżowania bezkolizyjnego na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska (Grunwaldzka, Al. Zwycięstwa, ..., Trakt św. Wojciecha). A tymczasem pracujemy "na dole" a coraz częściej mieszkamy "na górze". To są karygodne zaniedbania wszystkich rządzących w tym czasie naszym miastem i przyczyna paraliżu komunikacyjnego Gdańska. Zamiast ECS należy wybudować co najmniej jedno skrzyżowanie. Obecnych rządzących trzeba w najbliższych wyborach zmienić bo skoro dotychczas nic nie zrobili w tej sprawie to nie należy spodziewać się korzystnych zmian w przyszłości.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane