- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Światła: przyczyna czy lekarstwo na korki?
Ciężko jest poszerzyć wszystkie drogi w mieście, ale już racjonalne ustawienie sygnalizacji ulicznej może znacznie usprawnić ruch samochodów.
Takie podejście przekłada się na konkretne liczby. Zarządcy dróg wprowadzają około 35-45 zmian w sygnalizacji rocznie. - Polegają one na generalnej modernizacji systemu w danym obszarze, zaprojektowaniu sygnalizacji od nowa lub drobnych korektach - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu. - Co trzecia interwencja wynika z sugestii mieszkańców.
W Gdańsku zainstalowanych jest 199 systemów sygnalizacji świetlnych, z czego 122 stanowią sygnalizatory akomodacyjne. Co to takiego? Na niektórych skrzyżowaniach czujniki wykrywają np. pojazdy na pasie do lewoskrętu i automatycznie pozwalają im przejechać. Długość zielonego światła jest dostosowana do ilości aut oczekujących na przejazd.
Innym przykładem sygnalizacji akomodacyjnej są światła dla pieszych. W wielu miejscach miasta pieszy zgłasza chęć przejścia poprzez naciśnięcie guzika. Gdyby nie to zgłoszenie zielone światło w ogóle by się nie włączyło i kierowcy mieliby ciągłość ruchu.
Sygnalizacja na poszczególnych skrzyżowaniach jest również programowana na zmienną częstotliwość i długość trwania zielonego światła. Na skrzyżowaniu ul. 3 Maja i Nowe Ogrody działają aż cztery programy dostosowujące odpowiednią częstotliwość i długość świateł do pory dnia.
Mimo to gdańscy kierowcy nie mają wrażenia, że po mieście podróżuje się płynnie i bezproblemowo. Inżynierowie przekonują jednak, że w pewnych miejscach korków nie unikniemy, zwłaszcza na skrzyżowaniach, gdzie przepustowość jest podniesiona do granic możliwości.
Takich newralgicznych miejsce można wymieniać bez liku. Wystarczy spojrzeć na skrzyżowanie Traktu św Wojciecha i Toruńskiej . Tutaj sznur aut o poranku ciągnie się - wydawałoby się - w nieskończoność. - Wielokrotnie proszono nas o wydłużenie światła zielonego w ciągu Traktu świętego Wojciecha - mówi kierownik Wawrzonek. - To by jednak nic nie pomogło, gdyż auta w końcu zatrzymałyby się na Hucisku i spowodowały korek aż do Węzła Okopowa. My staramy się przerzucać korki, których nie da się uniknąć w mniej uciążliwe miejsca.
Z podobną sytuacją spotykają się kierowcy chcący wyjechać ul. Elbląską na Warszawę. Na światłach przy rafinerii tworzą się gigantyczne korki.
- Kierowcy taki problem utożsamiają tylko z pierwszym skrzyżowaniem, jakie napotykają, jednak gdyby nie światła przy rafinerii to taki sam korek tworzyłby się przy Makro albo w Przejazdowie - przekonuje dyrektor Kotłowski. Wtóruje mu Tomasz Wawrzonek. - Przepustowość tamtego skrzyżowania wyczerpała się. W godzinę może przejechać około 1,1 tys aut, a pojawia się o dwieście, trzysta więcej.
Na wielu skrzyżowaniach drogowcy borykają się z dylematem, jak pogodzić bezpieczeństwo z przepustowością. Tak było również na krzyżówce ul. Opackej ze Spacerową . Światło ze strzałką do skrętu w lewo w ul. Opacką zwiększało bezpieczeństwo, ale zmniejszało przepustowość, dlatego po jakimś czasie zdecydowano się na jej likwidację. Teraz światło zielone dla kierowców jadących w dół trwa dłużej niż dla jadących do góry i jest wykorzystywane przez chcących skręcić w lewo.
Rozwiązaniem nie tylko gdańskich, ale ogólnie trójmiejskich problemów ma być Tristar, czyli system inteligentnego kierowania ruchem. Jednak nawet on, jak twierdzą inżynierowie ruchu, nie będzie w stanie przeciwdziałać blokowaniu się Trójmiasta w godzinach szczytu.
8 czerwca otwarto oferty na projekt budowlany systemu. Najtańsza oferta opiewa na nieco ponad 5 mln zł. Jeszcze w tym tygodniu powinniśmy poznać zwycięzcę, który po podpisaniu umowy będzie miał rok na stworzenie projektu.
W kolejnym etapie wyłoniony zostanie wykonawca, który stworzy całe oprogramowanie i wprowadzi system w tkankę całego Trójmiasta. - Na początku skupimy się na głównych skrzyżowaniach w poszczególnych miastach oraz arteriach potrzebnych do dobrej organizacji Euro 2012 - przekonuje Krzysztof Łutowicz odpowiedzialny za Tristar w dziale inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku.
Opinie (179) 1 zablokowana
-
2009-07-15 12:26
Dobrze skordynowane światła - niezły dowcip :]
Temu kto tak twierdzi proponuję przejechać się po Gdańskim Chełmie , na głównym skrzyżowaniu w centrum dzielnicy koło biedronki , wyjechać rano nawet z domu od strony Chałubińskiego od przychodni i basenu można dostać szału , przejadą 2 auta reszta przepycha się by zdążyć w efekcie czego dochodzi do korku na samym środku skrzyżowania i do nie jednej już sytuacji pachnącej stłuczką.... kiedyś zanim puścili tramwaj to było ok , teraz nie wiem kto to tak zgrał ale to jest porażka po całości.... miały być zmiany badania ruchu by to ustawić tak by było bezkolizyjnie , nawet w radiu Gdańsk kiedyś o tym był temat i wszyscy spoczęli na laurach , a w grudniu będzie już 2 lata odkąd mamy tramwaj i zmian ani widu ani słuchu niestety....
- 4 0
-
2009-07-15 12:28
"Nawet latem na skrzyżowaniu Traktu św. Wojciecha z Okopową i Toruńską kierowcy muszą swoje odstać."
a co za różnica latem czy zimą??
- 2 0
-
2009-07-15 12:35
Marynrki Polskiej - nowy odcinek
Psy tam tylko szczekają po 20:00 ale światła w Letniewie (Letnicy) czy przy Zielonym Trójącie (tu jeszcze można zrozumieć) palą się całą dobę.
Czemu jest tam tylko 50km/h?, śmiało można podnieść do min. 60km/h- 2 0
-
2009-07-15 12:39
Hucisko
Proponuję eksperymantalnie zamknąć rano wjazd na ul.Wały Jagielońskie z Huciska i Targu Drzewnego na kilka minut i zobaczyć, czy miasto się rozkorkuje (Chełm, Orunia, Podwale Przedmiejskie).
- 1 0
-
2009-07-15 12:43
problem w tym, ze w trójmieście nie ma rond i zawsze będą korki
W szczecinie w centrum znajdują się wielkie, trzypasmowe ronda i mimo iz tam zbiega się w jednym miejscu od 5 do 8 ulic to korków nie ma. Jeździ sie jak w bajce. A jak są zwykłe skrzyzowania, to nic sie nie da zrobić.
- 4 1
-
2009-07-15 13:37
Chrzanowskiego do Słowackiego
Autobus na Słowackiego stoi na świetle (!) minimum 10 minut (czasem dłużej), żeby wpuścić wąż wlewający się z Chrzanowskiego. Później czeka przy Reymonta.
Poza tym czas urlopow zamiast zmniejszyć ruch w godzinach szczytu, znacznie go nasilił. Korek jest znacznie większy niz pół roku temu (np. w godz. 14-16). Wczoraj od koszar do ronda de la Salle (dalej korek znika) autobus jechał ponad 45 minut o godz. 14.
gratulacje dla włodarzy! :(((- 2 1
-
2009-07-15 13:41
Zmieńcie światła dla pieszych przy Galerii Przymorze! (3)
Idąc od strony ul. Bora Komorowskiego do Leclerc trzeba przejść przez skrzyżowanie chłopska/obr. wybrzeża. Idąc od strony pawilonów Rafa to jest koszmar!
Mierząc ze stoperem w ręku światło zielone trwa 6-8 sekund! Dochodząc szybkim krokiem do przeciwległego krawężnika słychać i widać jak wskakuje czerwone będąc jeszcze na jezdni! A co gorzej radzącymi sobie osobami? Chodzi o osoby starsze, matki z dziećmi które są zaskakiwane na środku jezdni czerwonym światłem!
Takie ustawienie świateł dla pieszych jest skandaliczne, a od wypadku tylko mały krok.
Proszę o sprawdzenie i zmianę ustawienia tych świateł tak jak być powinno.- 3 0
-
2009-07-15 14:46
Właśnie, popieram!
Mam w tym miejscu ten sam problem, a nie chcę zostać naleśnikiem pod kołami.
- 0 0
-
2009-07-15 15:25
(1)
to, że pokazuje się czerwone, tzn, że następni piesi nie mają już wchodzić - a nie, że zaraz zostaną rozjechani...
- 1 1
-
2009-07-16 21:07
To sprobuj sam madralo
zycze duzo szczescia...
- 0 0
-
2009-07-15 13:43
ODROBINE LOGIKI ! (2)
Wystarczyło by na początek zreorganizować ruch. Na początek 3 pasy w kierunku Gdańska i jeden w kierunku Pruszcza i np Małomiejska w stronę Gdańska jako jednokierunkowa. Takie zmiany niech obowiązują do 10/11:00, a potem po staremu. Ale myślenie u naszych urzędników to nie najmocniejsza strona!
- 0 0
-
2009-07-15 14:02
a... (1)
wjazd na orunię to którędy jak małomiejska ma być jednokierunkowa?
- 0 0
-
2009-07-15 15:09
Chłopie skąd masz takie pomysły. Z komiksów??
- 0 0
-
2009-07-15 14:40
dobre światla nie są złe,
złe światła są bez sensu;)
jest trochę do roboty.- 0 1
-
2009-07-15 14:52
Skrzyżowania bezkolizyjne
Od co najmniej 35 lat nie zbudowano w Gdańsku żadnego skrzyżowania bezkolizyjnego na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska (Grunwaldzka, Al. Zwycięstwa, ..., Trakt św. Wojciecha). A tymczasem pracujemy "na dole" a coraz częściej mieszkamy "na górze". To są karygodne zaniedbania wszystkich rządzących w tym czasie naszym miastem i przyczyna paraliżu komunikacyjnego Gdańska. Zamiast ECS należy wybudować co najmniej jedno skrzyżowanie. Obecnych rządzących trzeba w najbliższych wyborach zmienić bo skoro dotychczas nic nie zrobili w tej sprawie to nie należy spodziewać się korzystnych zmian w przyszłości.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.