- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (480 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (314 opinii)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (195 opinii)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (32 opinie)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Szybko odzyskali skradzionego pheatona (68 opinii)
System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu
Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.
Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu
Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź
Już nie dwa razy, a raz
Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.
Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.
- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi
Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.
Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?
W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.
Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".
Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"
Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.
Co da Fala?
Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.
Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów
Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.
Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).
Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.
Miejsca
Opinie (880) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-23 08:40
Fala - siostra Mevo i Tristara
- 51 0
-
2023-01-23 08:40
System Fala (2)
Przy wejściu do SKM i odbijaniu i wczytywaniu kart będą jeszcze dłuższe korki.
Niech ktoś wejdzie do spóźnionej SKM i życzę powodzenia przy dodatkowym odbijaniu kart.- 49 0
-
2023-01-23 10:13
(1)
W SKM są terminale na peronach, nawet już zamontowane.
- 1 2
-
2023-01-23 11:22
Problem z nimi jest taki, że nie są tuż przy wejściu na peron
czyli jak pędzę na SKM, która właśnie wjechała na peron, to nie mam szans, żeby do niej wskoczyć, skoro muszę jeszcze dobiec do kasownika (np. na Przymorzu).
- 7 0
-
2023-01-23 08:41
To jakaś bzdura ta Fala, co komu przeszkadza "normalny" bilet okresowy, mam go okazuję w razie konieczności i tyle, a tutaj tyle zachodu. Na pewno starsi "polubią" ten rodzaj kontroli, a poza tym to już następny stopień inwigiilacji, gorzej niż za komuny, ale cóż wraca komuna bis
- 58 0
-
2023-01-23 08:42
Ile to już jest tych społeczek od transportu ? Bo się pogubić można rady , spółki a jak był bałagan tak jest xD trzeba pamiętać,że ta cała baltica dostała już parę mln dofinansowania od naszych trójmiejskich włodarzy. Tak to się pali pieniędzmi w piecu
- 40 0
-
2023-01-23 08:42
To już wolę abyście się zapytali przy kupnie na jakich stacjach wsiadam/wysiadam
Niż mam codziennie pamiętać dwa razy o odbijaniu się.
Fala na początek dała nam dwa niewygodne buty (dwa razy się odbijać). A teraz z wielką łaską zabiera jeden i tylko lewy but będzie niewygodny.- 41 0
-
2023-01-23 08:42
Geniusze od fali dumają jak uprzykrzyć mieszkańcom Gdańska życie i jeszcze biorą za to ogromne pieniądze
- 44 0
-
2023-01-23 08:43
Hit, musisz oddawać swoją prywatność (informacje w jakim kierunku się udajesz i o której) bo inaczej płacisz. Przepraszam czy system jest 100% komercyjny, że można kupić rabat za swoją prywatność?
- 42 0
-
2023-01-23 08:43
Przypominam...
W Warszawie pomocnik budowlańca - 500zł, wykwalifikowany - 1000zł na rękę
- 8 5
-
2023-01-23 08:44
(3)
Dziękujemy za Falę - ludzie starsi.
- 51 5
-
2023-01-23 09:24
(2)
I tak jezdzicie za darmo na koszt reszty
- 3 18
-
2023-01-23 14:01
dokładnie, nie dość że jeżdzą za darmo
to jeszcze złośliwie miejsca zajmują i zalegają, a człowiek pracy musi stać gdy jedzie do pracy, robić na to towarzystwo
- 1 8
-
2023-01-23 14:16
Dopiero seniorzy jeżdżą za darmo (po ukończeniu 70 roku życia).
- 11 0
-
2023-01-23 08:44
A co z Kartą Mieszkańca?
... która w tej chwili funkcjonuje jako bilet okresowy? Kolejna aplikacja? Przecież już mam jestem z gdańska.
- 39 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.