• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • Jedzmy dalej z krytyka.

    Żadnego odbijania. Dość inwigilacji obywateli.Na razie się wycofują ale gdy zacznie działać to kto wie czy nie wrócą do podwójnego kasowania.

    • 62 0

  • innobaltica miała stworzyć bilet metropolitalny,

    myśleli nad nim kilka dobrych lat, jeździli w delegacje oglądać jak to dziala w innych krajach, powoływali ekspertów jak Pan z artyułu z przed kilku dni, bili pianę przynajmniej raz na kwartał. Jaki jest efekt? Dojedziesz na jednym bilecie z Gdyni do Gdańska? NIE! więc jaki jest sens dalszego finansowania całego tego towrzystwa wzajemnej adoracji???

    • 66 0

  • Inwigilacja (3)

    A może urzędnicy niech zaprzestaną zbierać informacje o pasażerach?? Po co im te wszystkie informacje??

    • 44 1

    • "Cov. Id. 19 ... 84" (2)

      Bo to urzędnicy miejscy czyli ... PO czyli ... komunistyczni. Zobaczcie tylko CO dzieje się w komunistycznych chinach. Do tego właśnie potrzebna była "pandemia" - jako pretekst (!!!) do wprowadzania inwigilacji i kontroli. I do niczego więcej. Niestety PiS w takich kwestiach jedzie z nimi na jednym wózku ...

      • 18 1

      • (1)

        Leki weź, bo chyba z rana się zapomniało?!

        • 1 15

        • nie komentuj rzeczy których nie rozumiesz dzbanie!

          • 10 2

  • Siedzą i myślą

    jak zrobić drożej i gorzej. Na tym polega praca urzędnika

    • 39 0

  • Na auto mnie nie stać ale zainwestuję w rower albo hulajnogę elektryczna
    Nara złodzieje z Fali i gmin

    • 21 0

  • To ja mam propozycje

    Odbijanie biletow ma byc dobrowolne
    Ceny biletow maja byc niższe
    Dodatkowa znizka dla osób kupujacych bilety miesieczne

    • 38 0

  • To jakaś gó.....ria zajmuje się tym systemem Fala. Widać brak podstawowych badań lekarskich.

    • 33 0

  • Tylko dzięki temu że ktoś chce czytać kartę przy wejściu na mieć tańszy bilet ode mnie . Dyskryminacja.

    • 38 0

  • A ten check-in i check-out to nie jest celowa inwigilacja? (2)

    Przecież to jest ordynarne śledzenie dokąd i kiedy jechalismy. I jeszcze za to wsadzanie nosa w nasze sprawy dopłacamy 8zł (117-109). I oczywiscie dla naszego dobra. Jak zwykle.

    • 50 0

    • To będzie jak w samolocie? (1)

      Check-in, check-out

      • 3 0

      • Teraz system musi być bardziej rozwinięty

        W przypadku samolotów, check-in jednoznacznie okresla cel lotu (bilet), bo nie da sie wysiąść "po drodze". Kazdy, kto leciał samolotem odtąd-dotąd, na wieki został zapisany w systemie. Ale tak zidentyfikowani podróznicy to nic w porównaniu do ogólnej liczby ludzi przemieszczających sie stąd-dotąd.

        • 2 0

  • Cały system zarządzania w Gdańsku komunikacja jest do wymiany (1)

    Gdy czyta się to wszystko taki jest wniosek. Prostota systemy będzie gdy dojdzie do zmian w samym systemie działania i zarządzania komunikacja w Trójmieście.

    • 39 0

    • Wymiana zarządzającego w pierwszej kolejności.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane