- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (480 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (314 opinii)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (193 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (31 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzionego pheatona (68 opinii)
System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu
Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.
Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu
Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź
Już nie dwa razy, a raz
Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.
Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.
- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
![Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3349/150x100/3349292__kr.webp)
Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.
Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?
W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.
Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".
![Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3353/150x100/3353248__c_230_0_2645_1995__kr.webp)
Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.
Co da Fala?
Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.
Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów
Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.
Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).
Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.
Miejsca
Opinie (880) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-23 08:30
Na torach tramwajowych powinno się dopuścić działanie konkurencyjnej firmy transportowej, aby pasażerowie mieli możliwość dokonania wyboru przewoźnika, a nie narzucony z góry system fala i GAiT...
- 31 0
-
2023-01-23 08:31
To jeszcze zlikwidować wymóg odbijania się przy wejściu i...
i ten system dalej będzie totalnie bez sensu. Miał niby ułatwić wybranie najtańszej taryfy, a tylko komplikuje poruszanie się zbiorkomem. Już samo założenie, że należy stworzyć specjalny system, który wybiera odpowiednią taryfę jest chore, bo to świadczy o tym jak bardzo skomplikowany mamy system biletów. MZKZG miał to niby uprościć, ale tylko skomplikował. Ile jeszcze systemów, stołków dla znajomych i zmarnowanych milionów trzeba, żeby samorządowcy się dogadali i ustalili jednolitą, prostą, przyjazną dla pasażera taryfę?
- 57 0
-
2023-01-23 08:33
Po co się odbijać biletem przy kasowniku
To troche tak jakby kupić super nowoczesny telewizor i za każdym razem podchodzić do ekranu żeby przełączyć kanały zamiast korzystać z pilota.
- 65 0
-
2023-01-23 08:33
(3)
Nadal tego tlumaczenia nie kupuje. Bilety zkm w trojmiescie sa z takiego samego taryfikatora. Ja sie pytam, co z biletami jednorazowymi, jak beda wygladac: czy zostana ujednolicone na cala aglomeracje- kupie bilet w gdyni i skasuje go w gdansku. Kolejna sprawa co ze strefami, czy wjezdzajac na miesiecznym gdynskim do gdanska bede musial skasowac dodatkowy bilet. Co z przystankami na zadanie. Dlaczego zmusza sie ludzi do zakladania aplikacji i korzystania tylko z biletu w formie elektronicznej? Serio, ale dla mnie te tlumaczenia to belkot, zwlaszcza w konteksie likwidacji kolejnych polaczen i zmnoejszania czestotliwosci kursow.
- 66 0
-
2023-01-23 09:22
(1)
Przystanek na zadanie to zwykly przystanek
- 5 0
-
2023-01-23 10:50
Jakie zadanie?
Alfabet polski ma odpowiednie znaki.- 1 2
-
2023-01-23 14:06
A bilet metropolitalny to pies?
- 4 0
-
2023-01-23 08:34
Tak rabat dla tych co się dopchają do kasownika i się odbją
Jeszcze czego
- 33 0
-
2023-01-23 08:35
Wchodzenie tylko przednimi drzwiami i odbijanie blietów przed wejściem. Tylko tyle!. (5)
Działa w wielu krajach, to u nas nie może?
- 9 50
-
2023-01-23 08:49
130 milionów i 25 rocznie na to
Żeby wchodzić przednimi drzwiami jak w innych krajach. Dobrze ty się czujesz?
- 33 0
-
2023-01-23 08:49
jeździsz w ogóle w Polsce komunikacją czy się filmów naoglądałeś ?
- 35 0
-
2023-01-23 09:48
Czyli osoby na wozkach beda mialy zakaz jazdy komunikacja miejska?
- 19 0
-
2023-01-23 15:11
w wielu krajach jeżdzą autobusy.
W naszym kraju coraz mniej.
- 3 0
-
2023-01-23 17:51
Tak, a wychodzić tylnymi. Weź sie przepchnij w godzinach szczytu najlepiej z rowerem albo wózkiem.
- 6 0
-
2023-01-23 08:36
Masz bilet to jedziesz, prosta sprawa
Po co kombinować
- 34 3
-
2023-01-23 08:37
Po co odbijac bilet miesięczny (2)
Może ktoś podać logiczny argument, po co odbijać się mając bilet miesięczny.
- 65 0
-
2023-01-23 12:11
(1)
Zeby sobie popatrzyli jak czesto i gdzie jezdzisz. Męcz się codziennie by oni nie musieli robić ręcznie statystyk. ZERO myslenia o pasazerze.
- 8 0
-
2023-01-23 12:20
Tylko co da jak się odbije
na pętli w jelitkowie a później odbije się np nazajutrz w Gdańsku Głównym... Co to komu da...????
- 5 1
-
2023-01-23 08:37
Absurd (2)
Jeżeli w ogóle nie uruchomię aplikacji tylko po prostu wejdę i się nie odbije to nie ma za to żadnych konsekwencji. Miesięczny jest
- 42 0
-
2023-01-23 12:00
To się dopiero okaże, czy nie będzie konsekwencji
Kolejnych podwyżek biletów też miało nie być. Nie ma co ufać samorządowi, wielokrotnie to udowodnili.
- 16 0
-
2023-01-23 12:26
Prawdopodobnie jak będzie tańszy miesięczny i nie odbity przy wejściu to będzie mandat tak jak za brak biletu, tak jak do tej pory gdy skasujesz bilet ulgowy a nie masz do niego uprawnieniw(legitymacji).
- 5 1
-
2023-01-23 08:39
3 x NIE! (1)
1. NIE dla walidacji biletu okresowego w pojeździe (bezsens).
2. NIE dla podwyżek (epoka domaga się o taniego transportu konkurencyjnego dla aut).
3. NIE dla podpięcia karty płatniczej w tym systemie (inwigilacja?) - pozostawicie nam resztki prywatności i godności!- 96 0
-
2023-01-23 18:51
TAK
Dla zwiększeniu liczby kursów i podwyżkom dla motorniczych
TAK dla płatnych biletów dla uczniów
TAK dla darmowych biletów dla niepełnosprawnych- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.