• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • Na torach tramwajowych powinno się dopuścić działanie konkurencyjnej firmy transportowej, aby pasażerowie mieli możliwość dokonania wyboru przewoźnika, a nie narzucony z góry system fala i GAiT...

    • 31 0

  • To jeszcze zlikwidować wymóg odbijania się przy wejściu i...

    i ten system dalej będzie totalnie bez sensu. Miał niby ułatwić wybranie najtańszej taryfy, a tylko komplikuje poruszanie się zbiorkomem. Już samo założenie, że należy stworzyć specjalny system, który wybiera odpowiednią taryfę jest chore, bo to świadczy o tym jak bardzo skomplikowany mamy system biletów. MZKZG miał to niby uprościć, ale tylko skomplikował. Ile jeszcze systemów, stołków dla znajomych i zmarnowanych milionów trzeba, żeby samorządowcy się dogadali i ustalili jednolitą, prostą, przyjazną dla pasażera taryfę?

    • 57 0

  • Po co się odbijać biletem przy kasowniku

    To troche tak jakby kupić super nowoczesny telewizor i za każdym razem podchodzić do ekranu żeby przełączyć kanały zamiast korzystać z pilota.

    • 65 0

  • (3)

    Nadal tego tlumaczenia nie kupuje. Bilety zkm w trojmiescie sa z takiego samego taryfikatora. Ja sie pytam, co z biletami jednorazowymi, jak beda wygladac: czy zostana ujednolicone na cala aglomeracje- kupie bilet w gdyni i skasuje go w gdansku. Kolejna sprawa co ze strefami, czy wjezdzajac na miesiecznym gdynskim do gdanska bede musial skasowac dodatkowy bilet. Co z przystankami na zadanie. Dlaczego zmusza sie ludzi do zakladania aplikacji i korzystania tylko z biletu w formie elektronicznej? Serio, ale dla mnie te tlumaczenia to belkot, zwlaszcza w konteksie likwidacji kolejnych polaczen i zmnoejszania czestotliwosci kursow.

    • 66 0

    • (1)

      Przystanek na zadanie to zwykly przystanek

      • 5 0

      • Jakie zadanie?
        Alfabet polski ma odpowiednie znaki.

        • 1 2

    • A bilet metropolitalny to pies?

      • 4 0

  • Tak rabat dla tych co się dopchają do kasownika i się odbją

    Jeszcze czego

    • 33 0

  • Wchodzenie tylko przednimi drzwiami i odbijanie blietów przed wejściem. Tylko tyle!. (5)

    Działa w wielu krajach, to u nas nie może?

    • 9 50

    • 130 milionów i 25 rocznie na to

      Żeby wchodzić przednimi drzwiami jak w innych krajach. Dobrze ty się czujesz?

      • 33 0

    • jeździsz w ogóle w Polsce komunikacją czy się filmów naoglądałeś ?

      • 35 0

    • Czyli osoby na wozkach beda mialy zakaz jazdy komunikacja miejska?

      • 19 0

    • w wielu krajach jeżdzą autobusy.

      W naszym kraju coraz mniej.

      • 3 0

    • Tak, a wychodzić tylnymi. Weź sie przepchnij w godzinach szczytu najlepiej z rowerem albo wózkiem.

      • 6 0

  • Masz bilet to jedziesz, prosta sprawa

    Po co kombinować

    • 34 3

  • Po co odbijac bilet miesięczny (2)

    Może ktoś podać logiczny argument, po co odbijać się mając bilet miesięczny.

    • 65 0

    • (1)

      Zeby sobie popatrzyli jak czesto i gdzie jezdzisz. Męcz się codziennie by oni nie musieli robić ręcznie statystyk. ZERO myslenia o pasazerze.

      • 8 0

      • Tylko co da jak się odbije

        na pętli w jelitkowie a później odbije się np nazajutrz w Gdańsku Głównym... Co to komu da...????

        • 5 1

  • Absurd (2)

    Jeżeli w ogóle nie uruchomię aplikacji tylko po prostu wejdę i się nie odbije to nie ma za to żadnych konsekwencji. Miesięczny jest

    • 42 0

    • To się dopiero okaże, czy nie będzie konsekwencji

      Kolejnych podwyżek biletów też miało nie być. Nie ma co ufać samorządowi, wielokrotnie to udowodnili.

      • 16 0

    • Prawdopodobnie jak będzie tańszy miesięczny i nie odbity przy wejściu to będzie mandat tak jak za brak biletu, tak jak do tej pory gdy skasujesz bilet ulgowy a nie masz do niego uprawnieniw(legitymacji).

      • 5 1

  • 3 x NIE! (1)

    1. NIE dla walidacji biletu okresowego w pojeździe (bezsens).
    2. NIE dla podwyżek (epoka domaga się o taniego transportu konkurencyjnego dla aut).
    3. NIE dla podpięcia karty płatniczej w tym systemie (inwigilacja?) - pozostawicie nam resztki prywatności i godności!

    • 96 0

    • TAK

      Dla zwiększeniu liczby kursów i podwyżkom dla motorniczych
      TAK dla płatnych biletów dla uczniów
      TAK dla darmowych biletów dla niepełnosprawnych

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane