• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • Kamery nie przekazują obrazu w jakiej ciasnocie przemieszczamy się transportem zorganizowanym przez władze miasteczka?

    • 68 3

  • Czekamy na dowody empatii

    Dorośli niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym ,pracujący na kawałek etatu,nie pobierający rent,nadal czekają na zniżki lub bezpłatne bilety na komunikację po Gdańsku.

    • 39 4

  • Zniżka (3)

    Ile odbić w miesiącu aby otrzymać zniżkę, czy wystarczy jedno odbicie. Pewnie nikt o tym nie pomyślał. teraz opracują nowy regulamin z 15 podpunktami. Łatwo i przejrzyście nie może być za sto kilkadziesiąt milionów.

    • 44 0

    • (2)

      Wystarczy, że raz się nie odbijesz i cała zniżka w plecy.

      • 3 0

      • czy ten kasownik na- w- tyle odbić wytrzyma ?

        • 1 0

      • Ale co to znaczy "raz"?

        Jeśli w jeden poniedziałek akurat się nie odbiję a zwykle się odbijałam? Ale to nic nie znaczy, jest milion powodów dla których się nie odbiłam akurat - jestem chora, jestem na urlopie, pracuję zdalnie, wyjechałam z miasta w delegację etc. Skąd oni będą wiedzieć, czy się nie odbiłam z rozmysłem czy nie podróżowałam nigdzie?

        • 0 0

  • Już widzę jak w godzinach szczytu

    Wszyscy depczą sobie po nogach, matki z dziećmi przeciskają się przez tłum , osoby starsze , z zakupami, z plecakami. Czy oni mają jakiekolwiek pojęcie co wymyślają? System fala nawala zanim został wprowadzony. Żarty i to nieśmieszne. Bilet miesięczny jest od tego żeby go okazać przy kontroli a nie odbijać !

    • 83 0

  • (2)

    Czy ten bilet miesięczny za 117 czy za 130 będzie na całe Trójmiasto? Tak jak w Warszawie ?

    • 41 0

    • Mial byc ale nie bedzie.

      • 16 0

    • Tak. Na Wrzeszcz Gorny, Dolny i Zaspę

      • 5 0

  • Ten system w ogóle nie jest gotowy (1)

    Skoro za pięć dwunasta jego twórcy zmieniają zasady działania, to znaczy, że to w ogóle nie jest gotowe... Ale co się dziwić, jak w spółeczce sami "specjaliści" siedzą, co do pracy autkami jeżdżą, a zbiorkom znają z tabelek excela może...

    • 77 0

    • Ten " mis" jest dawno gotowy

      Tylko "elyta "zastanawia się jak dobrze wystrzyc baranki!

      • 18 0

  • Czyli nasza kochana władzunia spękała... (1)

    i pozbawia Falę jednej z jej największych zalet (z punktu widzenia urzędników), jakimi jest zbieranie danych o potokach pasażerów. No pięknie! Czyli teraz Fale można zlikwidować...a nie ,czekaj! Unijna kasa przytulona, trwałość projektu pewnie z 5 lat. No to przepalimy jeszcze 125 baniek i można będzie zrobić protokół zniszczenia...Wtedy wybrańcy ludu zabiorą się za Falę 2 albo Mevo 4. W końcu coś pożytecznego dla pasażerów trzeba robić, nie?

    • 75 0

    • Spękała troszkę

      Bo wybory... Inaczej w d. pie mieliby opinie mieszkańców

      • 8 0

  • Tak czy siak

    Pogonić platformiarzy od władzy. Dosyć.

    • 54 2

  • Po co mam odbijać bilet w ogóle, skoro mam miesięczny? (1)

    Statystyki?

    • 77 1

    • inwigilacja

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    (35)

    Poziom absurdu w gdańskiej komunikacji miejskiej poraża: bilety na ilość przystanków, odbijanie przy wsiadaniu, wysiadaniu (na szczęście nieaktualne) ... i dziwią się, że ludzie wolą jechać własnym samochodem, ciepło, wygodnie, w ciszy lub z ulubioną muzyką. A turystom serdecznie współczuję w połapaniu się o co kaman.

    • 978 18

    • (5)

      A potem zaczniesz jęczeć że trzeba płacić za parkowanie i wjedziesz na chodnik albo trawnik.

      • 14 122

      • Co wy z tymi trawnikami macie? W Gdańsku nie ma nawet trawników (4)

        Wszystko zabetonowane

        • 129 13

        • Te błotniste koleiny między chodnikiem a ulicą to właśnie trawniki. (1)

          I zgoda, prawie nic z nich nie zostało.

          • 35 10

          • To gdzie ty mieszkasz , chętnie sie przejdę pooglądam te koleiny

            • 2 1

        • Może przez Parkingi? (1)

          • 2 3

          • Jakie parkingi

            • 1 1

    • turystom taniej będzie uberem albo skm

      • 68 2

    • To oczywiste (7)

      że jak bilety będą na ilość przystanków to będzie konieczne "odbijanie" przy wejściu i przy wyjściu. No bo jak inaczej zliczyć ilość przystanków? Ale nie to jest problemem a ilość błędów przy odbijaniu. Mamy w pracy takie karty, odbijamy przy wejściu i wyjściu, ciągle są jakieś błędy, piszemy oświadczenia itd. Co będzie jak bilet się nie "odbije" przy wyjściu?

      • 74 3

      • (2)

        no i zawsze mozna dostawic nowy przystanek na żądanie pomiędzy istniejącymi i cyk juz trzeba zapłacic wiecej za te same km

        • 50 2

        • hehe (1)

          np w Bernadowie na linii S?

          • 4 1

          • ten uruchomili dlatego że 21 likwidują coś musi się tam zatrzymywać linia 31 jedzie na wielkopolską a nie do centrum

            • 2 1

      • A na ha (1)

        mam odbijać bilet jednorazowy, na ilość przystanków, przy wyjściu. Mam bilet w trakcie jazdy, wychodzę z busika, bilet wrzucam do kosza i cmoknijcie mnie w pompkę.

        • 21 0

        • jak się nie odbijesz to ci drzwi nie otworzą hehe a jak pojedziesz wiecej przytanków to od razu system bedzie dzwonił po kanarów

          • 8 3

      • hehehe

        a jak pojedziesz 6 przystanków na bilecie 5 to ci system drzwi nie otworzy i od razu zadzwoni po kanarów i na policje

        • 9 0

      • założysz okulary i będziesz sprawdzał

        • 1 1

    • Poziom absurdu na pewno w gdanskiej komunikacji jest w kosmosie (9)

      Ale to co ty piszesz również. Takie coś powinno być dawno. Wsiadasz, odbijasz kartę i jazda. Bardzo podobny system masz w Holandii i wszyscy łapia. Co tu jest skomplikowanego?

      • 15 46

      • W porównaniu do aktualnego syatemu - wszystko (4)

        Bilety czasowe działają, są łatwe do kontroli i nie wymagają dodatkowych czynności. Po co komplikować działający system? Zapłacimy drożej (tłumaczenie się inflacją), utrzymanie systemu kosztuje 25 mln rocznie a pożytek z tego żaden, bo system nie oferuje dla pasażera nic ponad to, co aktualnie funkcjonuje w różnych apkach typu JakDojadę, SkyCash czy np. MoBilet.

        • 86 2

        • (3)

          Bo Ty mówisz o systemie dla Gdańska, a to będzie jednolity system dla całej metropolii! Kupisz w obecnym systemie bilet ZTM + SKM?

          • 3 46

          • System Fala nie oznacza wprowadzenia prawdziwych wspólnych biletów. Tu nie będzie żadnej zmiany. W obecnym systemie nie ma jednorazowego biletu na ZTZ i SKM. I w Fali go też nie będzie. Zapłacisz za dwa bilety - tyle że w wersji elektronicznej.

            • 55 1

          • Tu chodzi tylko o to żeby twórcy aplikacji pozwalających na zakup biletów online nie dostawali prowizji tylko żeby ludzie korzystali z nowej wątpliwej jakości aplikacji, która będzie kosztowała nas 25 mln rocznie. Ta fala nic nie wnosi poza skomplikowaniem i utrudnieniem życia podróżującym. Sam pomysł na powrót biletów przystankowych jest poroniony. Znowu się zacznie kombinowanie jakby tu skasować bilet przystanek dalej żeby w droższą taryfę nie wpaść. Podsumowując fala to skomplikowanie podróży, wyższe ceny biletów i ogromny koszt na utrzymanie systemu.

            • 52 0

          • to nie będzie żaden wspólny bilet bo taryfy dalej są inne

            • 18 0

      • Jesteś pewny, że w (2)

        Holandii odbijają się posiadacze biletów miesięcznych?

        • 28 1

        • Oczywiście że tak

          • 1 18

        • Nie tylko w Holandii, w Londynie Oysterki działają tak samo, tylko tam i w innych miejscach na świecie wsiada się drzwiami z przodu, a wysiada tylnymi i po problemie. Tylko że w Gdańsku przy tak zawalonej komunikacji to się raczej nie uda....

          • 4 2

      • Może wypłaty też by były jak w Holandii

        • 7 0

    • Nie gdańskiej, a

      trójmiejskiej. Fala to nie wymysł samego Gdańska.

      • 6 9

    • Czy przystanki na żądanie stają się dopiero przystankiem do policzenia, kiedy autobus się na nim zatrzyma???

      • 44 0

    • (2)

      Tak jak nie jestem za pisem to jak w kolejnych wyborach wystawią poważnego kandydata, który rozliczy ten cały bajzel zrobiony przez Dulkiewicz i spółkę to chyba pierwszy raz oddam na nich głos.

      • 33 4

      • Hahaha, niczego nie rozliczy bo PiS robi jeszcze większy bajzel. (1)

        Wystarczy spojrzeć co wyczyniają w Sejmie.

        • 6 6

        • Wystarczy spojrzeć co wyczyniają w Sejmie.

          2050 to nie PiS. Lis ich jakoś określił.

          • 0 3

    • taki system że się przykłada kartę przy wejściu i wyjściu miał by sens gdyby akceptował karty kredytowe i nie trzeba by było kupować biletów a płacić za przejazd bezpośrednio w autobusie dla okazjonalnie korzystających
      nie wie po co podbijać miesięczny bilet na wejściu... Miesięczne "podbijane" jedynie podczas kontroli :D

      • 17 2

    • Najtańszy bilet nie wystarczy mi nawet żeby wyjechać tramwajem z mojej dzielnicy (Piecki Migowo). No chyba że w stronę pętli. To taka gorsza wersja podziału na strefy z dużych metropolii

      • 27 0

    • (1)

      My ostatnio z mężem zaczęliśmy korzystać z komunikacji autobusowej w Gdańsku, bilet kupiliśmy przez smartfon i było łatwo, ale od 1.04 wracamy do jaz samochodem, Przecież ta Fala to koszmar. Kto to wymyślił?

      • 17 1

      • Kto to wymyślił?

        Szop pracz. Pierze bogatym i daje biednym.

        • 0 5

    • Masakra z informacją o przejazdach i opłatach,a także brak biletomatow!!! Zakup np w tramwaju niby szybko i ok, ale potem jakieś dziwne sytuacje ze sprawdzeniem czy bilet jest

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane