• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • Rezygnuje z komunikacji miejskiej raz na zawsze... (1)

    ...i zrobi tak tysiące ludzi i bardzo dobrze!

    • 72 0

    • myslisz ze sie zmartwią?

      to tylko koszt konieczny dla miasta. Za pół miliarda to można rydwanów kupić ponad 3000

      • 20 0

  • Wniosek

    Jeżeli oni w ogóle zdecydowali się zaproponować podwójne klikanie to oznacza, że są tak odklejeni od rzeczywistości, że wszystkie poprawki to tylko polityczne ocieplanie wizerunku.

    • 89 0

  • Ile razy w miesiącu trzeba będzie się odbić aby zliczyło zniżkę? (1)

    Jeden, pięć, dziesięć? Jak tylko osiągnę wymagany limit w danym miesiącu to przestaję się odbijać. Podstawowe założenia Fali są nieprzemyślane. To miał być przede wszystkim system pomagający pasażerom, a nie służący zbieraniu o nich danych. Używający miesięcznych wystarczająco orientują się jak (nie)działa komunikacja w Trójmieście, po co ich zmuszać do Fali? Żeby usprawiedliwić marnotrawstwo grubych milionów na system, który miał ułatwiać i zachęcać do korzystania z komunikacji, a robi coś zupełnie przeciwnego?

    • 75 0

    • Nie odbić,tylko odwalidorować się.To tak po polskiemu?

      • 13 1

  • Kto wymyślił termin: walidor (1)

    pewnie jakiś urzędnik z tytułem mgr inż docent doktor habilitowany

    • 98 0

    • Niestety - jest gorzej. Walidor to pojęcie z numerologii.

      Jedziemy beż trzymanki. Nawet na naszym zad*piu

      • 6 0

  • pomocy (3)

    głupią kobietą nie jestem ale przyznam szczerze, że ja już nic nie ogarniam o co chodzi z tą falą

    • 85 0

    • Chodzi o pieniądze

      Ciężkie pieniądze.

      • 37 0

    • nie ogarniam o co chodzi z tą falą

      Po to jest fala żeby nic nie było proste. Proste?

      • 21 0

    • Rzucam koło ratunkowe

      Kup samochód zanim UE nie zabroni ich posiadania.

      • 20 2

  • (2)

    Na dzień dzisiejszy za 125 mln+ 35mln rocznie dostaniemy:
    1.Podwyżkę cen biletów
    2.Przymus dodatkowego odbijania karty dla posiadaczy miesięcznego
    3.Dodatkowa inwigilację
    Co niesamowite, zaraz przyjdzie pan ekspert Janusz cyfryzator Tczewa(usunięcie miesięcznego) i Wejherowa(4 linie autobusów) i wyjaśni nam jakim cudem techniki jest system FALA. Czuję się jakby ktoś mnie okradał w mało wyrafinowany sposób i kazał sobie bić brawo, jaki jest sprytny. Czy to jest do przełknięcia?

    • 147 0

    • kazał sobie bić brawo, jaki jest sprytny. (1)

      Masz bić brawo żeby nie złapać go za rękę w czasie kradzieży.

      • 21 0

      • No tak, dziękuje, że przypomniałeś mi, że nie oklaski mają się przy tej operacji zgadzać.

        PS. Przeglądam ten portal od dawna i rzadko trafia się taka zgodność w jakimś temacie. Pozdrawiam wszystkich pasażerów i ludzi świadomych kradzieży na naszych oczach w biały dzień. Wydano nasze pieniądze, żebyśmy płacili więcej za bilety. Brak słów.

        • 22 0

  • Najpierw podnieśli ceny z 3.8 na 4.8 (5)

    I wmówili ludziom, że podwyżka duża, ale będzie można jeździć 75 minut na bilecie, a teraz zmieniają na kilka przystanków... Robią z ludzi i**otów

    • 147 0

    • (1)

      Przy tym systemie samochod wygrywa tak mocno, ze mozna by przypuszczac ze to inna liga druzyn

      • 36 0

      • Jak kupisz zloma za 100zl to i tak taniej nie wyjdzie

        • 0 19

    • No więc właśnie. Ludzie się ekscytują kasowaniem, a nie widzą drakońskiej podwyżki (2)

      Aktualnie bilety po 4,8 to już jest drogo, ale przynajmniej dojadę na takim do SKMki.
      A z tą "falą"? 5 przystanków to ja nawet z mojej dzielnicy nie wyjadę! Z wielu miejsc w 10 przystanków nie dotrę do kolejki. Kilkanaście złotych codziennie za sam dojazd do pracy to jest w żaden sposób niekonkurencyjne w porównaniu z samochodem :/

      • 35 0

      • Przecież na dojazd do pracy masz miesięczny.

        • 0 11

      • Na grupie "Gdynia o wszystkim" na FB ktoś wyliczał

        że dla Gdyni optymalniejszy byłby podział bodajże na 6 lub 12 przystanków. Bo akurat taka jest specyfika gdyńskich linii i dzięki takim podziałom dałoby się dojechać z jednej dzielnicy do drugiej.

        BTW ktoś tutaj też sensownie napisał - a co z przystankami na żądanie, czy one się liczą do tego limitu?

        • 12 0

  • Inwigilacji ciąg dalszy.

    • 59 0

  • Ci d**ile nie obniżą ceny biletów jak energia stanieje a koszta się obniża.
    Zastanawia mnie kiedy społeczeństwo nie wytrzyma i ludzie będą musieli wszystko zostawić aby ratować się przed masą ludzka

    • 57 1

  • Co za i**ota to wymyślił?

    Jak to dobrze, że nie muszę korzystać z komunikacji od 12-tu lat. eŁgeniusz przez duże Ły.

    • 44 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane