- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (468 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (80 opinii)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (61 opinii)
- 4 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (57 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (206 opinii)
System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu
Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.
Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu
Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź
Już nie dwa razy, a raz
Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.
Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.
- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
![Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3349/150x100/3349292__kr.webp)
Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.
Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?
W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.
Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".
![Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3353/150x100/3353248__c_230_0_2645_1995__kr.webp)
Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.
Co da Fala?
Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.
Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów
Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.
Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).
Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.
Miejsca
Opinie (880) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-23 07:46
Rezygnuje z komunikacji miejskiej raz na zawsze... (1)
...i zrobi tak tysiące ludzi i bardzo dobrze!
- 72 0
-
2023-01-23 07:55
myslisz ze sie zmartwią?
to tylko koszt konieczny dla miasta. Za pół miliarda to można rydwanów kupić ponad 3000
- 20 0
-
2023-01-23 07:46
Wniosek
Jeżeli oni w ogóle zdecydowali się zaproponować podwójne klikanie to oznacza, że są tak odklejeni od rzeczywistości, że wszystkie poprawki to tylko polityczne ocieplanie wizerunku.
- 89 0
-
2023-01-23 07:47
Ile razy w miesiącu trzeba będzie się odbić aby zliczyło zniżkę? (1)
Jeden, pięć, dziesięć? Jak tylko osiągnę wymagany limit w danym miesiącu to przestaję się odbijać. Podstawowe założenia Fali są nieprzemyślane. To miał być przede wszystkim system pomagający pasażerom, a nie służący zbieraniu o nich danych. Używający miesięcznych wystarczająco orientują się jak (nie)działa komunikacja w Trójmieście, po co ich zmuszać do Fali? Żeby usprawiedliwić marnotrawstwo grubych milionów na system, który miał ułatwiać i zachęcać do korzystania z komunikacji, a robi coś zupełnie przeciwnego?
- 75 0
-
2023-01-23 07:59
Nie odbić,tylko odwalidorować się.To tak po polskiemu?
- 13 1
-
2023-01-23 07:49
Kto wymyślił termin: walidor (1)
pewnie jakiś urzędnik z tytułem mgr inż docent doktor habilitowany
- 98 0
-
2023-01-23 15:04
Niestety - jest gorzej. Walidor to pojęcie z numerologii.
Jedziemy beż trzymanki. Nawet na naszym zad*piu
- 6 0
-
2023-01-23 07:49
pomocy (3)
głupią kobietą nie jestem ale przyznam szczerze, że ja już nic nie ogarniam o co chodzi z tą falą
- 85 0
-
2023-01-23 08:29
Chodzi o pieniądze
Ciężkie pieniądze.
- 37 0
-
2023-01-23 09:11
nie ogarniam o co chodzi z tą falą
Po to jest fala żeby nic nie było proste. Proste?
- 21 0
-
2023-01-23 09:19
Rzucam koło ratunkowe
Kup samochód zanim UE nie zabroni ich posiadania.
- 20 2
-
2023-01-23 07:50
(2)
Na dzień dzisiejszy za 125 mln+ 35mln rocznie dostaniemy:
1.Podwyżkę cen biletów
2.Przymus dodatkowego odbijania karty dla posiadaczy miesięcznego
3.Dodatkowa inwigilację
Co niesamowite, zaraz przyjdzie pan ekspert Janusz cyfryzator Tczewa(usunięcie miesięcznego) i Wejherowa(4 linie autobusów) i wyjaśni nam jakim cudem techniki jest system FALA. Czuję się jakby ktoś mnie okradał w mało wyrafinowany sposób i kazał sobie bić brawo, jaki jest sprytny. Czy to jest do przełknięcia?- 147 0
-
2023-01-23 09:12
kazał sobie bić brawo, jaki jest sprytny. (1)
Masz bić brawo żeby nie złapać go za rękę w czasie kradzieży.
- 21 0
-
2023-01-23 09:51
No tak, dziękuje, że przypomniałeś mi, że nie oklaski mają się przy tej operacji zgadzać.
PS. Przeglądam ten portal od dawna i rzadko trafia się taka zgodność w jakimś temacie. Pozdrawiam wszystkich pasażerów i ludzi świadomych kradzieży na naszych oczach w biały dzień. Wydano nasze pieniądze, żebyśmy płacili więcej za bilety. Brak słów.- 22 0
-
2023-01-23 07:51
Najpierw podnieśli ceny z 3.8 na 4.8 (5)
I wmówili ludziom, że podwyżka duża, ale będzie można jeździć 75 minut na bilecie, a teraz zmieniają na kilka przystanków... Robią z ludzi i**otów
- 147 0
-
2023-01-23 08:09
(1)
Przy tym systemie samochod wygrywa tak mocno, ze mozna by przypuszczac ze to inna liga druzyn
- 36 0
-
2023-01-23 09:18
Jak kupisz zloma za 100zl to i tak taniej nie wyjdzie
- 0 19
-
2023-01-23 09:12
No więc właśnie. Ludzie się ekscytują kasowaniem, a nie widzą drakońskiej podwyżki (2)
Aktualnie bilety po 4,8 to już jest drogo, ale przynajmniej dojadę na takim do SKMki.
A z tą "falą"? 5 przystanków to ja nawet z mojej dzielnicy nie wyjadę! Z wielu miejsc w 10 przystanków nie dotrę do kolejki. Kilkanaście złotych codziennie za sam dojazd do pracy to jest w żaden sposób niekonkurencyjne w porównaniu z samochodem :/- 35 0
-
2023-01-23 10:07
Przecież na dojazd do pracy masz miesięczny.
- 0 11
-
2023-01-23 11:24
Na grupie "Gdynia o wszystkim" na FB ktoś wyliczał
że dla Gdyni optymalniejszy byłby podział bodajże na 6 lub 12 przystanków. Bo akurat taka jest specyfika gdyńskich linii i dzięki takim podziałom dałoby się dojechać z jednej dzielnicy do drugiej.
BTW ktoś tutaj też sensownie napisał - a co z przystankami na żądanie, czy one się liczą do tego limitu?- 12 0
-
2023-01-23 07:52
Inwigilacji ciąg dalszy.
- 59 0
-
2023-01-23 07:52
Ci d**ile nie obniżą ceny biletów jak energia stanieje a koszta się obniża.
Zastanawia mnie kiedy społeczeństwo nie wytrzyma i ludzie będą musieli wszystko zostawić aby ratować się przed masą ludzka- 57 1
-
2023-01-23 07:53
Co za i**ota to wymyślił?
Jak to dobrze, że nie muszę korzystać z komunikacji od 12-tu lat. eŁgeniusz przez duże Ły.
- 44 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.