• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • Dale robią (1)

    Z nas d**ili. Po jaki grzmot ,,kasować" bilet miesięczny?

    • 99 0

    • Nie dość że kasować

      To jeszcze aktywować po każdym doładowaniu

      • 3 0

  • Czy zatem bilert jednorazowy za 6 zl (75 minutowy) uprawnia do przejazdu z Gdyni Witomina do Gdanska Moreny ? (12)

    (ZKM + SKM + ZTK) ? Czy dobrze rozumiem ?

    • 55 4

    • Nie uprawnia. (9)

      • 24 0

      • Jak to nie uprawnia ??? Wspolny bilet nie uprawnia ? No co Wy ? (6)

        • 21 4

        • nie uprawnia... (3)

          Bo w 75 minut nie ma sily abys ten dystans przebyl.

          • 8 0

          • Czy zatem w 75 minut moge jechac z Witomina do Sopotu ZKM + SKM na jednorazowym za 6 zl ? (2)

            Czas i ilosc prztystankow sie zgadza

            • 6 0

            • dolicz (randomowy) czas oczekiwania na przystanu

              I nijak Ci się to nie zepnie...

              Komunikacja w Trójmieście jest dość sprawna, pod warunkiem, że używasz SKM i mieszkasz nie dalej niż 10 minut od stacji. Dojeżdżałem z Gdyni na Trzy Lipy z jedną przesiadką. Godzina w jedną stronę to szczytowe osiągnięcie było. Przy dwóch przesiadkach, nie do zrobienia.

              • 5 0

            • nie uprawnia

              nawet jeśli wyrobisz się w czasie, to dalej nie będzie wspólnych biletów na ZKM/ZTM i pociągi. Więc odpowiedź brzmi "nie". Wspólne bilety na samo ZTM +ZKM istnieją już teraz (bilety metropolitarne) i fala będzie działać na tych samych zasadach. Tylko z odbijaniem, czego przy biletach metropolitarnych nie ma.

              • 3 0

        • Jaki wspólny bilet? (1)

          to jest wspólny system rozliczania dla samorządów.

          • 25 0

          • Dokładnie

            Oni robią tylko dla siebie, już dawno oderwali się od "bazy"

            • 8 0

      • To po co taki bilet ? Gdzie tutaj jest sens ? (1)

        • 33 0

        • nie ma :)

          • 6 0

    • Ty rozumujesz dobrze ale innobaltica juz nie

      • 22 0

    • W Trójmieście nie ma czegoś takiego, jak bilet jednorazowy obejmujący jednocześnie zkm, skm i ZTK. I system Fala takiego biletu nie oferuje - bo to jest tylko rodzaj "elektronicznej portmonetki".

      • 13 0

  • Po zo zmieniać. Cały czas kombinują jak ściągnąć od ludzi najwięcej kasy. Co raz więcej krętaczy rządzi tą beczką beż dna.

    • 70 1

  • miałem tego nie pisać , ale czas na bojkot tego syfu

    i to już dzisiaj. czas zacząć wolno wsiadać i wysiadać z autobusów, pomalutku bez pośpiechu

    • 101 1

  • (1)

    Mnie zastanawia, skąd będą wiedzieć, że muszę płacić więcej. Przez algorytm? Przez 4dni odbijałam się o 7:54, piątego dnia tego nie zrobiłam. To znaczy, że zapomniałam czy jednak mam np. dzień wolny od pracy?
    Chyba, że to przy kontroli smutnych panów wyjdzie na jaw i na podstawie tego.

    • 93 0

    • Pewnie chmara "analityków" bedzie nad tym siedzieć i analizować

      Czyżby potulni gdanszczanie zostali wytypowani na stadko szczurów doświadczalnych?

      • 12 0

  • Leżę i kwiczę ze śmiechu... (4)

    Większość miesięcznych.... Hahaha.
    Większość to bezpłatnych bo uczniowie, i emeryci. Więc ich dane można i tak o kant...otłuc.
    Ale muszą jakoś kombinować pomiędzy przytuloną kasą z unii, a zbliżającymi się wyborami...

    • 124 2

    • Emeryci nie mają darmowych przejazdów (1)

      Skąd przekonanie, że emeryci mają darmowe przejazdy?

      • 8 5

      • emeryci to często stosowany wśród społeczeństwa "komunikacyjnego" skrót grupy 70+ uprawnionej do przejazdów bezpłatnych

        • 16 1

    • Ty się nie śmiej

      Bo nasi dzielni prezydenci jeszcze coś głupszego wymyślą. Chociaż to wydaje się niemożliwe, ale oni są w tym zakresie bardzo zdolni.

      • 10 0

    • Nie emeryci tylko seniorzy po 70 roku życia.

      • 6 2

  • żenada (4)

    ciekawe jak można się odbić jak często ledwo człowiek mieści do tramwaju czy autobusu?
    czy miesięczny nadal będzie obejmował ZTM i SKM jak teraz?
    co z osobami, które nie posiadają telefonów

    Warszawa to dobry przykład, tańsze bilety i obejmują całą komunikację. Raz skasujesz i jeździsz wszędzie i to kilkoma środkami ( w tym metrem)

    • 100 0

    • Warszawa to bardzo dobry przyklad, ktory wypadaloby tylko skopiowac. A oni szukaja igly w stoku siana za 160 mln

      • 15 0

    • (2)

      No i dokładnie będzie tak samo jak w Warszawie, tylko że z aplikacją albo kartą nie musisz nawet znać taryfy. Wsiadasz w autobus na Jasieniu, wysiadasz z SKM w Wejherowie i całość na jednym bilecie.

      • 2 12

      • jakim bilecie? tym za 7 zł? zejdź na ziemię.

        • 10 0

      • Nie będzie tak, jak w Warszawie - bo u nas nie ma wspólnego biletu jednorazowego dla Trójmiasta. A co do "nieznania taryfy" - byłoby jednak miło wiedzieć, ile się zapłaci przed. A nie po...

        • 13 0

  • glupota z tym odbijaniem biletów

    w Tczewie też odbijają bilety i nigdy mi się to nie podobało. Pod tym względem lepiej wypadało trójmiasto. A co jak nie odbijesz, bo zapomnisz? Mandat? Nawet jeśli miesięczny wykupiony i pasażer uprawniony do przejazdu, bo opłacił na cały miesiąc? Takie to bez sensu zupełnie

    • 134 2

  • A co mnie obchodzi że admin systemu musi zebrać dane o pasażerach i ich kierunkach podróży, bierze 25 mln rocznie to niech ankieterów wyśle na przystanki i pyta gdzie kto jedzie ,a nie ludziom jadacym do pracy zawraca głowę

    • 122 0

  • A jak ktos nie ma konta w banku to,jak ma kupic bilet ? (3)

    co za, łuby myslaly nad ta fala? Czyli juz w automatach i w punktach doladowan nie doladuje mojej karty miejskiej?

    • 105 0

    • Kilka biletów (1)

      Dokładnie! A co z zakupem kilku biletów? Ja mam miesięczny, przyjeżdżają do mnie goście bez aplikacji, wybieramy się gdzieś razem, chcę im kupić kilka biletów na przejazd ze swojego konta, jak to zrobić? I co będzie jak jedna osoba musi wysiąść wcześniej? Czy da się kupić kilka biletów z różnym miejscem startu i stopu w jednej apce? I co z ulgowymi dla dzieci - bezpłatnymi dla mieszkańców - będzie trzeba kupić zerówkę, czy nie?

      • 38 0

      • spokojnie , o tym jeszcze nie myśleliśmy. Przypadki kombo zostawiamy na koniec

        • 24 0

    • Noo

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane