• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • Urzędnicy zrobili krok w tył? Powinni w tył zwrot... (1)

    • 70 0

    • Będzie okazja do wycofania ich w najbliższych wyborach samorządowych.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    A może dobrowolność w odbijaniu? (28)

    Odbijasz - dostajesz zniżkę (powiedzmy 5%) przy zakupie kolejnego miesięcznego - idę o zakład, ze wiele osób będzie odbijać, żeby tylko zaoszczędzić. Są dane, nie ma obowiązku - wszyscy zadowoleni. Dodatkowo wiemy czy dany bilet miesięczny jest odbijany, więc bez problemu można doszacować nieodbijających do danych zbiorczych i mamy obraz pełnego ruchu.

    • 100 332

    • Odbiję się raz na miesiąc. Wystarczy? (7)

      • 97 3

      • (2)

        Będę obijać przez np. 20 dni i dwa razy zapomnę się odbić - dostanę zniżkę?
        Zresztą... jeśli odbiję się kilka razy w miesiącu, a przez resztę nie wyciągnę karty, to skąd będą wiedzieli czy się odbijam czy nie? Może kupię miesięczny, ale nie będę z niego korzystać, bo zachoruję?

        • 68 1

        • Albo jeżdżę nieregularnie

          • 36 1

        • Fala

          Skoro nie ma odbicia to chyba system nie wie, że się jedzie więc zniżka raczej jest. Głupie jest to że mając miesięczny trzeba się przeciskać w zatłoczonym autobusie aby dojść do kasownika czy tam czytnika.

          • 45 1

      • (3)

        Raczej nie wystarczy odbić raz w miesiącu biletu miesięcznego, przy kontroli będzie problem i zapewne mandat. Jeśli masz bilet z ulgą a warunkiem do tej ulgi jest odbijanie biletu przy wejściu to w momencie kontroli gdy masz bilet ulgowy ale nie odbity to tak jak byś miał zły bilet o za małym nominale.

        • 18 2

        • Dodatkowe przychody z kar (1)

          Dokładnie tak będzie , nowe eldorado dla kanarów i tych wszystkich spółek z kar za nieprawidłowości. Nawet jak się odwołasz i ci kare anulują to i tak trzeba płacić jakaś opłatę.

          • 17 2

          • Będzie to wszystko trwało zaocznie i przez E-sądy.

            • 1 0

        • Hehe

          Czyli jednak inwigilacja, bo rabat naliczy się po odbiciach z poprzedniego miesiąca. To jak to kanar sprawdzi? Odbicia z bieżącego miesiąca wpłyną na rabat w kolejnym miesiącu lub jego brak. Ktoś tu nie kmini. Poza tym jaki mandat? Masz miesięczny to jedziesz.

          • 6 0

    • O widzę brniesz (4)

      W niewolnictwo pełna parą jak gotówka to mam płacić więcej bo ty karta dostaniesz rabat

      • 39 6

      • niewolnicy gotówki płacą więcej (3)

        trudno

        • 4 59

        • Niewolnicy gotowki

          Przy tak niejasnej taryfie oplat aż strach podpiąć kartę do tej aplikacji, może się okazać że za mało zarabiam na luksus który zapewni mi fala. Poza tym często korzystam z usług prywatnych przewoźników, w pks-ach też wolą gotówkę.

          • 12 0

        • Dlatego przestałem oddawać krew, bo mam nadzieję, że kiedyś nie starczy dla takiego czuba jak Ty.

          • 1 9

        • Wystarczy, że prądu zabraknie, to zobaczysz co kupisz swoim kawałkiem plastiku.

          • 5 0

    • "To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny".

      dokładnie tak jest w treści, peirwsze zdania przeczytaj. jak nie odbijasz - 130 zeta. Jak odbijasz - 117.

      • 9 16

    • Umiesz liczy pierw podwyżka biletów a potem 5% obniżki.... Czy jesteś może urzędnikiem?

      • 27 1

    • Ty jesteś nikoforem statystki (1)

      W taki sposób to sobie możesz doszacować ubytek szarych komórek w swojej mózgownicy.
      Cały ten obowiązek odbijania się ma tylko jeden cel - Innobalica musi to wpisać do dokumentów, żeby projekt został odebrany. Te dane będą kompletnie nieprzydatne do planowania komunikacji miejskiej.
      Mamy kolejny badziew po systemie Tristar i rowerze Mevo.
      Tak to jest jak za wrażliwe dla funkcjonowania miasta sfery biorą się urzędnicy a nie fachowcy.

      • 49 2

      • Z tego co wiem Tristar akurat zaprojektowała m.in. polibuda, także ten...

        • 5 1

    • Pełna kontrola (5)

      To jest paranoja co wyprawiają w GD, niech spojrzą jak to się robi w innych miastach, biletomat na pokładzie, logiczna taryfa, bilet miesięczny czy okresowy okazujesz tylko do kontroli (zasada zaufania).
      A już w ogóle odbijanie to jakiś cyrk, tylko w celu prowadzenia statystyk??
      Badania ruchu i statystyki to to jest zupełnie odrębna sprawa i nie powinna być elementem systemu opłat (i to jeszcze tak utrudniającym korzystanie z niego)!

      • 50 3

      • Taki system działa w Londynie, oni mają oyster card, i odbijają ją. Jakoś sobie radzą. (2)

        • 2 16

        • Mlocie z innobaltici, zamilcz

          • 15 0

        • london

          ale odbijają na wejściu na przystanek metra i po wyjściu z niego, a jak podróżujesz więcej niż kilka razy dziennie to już nie płacisz więcej tylko bilet zamienia się w okresowy.
          W autobusach natomiast odbijasz się tylko przy wejściu i to raz, tak jakbyś kasował bilet.

          • 1 0

      • czego się spodziewałeś po urzędnikach (1)

        czyżby inteligencji?

        • 5 1

        • może uczciwości

          naiwny

          • 0 0

    • Też tak uważam

      Kasą robi swoje
      A każda podwyżka szuka zniżki

      • 3 2

    • Teraz też nie masz obowiązku by odbijać. Płacisz 130 i nic nie robisz, odbijasz to płacisz 117

      • 1 9

    • Mnie już się odbija ta Fala

      Aż czkawki dostanę

      • 26 0

    • Problem też mają ci co mają zagwarantowane darmowe przejazdy komunikacją miejską

      Oni też mają odbijać swoje dowody osobiste/ legitymacje?

      • 12 0

    • No przecież tak będzie.

      • 0 0

  • Nie ma fal, nie ma fal

    Nie ma faaaal

    • 47 0

  • Nadal źle

    Widać włodarze jezdza samochodami. Odbijanie się miesięcznym gdziekolwiek jest pomysłem skrajnie głupim. I kolejne wypowiedzi "ekspertów" tego nie zmienia

    • 139 0

  • Złodzieje i tyle.

    • 82 0

  • Podwyzki cen biletów to dla Pana, Panie Stefański i dla ludzi z tej społeczki która ma na tym procederze łapki trzymać...? Moze dla Ciebie Borawski i inni prezydenci razem wzięci...

    • 72 0

  • drogo

    potrzebuje 40 biletów według fali miesieczny to 180 zł taniej wychodzi mi dojazd do prcy samochodem dzieki :)

    • 82 0

  • Więc się wygadali. Po co check-in? (1)

    Jedynie, aby zbierać dane. Masz bilet miesięczny, płacić na transp. zbiorowy. I tak nie dostaniesz rabatu. Dopiero jak będziemy mogli zobaczyć gdzie, kiedy i skąd jeździsz, damy tobie rabat za analizę twoich podróży.
    A potem będziemy ciąć wozokilometry. Aby została jeszcze większa atrapa komunikacji miejskiej, jak jest teraz.

    • 138 1

    • Rabat

      Chyba rabatek, mnirabateczek.
      Śmiechu warte to wszystko, nie okradajcie ludzi bo w ogóle przestaną jeździć tym drogim syfem

      • 8 0

  • Kolejna aplikacja (5)

    W telefonie idąc tym tropem będziemy chodzili w domu do WC i będzie aplikacja czy na twardo czy siusiu, następnie aplikacja włączania światła w domu no i telewizora, no i jak przychodzą znajomi do domu to aplikacja ile osób przyszło i jak długo byli w domu, chyba ich powaliło

    • 123 1

    • Dlatego ja nawet jak idę siku to jestem w wc

      Z 5 minut żeby oszukać system

      • 9 0

    • (2)

      Polecam żarówki sterowane przez telefon. Bardzo fajna sprawa. Google i Apple doskonale wiedzą ilu przyjmujesz gości i kiedy. W Mapach Google możesz nawet zobaczyć co do minuty ile czasu spędziłeś u kochanki.

      • 9 0

      • (1)

        też się kiedyś zdziwiłem, że lokalizacja mojego telefonu jest stale zapisywana i mam do niej dostęp

        • 9 0

        • Wyłącz lokalizacje.

          Zostaw telefon.

          • 8 0

    • I jeszcze o czym rozmawiali

      • 0 0

  • Nie zapomnimy (1)

    Obietnicy z grudnia o braku podwyżek i podwyżkach w styczniu.
    Nie ma miejsca dla kłamców

    • 131 0

    • Yhm jak by pierwszy raz was oklamali :D Jesteście jak naiwne dzieci z rybia pamięcią wybierającą swoich oprawców od ponad 20 lat. Taką durnotę to tylko kroić.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane