• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • jak to? (1)

    ostatnio expert mówił że wszystko jest super

    • 97 0

    • Bo to był ich ekspert

      I tego portalu który krytykę władz Gdańska i PO to tylko lekką może publikować i to rzadko

      • 30 0

  • Podstawowe pytanie o sens brzmi: Czy bilet za 117 zl uprawnia do jazdy po calym 3 city ? (3)

    • 101 1

    • I dlatego właśnie trzeba odbijać się przy wyjściu! Większość pomstuje na to odbijanie (słusznie) i już mało kto pyta o to właśnie. To podbijam: Na jakiej podstawie twórcy Fali uważają, że jest to wspólny bilet?

      • 51 1

    • Dokladnie. Oczekiwalem ze jadac do Gdyni czy Wejherowa odbije sie swoim miesiecznym i tyle

      • 12 1

    • Oczywiście, że nie. Przecież ta cała "Fala" to tylko system naliczania opłaty za przejazd, a nie żaden wspólny bilet. Pod tym względem nic się nie zmienia. Poza podwyżkami cen oczywiście.

      • 32 0

  • Ja tam nie planuje być śledzony w kolejny sposób (2)

    Po prostu kupie używany samochód a za paliwo będę płacił gotówką. Nie będę władzy podawał szczegółów mojego życia na tacy. Smartfonu tez jak do tej pory nie kupiłem, a dostęp do Internetu mam tylko w pracy, co w z zupełności wystarczy.

    • 134 6

    • (1)

      Jesteś śledzony przez setki tysięcy kamer każdego dnia, więc i tak foliowa czapeczka ci nie pomoże.

      • 3 15

      • Jak juz funkcjonariusz pisze o foliowej czapeczce to znaczy, że z tym śledzeniem jest coś na rzeczy

        • 8 0

  • nie mam smartfona (2)

    nie mam smartfona = nie mogę kupić biletu? paranoja...

    • 234 3

    • To można zaskarżyć

      Do rzecznika praw obywatelskich

      • 21 0

    • Można mieć plastikową kartę... W Londynie jakoś działa...

      • 2 7

  • Skoro

    większość pasażerów ma bilety miesięczne, to pytam i mówię jak Ukraińcy do ruskiego karabla, na co wam ta wiedza i idźcie tam tam.

    • 86 2

  • Kto się jednorazowym odbije na wyjściu? (4)

    Chyba geniusze tam pracują, że coś takiego wymyślili. A jak się nie odbiję, to na przystanku po wyjściu ktoś da mi mandat? Albo każe mi wracać by się odbić? Bzdura totalna...

    • 232 0

    • (1)

      Pewnie system policzy bilet do końca trasy. Omijałbym 126,112,143.
      Chociaż, patrząc co tu się wyrabia nie zdziwiłbym się, gdyby system zainkasował za miesięczny.

      • 32 0

      • Jaki system?

        Nie można po prostu kupić bilet? Jakiś formularz do wypełnienia dostanę, planując jechać 5 przystanków? Czy chipa w kark?

        • 52 1

    • Geniusz

      to syn geniusza zapewne...

      • 13 0

    • Jeśli wysiadasz po 5 przystankach i nie odbijesz, to ci aplikacja naliczy za 11, a nie za 5

      • 4 1

  • Żeby żyło się prościej (2)

    Koszt utrzymania rocznego to 25mln. Do tej pory kupuję bilet miesięczny i nic już mnie nie obchodzi, teraz mam się meldować w autobusie, żeby ZTM mógł zbierać o mnie dane, inaczej zostanę ukarana wyższą ceną biletu! Czy zbieranie danych spowoduje oszczędności w postaci zlikwidowanych stanowisk związanych z okresowym liczeniem pasażerów? Czy spowoduje redukcję kosztów o etaty kanarów licząc na uczciwość użytkowników? Nie sądzę. Więc odczepcie się od biletów okresowych, ci ludzie najczęściej podróżują praca -dom, znają miasto wasze tez. Ułatwienia są im kompletnie niepotrzebne. Proponuję zająć się prawdziwą pracą a nie fantazjowaniem

    • 259 0

    • i to jest głos rozsądku, który nie dociera do tych nie dokońca pełnych głów

      • 40 0

    • 25 milionów

      to dwa nowe wagony tramwajowe, na których zakup podobno nie ma funduszy. A na fantasmagorie są? Jasno widać, ze jedynym celem fali była chęć ustawienia znajomków!

      • 33 1

  • Przypominam, koszt biletu na aglomeracje Warszawy (ztm, pkp, skm, km, wkd, metro...) to 98zl (i opcja za 110zl) (9)

    • 199 3

    • A

      utrzymać tych wszystkich darmozjadów a jeszcze dać im stołki i zapłacić. Plus atrakcje barany, wiaty przystankowe, szachy, rydwany i ECS.

      • 27 2

    • W pierwszej strefie( ścisłe centrum). Nie obejmuje metra i skm. (3)

      Czytać regulamin

      • 2 17

      • 1 strefa to cala Warszawa. Nie ma zadnego scislego cenrum. Jest za to 2 strefa aglomeracja warszawska Piaseczno Legionowo

        Czyli idac tym tropem Gdynia Sopot Gdansk sa jak taka Warszawa 1 strefa, a juz Kartuzy czy Rumia Reda Wejherowo to 2 strefa za 230 zl. Duuuuuzo taniej niz u nas.

        • 24 0

      • Wawa1 strefa obejmuje obszar trojmiasta i 1 milion mieszkancow. 2 strefa obejmuje pas od Wejherowa do Pruszcza i 2 mln

        • 17 0

      • Oczywiście, że obejmuje metro i SKM

        • 12 0

    • Bilet o jakim tu piszesz kosztuje 230 zł.

      Nie kłam

      • 3 13

    • a w całym Trójmieście?

      • 3 0

    • Przypomne ze koszt biletu miesiecznego w Pradze na wszystkie srodki komunikacji (przy kupnie na rok z gory) to 60 zl !!! (1)

      • 18 0

      • Przypomnę, że u nas takie coś jest nie potrzebne, u nas potrzebujemy 213773122137 prezesów zbędnych spółek, nieprzynoszących korzyści.

        • 15 0

  • Komedia 'Fala"

    Temat dobry dla śp. Stanisława Barei dobrą komedie by z tego zrobił

    • 165 1

  • Bilet miesięczny

    Jest po to aby ułatwić a nie utrudniać życie. Co z tym odbijaniem? Po co, na co, komu to potrzebne? Masz bilte
    bilet wsiadasz i jedziesz bez odbijania i obijania się o ludzi.

    • 212 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane