• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    To nic nie zmienia.
    Nie po to kupuję bilet miesięczny żeby przy każdym wejściu do autobusu meldować korzystanie z niego. Nadal brak jakiegokolwiek sensownego powodu dla którego miałbym to robić.
    To co teraz zaproponowano to numer stary jak świat: najpierw coś zabierz, przeczekaj burzę a potem częściowo się wycofaj stwarzając wrażenie, że pokrzywdzeni zostaną obdarowani jakimś przywilejem. Mam nadzieję, że mieszkańcy nie dadzą się nabrać i wystawią rachunek biurokratom.

    • 197 0

    • Rachunek w wyborach

      Tak, PO oraz Wszystko dla GD powinny być odsunięte od władzy

      • 11 0

  • Mam jednorazowy i wychodzę z pojazdu na końcu podróży - czemu miałbym się fatygować z odbijaniem go w walidatorze (4)

    podajcie mi jakis jeden racjonalny powód bo zaden mi nie przychodzi do głowy

    • 176 0

    • nooo , yyy . eeee o tym jeszcze nie myśleliśmy

      • 54 0

    • Wychodząc z pojazdu kontrolerzy na przystanku mogą cię sprawdzić czy odbiłeś bilet i jeśli tego nie zrobisz to mandat. (1)

      proste

      • 2 14

      • Kontroler na przystanku to może mi skocz... ną piosenkę zaśpiewać

        • 20 0

    • Inwigilacja

      Dokładnie chcą wiedzieć gdzie jeździsz

      • 8 0

  • (2)

    co z osobami ktore maja darmowe przejazdy ? honorowi dawcy krwi, renciści, emeryci czy inne osoby ?

    • 98 1

    • (1)

      dostaniecie karty bezpłatne do odbijania się , tak żebyśmy wiedzieli dokąd się towarzysze wybieracie

      • 63 0

      • Dokładnie, nie ma jeżdżenia bez wiedzy pana.

        • 7 0

  • To bezsens

    Po to kupuję miesięcznymi płacę z góry aby go nie wyciągać przy wejściu do autobusu jedynie do kontroli.

    • 149 0

  • Nie dla podwyżki cen biletów! (1)

    Nie mam zamiaru liczyć przystanów.

    • 160 0

    • NIE dla podwyżek, NIE dla bezsensownych zmian!

      Odwiedzam Gdańsk raz na jakiś czas i zdarza mi się korzystać z komunikacji miejskiej. Jej funkcjonowanie zawsze pozostawiało sporo do życzenia, ale teraz to jest jakiś dramat. Nie znam wszystkich przystanków, czasami w trasie śledzę ich nazwy, żeby się nie zgubić, zdarzało mi się kogoś poprosić o pomoc, aby wskazał mi konkretne miejsce. Teraz jeszcze to liczenie przystanków, kolejna podwyżka cen (uważam, że absurdalna, dużo mniej płaciłam za bilety w stolicy) i na samą myśl o podróży ZTM, robi mi się ciepło ze stresu...

      • 21 0

  • powalony po mysł :(

    jak oni sobie wyobrażają , że człowiek ma na szyji nosić bilet miesięczny , czy może w zębach , by w tłoku przepychac się doczytnika , czy kasownika ? pogięło tu kogoś na maksa? wysatrczająco tramwaje i autobusy są zapchane ,ciasne , by wymyslac takie banialuki. niech sobie kontrolerzy sprawdzają jak do tej pory ,a nie ciśnienie ludziom niepotrzenie podnosic:((((

    • 181 1

  • Obserwator (1)

    I zaczynaja sie doraźne zmiany w założeniach systemu fala już widzę oczyma wyobraźni jaki wyjdzie gniot kilka dni temu ekspert na tym portalu opisał co było słabe w założeniach i jakie zmiany warto rozważyć w 100procentacxh wg mnie analiza była trafna a najważniejszy z punktów to wg mnie kwestie komunikacyjni samego projektu były położone za 1 razem i dalej są położone przykład wycofywania się z 2 kilku zaczyna to wyglądać iż znowu polityka decyduje o zmienię podejścia czyli skoro lud protestował to to zmienimy a nie tłumaczymy czemu tak miało być kompletna porażka nie tyle systemu ale ludzi za niego odpowiedzialnych. Z innej strony patrząc na działania tego zespołu tam nie ma osób od komunikacji z ludźmi (albo może i są ale mają problem z podstawami). Generalnie pomysł za ponad 100 mln położony i to na całości ale korekty warto wprowadzać tylko trzeba patrzeć całościowo a nie bo ktoś głośniej krzyczy

    • 27 19

    • urzędowi spece od PR

      Ten "system" jest tak skopany od początku, że nawet PR nie pomoże...
      A w ogóle etap wyboru prostych i jasnych założeń powinien być konsultowany na początku projektu i już na tym etapie odrzucone urzędowe zagmatwanie.
      Generalnie sprawa jest prosta i każdy normalnie myślący wie, jak to powinno działać. Wiadomo jednak, że w UM robią to "kolektywnie" wszystkie zainteresowane Wydziały i każdy musi dorzucić coś "swojego", dobrze, że jeszcze system "przy okazji" nie sprząta i nie pierze...

      • 6 0

  • To teraz jeszcze całkowicie wycofać się z Fali i będzie OK! (1)

    Jak widać presja mediów i krytyka mieszkańców ma sens i trzeba ją kontynuować. Może samorządy wycofają się wówczas z nikomu niepotrzebnego i drogiego systemu Fala. Bo pasażerowie potrzebują prawdziwego wspólnego biletu a nie systemu który ich śledzi i nic więcej nie daje. A za te miliony, które co roku gminy do Fali dokładają, można by stworzyć prawdziwy wspólny bilet w całej metropolii a nie jego atrapę - Falę.

    • 234 1

    • Już to widzę

      Może i się wycofają, ale kasę za ten poroniony pomysł już ktoś wziął i nie sądzę żeby ją oddał. Króliczek z kasą zwiał i go sobie szukajcie...

      • 20 0

  • Fala vs jak dojadę (4)

    Z tego co czytam to poza obowiązkiem odbijania się w pojeździe to system Fala kóry kosztówał 125 milionów złotych, jest z założenia identyczny jak system jak dojadę. Tam też można kupić bilet przez aplikację, oraz planować podróż.
    Pytanie więc na co poszła tak ogromna kwota pieniedzy?? Jakie innowatorskie rozwiazania są zastosowane w Fali. Bo jedynym jaki ja widzę jest koniecznośc meldowania się w pojezdzie. Aha jest jeszcze drugi. super utrudnienie dla turystów. Czy ktoś pomyślał o tysiącach ludzi którzy odwiedzają Trójmiasto w ciągu roku. Chyba tylko Renoma się cieszy ze będzie Fala.

    • 206 0

    • Po prostu kolejny "Miś" i tyle.

      • 13 0

    • W Chojnicach czy Tczewie nie ma jakdojade. (1)

      Fala to system na cały region. W Chojnicach nie ma jakdojade.

      • 0 10

      • To ma być system na cały region - ale według urzędniczych obietnic. Teraz nie wiadomo nawet, kiedy i jakie gminy docelowo ma objąć.

        • 11 0

    • Kasa zasiliła spółkę innobaltica a dla pasażerów podwyżki biletów i całe to zamieszanie z odbijaniem biletów dla odwrócenia uwagi.

      • 10 0

  • (1)

    nastepny wal..

    • 112 0

    • Co za wal? Ludzie, piszcie po polsku.

      • 0 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane