• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (880)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (880) ponad 20 zablokowanych

  • chyba najbardziej przeraża bezmyślność urzędnicza

    zaraz po nadmiernym zatrudnieniu.

    • 68 1

  • (5)

    System z odbijaniem się na wejściu i wyjściu pozwoli na lepszą weryfikację przepływu pasażerów i dostosowanie oferty komunikacji miejskiej do aktualnych potrzeb mieszkańców, poprzez bieżące dane na temat najbardziej obleganych tras i odcinków. Ale pisowczyki jak zawsze będą marudzić, bo przyjadą ze swoich wiosek i technologii się boją

    • 2 130

    • Co za brednie wypisujesz

      Wystarczy że ktoś raz na rok zrobi osobiste rozeznanie, wystarczyłoby kierowca opisał swoją pracę, wystarczyłoby wiele rzeczy zrobić taniej niż 25 milionów
      A właściwie wystarczy wycofać się z tej całej fali!

      • 46 0

    • a gdyby tak zamontować fotokomórkę na każdym wejściu?

      Tak samo jak zlicza się klientów w sklepach. Wyszłoby taniej i zliczanie mielibyśmy załatwione

      • 39 1

    • Do tego sluza czujniki ktore juz sa w tramwajach i autobusach

      • 15 0

    • była już procedura

      regularnego liczenia ludzi w komunikacji. W skm to nawet ankieterzy byli i pytali gdzie wsiadam i wysiadam oraz jak często jeżdżę. W zkm gdynia jeździły ludziki z identyfikatorami i na każdym przystanku liczyli osoby wsiadające i wysiadające. I co z tego wynikło ?? Wielkie nico !!! Więc nie pisz bzdur, że ktoś to do czegoś mądrego użyje. Może najwyżej do profilowania reklam w pojazdach.

      • 19 0

    • Lepsza weryfikacja? Przecież system pominie osoby uprawnione do bezpłatnych przejazdów oraz osoby, które darują sobie "odbijanie. Te dane już w założeniu będą mało wiarygodne. A co do "dostosowywania do potrzeb mieszkańców". Wiele miast daje radę to robić od lat bez wydawania milionów na takie systemy

      • 18 0

  • Polecam profil FB tej firmy

    I wybijamy im z głowy ten bałagan

    • 66 1

  • No dobra, trochę lepiej

    Teraz jeszcze usunąć głupie liczenie przystanków i wprowadzić górną granice opłat - jeśli dobilem do kwoty miesięcznego w miesiącu kalendarzowym to dalej nie place

    • 28 9

  • gda

    Większej bzdury nie widziałam. Po to mam bilet miesięczny żeby nigdzie go nie odbijać . Wydać 25 mln na taki niewypał to bzdura. Wsiadam do autobusu to patrzę żeby się czegoś trzymać a nie odbijać bilet.

    • 101 0

  • (1)

    W Gdyni na Pustkach Cisowskich za 4,80 to pasażer nawet dzielnicy nie opuści i przejedzie 1,5km

    • 66 0

    • Dokładnie.

      W Gdyni przystanki są gęsto (to dobrze!), więc ten limit do 5 nie wywiezie cię z większości dzielnic. To jest w praktyce ogromna podwyżka cen biletów, a dopiero co bilety drożały

      • 21 0

  • Droższy 130zl (1)

    Wybieram droższy 130 i kartę mieszkańca i jady czym chce i kiedy chce

    • 20 12

    • A ja sie nie zgadzam. Dlaczego mam płacic za miesięczny więcej niz ktoś inny, skoro mamy miec takie same bilety, uprawniające nas do tego samego?

      • 36 0

  • Zastanawiam się dlaczego nie zrobią kart na zasadzie RFiD (4)

    Czytniki na wejściach i wszystko wiadomo. Bez żadnego odbijania, wyciągania kart itp

    • 22 8

    • też się nad tym zastanawiałem (3)

      najwidoczniej pracują tam id...ci albo cel jest inny.
      Bo przecież taki czip w bilecie miesięcznym czy karcie uprawniającej do darmowych przejazdów (uczniowie, emeryci) i już mają kompletne informacje o tym kto, gdzie, czym i o której jedzie.
      I co najlepsze nie musieli by tej informacji zdradzać a tak mają wylew hejtu

      • 13 2

      • nie rozumiem tej historii o informacjach (2)

        przeciez masz komórke w kieszeni, z włączoną lokalizacją. Google i inni i tak dokładnie wiedza gdzie sie poruszasz, wiec czego sie jeszcze obawiasz?

        • 0 12

        • (1)

          nie mam włączonej lokalizacji człowieku nie ściągam aplikacji i nie używam karty do płacenia nie robię wielu rzeczy które myślisz że robię

          • 8 0

          • "Cov. Id. 19 ... 84"

            Ale tłumacz tow/w idiocie ...

            • 3 1

  • Droższy za 130 (3)

    Wybieram mała różnica i jadę czym chce z kartą mieszkańcak bez odbijania

    • 21 11

    • I o to w tym wszystkim chodzi. Po prostu cena biletu miesięcznego została podniesiona do 130 zł, a cała reszta to zwykły bełkot w celu zakamuflowania faktycznej skali podwyżki.

      • 13 0

    • I o to w tym chodzi. Po pierwszej karze każdy taki kupi.

      • 4 0

    • Tylko parę dni temu jakiś ekspert od fali wypowiedział się o likwidacji miesięcznych biletów i chyba o to chodzi aby zlikwidować bilety okresowe bo za tanie.

      • 7 0

  • Nie rozumiem. Jak przyjadą do mnie goście ze wsi, niekoniecznie obeznani w technologiach, to powinni zalozyc konto w aplikacji, zeby moc skasowac bilet jednorazowy? Co pomysl to lepszy xD.

    • 100 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane