• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala wciąż w fazie testów. Są pierwsze, ostrożne wnioski

Maciej Korolczuk
20 marca 2024, godz. 18:00 
Opinie (314)
Od połowy grudnia za pomocą systemu Fala na całym Pomorzu sprzedano 87 tys. biletów. Od połowy grudnia za pomocą systemu Fala na całym Pomorzu sprzedano 87 tys. biletów.

Oficjalnie system Fala wciąż funkcjonuje w Trójmieście i na Pomorzu w trybie testowym. Od miesiąca urządzenia Fali, a więc czytniki kart i falomaty, działają już we wszystkich autobusach, tramwajach i trolejbusach w Trójmieście. Nadal z Fali nie mogą za to korzystać pasażerowie na kolei - tu wdrożenie systemu ma nastąpić niebawem. Są też pierwsze wnioski z trwających testów - z danych wynika, że z systemu korzysta na razie niewielu pasażerów.



W jakim zakresie korzystasz z systemu Fala?

Przedstawiciele spółki Innobaltica, która jest odpowiedzialna za przygotowanie i wdrożenie systemu pytani o ocenę pierwszego etapu testów, przyznają, że działają "metodą małych, sukcesywnie stawianych kroków" i wciąż pracują nad wyeliminowaniem pojawiających się błędów.

Pasażerowie narzekają bowiem na problemy z logowaniem do systemu, zawieszające się urządzenia Fali, długi czas oczekiwania na komunikaty czy niepoprawną geolokalizację, co wpływa na niewłaściwe wyświetlanie przystanków.

- Oczekujemy od wykonawcy wyraźnej poprawy w tych sprawach - mówi Radomir Matczak, prezes Innobaltiki. - Następnie skupimy się na przekonywaniu większej liczby pasażerów do korzystania z usług.

Z systemu korzysta niewielu pasażerów



I tu dochodzimy do sedna - z Fali bowiem korzysta na razie garstka osób. Od połowy grudnia, gdy ruszyły testy systemu, za pomocą Fali sprzedano 87 tys. biletów. Co istotne - dane te dotyczą całego Pomorza.

- Oczywiście, w skali transportu publicznego, choćby w samym Trójmieście, to mała próba, ale dla procesu wdrażania Fali to już bardzo cenne dane. Takie liczby operacji i transakcji nie są po prostu możliwe do osiągnięcia w ramach testów zamkniętych. Statystyki pozwalają nam na wstępne, bardzo ostrożne wnioski na temat zachowań podróżujących - dodaje.

System działa jak zwykłe biletomaty



Zdecydowana większość biletów jest kupowana w czytnikach kart i falomatach (aż 88 proc.). Co dziesiąta transakcja odbywa się poprzez aplikację, a 1 proc. na portalu. Jak pokazują dane, prawie 89 proc. transakcji to kupno biletów jednorazowych, 9,5 proc. - biletów czasowych, a tylko 1,5 proc. - biletów okresowych.

Inaczej mówiąc - póki co pasażerowie korzystają z urządzeń Fali, jak ze zwykłych biletomatów, znanych z innych miast w kraju.

Nadal nie działa też jedna z kluczowych funkcji Fali, a więc optymalizacja kupowanych biletów, w ramach której system automatycznie przy przesiadkach i wielu podróżach dziennie będzie zamieniał bilety jednorazowe na czasowe, czyli korzystniejsze cenowo dla pasażera.

W zwykłych czytnikach można kupić wyłącznie bilety jednoprzejazdowe za 4,80 zł, a w falomatach dowolny bilet normalny lub ulgowy. W zwykłych czytnikach można kupić wyłącznie bilety jednoprzejazdowe za 4,80 zł, a w falomatach dowolny bilet normalny lub ulgowy.

Statystyki systemu Fala



  • Pełna flota pojazdów komunikacji miejskiej włączonych do systemu została osiągnięta 21 lutego 2024 r.
  • Dane uwzględniają publiczne testy systemu do dnia 18 marca 2024 r. Liczby podane są w zaokrągleniu.

  • 87 000 - suma biletów wszystkich rodzajów zakupionych w ramach testów systemu.
  • Kanały sprzedaży: aplikacja 11 proc. transakcji, portal 1 proc., urządzenia w pojazdach (czytniki kart i falomaty) 88 proc.
  • Struktura sprzedaży: 89 proc. transakcji - bilety jednorazowe, 9,5 proc. czasowe, 1,5 proc. bilety okresowe.
  • 86 proc. operacji kartami płatniczymi na urządzeniach / 14 proc. operacji z kontem FALA.

  • 22 000 założonych kont w systemie,
  • 14 500 pobrań aplikacji,
  • 6 400 zamówionych/odebranych Kart FALA,
  • 1 300 kart płatniczych ustawionych jako stały identyfikator do konta w systemie,
  • 4 400 urządzeń dostępnych w pojazdach.

Fala w Trójmieście



  • ZTM Gdańsk - 48 000 biletów,
  • ZKM Gdynia - 15 000 biletów.


Miejsca

Opinie (314) ponad 10 zablokowanych

  • Mam pokazywać kartę kanarowi? Czy oni są niepoważni?

    Jak ktoś rzadko jeździ komunikacją i zapłaci za bilet kartą w falomacie, a potem w razie kontroli ma pokazać kanarowi kartę którą płącił?! Że co proszę?! W zatrłoczonym pojeździe będę wyciągać kartę płatniczą i pokazywać obcej osobie? Może mu od razu dam kartę i dowód osobisty w pakiecie, niech sobie zdjęcie obu stron zrobi. Przecież to jest i**otyczny pomysł już na etapie założeń.

    • 10 0

  • Może jestem nieogarnięta

    ale rzadko jeżdżę autobusem i niestety nie znalazłam tam żadnej informacji jak się z tego korzysta. No wisi jakieś ustrojstwo, ale co z tego. Zakładając, że z komunikacji będą korzystać również ludzie spoza Gdańska, to winszuję przejrzystości tego systemu. Wolę aplikację bankową lub "Jak dojadę" niż jakieś wynalazki.

    • 62 4

  • Jeszcze raz powtórzę, jeden bilet: normalny i ulgowy na wszystkie transporty w Trójmieście , bez względu na tabor. Bez odbijania się, bez stref. Prosty system, prosta karta, zobaczcie jak to wygląda w innych miastach. W tej formie, w tej cenie, w tej dostępności nie wróże przyszłości. Turysta/ miejscowy chce mieć jasne zasady. Podjeżdżam jeden przystanek, przesiadka , podjeżdżam 4 przystanki i znowu przesiadka. Mam kupić 3 bilety? kogoś mocno pogrzało. Cała spółka innobaltica do likwidacji a urzędnicy - wiecie co z nimi.

    • 10 0

  • Fala

    System jest beznadziejny. Teoretycznie mam konto na przejazd ulgowy, a niestety w autobusie przy próbie skorzystania kartą z Falomatu system traktuje mnie jakbym ulgi nie posiadał. Pomimo wielu zgłoszeń nikt nie umie rozwiązać problemu. Także są to niepotrzebnie wydane pieniądze, bo zamiast coś ulepszyć to system bardzo zawodzi. Nie polecam.

    • 10 0

  • Miś

    • 6 0

  • pierwszy podstawowy wniosek:

    -pieniądze wyrzucone w błoto. a można było zbudować szpital/szkołę/kupić karetki/itd.

    • 6 0

  • nasi sąsiedzi zza Odry nazywają to die polnische Wirtchaft

    • 5 0

  • W tym kraju już nie możemy decydowac

    Każda decyzja musi być potwierdzona poza granicami , tylko projekty narzucone nie muszą. Kiedyś decydowaliśmy sami dziś już nie ma wolności decyzji

    • 4 0

  • System czytników przy drzwiach działa w wielu państwach. Ostatnio korzystaliśmy w Holandii. Wchodzisz przednimi drzwiami i odbijasz zwykłą kartę płatnicza. Natychmiast masz sygnał dźwiękowy i zielony komunikat ON. Trwa to 2 sekundy. Wysiadasz dalszymi drzwiami, również odbijasz kartę i masz czerwony komunikat OFF. Taki sam czas to trwa. Tyle, że tam ten system po prostu działa. Bez zawieszania i przestojów. Z konta ściąga opłatę zgodnie z czasem jazdy. I tyle.

    • 2 4

  • (2)

    System jest dobry, tylko trzeba z niego umieć korzystać, co nie jest trudne dla nikogo, kto opanował podstawową umiejętność czytania ze zrozumieniem. Władze powinny dążyć do ustanowienia Fali jedynym środkiem do korzystania z komunikacji miejskiej, bez przejmowania się wyciem ludzi, którzy nie potrafią używać nic bardziej skomplikowanego od pługa.

    • 0 17

    • Czyli jednak jeszcze

      UOKiK musi się tym zająć?

      • 5 1

    • Aleś ty " mundry ". System jest wadliwy i wczoraj o tym się przekonałem.
      Wg. systemu kupiłem bilet ( informacja na wyświetlaczu) a jak się okazało po czasie ... że na koncie jest -1.
      ( a z jakiej racji zabrali mi 1 zł???)
      Oczywiście kpię, bo nie chodzi o tego złocisza.Czyli operacja nie powiodła się.
      W czasie jazdy autobusem w ogóle nic nie było na koncie...zero potwierdzenia.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane