- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (264 opinie)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (323 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (204 opinie)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Szlifowanie szyn, by tramwaje na al. Havla jeździły ciszej
Stan torowiska tramwajowego wzdłuż al. Havla w Gdańsku pozostawia sporo do życzenia. Trasa z Chełmu na pętlę Łostowice-Świętokrzyska, choć do najdawniej uruchomionych nie należy, to jest już wysłużona. Do końca marca jej odcinek przejdzie szlifowanie. Przetarg na prace przy kolejnych fragmentach zostanie ogłoszony w drugiej połowie roku. Dzięki temu tramwaje będą jeździć tam ciszej.
Stan torowiska się pogorszył, tramwaje stały się za głośne
Od tego czasu minęło więc 10 lat, a stan torowiska zaczął wymagać poprawy. Na uciążliwości z tym związane zaczęli się żalić mieszkańcy okolicznych osiedli.
- W ostatnim czasie mieszkańcy zauważyli, iż stan torowiska wzdłuż al. Havla uległ pogorszeniu, co powoduje, że komfort ich życia znacznie się pogorszył z uwagi na zwiększony hałas. Sytuacja mogłaby ulec polepszeniu, gdyby nastąpiło frezowanie torowiska oraz remont przejazdów drogowo-tramwajowych - pisała w styczniu w interpelacji do władz miasta radna Emilia Lodzińska.
Wszystko o inwestycjach tramwajowych
Jak wskazali w odpowiedzi urzędnicy, winnym jest "zużycie faliste szyn". To nierównomierne zagłębienia w szynach, które powstają pod naciskiem metalowych kół tramwaju. Drgania spowodowane falistym zużyciem szyn powodują m.in. zwiększenie odgłosu przejeżdżających tramwajów.
I właśnie m.in. po to, by tramwaje na al. Havla "wyciszyć", szyny przejdą w najbliższym czasie szlifowanie. Rozstrzygnięto już postępowanie na wykonanie tych prac w dolnej części trasy, czyli przed przejazdem w ul. Świętokrzyskiej oraz na pętli Świętokrzyska.
Do końca marca szlifowanie na dolnym odcinku
- Obecnie firmy zewnętrzne, na zlecenie GAiT, wykonują szlifowanie szyn, sukcesywnie na wszystkich węzłach torowych oraz w m.in. w ciągach ulic: Pomorskiej, Zwycięstwa, Grunwaldzkiej - w sumie na długości 30 km toru. W ramach tych prac do końca marca przeprowadzone zostanie także m.in. szlifowanie szyn w dolnej części odcinka torowiska tramwajowego w alei Havla tj. przed przejazdem w ulicy Świętokrzyskiej oraz na pętli Świętokrzyska - informuje Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
Sprawdź rozkłady jazdy ZTM Gdańsk
Łączna wartość prac prowadzonych w sumie na długości 30 km toru, których częścią są prace na wspomnianym odcinku torowiska na Havla, to ponad 1,8 mln zł.
- Prace te realizuje wyłonione w przetargu Konsorcjum Wykonawców: Asmo Sp. z o.o, Karya Sp. z o.o., Firma Torowo - Spawalnicza SPAW-TOR - mówi Dobrowolska.
Reszta w drugiej połowie roku
W kolejnym postępowaniu GAiT w swoich planach remontowych uwzględni szlifowanie szyn na pozostałych odcinkach al. Havla i innych torowiskach.
- Przetarg na wykonawcę szlifowania szyn na kolejnych odcinkach gdańskich torowisk ogłoszony zostanie w drugiej połowie tego roku - zapowiada Dobrowolska.
Miejsca
Opinie (89) 3 zablokowane
-
2022-02-23 08:40
Opinia wyróżniona
Hałaśliwe tramwaje (5)
Zjawisko falowania szyn występuje na tych torach na których poruszają się jednakowe składy np.skm.Nie ma tego zjawiska np.na dalekobieżnych torach, gdzie raz towarowy ,raz Pendolino itp.Dortmundy jak przybyły do Gdańska miały inne koła ( metal guma metal) dlatego były ciche.Po modernizacji już mają pełne metalowe ,bo tańsze.(przyczyną awarii takiego kola była katastrofa ECE pod Enschede.)Przy mają system natrysku oleju na koła na zakrętach,ale olej drogi,razy ilość tramwajów........
- 32 8
-
2022-02-23 12:05
Na początek to katastrofa była w Eschede w Niemczech, a Enschede leży w Niderlandach.
Tramwaje N8C posiadają nadal tą samą konstrukcję koła (jest to typ BO54) z wkładkami gumowymi. Koło monoblokowe wymaga innego zawieszenia wagonu zwanego stopniami usprężynowania. Koło elastyczne stanowi jego pierwszy stopień. Dynamika sił działających naNa początek to katastrofa była w Eschede w Niemczech, a Enschede leży w Niderlandach.
Tramwaje N8C posiadają nadal tą samą konstrukcję koła (jest to typ BO54) z wkładkami gumowymi. Koło monoblokowe wymaga innego zawieszenia wagonu zwanego stopniami usprężynowania. Koło elastyczne stanowi jego pierwszy stopień. Dynamika sił działających na zestaw kołowy w przypadku pociągu ICE i tramwaju to wielkość nieporównywalna. Wagony N8C choć nie posiadają smarowania kół to posiadają wózki obrotowe i dlatego są przyjaźniejsze dla torowiska niż inne rozwiązania. Zużycie faliste wynika z kilku czynników i ma miejsce również na kolei. Starając się wypowiadać na jakiś temat należy mieć chociaż trochę wiedzy w tym temacie.- 15 0
-
2022-02-23 10:07
To zupełnie nic nie da tylko marnowanie kolejnych milionów na tramwaje które są obecnie najbardziej kosztownym transportem w (1)
Tramwaje są obecnie skarbonką bez dna i powinny byc zastapione przez autobusy bez emisyjne a torowiska przez bus pasy!
- 7 15
-
2022-02-23 10:38
Tez nie rozumiem czemu nowe osiedla nie są własnie rozbudowywane o buspasy i autoubusy w miejsce hipotetycznych torów.
Przecież:
- w razie wypadku przejadą służby
- taniej(?)
Ok, stare juz są - ale dlaczego na przykład morena dostaje autobuś skoro w tych miejscach możnaby położyć buspas?- 3 2
-
2022-02-23 09:38
"system natrysku oleju na koła na zakrętach"
To muszę naoliwic tarcze hamulcowe w aucie, bo przy hamowaniu skrzypio i halasujo.- 10 6
-
2022-02-23 08:53
Falowanie szyn i stukot to dwa różne zagadnienia ale wzajemnie wspomagające się.
Falowanie szyn wynika głównie z konstrukcji systemu i rodzaju podłoża, natomiast stukot to efekt głównie rodzaju kół pojazdów. Koła o konstrukcji pełnej, czyli nieamortyzowanej wibrują, uderzają i ocierają się bokiem ale uderzają też skokami.- 9 0
-
2022-02-23 08:23
Opinia wyróżniona
Naprawa przejazdów (1)
A co z naprawą przejazdów przez tory między havla/świetokrzyska? Zapadnięte tak, że można zęby sobie wybić przejeżdżając 20km/h.
- 46 6
-
2022-02-23 10:39
To akurat jest na rękę wszysstkim bo próbuje się zwolnić ruch do 20 km/h góra, wszędzie montuje się chore progi zwalniajaće które jadąc 20 kmh wybija zęby, oczywiście nie dotyczy to transportu miejskiego, ciężarówek, śmieciarek.
Chory kraj, chorych ludzi.- 5 3
-
2022-02-23 07:28
Opinia wyróżniona
jak przeszlifowali tory na Al. Zwycięstwa, to zrobił się łomot (3)
wcześniej było ciszej. Albo nie potrafią ustawić maszyn, albo nie tu leży problem. Dziwne tylko, że na zachodzie tramwaje i pociągi są niemalże bezgłośne.
- 55 10
-
2022-02-23 15:28
Bo krzywe koła lepiej pasowały do krzywych torów.
- 5 0
-
2022-02-23 07:52
Bo trzeba serwisować koła (1)
A w firmie więcej obsługi biurowej niż technicznej
- 23 2
-
2022-02-23 08:24
Bo na zachodzie tramwaje jeżdżą na gumowych kołach !!!
Większej głupoty nie słyszałem .
- 3 4
Wszystkie opinie
-
2022-02-23 07:02
No i super ze coś robia (2)
- 6 10
-
2022-02-23 10:10
Wazelina z samego rana z UM tak robia i kombinuja jak zmarnowac kolejne miliony z kasy mieszkanców (1)
- 5 2
-
2022-02-23 10:48
Dobrze, że wzrost długu publicznego o 1.5bln zł w dwa lata cię nie boli.
- 1 1
-
2022-02-23 07:03
(3)
Zmienić wszzystkie tory,dobrze posmarować i wyfrezować,zmienić koła w tramwajach na diamentowe,nałożyć nakładki z gąbki i bedzie cichuteńko.Pieniendzy nie żałować,wszak komunikacyja mieyska to ważna sprawa moi drodzy i kochani.A i obniżyć ceny za bilety bo horrendalne i system zmieniono na bezsensowny.
- 6 21
-
2022-02-23 07:32
Najlepiej na gumowe, jak twoje zabawki w dzieciństwie. (1)
I ściany w twoim pokoju.
- 7 1
-
2022-02-23 08:18
za to ty gumowe zabawki
Masz teraz...
Co innego pozostalo...- 0 2
-
2022-02-23 10:11
Chodzi tylko o marnowanie kasy tramwaj zawsze hałasował i nic tego nie zmieni zmienic moze tylko jego likwidacja
- 1 4
-
2022-02-23 07:11
a czym GAiT wytlumaczy przeraźliwe piski swieżo wyremontowanego torowiska miedzy ul.Opata Rybińskiego a Opacką? (4)
- 15 9
-
2022-02-23 07:13
Fizyką.
- 15 1
-
2022-02-23 10:13
Biedą
Biedą piszczy
- 5 0
-
2022-02-23 10:14
Tym ze niema możliwości by tramwaj nie hałasował !!To czołg na torach!!To nie tylko hałas ale i drgania
kazdy kto mieszka w poblizu je odczuwa.Wyjatkowo nieefektywny i szkodliwy transport
- 6 6
-
2022-02-23 13:46
To jest pisk ze szczęścia
Tramwaje piszczą ze szczęścia bo powinny być dawno zastąpione autobusami a wciąż znajdują się naiwniacy którzy je kupują
- 3 1
-
2022-02-23 07:15
nie ma czegoś takiego jak szlifowanie torowiska, jest szlifowanie szyn
- 25 3
-
2022-02-23 07:15
(2)
Hałas i już marudzą?:) To namniejszy pryszcz:) Kto pamięta stan torowiska wzdłuż Jana z Kolna i Marynarki Polskiej przed generalnym remontem, gdzieś w 2007/08 roku? To dopiero była impreza jak Konstale skakały po tych starych powyginanych torach, ciekawe jakie wrażenia dźwiękowe mieli okoliczni mieszkańcy, a było ich, bo część terenów z okolicy obecnej stoczni remontowej(wzdłuż torowiska na Jana z Kolna), tak samo obecnego ronda w Letniewie była wtedy jeszcze zabudowana i zamieszkana.
- 24 3
-
2022-02-23 07:29
To chyba nie widziałeś krzywych szyn na Stogach
- 4 2
-
2022-02-23 14:06
Choroby lokomocyjnej się tam nabawilem
- 0 0
-
2022-02-23 07:16
Nowe tramwaje niszczą torowiska? (2)
Dlaczego nikt nie napiszę co jest przyczyną na szybkie zużycie torowiska i jego niszczenie? Podobno te nowe tramwaje są cięższe i mają do tego mniej wózków dlaczego nacisk na szynę jest znacznie większy. O tym kukułczym jaju się nie mówi nawet eksperci z naszej Politechniki wola milczeć. Inne miasta już o tym wiedzą dlatego zamawiają tramwaje lżejsze lub z większą ilością wózków.
- 26 8
-
2022-02-23 08:33
dokładnie
i jeszcze z wbudowanymi pojemnikami na hel, wtedy będą ważyć tyle co vw golf.
- 3 3
-
2022-02-23 10:16
niema nowych tramwajów bo nikt nie inwestuje w ich unowocześnianie to wszystko technologia z przed 20 lat
- 2 4
-
2022-02-23 07:18
Jak by ktoś pytał, dlaczego akurat ten odcinek jako pierwszy zaczynają, (2)
to prosta odpowiedź. Są tam obecnie sprzedawane mieszkania od dwóch deweloperów po dwóch stronach ulicy, i inwestorom zależy na szybkim wyciszeniu tramwajów. Oczywiście nie oni za to zapłacą.
- 32 17
-
2022-02-23 07:22
Olivia Concept
to jest kolejny, śmiechu warty przykład. W komunikacji na fb i w przekazach marketingowych to upierali się, że takie tam wspaniałe osiedle w otoczeniu lasu. Jakiś czas temu zobaczyłem, że postawili ekrany akustyczne :D Bo jak inaczej mieszkać przy samej Spacerowej?
- 7 3
-
2022-02-23 10:49
sPiSki wszędzie, wszędzie sPiSki.
- 1 6
-
2022-02-23 07:20
Opinia wyróżniona
tramwaje w Gdańsku a S-Bahn w Niemczech (4)
Byłem w szoku, jaj cicho jeżdżą pociągi w Niemczech. Tam skład podobny do SKM, albo większy, szeptem sunie przez miejscowość. Mieszkałem przy samym przejeździ kolejowym (za ekranem, ale zawsze) i to było niewiarygodne. U nas, jak jedzie nowy tramwaj po nowym torowisku, to jakby się świat kończył. Hałas okropny.
- 17 2
-
2022-02-23 10:09
S-ban nie jest tramwajem !!Tramwaje zawsze hałasowały i hałasować bedą to relikt przeszłości! (2)
Są obecnie szkodnikiem w miescie i wszedzie je zastapują autobusami bus pasami.
- 1 4
-
2022-02-23 11:16
W Wiedniu tramwaje, ktore u nas bylyby co najwyzej zabytkiem, w ktorym czasem bawiliby sie pijani turysci z zagranicy... (1)
...jezdza sobie beztrosko i sa ciche nawet na zakretach. U nas tez moglyby byc ciche, ale ze byc ciche nie musza, bo troska o zdrowie Polakow jest tylko sloganem, to i nie sa.
- 1 1
-
2022-02-23 15:14
Ty najwyrazniej głuchy jestes
- 1 0
-
2022-02-23 21:59
Pesa
Tak się kończy zakup pesa jazz bez amortyzacji, pomijając przekroczony, dopuszczalny nacisk na oś.
- 0 0
-
2022-02-23 07:28
Opinia wyróżniona
jak przeszlifowali tory na Al. Zwycięstwa, to zrobił się łomot (3)
wcześniej było ciszej. Albo nie potrafią ustawić maszyn, albo nie tu leży problem. Dziwne tylko, że na zachodzie tramwaje i pociągi są niemalże bezgłośne.
- 55 10
-
2022-02-23 07:52
Bo trzeba serwisować koła (1)
A w firmie więcej obsługi biurowej niż technicznej
- 23 2
-
2022-02-23 08:24
Bo na zachodzie tramwaje jeżdżą na gumowych kołach !!!
Większej głupoty nie słyszałem .
- 3 4
-
2022-02-23 15:28
Bo krzywe koła lepiej pasowały do krzywych torów.
- 5 0
-
2022-02-23 07:46
To jest zwykła czynność utrzymaniowa! (2)
Szyny powinno szlifować się regularnie. Jest to czynność związana z utrzymaniem toru.
Chwalenie się tym jest niepoważne. Raczej powinni się wstydzić, że nie robią to dopiero po interwencji Pani Radnej.- 24 4
-
2022-02-23 07:52
Uważaj bo serdeczna prezydent może jeszcze z tego powodu festyn zrobić! (1)
Pomacha nam wszystkim różnymi flagami, poczyta konstytucje, zacznie prawić morały o tolerancji... To jest teraz w modzie, a mieszkańcy? No mieszkańcy to dojne krowy i mają płacić, i... w ogóle nie gadać!
- 8 3
-
2022-02-23 08:14
Dziwne, że Kacperek jeszcze konferencji prasowej nie zwołał.
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.