• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szlifowanie szyn, by tramwaje na al. Havla jeździły ciszej

Ewelina Oleksy
23 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Stan torowiska tramwajowego wzdłuż al. HavlaMapka w Gdańsku pozostawia sporo do życzenia. Trasa z Chełmu na pętlę Łostowice-Świętokrzyska, choć do najdawniej uruchomionych nie należy, to jest już wysłużona. Do końca marca jej odcinek przejdzie szlifowanie. Przetarg na prace przy kolejnych fragmentach zostanie ogłoszony w drugiej połowie roku. Dzięki temu tramwaje będą jeździć tam ciszej.



Tramwaje w Gdańsku są głośne?

Linię tramwajową z Chełmu na pętlę Łostowice-ŚwiętokrzyskaMapka, czyli tę biegnącą wzdłuż al. Havla, uruchomiono w połowie 2012 r.

Stan torowiska się pogorszył, tramwaje stały się za głośne



Od tego czasu minęło więc 10 lat, a stan torowiska zaczął wymagać poprawy. Na uciążliwości z tym związane zaczęli się żalić mieszkańcy okolicznych osiedli.

- W ostatnim czasie mieszkańcy zauważyli, iż stan torowiska wzdłuż al. Havla uległ pogorszeniu, co powoduje, że komfort ich życia znacznie się pogorszył z uwagi na zwiększony hałas. Sytuacja mogłaby ulec polepszeniu, gdyby nastąpiło frezowanie torowiska oraz remont przejazdów drogowo-tramwajowych - pisała w styczniu w interpelacji do władz miasta radna Emilia Lodzińska.

Wszystko o inwestycjach tramwajowych



Jak wskazali w odpowiedzi urzędnicy, winnym jest "zużycie faliste szyn". To nierównomierne zagłębienia w szynach, które powstają pod naciskiem metalowych kół tramwaju. Drgania spowodowane falistym zużyciem szyn powodują m.in. zwiększenie odgłosu przejeżdżających tramwajów.

I właśnie m.in. po to, by tramwaje na al. Havla "wyciszyć", szyny przejdą w najbliższym czasie szlifowanie. Rozstrzygnięto już postępowanie na wykonanie tych prac w dolnej części trasy, czyli przed przejazdem w ul. ŚwiętokrzyskiejMapka oraz na pętli Świętokrzyska.

  • Szyny tramwajowe wzdłuż al. Havla przejdą szlifowanie, dzięki czemu tramwaje będą tam jeździć ciszej.
  • Szyny tramwajowe wzdłuż al. Havla przejdą szlifowanie, dzięki czemu tramwaje będą tam jeździć ciszej.
  • Szyny tramwajowe wzdłuż al. Havla przejdą szlifowanie, dzięki czemu tramwaje będą tam jeździć ciszej.

Do końca marca szlifowanie na dolnym odcinku



- Obecnie firmy zewnętrzne, na zlecenie GAiT, wykonują szlifowanie szyn, sukcesywnie na wszystkich węzłach torowych oraz w m.in. w ciągach ulic: PomorskiejMapka, ZwycięstwaMapka, GrunwaldzkiejMapka - w sumie na długości 30 km toru. W ramach tych prac do końca marca przeprowadzone zostanie także m.in. szlifowanie szyn w dolnej części odcinka torowiska tramwajowego w alei Havla tj. przed przejazdem w ulicy Świętokrzyskiej oraz na pętli Świętokrzyska - informuje Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.

Sprawdź rozkłady jazdy ZTM Gdańsk


Łączna wartość prac prowadzonych w sumie na długości 30 km toru, których częścią są prace na wspomnianym odcinku torowiska na Havla, to ponad 1,8 mln zł.

- Prace te realizuje wyłonione w przetargu Konsorcjum Wykonawców: Asmo Sp. z o.o, Karya Sp. z o.o., Firma Torowo - Spawalnicza SPAW-TOR - mówi Dobrowolska.

Reszta w drugiej połowie roku



W kolejnym postępowaniu GAiT w swoich planach remontowych uwzględni szlifowanie szyn na pozostałych odcinkach al. Havla i innych torowiskach.

- Przetarg na wykonawcę szlifowania szyn na kolejnych odcinkach gdańskich torowisk ogłoszony zostanie w drugiej połowie tego roku - zapowiada Dobrowolska.

Miejsca

Opinie (89) 3 zablokowane

  • torowisko tramwajowe (1)

    na skrzyzowaniu swietokrzyskiej z havla torowisko jest obnizone o kilkadziesiat cm.niedlugo samochody beda sie zawieszac,ponadto obniza sie przepustowosc bo kazdy samochod musi zwalniac.kiedy naprawa?

    • 0 1

    • Tramwaj jako wagowy kuzyn czołgu ma swoje prawa by wszystko rozwalać

      • 0 1

  • Ta i ktos go w pore nie uslyszy

    Ech

    • 0 0

  • Nic nie przebije słupa na nowo otwartej pętli.
    Trzeba lusterka w tramwajach składać aby się przepchnąć.
    .....a wy tu o takich błachostkach.

    • 9 1

  • XXI wiek szlifowanie po gdansku szok.

    • 2 0

  • A wystarczyło rozwijać sieć buspasów (1)

    a tak skoro technologia z XIXw. to i renesans kowalstwa. Żaden autobus nie hałasuje tak jak tramwaj ( i nie robi takich szkód na przejazdach).

    • 4 3

    • dokladnie tak mozna zatrzymac jakas jedna linie w miescie jako atrakcje ityl

      • 1 1

  • Teraz piszczą? A przecież mają jeszcze przyspieszyć.

    To będzie dudnienie i hałas - ale jaki zysk! 30s szybciej na światłach i 5x częściej remont torowiska. Tramwaj waży 60 ton - tyle co Abrams. Cieszmy się, że jadąc nie strzela.

    • 5 2

  • Ile jeszcze milionów chca zmarnować z kasy mieszkanców na te stare trupy!!Nie chcemy wiecej tramwajów

    • 5 3

  • Gdy powstawała linia tramnwajowa wzdłuż Havla

    to mieszkańcy osiedla Pogodnego walczyli o osłony przeciwhałasowe wzdłuż torów. Miasto tłumaczyło się wtedy, że będą tam jeździć tylko najnowsze, najcichsze tramwaje. I co? Jeżdżą wszystkie, nawet najstarsze złomy.

    • 7 3

  • Miasto

    Cieszę się, że miasto chce ulepszać transport zbiorowy - ale za każdym razem jest z nimi jakiś problem, a to coś nie działa, a to opóźnienia, a to trasa bezsensownie wytyczona - wydaje mi się, że przydałoby tu się więcej pomyślunku, po co dalej korkować miasto bezsensownymi ru***ami?

    • 5 1

  • (2)

    Dlaczego nadal rok już 2022 a motorniczy musi ręcznie przekładać Kierunek jazdy?!

    • 6 0

    • Ci co mają bramy na pilota to zwykli ignoranci. Nie wiedzą jakie to niebezpieczne.

      Nasi eksperci wolą sprawdzone rozwiązania.

      • 5 0

    • Tramwaj powinien mieć kierownicę.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane