• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szlifowanie szyn, by tramwaje na al. Havla jeździły ciszej

Ewelina Oleksy
23 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Stan torowiska tramwajowego wzdłuż al. HavlaMapka w Gdańsku pozostawia sporo do życzenia. Trasa z Chełmu na pętlę Łostowice-Świętokrzyska, choć do najdawniej uruchomionych nie należy, to jest już wysłużona. Do końca marca jej odcinek przejdzie szlifowanie. Przetarg na prace przy kolejnych fragmentach zostanie ogłoszony w drugiej połowie roku. Dzięki temu tramwaje będą jeździć tam ciszej.



Tramwaje w Gdańsku są głośne?

Linię tramwajową z Chełmu na pętlę Łostowice-ŚwiętokrzyskaMapka, czyli tę biegnącą wzdłuż al. Havla, uruchomiono w połowie 2012 r.

Stan torowiska się pogorszył, tramwaje stały się za głośne



Od tego czasu minęło więc 10 lat, a stan torowiska zaczął wymagać poprawy. Na uciążliwości z tym związane zaczęli się żalić mieszkańcy okolicznych osiedli.

- W ostatnim czasie mieszkańcy zauważyli, iż stan torowiska wzdłuż al. Havla uległ pogorszeniu, co powoduje, że komfort ich życia znacznie się pogorszył z uwagi na zwiększony hałas. Sytuacja mogłaby ulec polepszeniu, gdyby nastąpiło frezowanie torowiska oraz remont przejazdów drogowo-tramwajowych - pisała w styczniu w interpelacji do władz miasta radna Emilia Lodzińska.

Wszystko o inwestycjach tramwajowych



Jak wskazali w odpowiedzi urzędnicy, winnym jest "zużycie faliste szyn". To nierównomierne zagłębienia w szynach, które powstają pod naciskiem metalowych kół tramwaju. Drgania spowodowane falistym zużyciem szyn powodują m.in. zwiększenie odgłosu przejeżdżających tramwajów.

I właśnie m.in. po to, by tramwaje na al. Havla "wyciszyć", szyny przejdą w najbliższym czasie szlifowanie. Rozstrzygnięto już postępowanie na wykonanie tych prac w dolnej części trasy, czyli przed przejazdem w ul. ŚwiętokrzyskiejMapka oraz na pętli Świętokrzyska.

  • Szyny tramwajowe wzdłuż al. Havla przejdą szlifowanie, dzięki czemu tramwaje będą tam jeździć ciszej.
  • Szyny tramwajowe wzdłuż al. Havla przejdą szlifowanie, dzięki czemu tramwaje będą tam jeździć ciszej.
  • Szyny tramwajowe wzdłuż al. Havla przejdą szlifowanie, dzięki czemu tramwaje będą tam jeździć ciszej.

Do końca marca szlifowanie na dolnym odcinku



- Obecnie firmy zewnętrzne, na zlecenie GAiT, wykonują szlifowanie szyn, sukcesywnie na wszystkich węzłach torowych oraz w m.in. w ciągach ulic: PomorskiejMapka, ZwycięstwaMapka, GrunwaldzkiejMapka - w sumie na długości 30 km toru. W ramach tych prac do końca marca przeprowadzone zostanie także m.in. szlifowanie szyn w dolnej części odcinka torowiska tramwajowego w alei Havla tj. przed przejazdem w ulicy Świętokrzyskiej oraz na pętli Świętokrzyska - informuje Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.

Sprawdź rozkłady jazdy ZTM Gdańsk


Łączna wartość prac prowadzonych w sumie na długości 30 km toru, których częścią są prace na wspomnianym odcinku torowiska na Havla, to ponad 1,8 mln zł.

- Prace te realizuje wyłonione w przetargu Konsorcjum Wykonawców: Asmo Sp. z o.o, Karya Sp. z o.o., Firma Torowo - Spawalnicza SPAW-TOR - mówi Dobrowolska.

Reszta w drugiej połowie roku



W kolejnym postępowaniu GAiT w swoich planach remontowych uwzględni szlifowanie szyn na pozostałych odcinkach al. Havla i innych torowiskach.

- Przetarg na wykonawcę szlifowania szyn na kolejnych odcinkach gdańskich torowisk ogłoszony zostanie w drugiej połowie tego roku - zapowiada Dobrowolska.

Miejsca

Opinie (89) 3 zablokowane

  • Dzura

    Co z nierównościami przy skręcie tramwaju z Sikorskiego w Witosa? Od lat (!) nasi dzielni drogowcy nie potrafią ich usunać...

    • 6 2

  • Ciekawe kiedy wpadną że powinno się przetoczyć koła?

    Tylko na to niet kasiory i brak speców?

    • 4 2

  • Może Pani Radna zainteresuje się psedo rondem na skrzyżowaniu Nieborowskiej/Królowej Bony ?
    Dochodzi tam do bardzo niebezpiecznych sytuacji - jest mikro rondo, wzniesienie oraz cztery przejścia dla pieszych praktycznie na rondzie ! Dzielnica chce przywrócenia sygnalizacji ponieważ obecnie korki są większe niż były - jedna osoba przechodząca przez przejście blokuje ruch na całym rondzie ponieważ samochód przepuszczający staje na środku ronda aby przepuścić pieszego !

    • 8 7

  • "stan torowiska pozostawia wiele do zyczenia"

    I wymusza sie robienie nowego torowiska w ciasnej ulicy resztek starego Wrzeszcza...
    Ot, urzednicza logika...
    Nie dosc, ze tramwaj, to jescze szlifierka...

    • 6 2

  • A powinno byc:

    W kolejnym postępowaniu przetargowym Gminia Miasta Gdańsk wpisze do specyfikacji zamówienia
    na budowę linii tramwajowej:

    szlifowanie szyn tramwajowych w okresie gwarancyjnym lub po gwarancyjnym przez Wykoanwcę Robót.

    • 5 2

  • Opinia wyróżniona

    Naprawa przejazdów (1)

    A co z naprawą przejazdów przez tory między havla/świetokrzyska? Zapadnięte tak, że można zęby sobie wybić przejeżdżając 20km/h.

    • 46 6

    • To akurat jest na rękę wszysstkim bo próbuje się zwolnić ruch do 20 km/h góra, wszędzie montuje się chore progi zwalniajaće które jadąc 20 kmh wybija zęby, oczywiście nie dotyczy to transportu miejskiego, ciężarówek, śmieciarek.
      Chory kraj, chorych ludzi.

      • 5 3

  • Będą szlifować tramwaje?

    Tylko po co szlifować tramwaje. Przecież one takie ładne
    A tak serio to jakoś wykonania torowisk jest masakryczna w Gdańsku. Niestety

    • 7 2

  • Opinia wyróżniona

    Hałaśliwe tramwaje (5)

    Zjawisko falowania szyn występuje na tych torach na których poruszają się jednakowe składy np.skm.Nie ma tego zjawiska np.na dalekobieżnych torach, gdzie raz towarowy ,raz Pendolino itp.Dortmundy jak przybyły do Gdańska miały inne koła ( metal guma metal) dlatego były ciche.Po modernizacji już mają pełne metalowe ,bo tańsze.(przyczyną awarii takiego kola była katastrofa ECE pod Enschede.)Przy mają system natrysku oleju na koła na zakrętach,ale olej drogi,razy ilość tramwajów........

    • 32 8

    • Falowanie szyn i stukot to dwa różne zagadnienia ale wzajemnie wspomagające się.
      Falowanie szyn wynika głównie z konstrukcji systemu i rodzaju podłoża, natomiast stukot to efekt głównie rodzaju kół pojazdów. Koła o konstrukcji pełnej, czyli nieamortyzowanej wibrują, uderzają i ocierają się bokiem ale uderzają też skokami.

      • 9 0

    • "system natrysku oleju na koła na zakrętach"

      To muszę naoliwic tarcze hamulcowe w aucie, bo przy hamowaniu skrzypio i halasujo.

      • 10 6

    • To zupełnie nic nie da tylko marnowanie kolejnych milionów na tramwaje które są obecnie najbardziej kosztownym transportem w (1)

      Tramwaje są obecnie skarbonką bez dna i powinny byc zastapione przez autobusy bez emisyjne a torowiska przez bus pasy!

      • 7 15

      • Tez nie rozumiem czemu nowe osiedla nie są własnie rozbudowywane o buspasy i autoubusy w miejsce hipotetycznych torów.
        Przecież:
        - w razie wypadku przejadą służby
        - taniej(?)

        Ok, stare juz są - ale dlaczego na przykład morena dostaje autobuś skoro w tych miejscach możnaby położyć buspas?

        • 3 2

    • Na początek to katastrofa była w Eschede w Niemczech, a Enschede leży w Niderlandach.
      Tramwaje N8C posiadają nadal tą samą konstrukcję koła (jest to typ BO54) z wkładkami gumowymi. Koło monoblokowe wymaga innego zawieszenia wagonu zwanego stopniami usprężynowania. Koło elastyczne stanowi jego pierwszy stopień. Dynamika sił działających na zestaw kołowy w przypadku pociągu ICE i tramwaju to wielkość nieporównywalna. Wagony N8C choć nie posiadają smarowania kół to posiadają wózki obrotowe i dlatego są przyjaźniejsze dla torowiska niż inne rozwiązania. Zużycie faliste wynika z kilku czynników i ma miejsce również na kolei. Starając się wypowiadać na jakiś temat należy mieć chociaż trochę wiedzy w tym temacie.

      • 15 0

  • To chyba na al. Adamowicza nigdy nie były szlifowane. (1)

    Nowa trasa, a stukają (przynajmniej na wysokości Stolema) tak, że spać nie można

    • 4 2

    • Śpisz w dzień?

      W nocy tramwaje nie jeżdżą.

      • 0 2

  • Durne przechyłki toru, ciężkie składy z za małą liczbą wózków i koła w kształcie jaja, to potem takie efekty. Na łukach w normalnych krajach daje się smarownice, a w Gdańsku mieszkańcom proponuje się zatyczki do uszu.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane